Home › Forums › Styrkehörnan › Westside
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 november, 2006 at 20:15 #415402Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Varför är bänkpress den enda sport där folk inte vågar ställa upp i, om de inte är säkra på att bli svenska mästare i sin första tävling?
Har folk så fragila egon?Det är bara att vara med för att lära till att börja med. Först lära sig krypa, sedan gå…..
/the_PL_man
Absolut, jag håller med, men tyvär är det många som tänker så…
3 november, 2006 at 21:05 #415403Anonym anvandareMemberBamse wrote:Absolut, jag håller med, men tyvär är det många som tänker så…OT:
Plockade inte du hem ett SM-guld första gången du ställde upp i dessa mästerskap?
Som junior har jag för mig..?
3 november, 2006 at 21:20 #415404Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:OT:Plockade inte du hem ett SM-guld första gången du ställde upp i dessa mästerskap?
Som junior har jag för mig..?
Blev tredje gången gillt för mig… Första bänk-SM blev jag 9a i (-98). Fast då körde dom utan klasser… Så 9a totalt bland juniorerna…
-99 blev jag 2a och -00 knep jag mitt första och enda SM-guld…
Så det tog i.a.f. ett tag.:emo-thumb3 november, 2006 at 21:23 #415405Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Att man i vissa extremfall kan få ut 100 kg är kanske möjligt, men det är lika sällsynt som en ren proffsbyggare….
/the_PL_manSkönt att veta att det ändå finns en del rena proffsbyggare då.
3 november, 2006 at 23:46 #415406Anonym anvandareMemberBamse wrote:Blev tredje gången gillt för mig… Första bänk-SM blev jag 9a i (-98). Fast då körde dom utan klasser… Så 9a totalt bland juniorerna…
-99 blev jag 2a och -00 knep jag mitt första och enda SM-guld…
Så det tog i.a.f. ett tag.:emo-thumbAha.
Och här har jag gått och trott att du plockade hem guldet vid första försöket.
My bad.
4 november, 2006 at 00:33 #415407Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Och jag säger till dig att 20-30 kg är det normala att få ut av en tröja (baserat på ca 100-talet personer jag pratat med, mig själv & mina lyftare).Att man i vissa extremfall kan få ut 100 kg är kanske möjligt, men det är lika sällsynt som en ren proffsbyggare….
Bra att du kan de grundläggande reglerna. Lägg sedan till tidspress, domarkommandon, fotpositionering, ojämn utlåsning etc till mixen så blir det ännu intressantare.
Vad väger du? Är du runt 90-100kg så kan du få prova min tröja, så behöver du inte fundera längre.
/the_PL_man
Tidspress, domarkommandon, fotpositionering, ojämn utlåsning är små detaljer som inte spelar större roll för ett maxlyft när man väl tränat på dessa saker. J Lägger jag till 20-30kg på det jag tar nu så har jag ett hum om vad jag skulle få upp efter lite bänkpress-träning.
4 november, 2006 at 19:53 #415408Anonym anvandareMemberSer att Dave Tate är uppe på tapeten. Antar att det är allmän kännedom att mannen är ”på” året om (AAS)? I den kontext att ni diskuterade supergener etc. Detta gäller för övrigt Louie Simmons också. Tror de båda är ganska öppna med det.
Westside är ett intressant träningssystem för övrigt. Hur bra det fungerar för majoriteten av ”oassisterade” personer låter jag vara osagt.
Ditt program, Sarbaz, innehåller mindre volym än traditionell Westside (jag kanske har fel?).
Om så är fallet, har du provat mer volym i enlighet med ovanstående?
5 november, 2006 at 00:22 #415409Anonym anvandareMemberOintressant för en del, intressant för en del, beroende på var & ens ståndpunkt.
Efter att ha studerat en hle del system, så finner man mer likheter mellan dem än vad man tror….Ex vis så har Öjeby-modellen & Westside i sina upplägg mkt mer gemensamt än många tror.
För att få ett system att funka för en individ så gäller det att anpassa det efter individen. Att WBC fungerar även för ”oassisterade” kan jag intyga.
/the_PL_man
Grandmaster wrote:Westside är ett intressant träningssystem för övrigt. Hur bra det fungerar för majoriteten av ”oassisterade” personer låter jag vara osagt.5 november, 2006 at 00:28 #415410Anonym anvandareMemberBRa tråd:up:
5 november, 2006 at 00:59 #415411Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Ointressant för en del, intressant för en del, beroende på var & ens ståndpunkt.
Efter att ha studerat en hle del system, så finner man mer likheter mellan dem än vad man tror….Ex vis så har Öjeby-modellen & Westside i sina upplägg mkt mer gemensamt än många tror.
För att få ett system att funka för en individ så gäller det att anpassa det efter individen. Att WBC fungerar även för ”oassisterade” kan jag intyga.
/the_PL_man
Det tvekar jag inte en sekund på.
Men som du antyder krävs det förmodligen att, förutsatt att du inte tillhör den lilla klick som har en arbetstolerans och återhämtningsförmåga över genomsnittet, gör vissa modifieringar i arbetsvolymen.
5 november, 2006 at 02:09 #415412Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Nja, regeln är inte så konstig: Du blir avstängd om du tävlar mot någon av IPF avstängd lyftare.
