Home › Forums › Styrkehörnan › världsrekord…??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 december, 2008 at 22:32 #696436Anonym anvandareMember
Hmm undrar när det blir tillåtet med fjädrar under skorna vid höjdhopp?
10 december, 2008 at 23:04 #696437Anonym anvandareMemberAllan wrote:Hmm undrar när det blir tillåtet med fjädrar under skorna vid höjdhopp?Det har ju iofs redan hänt nästan… man har ju spikskor när man springer på löparbanor för att få bättre fäste och därmed springa snabbare.
Så länge man håller sig inom regelverket är det väll inget att hålla på att gnälla om?Kolla på andra sporter!
Varför har fotbollspelare dobbar?
Varför har hockeyspelare extra lätta skridskor?
Varför har simmare dräkter?
Varför har handbollsspelare klister?10 december, 2008 at 23:48 #696438Anonym anvandareMembermjukglass wrote:Med det för sakens skull viktiga sagt. Vad finns det för anledning, motivering, att använda sig utav fjädrar runt kroppen för att kunna flytta större vikt?Förklara det gärna. Varför?
Och att se SL-tävlande/utövande klaga på hockeyböjjar när de inte ens lyfter vikterna själva utan trär på sig en fjäder som de spänner via sin kroppsrörelse är hyckleri utav den högre skolan.
Finns det EN ENDA människa som inte har något investerat i SL som tycker hjälpfjädrar är ett naturligt och för företeelsen vettigt? Det ökar riskerna och förtar prestationen, bara. Det måste ju vara det gravsta fallet utav egen fot skjutning ever att införa tygpistonger som lyfter vikterna.
Vad kommer härnäst? Hydraulik?
Först och främst, vad menar du med fjädrar? En fågelfjäder? Eller en vanlig fjäder för tex stötdämpning?
För inget utav alternativen stämmer överrens med en lyftardräkt eller bänktröja. Enligt dig så har man fjädrar kring kroppen? Skulle inte tro det:DEn bänktröja eller lyftardräkt består av ett starkt tyg, inget annat. Hur tajt du vill att den ska sitta är upp till var och en. Utrustningen kom till för att den hade ett skadeförebyggande syfte, enligt de gamla veteraner jag har pratat med. Det blir fruktansvärda belastningar på lederna när man lyfter tungt. Att då ha ett stöd som tex knälindan och böjdräkten är rätt så bra om man inte vill slita av lårmusklerna eller patella senan när man tappar balansen eller liknande teknikmissar. Bänktröjan har också den en skadeförebyggande effekt, jag har nog inte hört en enda i dagsläget som har slitit av pectoralis när man har kört med bänktröja, däremot har jag hört flertalet lyftare som har fått problem när de har kört utan.
De som påstår att en bänktröja ger 100kg bara man i princip tittar på den, vet inte ett dugg vad dom pratar om. De som får ut de extrema vikterna av bänktröjor, kör i princip noll tunga lyft utan bänktröjan. Hela träningen går ut på att använda den och träningsupplägget är helt annorlunda jämfört med att köra utan utrustning.(tro mig det är så, ni som påstår något annat ska inte ens yttra sig i den här tråden:nod) Det är oftast förklaringen till att de får ut så pass mycket kilon, för att de inte satsar på att bli starka utan! Hade deras träning istället bara inriktats på träning utan tröjan hade de inte ens fått ut hälften av tröjan.
Vi kan göra ett exempel:
Kalle lyfter 150kg utan tröja och större delen av sin träning är inriktad på träning utan bänktröja. Med tröjan lyfter han sedan 165kgOskar lyfter 140kg utan tröja men hela hans träningsupplägg är inriktad på att använda tröja och är därför inte intresserad i att lyfta tungt utan tröja. Med tröjan lyfter han 170kg
Oskar får ut det dubbla i kg jämfört med Kalle. Hade Oskar istället satsat på att bli stark utan tröja hade han också gjort 150kg, men han hade dock inte fått ut lika mycket av bänktröjan.
