Westside

Home Forums Styrkehörnan Westside

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 76 total)
  • Author
    sarbaz wrote:
    Det är inga viktskivor fastkedjade. Kedjorna hänger fritt. Det är band som man spänner fast på tunga hantlar. Men även om det nu vore det – ett måste för vad?

Titta på den vänstra sidan. Ser precis ut som om att det är 3stycken viktskivor som är fastkedjade. Det är väl ett måste för att det ska bli rätt vikt. 100kg med vikterna lutandes i marken är inte lika mycket som 100kg hängandes fritt. Blev lite luddigt, hoppas du förstår.

MVH

Najs.

Westside är en klass för sig, no doubt

Karl Alfred wrote:
    Jag brukar kalla det westsides svar på Nautilus..:up: Progressivt ökande belastning

PS Tate Bygger en hel del på sidan av styrkelyftandet

Dave tränar inte SL längre, han kör rehab efter en allvarlig skada. Muskelmassan han har är från styrkelyftandet. Kedjor och band är f.ö. de bästa påhitten inom styrkelyft. De fungerar verkligen.

Jocke89 wrote:
    Titta på den vänstra sidan. Ser precis ut som om att det är 3stycken viktskivor som är fastkedjade. Det är väl ett måste för att det ska bli rätt vikt. 100kg med vikterna lutandes i marken är inte lika mycket som 100kg hängandes fritt. Blev lite luddigt, hoppas du förstår.

MVH

Nej, kedjorna hänger inte fast i vikterna. Du ser fel. Rätt vikt? Jag förstår inte vad du menar riktigt. Varför tror du man använder kedjorna egentligen? Kedjorna är till för att öka belastningen i toppläget av knäböjen där man är som starkast.

När har Dave fått byggarryck? Angående gener vet jag inte om jag skall hålla med. Innan han kom till Westside var han inte särskilt imponerande. Han hade stagnerat i flera år och ökade absolut ingenting. Efter bara några år på Westside var han helt plötsligt elitlyftare tack vare Louie.

sarbaz wrote:
    Nej, kedjorna hänger inte fast i vikterna. Du ser fel. Rätt vikt? Jag förstår inte vad du menar riktigt. Varför tror du man använder kedjorna egentligen? Kedjorna är till för att öka belastningen i toppläget av knäböjen där man är som starkast.

Ja nu ser jag. Har visst sett och fel och sen har blivit ett enda missförstånd. Det jag menade är att om vikterna är i backen under en del av lyftet så blir ju inte belastningen den samma under hela lyftet. Men tackar som tog dig tid att förklara.:)

MVH

Jocke89 wrote:
    Ja nu ser jag. Har visst sett och fel och sen har blivit ett enda missförstånd. Det jag menade är att om vikterna är i backen under en del av lyftet så blir ju inte belastningen den samma under hela lyftet. Men tackar som tog dig tid att förklara.:)

MVH

Meningen är just att belastningen skall vara tyngre ju högre upp man kommer. Ju högre upp man kommer, desto mer av kedjan får man lyfta – och omvänt: ju lägre ner man kommer, desto större del av kedjan vilar på golvet. Chuck har kommit upp i belastningar kring 650-700 kg i toppläget. Det är sjuka jävla vikter!

sarbaz wrote:
    Meningen är just att belastningen skall vara tyngre ju högre upp man kommer. Ju högre upp man kommer, desto mer av kedjan får man lyfta – och omvänt: ju lägre ner man kommer, desto större del av kedjan vilar på golvet. Chuck har kommit upp i belastningar kring 650-700 kg i toppläget. Det är sjuka jävla vikter!

Jaha där ser man. 700kg är väl inget? :)

Karl Alfred wrote:
    Tror du verkligen att Dave skulle fått den styrkan och den volym utan supergener?

När det gäller Louie´s träningsmetoder så är det rena Bulgarian Burst teorier i botten han använder i sina upplägg precis som Sheiko systemet, och det är de teorier som jag brukar förespråka om man vill bli bra som byggare eller bara för att skaffa muskler och styrka för andra explosiva sporter.

