världsrekord…??

Home Forums Styrkehörnan världsrekord…??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 102 total)
  • Author

Tröjan är ingen fjäder, men den fungerar på samma sätt som en bladfjäder gör.
    Från början så kom utrustningen för att ge support och för att minska skaderisken, den gamla utrustningen gav inte heller särskillt många kilon.
    Att påstå att dagens utrustning minskar skaderisken är rent av sagt löjligt, jag har sett i verkligheten vad som händer när böjdrökten spricker i bottenläget och tröjor som får stången att tippa mot ansiktet/magen..
    Sen är det väll så, att dom flesta får lägga ut en hel del tusenlappar varje år på dettameterial.
    Det är ju inte alla inom sl som är sponsrade med materialet precis…

samutown wrote:
    Haha vafan är det något fel på dig? :D Han menar att det är fjädring i dräkten (även fast det är tyg) inte att det är en riktig fjäder i tyget :frust:

Vissa fattar inte ironi

stahlberg wrote:
    Så långt är jag överens med mjukgklass att styrkelyftare som tävlar med utrustning lyfter mera – ibland t.om mycket mera – än om de skulle tävla raw.

mjukglass hävdar att styrkelyft aldrig blir godkänt som idrott så länge lyftarna använder utrustning. Där har han fel. Precis som Bernhard säger är styrkelyft – IPF-styrkelyft – numera en officiellt erkänd idrottsgren. Styrkelyft är visserligen en liten gren, men det delar vi med många andra små idrottsgrenar.

mjukglass tycker kanske personligen att SL inte är någon idrottsgren. Men myndigheter, media, centralidrottsorganisationer och liknande har accepterat grenen så är den en officiell idrottsgren likafullt – oberoende av vad mjukglass personligen tycker. Det är faktiskt en smula förvånande att mjukglass inte märkt att såhär är fallet, man kunde nästan tro att han haft huvudet i busken de senaste 10-20 åren.

För övrigt är det inte utrsutningen utan dopingen som innebär det största hotet mot att SL ska fortsätta att vara en accepterad, seriös idrottsgren. Samtidigt har andra ”SL”-förbund svårt att bli accepterade just pga doping, samt pga att de inte följer sina egna regler.

För övrigt är IPF-styrkelyft idag såpass accepterat, att jag kan slå vad med mjukglass om en ganska stor penningsumma, att om det idag bildas ett rawSL-förbund så är det IPF och inte det nya förbundet som anses vara det riktiga SL-förbundet. IPF är dessutom det enda SL-förbund med en seriös internationell verksamhet, som numera försiggår i ett stort antal länder.

Alla seriösa tävlingsstyrkelyftare måste använda utrustning – oberoende av perosnliga preferenser – eftersom reglerna tillåter den. Det är sant att den förbättrar resultaten, t.om en hel del. Som PL_Man skriver ingår det i SL att lära sig använd autrustningen.

Men visst används ”fjädrar” också i andra idrotter. I t.ex stavhopp används numera så ”fjädrande” stavar att de inte överhuvudtaget går att jämföra med stavarna för något tiotal år sedan. Resultaten går inte heller att jämföra, och ingen skulle kunna hoppa 6 meter med de gamla stavarna. I löpning har man inte gjort utrustningen ”fjädrande”, men däremot är dagens löpbanor konstuerade så att de tillåter helt andra hastigheter än om löparna skulle springa på gammaldags underlag – eller varför inte på sand eller sågspån, så att vanliga morionärer lättare kunde jämföra sina resultat med topplöparna.

Men topplöparna ska tävla mot varandra och inte mot motionärerna, precis som stavhopparna tävlar mot varandra och inte mot gemene man – och precis som SLarna tävlar mot varandra och inte mot all världens mjukglassar och Grusar.

Väl skrivet Stahlberg. Jag raljerade ganska hårt i mina inlägg ovan, främst för väcka en tanke hos de som kanske än inte fattat vad utrustningen gör i SL – men som själva håller på med den, och i andra hand ventilera något som jag tror faktiskt är en ganska vanlig men förträngd åsikt om dagens SL.