För att klarlägga det här med att tröjan ger extremt mycket på vissa lyftare: Det beror helt på träningsupplägget hur mycket man får ut, det är inte tröjan som ger 100kg, det är helt enkelt en annan träningsmetod där man satsar på att öka styrkan med bänktröjan istället för styrkan utan tröjan!
11 december, 2008 at 00:25 #696439Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Först och främst, vad menar du med fjädrar? En fågelfjäder? Eller en vanlig fjäder för tex stötdämpning?
För inget utav alternativen stämmer överrens med en lyftardräkt eller bänktröja. Enligt dig så har man fjädrar kring kroppen? Skulle inte tro det:DEn bänktröja eller lyftardräkt består av ett starkt tyg, inget annat. Hur tajt du vill att den ska sitta är upp till var och en. Utrustningen kom till för att den hade ett skadeförebyggande syfte, enligt de gamla veteraner jag har pratat med. Det blir fruktansvärda belastningar på lederna när man lyfter tungt. Att då ha ett stöd som tex knälindan och böjdräkten är rätt så bra om man inte vill slita av lårmusklerna eller patella senan när man tappar balansen eller liknande teknikmissar. Bänktröjan har också den en skadeförebyggande effekt, jag har nog inte hört en enda i dagsläget som har slitit av pectoralis när man har kört med bänktröja, däremot har jag hört flertalet lyftare som har fått problem när de har kört utan.
De som påstår att en bänktröja ger 100kg bara man i princip tittar på den, vet inte ett dugg vad dom pratar om. De som får ut de extrema vikterna av bänktröjor, kör i princip noll tunga lyft utan bänktröjan. Hela träningen går ut på att använda den och träningsupplägget är helt annorlunda jämfört med att köra utan utrustning.(tro mig det är så, ni som påstår något annat ska inte ens yttra sig i den här tråden:nod) Det är oftast förklaringen till att de får ut så pass mycket kilon, för att de inte satsar på att bli starka utan! Hade deras träning istället bara inriktats på träning utan tröjan hade de inte ens fått ut hälften av tröjan.
Vi kan göra ett exempel:
Kalle lyfter 150kg utan tröja och större delen av sin träning är inriktad på träning utan bänktröja. Med tröjan lyfter han sedan 165kgOskar lyfter 140kg utan tröja men hela hans träningsupplägg är inriktad på att använda tröja och är därför inte intresserad i att lyfta tungt utan tröja. Med tröjan lyfter han 170kg
Oskar får ut det dubbla i kg jämfört med Kalle. Hade Oskar istället satsat på att bli stark utan tröja hade han också gjort 150kg, men han hade dock inte fått ut lika mycket av bänktröjan.
För att klarlägga det här med att tröjan ger extremt mycket på vissa lyftare: Det beror helt på träningsupplägget hur mycket man får ut, det är inte tröjan som ger 100kg, det är helt enkelt en annan träningsmetod där man satsar på att öka styrkan med bänktröjan istället för styrkan utan tröjan!
Du fattar väl att han menar fjädring från utrustningen? Fjädring och fågelfjädrar är inte samma sak.. Och faktum är ju att man får fjädring från utrustningen.
Grejen är ju den att världsrekordet i bänkpress är väl runt 355 kg? och ingen kan bänka det utan tröja. Alltså kan ingen bänka 350 kg. Det är bara larvigt att ha tröja. Hade man jetmotor i sprint så hade världsrekordet varit under 9.69 på 100 meter men ingen skulle kunna springa så fort egentligen.
11 december, 2008 at 08:58 #696440Anonym anvandareMemberFjäder är en anordning som är avsedd att deformeras elastiskt. Fjädrar används främst till att anbringa kraft, uppta stötar eller lagra energi.
Att använda magnesium eller lyftarbälte för att få bättre fäste och stabilitet är jämförbart med spikskor och klister i riktiga sporter och idrotter.