Jag vill inte spekulera i Daves genetiska kod men självklart har han nog goda genetiska förutsättningar. Det lät dock på dig som att det var hans genetiska förutsättningar som hade bringat honom framgången. Min åsikt är att det snarare är Westsides och hans mentalitets förtjänst.

Fuck genetics som Zone brukar säga. :)

Du får gärna utveckla det där med Bulgarian Burst-teorierna lite mer om du kan det. Jag tror att du gissar rätt friskt här, och gissar till på köpet fel. Bulgarian Burst är Leo Costas program och har absolut ingenting med hur de bulgariska tyngdlyftarna faktiskt tränade att göra. Louies metod är hans egen. Hans inspiration har han främst fått från en tyngdlyftarklubb vid namn Dynamo i forna Sovjetunionen i början av 70-talet. De tränade ungefär på samma sätt.

sarbaz wrote:
    Dave tar i…

skapligt redface

Karl Alfred wrote:
    Leo var en av de som förde ut träningsmetoden och som du säger kommer den från forna USSR och Dynamo(Quattro Dynamo-programmet). Tudor Bompa och Fred Koch är några andra som har spritt träningsmetoden.

Vad har Quattro Dynamo-programmet med Conjugated Method att göra? Vilken träningsmetod pratar du om egentligen? Quattro Dynamo är ett program för kroppsbyggare utvecklat av Chad Waterbury, inte Dynamo Club i forna USSR.

Även om det är imponerande lyft är det ju inget som ska jämföras med ipf på något sätt.

Erik__ wrote:
    Även om det är imponerande lyft är det ju inget som ska jämföras med ipf på något sätt.

Vem gör det? Och hur är det ens relevant? IPF är ingenting som skall jämföras med 100 % RAW heller. IPF är ett rätt dåligt förbund tycker jag. Massa dumma regler bara.

sarbaz wrote:
    Vem gör det? Och hur är det ens relevant? IPF är ingenting som skall jämföras med 100 % RAW heller. IPF är ett rätt dåligt förbund tycker jag. Massa dumma regler bara.

nej du har inte sagt det : ) ville bara påpeka det för folk som läste tråden, om de tänker på SL i svenska mening är det ju ipf så ingen jämför resultaten med wpc, wpo och vad allting nu heter.

jo ipf har en del roliga små regler, särskillt i bänk, vilket jävla fiasko.

100%raw är ju intressant, visst skulle de börja med internationella tävlingar nu också?

här är en del annat intressant om westside nånstans [http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75392] nitrometan och the_pl_man har varit å tränat på wbc.

Erik__ wrote:
    nej du har inte sagt det : ) ville bara påpeka det för folk som läste tråden, om de tänker på SL i svenska mening är det ju ipf så ingen jämför resultaten med wpc, wpo och vad allting nu heter.

jo ipf har en del roliga små regler, särskillt i bänk, vilket jävla fiasko.

100%raw är ju intressant, visst skulle de börja med internationella tävlingar nu också?

här är en del annat intressant om westside nånstans [http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=75392] nitrometan och the_pl_man har varit å tränat på wbc.

Ah, jo. Det är sant. Jag trodde bara du var ännu en sån där som tyckte att man inte skulle respektera APF/WPO/WPC-killarnas resultat för att de dopade sig typ… Däremot håller jag med om att det inte går att jämföra IPF med de förbunden. Helt riktigt.

IPF:s konstigaste regel är ju den som har gjort så Brian Siders är avstängd. Han tävlade visst i en tävling i vilken man jämförde resultaten med en annan tävling och där råkade visst Eddy Coan också ha deltagit. Enligt IPF får man inte tävla mot en som tävlar för ett annat förbund. Nåja…

Det är riktigt att 100 % raw skall utöka sin verksamhet!

Ang. Nitrometan och the_pl_man så är de båda bland de kunnigaste vi har i Sverige inom just Westside. Eskil Thomasson är dock vår absolut grymmaste styrkelyftsguru i detta land. Han är svensk och i klass med Loue Simmons. Inspirerat Louie till många grejer, t.ex. General Physical Preparedness-träningen som Louie tror väldigt starkt på. Alla jag snackat med som tränat med Eskil säger att han är en mycket respektabel människa och en mycket imponerande lyftare.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 76 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.