Vad det gäller acceptans, och därmed idrott i allmänhetens ögon menar jag, möjligheten att komma med i OS. Bara. Jag inbillar mig att utrustningen i SL är nu så extrem och effektfull att det ursprungliga momentet inte längre är avgörande. Dagens bänkpressresultat är ju helt löjliga, medan marklyften ser ut som de gjort de senaste 30-40 åren – generellt då (svårt att lagra energi i fjädrar i marklyft, därför inte samma effekt).

Jag förstår att du, som många andra, och i fallet ovan på ett verbalt sätt söker hämta argument i andra idrottsgrenar och material. Det är inte samma sak, och jag tror att DU faktiskt förstår det.

Skulle man göra stänger som ger bättre fäste, fine. Mono-lifts som tillåter lyftaren att ställa sig i optimal lyftposition innan böjen, fine. Men att faktiskt trä på sig en aktivt lyftande fjäderanordning, kalla det för ett klädesplagg, och sedan tro att det är analogt med snabbare banor i löpning – Man måste springa på något i löpning.. att göra underlaget bra och optimalt har man sysslat med sedan … jag gissar väldigt länge.

Bernhard wrote:
    Hur många ggr ska jag säga det till dig: DET ÄR INGEN FJÄDER DET ÄR TYG IHOPSYTT TILL EN TRÖJA ELLER DRÄKT!
    När du har insett vad en lyftardräkt/bänkpresströja är för något så kan du återkomma i den här tråden annars är det ju som att sitta och diskutera med en förståndshandikappad apa.

Bara för att jag är en stor människa och därmed snäll mot de mindre bemedlade hjälper jag dig till insikt med en magisk *trumvirvel* [http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik) LÄNK ] så kan du kanske skapa dig en uppfattning om vad det, för dig, mystiska ordet FJÄDER kan ha för innebörd inom fysiken. Väl mött, må bra och ta hand om dig. Jag lägger för övrigt ner min förståndshandikappade-apa-debatt med dig.

Bernhard wrote:
    Vissa fattar inte ironi

Ja jävlar va ironisk du var i dina inlägg….

”Hur många ggr ska jag säga det till dig: DET ÄR INGEN FJÄDER DET ÄR TYG IHOPSYTT TILL EN TRÖJA ELLER DRÄKT!”

Jag menar, ironin bara sprutar genom taket.

mjukglass wrote:
    Bara för att jag är en stor människa och därmed snäll mot de mindre bemedlade hjälper jag dig till insikt med en magisk *trumvirvel* [http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik) LÄNK ] så kan du kanske skapa dig en uppfattning om vad det, för dig, mystiska ordet FJÄDER kan ha för innebörd inom fysiken. Väl mött, må bra och ta hand om dig. Jag lägger för övrigt ner min förståndshandikappade-apa-debatt med dig.

Jag vet vad en fjäder är, jag behöver inte ens läsa länken. Det finns faktiskt likheter mellan en fjäder och en bänktröja. Men det går fortfarande inte att påstå att en bänktröja är en ren fjäder. Fjädern konserverar energin, bänktröjan konserverar också energin fast bänktröjan är väldigt beroende av farten, stannar du upp så försvinner den lagrade energin ganska fort ur bänktröjan, varför vågar jag inte svara på men har man kört med bänktröja så vet man att det är så.I en fjäder försvinner inte den lagrade energin när man stannar upp, det är skillnaden.
    En teori från min sida är att det finns en hel del friktionskrafter som inverkar också. Den bromsande friktionskraften är beroende av tid och hastighet. Teoretiskt sätt så skulle en bänkpress utan stopp lagra mer energi en vad en bänkpress med stopp skulle göra när det gäller friktionskraften (med bänkpresströja givetvis).

Egentligen har alla material en ”fjäder kraft”, fjäderkraften uppstår när det bildas en elastisk deformation i materialet och alla material kan deformas elastiskt, vissa extremt lite medan vissa mycket.