Ingen idrott, mig veterligen, har gått så långt att de faktiskt förtar/förändrar den faktiska prestationen på det som sätt fjäderlyft, ehh SL, gjort med dräkter.
Alltså. Det hade varit mer logiskt att tillåta dragremmar och mononlifts i SL, som faktikt INTE hjälper till med lyftet, än att tillåta extremt styva tygtröjjor agera fjädrar i lyftet.
Och att ens kalla dessa fjädrarna för ’TYG’ samt tröja/dräkt är ju signifikant för det totala självbedrägeriet som pågår inom SL.
11 december, 2008 at 13:28 #696441Anonym anvandareMemberförstår inte att ni orkar dryga er så mycket angående detta. ingen som tvingar er att använda utrustning. ingen som tvingar er att jämföra era resultat med SL-resultat..
Reglerna inom SL är som de är och att sitta och ondgöra sig över detta och försöka förlöjliga alla seriösa SL-tävlande är småbarnsaktigt.SL innebär utrustning gilla läget eller ignorera SL!
11 december, 2008 at 14:14 #696442Anonym anvandareMembermjukglass wrote:Fjäder är en anordning som är avsedd att deformeras elastiskt. Fjädrar används främst till att anbringa kraft, uppta stötar eller lagra energi.Att använda magnesium eller lyftarbälte för att få bättre fäste och stabilitet är jämförbart med spikskor och klister i riktiga sporter och idrotter.
Ingen idrott, mig veterligen, har gått så långt att de faktiskt förtar/förändrar den faktiska prestationen på det som sätt fjäderlyft, ehh SL, gjort med dräkter.
Alltså. Det hade varit mer logiskt att tillåta dragremmar och mononlifts i SL, som faktikt INTE hjälper till med lyftet, än att tillåta extremt styva tygtröjjor agera fjädrar i lyftet.
Och att ens kalla dessa fjädrarna för ’TYG’ samt tröja/dräkt är ju signifikant för det totala självbedrägeriet som pågår inom SL.
I princip ALLa sporter använder man sig av utrustning för att förbättra prestationen/resultatet, så där har du faktiskt fel.
Jo, det är faktiskt tyg och inget annat. Att påstå något annat är en bra förklaring på att man inte är särskilt insatt i sporten, vilket även visar sig i dina övriga kommentarer:emo-thumb
11 december, 2008 at 14:47 #696443Anonym anvandareMemberBernhard wrote:I princip ALLa sporter använder man sig av utrustning för att förbättra prestationen/resultatet, så där har du faktiskt fel.Jo, det är faktiskt tyg och inget annat. Att påstå något annat är en bra förklaring på att man inte är särskilt insatt i sporten, vilket även visar sig i dina övriga kommentarer:emo-thumb
Jag ber dig läsa om inläggen ovan samt överväga huruvida du verkligen likställer lim för fäste i handboll med en aktivt lyftande fjäder i ett lyftmoment. Är du inte man nog att erkänna skillnaden är du ingen jag bekymrar mig att argumentera med.
Och att ”SL är SL” och därför bör få vara just ”SL” är väl det bästa svaret man kan få i frågan. Men sluta förfan att hacka på andra, med monolifts och hockeyböjs, när ni inte själva är stora nog att erkänna vad ni själva sysslar med.
11 december, 2008 at 14:53 #696444Anonym anvandareMemberMan har väl ändå rätt att ha en åsikt? Min åsikt är att man inte ska jämföra på det sättet. RAW är RAW och SL är SL.
Men håll med om att det känns skönt att säga att man har fångat gammelgäddan på 30 kg med fiskespöt och inte med nätet, eller?
11 december, 2008 at 14:58 #696445Anonym anvandareMemberPepz wrote:förstår inte att ni orkar dryga er så mycket angående detta. ingen som tvingar er att använda utrustning. ingen som tvingar er att jämföra era resultat med SL-resultat..
