Home › Forums › Styrkehörnan › Vill bli stark!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 maj, 2006 at 14:53 #68128Anonym anvandareMember15 maj, 2006 at 14:53 #490664Anonym anvandareMember
Jag började träna för ca 8 månader sen och var då mest intresserad av att få volym, detaljer osv.
Men nu är det så att jag istället vill inrikta mej på stryka.
Jag vill först och främst bli stark, volym ser jag mer som en bonus.
Finns det nått speciellt sätt att träna på, vissa riktlinjer man bör följa för att främst ”bygga” stryka.Tacksam för seriösa tips!
15 maj, 2006 at 17:32 #490665Anonym anvandareMember1. Kör med fria vikter
2. Kör basövningar. Knäböj, bänkpress, marklyft…
3. När du kan tekniken så kör 1-6 rep i varje set.
4. Och var inte rädd för att lägga på mer vikt.17 maj, 2006 at 22:06 #490666Anonym anvandareMemberNär ja va typ 10 år… så rulla ja runt pappas bil, man fick ju inte köra hahah
en stor mercedez bens… Jag tvätta den flytta på den då å då,,Har jämt vart stark av mig
17 maj, 2006 at 22:26 #490667Anonym anvandareMemberMattias Hallberg wrote:1. Kör med fria vikter
2. Kör basövningar. Knäböj, bänkpress, marklyft…
3. När du kan tekniken så kör 1-6 rep i varje set.
4. Och var inte rädd för att lägga på mer vikt.Till detta skulle jag även lägga till :
3, högst 4 pass i veckan.
Låg volym och lång vila mellan varje set.
Fokus på basövningar i första hand. Vill man bli stark och skiter i resten så är det bara basövningarna som spelar roll.Kika på lite olika program som styrkelyftarna använder sig av och plocka ut ngt därifrån.
9 juni, 2006 at 18:09 #490668Anonym anvandareMemberSådana här trådar växer på träd i dessa styrketräningsforum. Vad menar trådstartaren med att bli stark? Vad är styrka? Hur ska styrkan mätas? Menar han maxstyrka? Snabbstyrka? Uthållighetsstyrka? ”Relativ styrka” (jag ogillar starkt begreppet relativ styrka, för den kan aldrig mätas). Menar han med styrka att lyfta 1RM? I vilken övning/vilka övningar i så fall? Eller menar han att han ska orka jobba i skogen i åtta timmar/dag? Slå ner fem anatgonister? Lyfta kylskåp? Lyfta bilar?
8 oktober, 2008 at 08:17 #490669Anonym anvandareMemberDen som skriver att han/hon vill bli stark vet själv vad han/hon eftersträvar och behöver inte definiera begreppet vidare.
Tjabba8 oktober, 2008 at 08:51 #490670Anonym anvandareMemberVilja bli stark handlar iaf för mig om att utveckla min råstyrka genom att träna så att jag kan omsätta den och ha nytta av den
i verkliga livet. Finns nog ingen som har lidit av att vara stark tvärtom, man stärker ju förutom muskler även skelettet, muskelfästen,
senor och ligament. Han skriver att han vill bli stark. Starkare kanske är bättre att säga. Utveckla sin individuella råstyrka dvs bli starkare än han var
förut genom att träna styrketräning. Han har nog sin definition ganska klar för sig men vill ha lite tips för att utvecklas. Jag säger bara skaffa hem
lite stenar av olika tyngd och sätt igång och lyft. Du kommer få träningsvärk du aldrig drömt om. Lyft upp en sten och gå med den i famnen så
långt du orkar så får du även statisk träning och kondition. Det ska vara jobbigt men kul och var försiktig så att du inte övertränar. Dvs vila och
ät ordentligt mellan träningspassen. Musklerna växer i vilan.
Lycka till.8 oktober, 2008 at 09:43 #490671Anonym anvandareMemberbosse73 wrote:Vilja bli stark handlar iaf för mig om att utveckla min råstyrka genom att träna så att jag kan omsätta den och ha nytta av den
i verkliga livet. Finns nog ingen som har lidit av att vara stark tvärtom, man stärker ju förutom muskler även skelettet, muskelfästen,
senor och ligament. Han skriver att han vill bli stark. Starkare kanske är bättre att säga. Utveckla sin individuella råstyrka dvs bli starkare än han var
förut genom att träna styrketräning. Han har nog sin definition ganska klar för sig men vill ha lite tips för att utvecklas. Jag säger bara skaffa hem
lite stenar av olika tyngd och sätt igång och lyft. Du kommer få träningsvärk du aldrig drömt om. Lyft upp en sten och gå med den i famnen så
långt du orkar så får du även statisk träning och kondition. Det ska vara jobbigt men kul och var försiktig så att du inte övertränar. Dvs vila och
ät ordentligt mellan träningspassen. Musklerna växer i vilan.
Lycka till.Efter två år vet nog grabben vad han vill
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.