världsrekord…??

Home Forums Styrkehörnan världsrekord…??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 102 total)
  • Author

Det är inte bara det att clownförbunden kallar sin ”idrott” för styrkelyft. ”Kapteeni” Kari Kalliola (FPO:s ordförande i Finland) har bl.a sagt till mig, att FPO följer samma regler beträffande t.ex böjdjupet som IPF. (Men så är det inte, jag har sett många ”godkända” FPO-träningsböjar i Metal Gym i Helisngfors – och det har inte varit fråga om IPF-djup (fastän FPO:S regler kanske säger så). När Ano Turtiainen lyft ett böjrekord var det första han lär ha frågat : ”Det var väl ingen som filmade”. Djupet lär nämligen inte ha varit av den arten att han ville ha lyftet dokumenterat på film.)

När en av mina dåvarande adepter frågade Kapteeni hur de har det med dopingtesterna så var han tyst en liten stund. Men sedan sa han att de har vissa tester, om vilka de meddelar lyftarna på förhand. Jag har dock aldrig hört om någon FPO-lyftare som skulle dopingtestats.

Däremot har finska FPO en tvåårsregel för IPF-lyftare som åkt dit. Dvs om en IPF-lyftare testat positivt och är avstängd från IPF så kan han inte börja tävla i FPO förrän om två år. Detta hindrar honom inte från att tävla internationellt, eftersom en finsk WPC-lyftare (eller vilken WPC-lyftare som helst) tävlar som individ och inte som representant för ett land eller ett förbund.

Angående (IPF-)utrustningen i övrigt har jag skrivit ett långt inlägg i en annan tråds och ber att få hänvisa till det.

mrski69 har för övrigt förstås helt rätt i att publiken vill ha show och tunga vikter. För publiken spelar det ingen roll om en lyftare får 200 kg hjälp av tröjan (eller för all del 100 kg, som somliga IPF-lyftare kan få).

Självfallet motsvarar inte heller en IPF-lyftares bänkpressresultat hans verkliga raw-bänkstyrka. Träningen är dock helt annan med tröja, och en tröjbänkare kommer troligen aldrig till de resultat raw som han skulle klarat om han varit tvungen att träna för rawresultat (även om det finns undantag). Jag tror inte man får bort tröjorna i första taget, men IPF borde utan vidare sätta en gräns för tröjornas ”utveckling”. Det var ju också meningen en tid, men nu ser det ut som om detta inte mera gäller – vilket är mycket synd.

IPF-styrkelyft är dock numera en seriös idrotsgren, och det ska vi IPFare vara glada för!

Det ska ni verkligen!!

Tycker Styrkelyft inom IPF borde få mycket mer publicitet och kanske så småningom få en chans i OS, för att på så sätt verkligen bli erkänd som sport.

Problemet med de andra förbunden känns dock gigantiskt då deras ”världsrekord” i många fall är mycket bättre (av förklarliga anledningar) samt att de nästan är lika duktiga (lr bättre?)på att hävda sig i media.

Är man oinsatt i sporten så kan det vara svårt att förstå hur mycket större IPF är än de övriga förbunden då deras mediaexponering inte är så värst mycket större än tex WPC.

Söker man tex. på youtube lr andra liknande sidor så är det snarare så att fler lyft läggs ut från andra förbund, iaf om man vill se världsrekord, då länkas man ständigt till taskiga halvböjar osv.

Detta är något jag tycker och hoppas att IPF tar tag i. De måste helt enkelt spänna lite muskler och visa att de är det största, bästa och mest seriösa förbundet, annars kommer nog drömmen om OS, om de nu ens ser det som ett realistiskt mål, att rinna dem ur händerna.

Nu menar jag inte att IPF ska slänga ut en massa klipp på youtube utan jag menar snarare att de ska pumpa in en massa pengar i tävlingar, göra dem attraktiva för folk att se på, live lr via TV/Internet. Även deras hemsida skulle behöva rustas upp. Den borde vara en naturlig samlingspunkt för världens lyftare, inte se ut som nått man knackat ihop 1995…

Ska dock sägas att sidan fått sig en ganska rejäl ansiktslyftning på sistone. Så de är väl på rätt väg vad gäller den iaf…

[http://www.youtube.com/powerliftingtv http://www.youtube.com/powerliftingtv%5D

Grus wrote:
    Det var nog det sämsta inlägget idag!