Reglerna inom SL är som de är och att sitta och ondgöra sig över detta och försöka förlöjliga alla seriösa SL-tävlande är småbarnsaktigt.SL innebär utrustning gilla läget eller ignorera SL!
Jag förlöjligar på inget sätt alla SL:are gamla som nya. Vad jag vänder mig mot är att vissa inte erkänner vad de sysslar med samt hoppar på andra (halvböjs, monolifts osv..) för precis samma sak som de själva håller på med..dvs lyft med hjälp utav fjäder.
Du, Pepz, är vad jag förstår, precis påväg ner i SL-träsket på riktigt.
Handen på hjärtat, om du själv fick välja och vi levde i en perfekt värld, vad hade du önskat att sporten SL sysslade med? Råa lyft utan aktivt lyftande hjälpmedel, eller kanske ännu mer aktivt lyftande utrustning – tänker metallfjädrar insydda i dräkterna alt som man sätter sig på i böj osv..
11 december, 2008 at 15:22 #696446Anonym anvandareMembermjukglass wrote:Jag förlöjligar på inget sätt alla SL:are gamla som nya.Jo, det är det du gör genom att påstå att du sitter inne med sanningen om vad som är SL & och att endast du vet vad RIKTIGT styrkelyft är och dess grundtanke. Är du ens aktiv lyftare eller engagerad i sporten styrkelyft?
mjukglass wrote:Vad jag vänder mig mot är att vissa inte erkänner vad de sysslar med samt hoppar på andra (halvböjs, monolifts osv..) för precis samma sak som de själva håller på med..dvs lyft med hjälp utav fjäder.Jag har lyft i monolift, jag har gått ut med vikter. Jag har lyft med tröja & utan tröja. Jag har lyft utan dräkt, med dräkt & dräkt med briefs, t.o.m med dubbla dräkter. Jag har böjt djupt & jag har böj grunt. Så jag VET vad skillnaderna är.
Det är en ocean av skillnad mellan ett lyft i IPA och ett i IPF.
Det finns ingen orsak att böja grunt oavsett utrustning, då skall man bara ha röda lampor.mjukglass wrote:Handen på hjärtat, om du själv fick välja och vi levde i en perfekt värld, vad hade du önskat att sporten SL sysslade med? Råa lyft utan aktivt lyftande hjälpmedel, eller kanske ännu mer aktivt lyftande utrustning – tänker metallfjädrar insydda i dräkterna alt som man sätter sig på i böj osv..När jag började för tjugo år fanns det böjdräkter, bälte och lindor på tävlingarna i Sverige. Funkade utmärkt för mig, men jag får erkänna att det är riktigt kul att lyfta med tröja, ytterligare en sak att bemästra. Jag skulle nog lyfta utan utrustning också, men jag tvivlar på att min kropp skulle gilla det.
/the_PL_man
11 december, 2008 at 17:52 #696447Anonym anvandareMembermjukglass wrote:Jag ber dig läsa om inläggen ovan samt överväga huruvida du verkligen likställer lim för fäste i handboll med en aktivt lyftande fjäder i ett lyftmoment. Är du inte man nog att erkänna skillnaden är du ingen jag bekymrar mig att argumentera med.Och att ”SL är SL” och därför bör få vara just ”SL” är väl det bästa svaret man kan få i frågan. Men sluta förfan att hacka på andra, med monolifts och hockeyböjs, när ni inte själva är stora nog att erkänna vad ni själva sysslar med.
Hur många ggr ska jag säga det till dig: DET ÄR INGEN FJÄDER DET ÄR TYG IHOPSYTT TILL EN TRÖJA ELLER DRÄKT!
