Home › Forums › Styrkehörnan › världsrekord…??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2008 at 19:38 #696466Anonym anvandareMember
Det har funnits utrustning med i styrkelyft ända från början. Ursprungligen var meningen med utrustningen säkert dels att 1) göra de tävlandes utstyrsel enhetlig och 2) i någon mån skydda mot skador.
Efterhand kom utrustningen att utvecklas så, att den mer och mer hjälpte lyftarna att få bra resultat. Såtillvida kan utrustningen jämföras med all liknande utrustning – eller motsvarande knep – i övriga idrottsgrenar. Att raka huvud och kropp i simning, att använda böjliga stavar i stavhopp, att utveckla löpbanorna och att använda utrustning i styrkelyft är åtgärder som har ett enda mål : att inom ramen för reglerna (och möjligen genom att utnyttja kryphål i dem) förbättra de tävlamdes resultat. I friidrott är också t.ex knepet att ha två diskusringar i varsin ände av planen, och använda den som för tillfället har de bästa vindförhållandena, ett annat exempel på samma sak. Och exemplen är otaliga.
Skillnaden mellan t.ex böjliga stavar i stavhopp och förbättrade löpbanor i löpning och SL-utrustningen är att den senare gäller idrottsmännens beklädnad. I styrkelyft är t.ex reglerna för skivstången sådana, att man måste använda en viss typ av stång. Man kan inte använda ”effektivare” stänger (även om det har gjorts i vissa förbund, bl.a amerikanen Dave Passanella – numera för tidigt död, som många andra dopinganvändare – använde en specialstång i böj). Men reglerna har givit möjlighet att använda utrustning som förbättrar resultaten – och dessa möjligheter har också utnyttjats. I början var det så, att någon fick ett försprång med förbättrad utrustning, varefter andra följt efter. Men numera utvecklar tillverkarna utrustningen för att tjäna alltmera pengar.
Nät i volleyboll och klubbor i ishockey kan förstås inte jämföras med SL-utrustning. Näten och klubborna är en nödvändighet, och ingår i sporten. Däremot kan man visst i någon mån jämföra böjliga stavar, förbättrade löpbanor etc med SL-utrustning.
Visst ökar utrustningen i SL de tävlandes resultat väsentligt jämfört med om de skulle tävla raw. Men som jag tidigare framhållits ska styrkelyftare tävla mot varandra, på lika villkor, och att jämföra resultaten med raw-motionärers är oväsentligt.
17 december, 2008 at 11:41 #696467Anonym anvandareMembergrus wrote:vaddå? Jag själv ska börja tävla så fort dom kommer med raw tävlingar. Nån löjlig tröjja kommer jag aldrig sätta på mej..dig blir det aldrig nÅgot av:
17 december, 2008 at 12:35 #696468Anonym anvandareMemberPassanella lär ha dött av en bilolycka. Så för hans del berodde den för tidiga döden inte på följder av doping.
17 december, 2008 at 13:53 #696469Anonym anvandareMemberJag har vid flera tillfällen på ett sakligt sätt redogjort för SL-utrustningen, orsaken till att den används etc. Bodymedlemmar som är läskunniga har haft möjlighet att bekanta sig med mina inlägg. Grus kan antingen inte läsa längre texter eller också håller han inte med mig. Men han har inte heller argumenterat emot mig. Måhända hans argument tar slut om han måste vara saklig.
Grus skrev för länge sedan att han ska sluta skriva i denhär tråden. Det har han inte gjort. Detta visar att han inte är trovärdig. Sannolikt sträcker sig denna brist på trovärdighet också till hans bänkpressresultat.
17 december, 2008 at 14:18 #696470Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Jag har vid flera tillfällen på ett sakligt sätt redogjort för SL-utrustningen, orsaken till att den används etc. Bodymedlemmar som är läskunniga har haft möjlighet att bekanta sig med mina inlägg. Grus kan antingen inte läsa längre texter eller också håller han inte med mig. Men han har inte heller argumenterat emot mig. Måhända hans argument tar slut om han måste vara saklig.Grus skrev för länge sedan att han ska sluta skriva i denhär tråden. Det har han inte gjort. Detta visar att han inte är trovärdig. Sannolikt sträcker sig denna brist på trovärdighet också till hans bänkpressresultat.
Omöjligt! Ingen skulle ljuga eller förfalska sin bänkpressresultat för att verkar starkare! Det tror jag rakt inte på.
17 december, 2008 at 14:35 #696471Anonym anvandareMembermjukglass wrote:Omöjligt! Ingen skulle ljuga eller förfalska sin bänkpressresultat för att verkar starkare! Det tror jag rakt inte på.Nej givetvis har aldrig någon ljugigt om sitt bänkpressresultat!
