Vikten av sömn?

Home Forums Styrkehörnan Vikten av sömn?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hur viktigt är sömnen för den som vill bli starkare och få större muskler? Om man bara sover ca fem timmar per natt, och sköter träningen och kosten, kan man få bra resultat då? Hur mycket bör man sova och hur påverkas träningen av för lite sömn?

henkebenke wrote:
    Hur viktigt är sömnen för den som vill bli starkare och få större muskler? Om man bara sover ca fem timmar per natt, och sköter träningen och kosten, kan man få bra resultat då? Hur mycket bör man sova och hur påverkas träningen av för lite sömn?

ingen proffs precis.. men tror att musklerna växer bäst om du soverm i minst 8 timmar per natt.. fem timmar kanske är för lite för att musklerna ska börja bygga tillräckligt…vilket påverkar träningen också.. man har inte tillräckligt med utvilade muskler..:|

sover du inte orkar du inte träna.

orkar du inte träna växer du inte.

växer du inte fastnar du inte i dörröppningar pga massiv muskeltillväxt.

Cleff wrote:
    växer du inte fastnar du inte i dörröppningar pga massiv muskeltillväxt.

så kontentan är alltså att.. om man inte sover, kan man inte träna, kan man inte träna, då kan man komma in på gymmet.

Vi borde göra något slags schema och periodisera detta nyupptäckta och – framförallt – revolutionerande fenomen för att utnyttja det till fullo! Snarlikt bracketing.

Det är under timmarna du sover som kroppen befinner sig i sin maximalt anabola fas, det är också då du återhämtar dig som bäst.
    Så sov så många timmar du kan, ca 8-9 är väl minimum för att vara på den ”säkra” sidan.

Budak wrote:
    Det är under timmarna du sover som kroppen befinner sig i sin maximalt anabola fas, det är också då du återhämtar dig som bäst.
    Så sov så många timmar du kan, ca 8-9 är väl minimum för att vara på den ”säkra” sidan.

Ja, men om man sover för mycket går det inte att ta sig in på gymmet igen, kom ihåg det.

:ike:

Det kan t.o.m vara farligt för hälsan att sova för lite.
    Om man är en väldigt aktiv person är det extra viktigt med 7-8 timmar
    skön sömn, för att kroppen ska orka med. Speciellt om man tränar hårt efter en arbets/skol dag. Kroppen kommer att säga ifrån en dag, då den inte är utvilad..

Rickard – StrongMan

Sömnen är mycket viktig. Brist på sömn betyder sämre glukostolerans och högre nivåer av det nedbrytande hormonet kortisol samt lägre nivåer av leptin (som är viktigt vid fettförbränning).

Om du inte kan sova mer än 5-7 timmar per natt bör du försöka få åtminstone 9-12 timmar sömn två gånger i veckan.
    Ett annat alternativ är att ta en tupplur på 20 till 100 minuter någon gång i veckan om du sovit dåligt.

Enligt äldre rapporter fick vi i genomsnitt 12 timmars sömn per natt innan glödlampan introducerades i våra hem. Något att tänka på… ;)

Tänk dig själv efter en jobbig dag på savannen, gått 5 timmar, klubbat en mammut, gått hem med den lagat en stor middag. Nyäten och mätt lägger du dig och sover i grotten. Ingen väckarklocka osv, inte fan går du upp efter sju timmar för att upprepa mönstret påföljande dag…tacka f-n för att de sov mer då;)
    Skämt och sido. Något som är värt att tänka på angående sömn är det orimliga i att människans sömncykel inte stämmer överens med de 24 h som dygnet är på. Den är upp åt 25 h, och det är därför det är lättare att lägga sig senare än vice-versa, mindre jetlag när du åker åt väst etc. Att sova 8 h varje vardagsnatt är en utopi för de flesta människor i dagens samhälle som vill ha lite fritid vid sidan av jobbet, tyvärr.

Joachim Bartoll wrote:
    Enligt äldre rapporter fick vi i genomsnitt 12 timmars sömn per natt innan glödlampan introducerades i våra hem. Något att tänka på… ;)

Och vi såg säkert ut som Ronnie Coleman också;)

jag har nu under 6 veckor jobbat som markismontör som en liten omväxling från pluggandet. hursomhelst är jobbet fysiskt krävande och jag tränar helkroppspass 3ggr i veckan som tar en del på orken. jag sover 5.5-6.5 timmar per natt och brukar ta 30 min-90 min powernap efter jobbet (spec på träningsdagarna). låter det vettigt eller tycker ni man bör sänka powernappen och höja nattssömnen?

Jag sover alltid 12 timmar och ibland mer på dagar jag inte går i skola. Det är TV och dator som gör att jag bara sover 8-9 timmar på varddagar (och redan då har jag problem att ta mig upp på morgonen)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.