När du har insett vad en lyftardräkt/bänkpresströja är för något så kan du återkomma i den här tråden annars är det ju som att sitta och diskutera med en förståndshandikappad apa.11 december, 2008 at 22:54 #696448Anonym anvandareMemberSå långt är jag överens med mjukgklass att styrkelyftare som tävlar med utrustning lyfter mera – ibland t.om mycket mera – än om de skulle tävla raw.
mjukglass hävdar att styrkelyft aldrig blir godkänt som idrott så länge lyftarna använder utrustning. Där har han fel. Precis som Bernhard säger är styrkelyft – IPF-styrkelyft – numera en officiellt erkänd idrottsgren. Styrkelyft är visserligen en liten gren, men det delar vi med många andra små idrottsgrenar.
mjukglass tycker kanske personligen att SL inte är någon idrottsgren. Men myndigheter, media, centralidrottsorganisationer och liknande har accepterat grenen så är den en officiell idrottsgren likafullt – oberoende av vad mjukglass personligen tycker. Det är faktiskt en smula förvånande att mjukglass inte märkt att såhär är fallet, man kunde nästan tro att han haft huvudet i busken de senaste 10-20 åren.
För övrigt är det inte utrsutningen utan dopingen som innebär det största hotet mot att SL ska fortsätta att vara en accepterad, seriös idrottsgren. Samtidigt har andra ”SL”-förbund svårt att bli accepterade just pga doping, samt pga att de inte följer sina egna regler.
För övrigt är IPF-styrkelyft idag såpass accepterat, att jag kan slå vad med mjukglass om en ganska stor penningsumma, att om det idag bildas ett rawSL-förbund så är det IPF och inte det nya förbundet som anses vara det riktiga SL-förbundet. IPF är dessutom det enda SL-förbund med en seriös internationell verksamhet, som numera försiggår i ett stort antal länder.
Alla seriösa tävlingsstyrkelyftare måste använda utrustning – oberoende av perosnliga preferenser – eftersom reglerna tillåter den. Det är sant att den förbättrar resultaten, t.om en hel del. Som PL_Man skriver ingår det i SL att lära sig använd autrustningen.
Men visst används ”fjädrar” också i andra idrotter. I t.ex stavhopp används numera så ”fjädrande” stavar att de inte överhuvudtaget går att jämföra med stavarna för något tiotal år sedan. Resultaten går inte heller att jämföra, och ingen skulle kunna hoppa 6 meter med de gamla stavarna. I löpning har man inte gjort utrustningen ”fjädrande”, men däremot är dagens löpbanor konstuerade så att de tillåter helt andra hastigheter än om löparna skulle springa på gammaldags underlag – eller varför inte på sand eller sågspån, så att vanliga morionärer lättare kunde jämföra sina resultat med topplöparna.
Men topplöparna ska tävla mot varandra och inte mot motionärerna, precis som stavhopparna tävlar mot varandra och inte mot gemene man – och precis som SLarna tävlar mot varandra och inte mot all världens mjukglassar och Grusar.
11 december, 2008 at 22:56 #696449Anonym anvandareMemberdet enkla svaret som jag skrev tidigare och andra har skrivit.
SL ÄR SL
RAW ÄR RAW(Du verkar ha fattat det liite iaf.)
6 enkla ord, vad är det du inte fattar mjukglass.
Om du inte gillar SL so what, vem bryr sig i vad du tycker. det finns många som gillar att tävla,träna och kolla på SL, vad än andra tycker.Och ditt skitsnack om att hockeyböj är lika som SL i böjdräckt bevisar ju bara mer in okunnighet om SL. Skrattretande är vad det är!
Sen läs igenom det Stalhberg skriver mer än 1gång.
11 december, 2008 at 22:57 #696450Anonym anvandareMemberBernhard wrote:Hur många ggr ska jag säga det till dig: DET ÄR INGEN FJÄDER DET ÄR TYG IHOPSYTT TILL EN TRÖJA ELLER DRÄKT!
När du har insett vad en lyftardräkt/bänkpresströja är för något så kan du återkomma i den här tråden annars är det ju som att sitta och diskutera med en förståndshandikappad apa.Haha vafan är det något fel på dig? Han menar att det är fjädring i dräkten (även fast det är tyg) inte att det är en riktig fjäder i tyget :frust:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.