17 december, 2008 at 21:42 #696472Anonym anvandareMemberProblemet är att vissa kroppstyper gynnas och får ut mer kilon av tröjan, det borde ni som tävlar oxå känna till…
Det kan aldrig bli en 100%igt rättvis tävling så länge man inte kör raw, tyvär…17 december, 2008 at 22:18 #696473Anonym anvandareMemberDahlgren wrote:Varför använder man benskydd i fotboll?
Varför använder man klubba i hockey?
Varför använder man nät i volleyboll?Tröjor har blivit en del av styrkelyft. Spelar la fan ingen roll om man behöver 200 kilo för att få ner stången till bröstet när man ändå inte kan trycka upp det?
Ifall du syftade på mig så har jag fått godkänt lyft med 220kg på tävling..
17 december, 2008 at 22:20 #696474Anonym anvandareMemberHeinrich wrote:Problemet är att vissa kroppstyper gynnas och får ut mer kilon av tröjan, det borde ni som tävlar oxå känna till…
Det kan aldrig bli en 100%igt rättvis tävling så länge man inte kör raw, tyvär…Och samma kroppstyper gynnas mer raw, hur ska man lösa det?
17 december, 2008 at 22:42 #696475Anonym anvandareMemberApropå svensk avundsjuka….
Är du avundsjuk på att andra bänkar mer än dig bara för att de har tröja?
Skojar bara…Då rekommenderar jag att du:
1. Får LKK att ansöka om medlemsskap i SSF. Jag vet att de varit medlemmar förr.
2. Löser licens & tävlar utan tröjaVad du bänkar i gymmet är helt ointressant, vad du gör på ett lyftarflak är desto intressantare.
/the_PL_man
Grus wrote:Varför skulle jag ljuga om mina resultat helt absurt!Om ni inte tror mej ta då en bil och kom ner till LKK i lindesberg så får ni se med egna ögon vad jag tar i bänk…
Fan vad löjliga ni är asså.. måste man springa med en filmkamera på gymmet och lägga upp filmerna på youtube och ha 23 vittnen för att intyga att det är rätt vikter som ligger på stången..
GE ER NU fan så trött på att höra han ljuger o han ljuger o han ljuger vad han tar i bänk…. svensk avundsjuka i ett nötskal…..
17 december, 2008 at 23:16 #696476Anonym anvandareMemberYAO wrote:Och samma kroppstyper gynnas mer raw, hur ska man lösa det?Det kan inte bli mer rättvist änn vad det är raw…
Fast jag har sagt vad jag tycker nu, tänker inte argumentera mer..18 december, 2008 at 11:22 #696477Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Apropå svensk avundsjuka….
Är du avundsjuk på att andra bänkar mer än dig bara för att de har tröja?
Skojar bara…Då rekommenderar jag att du:
1. Får LKK att ansöka om medlemsskap i SSF. Jag vet att de varit medlemmar förr.
2. Löser licens & tävlar utan tröjaVad du bänkar i gymmet är helt ointressant, vad du gör på ett lyftarflak är desto intressantare.
/the_PL_man
Är man inte intresserad av att tävla i styrkelyft så är vad man bänkar på gymmet väsentligt.
18 december, 2008 at 12:36 #696478Anonym anvandareMembersamutown wrote:Är man inte intresserad av att tävla i styrkelyft så är vad man bänkar på gymmet väsentligt.Om du inte är intresserad av SL, varför hänger du upp dig på deras utrustning?
18 december, 2008 at 16:22 #696479Anonym anvandareMemberJämför dig då med övriga på gymmet och inte styrkelyftarna.
Och eftersom du inte jämför dig med styrkelyftarna så spelar det ingen roll att de använder utrustning.samutown wrote:Är man inte intresserad av att tävla i styrkelyft så är vad man bänkar på gymmet väsentligt.18 december, 2008 at 23:06 #696480Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Grus skrev för länge sedan att han ska sluta skriva i denhär tråden. Det har han inte gjort. Detta visar att han inte är trovärdig. Sannolikt sträcker sig denna brist på trovärdighet också till hans bänkpressresultat.Jo. Han verkar inte vara den som är ATT LITA PÅ.
”Fan vad löjliga ni är asså.. ” Skrev han nyss, detta räcker ju för mig (ASSÅ) för att förklara vilken intelligensnivå killen ligger på.
Grus wrote:Kör ju med min egna styrka damir du har ju din fake styrka du får genom din utrustning.Nej jag har ju ingen egen styrka, all min utrustning lyfter åt mig: därför blir det något av mig som ”idrottsman”. Se redan alla mina resultat, sponsorer och massor med mer smått och gott.
Jag upprepar: DIG BLIR DET ALDRIG NÅGOT AV.
Skriv inte mer, håll dig till det du sa…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.