Ta och tänk igenom ditt inlägg en stund och se vad i helsingland du skrev hahaha…

Jag kommer alltid att klaga på bänktröjjor då dom inte hör hemma i styrkesport.
    Jag bänkar 215kg RAW utan nån jävla gummisnodd till tröjja så vad skulle en bänktröjja göra för min (EGNA) styrka ? INTE ETT SKIT då det inte är min egna styrka jag använder då…..

PATETISKT…

Du har visst svårt att hänga med i texten så jag drar det igen: Man behöver inte använda bänktröja för att tävla!

Du använder bara det som en ursäkt för att du inte vågar tävla.

Håller med Grus. Tröja och annan utrustning är fjantigt imo. Vad tjänar man på att bänka 100 kg extra med en tröja? Man kan fortfarande inte bänka 350 kg liksom.

Det gör väldigt mycket på en tävling, värdsrekord tex :P

Man behöver inte använda tröja för att tävla, men vad är det för mening att tävla utan tröja i ipf när alla andra kör med den?
    Man är ju där för att tävla mot dom andra eller hur?
    Den starkaste personen ska vinna, inte personen som har den bästa tröjan eller dom bästa kroppsliga förutsättningarna för utrustningen..

Grus wrote:
    Nej jag är skiträdd… Ge dej nu varför skulle jag vara rädd?..

Har du inget bättre att komma med så skriv inte…

Därför att du är stor i orden men kan inte backa upp dom kanske?;)

Stien wrote:
    Det gör väldigt mycket på en tävling, värdsrekord tex :P

Ja, ett världsrekord som ingen kan bänka egentligen. Jag är världsmästare i 100 meter sprint.. med jetmotor i bak.

Styrkelyft är MED utrustning annars är det inte SL. Iaf inte om man lyfter i IPF.

Kalla det vad ni vill, starta ett eget raw förbund.
    Men sluta diskutera prestationer med utr om ni inte har en aning om vad det handlar om.
    90% av dom som dissar har absolut ingen aning om vad det handlar om.

Jag tycker inte om WPO, WPC osv. Man måste skilja på dessa förbund och IPF.

Inte många som ber simmarna att simma i vanliga speedos. Eller löparna att köra i vanliga skor eller utan start block.
    Golf är också en grym utveckling på utrustning.
    Ta i stort sett vilken idrott som helst så gör utvecklingen av respektive idrotts utrustnings skillnad på prestationen. Fotboll, ishockey osv.

Man kan inte jämföra SL med gymlyftar vikter för det är en idrott med helt andra förutsättningar.

Grus wrote:
    Finns löpare som inte köra med skor har jag sett så kom inte med sånt snack..

Det du skriver kommer ifrån en som tävlar i styrkelyft själv och har sitt ego i sin tröjja..

Finns lyftare som inte kör med utr också.
    Likförbannat så är det reglerna att man får.
    Det är ju fortfarande så att dom flesta idrotter har utr som höjer prestationen.
    Men det bli aldrig tjafs om det.

ego och ego det vet jag inte det är ju inte så att man inte kan lyfta utan.
    Tränar större delen av året helt utan utr.
    Jämför man raw resultat mellan vanliga tränande och sláre så är oftast sláren ganska mkt starkare.

Det är många som tävlar utan så det är bara börja tävla och sluta lipa.

Grus wrote:
    Hmm aldrig kört med utrustning Bänk 215kg böjj 2ggr 280kg mark 260kg har dålig rygg därför kör ja inte så mycket mark…

Du kunde ju låtit bli o skrivit sluta lipa snacka omoget mannen…

Vem är det som skriver omoget.
    Hittils har du ju inte presenterat ett vettigt argument.
    Jag skulle aldrig få för mig att förringa dina prestationer.
    Men du har verkligen inga problem att högt och tydligt hävda att det vi presterar ät skit.

Grus wrote:
    Hmm aldrig kört med utrustning Bänk 215kg böjj 2ggr 280kg mark 260kg har dålig rygg därför kör ja inte så mycket mark…

Du kunde ju låtit bli o skrivit sluta lipa snacka omoget mannen…

Du vet väl att inte en enda SL:are här inne tar dig på allvar? På internet kan man säga och tycka precis vad man vill, men istället tycker jag du ska åka ner till någon SL klubb och predika om hur kassa och klena dom är pga av att dom använder utrustning. Förmodligen så kommer dom, precis som vi ta dig för en idiot:emo-thumb

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 102 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.