Så du får kalla bänktröjan för en fjäder om du vill, men jag kan faktiskt inte likna det som en fjäder eftersom jag har kört med bänktröjan och det finns faktiskt skillnader.

jag frågar för att jag inte vet, om man tar bänkpress som ett exempel…

Är killen som har världsrekord i SL även världsrekord i RAW lyft? eller tänker jag fel nu?

Finns inga världsrekord i RAW, eftersom man tävlar i bänkpress eller styrkelyft (nu talar vi om IPF, det störst och erkända förbundet).

/the_PL_man

TheBigOne wrote:
    jag frågar för att jag inte vet, om man tar bänkpress som ett exempel…

Är killen som har världsrekord i SL även världsrekord i RAW lyft? eller tänker jag fel nu?

mjukglass wrote:
    Vad det gäller acceptans, och därmed idrott i allmänhetens ögon menar jag, möjligheten att komma med i OS. Bara.

Från IPFs site:
    ”The most important meeting was with the IOC Sports Department. They have examined our application, asked us some questions and informed us, that the IOC Executive Board will decide on 15. December 2008 about our application. In this connection I have had also a conversation with the IOCVice-president Dr. Thomas Bach, ARISF President Dr. Jan Fransoo, IWGA President Ron Froehlich, IWF-President Dr. Tamas Ajan and others.”

mjukglass wrote:
    Jag inbillar mig att utrustningen i SL är nu så extrem och effektfull att det ursprungliga momentet inte längre är avgörande.

Inbilla dig vidare du.
    Själv vet jag hur mkt utrustningen gör, och jag kan då berätta för dig att styrkan i det ursprungliga momentet är avgörande (Om du nu med ursprungligt moment menar tävlingsgrenarna. Snarare har utrustningen förstärkt en hårdare bedömning av lyften om man jämför med 70/80-tal).

FYI: Man experimenterade med gasbindor, tennisbollar, tajta tröjor, tajta jeansshorts etc redan 1965…..

Grus wrote:
    Förstår inte ens varför såna grejjer finns med i styrkesport varför kom dom ens på att införa sånt skit för?

För att företagen bekostar sporten med bidrag och grejjs. Dessutom är det mest de som inte håller på sporten som klagar, inte utövarna själva.

Grus ställ upp på norrländskan nästa år, 215kg är ju enormt mycket vikt. Finns för många som snackar och inte gör nått åt det.

Jag har aldrig testat dräkt/tröja men en polare till mig sa att han praktiskt taget var tvungen att dra ner 100kg mot bröstet stämmer det?
    JAg respekterar dem som väljer att köra med utrustning men jag själv tycker det känns mer tillfredställande att köra utan då det är bara jag och vikten.

Dra ner 110 kg?, då måste tröjan vara stor, jag behövde 210 kg för att få ner stången i bröstet, och då var den tröjan ganska stor.
    Smärtstillande medel, lite blod och 3 pers som hjälper en att dra på den så har man en tröjja som är tight…

Ja det säger ju en hel del om bänktröja. Om man inte ens kan få ner den till bröstet utan 200+ kg plus på stången..

Varför använder man benskydd i fotboll?
    Varför använder man klubba i hockey?
    Varför använder man nät i volleyboll?

Tröjor har blivit en del av styrkelyft. Spelar la fan ingen roll om man behöver 200 kilo för att få ner stången till bröstet när man ändå inte kan trycka upp det?

Dahlgren wrote:
    Varför använder man benskydd i fotboll?
    Varför använder man klubba i hockey?
    Varför använder man nät i volleyboll?

Tröjor har blivit en del av styrkelyft. Spelar la fan ingen roll om man behöver 200 kilo för att få ner stången till bröstet när man ändå inte kan trycka upp det?

Du jämför alltså en hockeyklubba och bänktröja? Hur får du ihop det? Ska man spela hockey med armarna eller?

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 102 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.