Vem är den bästa tränaren.?

Home Forums Styrkehörnan Vem är den bästa tränaren.?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Svaret på den frågan kan oftast vara: DU själv, EFTER det att du skaffat dig:
    1. KUNSKAP om musklernas funktion och olika typer av muskelfibrer (Typ I, Typ IIa och Typ IIb) och hur dom utvecklas/påverkas och tränas just för styrkelyft. KUNSKAP om OLIKA former av träningsupplägg/metoder (med dess för- och nackdelar), KUNSKAP om kostens och vilans betydelse för träningsresultatet, KUNSKAP om hur man använder OLIKA tävlingsutrustningar (dräkter, tröjor,lindor m.m.) KUNSKAP om hur tekniken påverkar utförandet av ett lyft, KUNSKAP om hur man förbereder sig MENTALT inför tunga lyft och inför tävlingar.m.m.

2. ERFARENHET av att ha prövat OLIKA träningsmetoder/upplägg, ERFARENHET av att ha missat lyft pga fel teknik, ERFARENHET av stagnation i träningen pga ”fel” träningsupplägg, ERFARENHET av hur OLIKA tävlingsutrustningar används och vilken effekt dom har för just dej, ERFARENHET av hur man ska styra och kontrollera den mentala laddningen inför tävlingar och tunga lyft. ERFARENHET av att ha GJORT FEL både vad gäller träning, teknik, sömn, vila och kostupplägg m.m.

Mot bakgrund av ovanstående så inser man ju att en fullt utvecklad Styrkelyftare blir man inte på några månader, inte heller genom att bara sitta och läsa i böcker och på forum om HUR man ska göra – man måste göra det SJÄLV i praktiken också. Tänk också på att det upplägg som var bra för lyftare A kanske inte alls stämmer för lyftare B, alla har vi olika GENETISKA, FYSISKA, TEKNISKA och MENTALA förutsättningar för Styrkelyft, men genom att skapa sig en bred kunskap och erfarenhet som beskrivits ovan så blir DU själv en bra ”tränare” för det är bara DU själv som känner din kropp och ditt psyke i alla lägen. LÄR känna dej själv och bygg upp ditt självförtroende och TRO PÅ DEJ SJÄLV!
    B Stolphammar JSK

Näää :| Du har heeelt fel.:p
    Mickey i Rocky e ju den bästa tränaren ever!! :) :P

Det verkar som om många (speciellt unga) styrketränande söker efter ”Det perfekta träningsupplägget” eller ”Den fantastiske demontränaren” trots att de flesta av oss vet att det finns inga underverk inom Styrkelyft.

Däremot är det viktigt att man är lyhörd och prövar olika metoder, och inte låser sig i ett snävt tankesätt redan som nybörjare. I JSK (Jönköpings Styrkelyftarklubb) har vi blandat alla möjliga träningsmetoder och tips både ”gamla” beprövade, och nya moderna metoder bla anpassade efter den nya tävlingsutrustningen, och genom att ta åt sig lite här och där så kan man ofta komponera ett program som passar bra för de flesta. Sen gäller det att alltid vara beredd att förändra, pröva och förbättra sin träning allt eftersom, man blir aldrig FÄRDIG som Styrkelyftare.:nono:

Mycket tänkvärt (vi har ju diskuterat detta också på JSK.s hemsida så jag tänker inte i övrigt skriva något). Trevligt att du registrerat dig, Stolpen!

Stolpen!
    Med kunskap och erfarenhet tror jag att man blir sin egen bästa tränare. Fast jag måste få lov att tillägga att det kan vara jätte skönt att ha någon speciell, nära sig. Någon man kan utbyta tankar, upplägg, funderingar och resultat med.
    En sådan guld person har jag i min närhet, man kan bolla idéer och utbyta kunskap mm.
    Det är minsann GULD värt i mina ögon, fast som sagt: bästa tränaren är absolut en själv till största delen.

Hej hopp /Superberggren :)

ps.kul med intressanta tankar.ds

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.