Varför tävla i IPF om du supportar (startavgifter, medlemsavgifter etc) förbund där man i bästa fall inte bryr sig om dopingmissbruk?Vi har ju haft denna diskussion förr, men jag håller inte med. Borde 100 % RAW stänga av medlemmar som tävlar mot folk som tävlat i IPF också? Varför tävla i 100 % RAW om man stödjer förbund där man använder bänktröjor och, knäböjslindor och dräkter? Poängen är att IPF gör något mycket fult här rent marknadsekonomiskt, nämligen monopolbildning.
the_PL_man wrote:Jo, både jag & Nitro besökte Eskil i Columbus (när han bodde där).
Eskil is the shit, har bara gott att säga om den mannen.Även jwzrd som tränat med honom blev mycket imponerad.
5 november, 2006 at 02:11 #415413Anonym anvandareMemberthe_PL_man wrote:Är IPA i din smak då kanske?
När man tycker APF är för hårda på djupet i böj, då går man till IPA och lyfter….
Och APF är verkligen inte hårda på djupet….Jag tycker att IPF är det förbund som ligger bnärmst de ursprungliga reglerna i styrkelyft.
Dessutom är det enda riktiga internationella förbundet. Att ha ett VM med finnar, jänkare, någon kanadick + kanske någon tysk gör inte ett riktigt VM IMO…..Att man inom IPF sedan tolkar reglerna lite som fan läser bibeln är en annan sak.
Ibland undrar jag om det är styrkelyft eller konståkning vi pysslar med ute på flaket…/the_PL_man
Nej 100 % RAW är i min smak. Tycker inte om utrustningen alls personligen, dock respekterar jag starka lyftare inom alla förbunden. För min del går lyftarna först och förbundet är i sig oviktigt. Good lifters are where you find them. Jag har ingen respekt alls för APF men däremot hyser jag stor respekt för t.ex. Chuck V. och Sebastian Burns. Jag har ingen respekt alls för IPF men däremot stor respekt för väldigt många duktiga IPF-lyftare.
5 november, 2006 at 02:40 #415414Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Ser att Dave Tate är uppe på tapeten. Antar att det är allmän kännedom att mannen är ”på” året om (AAS)? I den kontext att ni diskuterade supergener etc. Detta gäller för övrigt Louie Simmons också. Tror de båda är ganska öppna med det.Westside är ett intressant träningssystem för övrigt. Hur bra det fungerar för majoriteten av ”oassisterade” personer låter jag vara osagt.
Ditt program, Sarbaz, innehåller mindre volym än traditionell Westside (jag kanske har fel?).
Om så är fallet, har du provat mer volym i enlighet med ovanstående?
Jag har tränat med högre volym och ökar volymen progressivt just nu. Louie anser att man kan ”träna” upp den mängd träning som man tål. Detta gör man med GPP och genom att progressivt, med små steg åt gången, öka volymen. T.ex. införa ett extra set i månaden. Detta har visat sig fungera för en svensk lyftare. Jag kan klistra in ett av hans pass. Notera att han är 100 % ren och aldrig rört doping:
Nitrometan wrote:Som första övning förde jag då istället floor press med trippelloopade miniband.
10 x 40 kg
5 x 50 kg
5 x 70 kg
3 x 90 kg
1 x 100 kg
1 x 105 kg
1 x 110 kgSen körde jag smalbänk.
10 x 50 kg
5 x 80 kg
3 x 100 kg
1 x 110 kg
1 x 120 kg
1 x 130 kg
1 x 135 kgNästa övning var lutande bänk, ungefär 30 graders lutning och mellanbrett grepp.
10 x 50 kg
5 x 70 kg
5 x 80 kg
2 x 100 kg
1 x 105 kg PROkaj. Det var ju lite oväntat att klämma in ett nytt personbästa sådär.
Efter det körde jag latsdrag med V-grepp.
10 x 60 kg
6 x 90 kg
5 x 100 kg
5 x 100 kgSen testade jag att köra sittande hantelpress. Satt på en bänk, inget ryggstöd och pressade hela vägen, upp pch ner – inga konstigheter.
10 x 15 kg
8 x 20 kg
5 x 25 kg
5 x 25 kgKändes inte helt OK i axeln. Får fundera på vilka axelövningar som kan funka.
Körde en lite annorlunda curl-variant. Superset – först stångcurl med ”omvänt grepp” direkt följt av curl med ”vanligt grepp” (samma stång, samma vikt).
10/10 x 30 kg
5/5 x 40 kg
5/5 x 40 kgPushdown.
10 x 30 kg
8 x 45 kg
5 x 50 kg
3 x 55 kgSen körde jag face pulls, sittande med rep.
10 x 40 kg
6 x 55 kg
5 x 70 kg
5 x 70 kgSom sista övning körde jag sen en enarms pushdown med gummiband.
15, 15, 10, 10 med två miniband
15, 15, 10, 10 med ett minibandRiktigt hög volym alltså – och han klarar det. Men det tar tid att komma upp i den nivån. Kan även posta ett böj/mark-pass från samma lyftare:
Nitrometan wrote:Började med böj.
värmde ett par set med 50 kg
5 x 90 kg
3 x 120 kg
3 x 150 kg
1 x 200 kg, med dräkten på höfterna
1 x 225 kg, bra fart, saknades en aning på djupet, tror jag stod för brett
1 x 245 kg, ok, känns som en bra ingångsvikt
miss på 265, bromsade ner och fick framåtbalans
1 x 265 kg, lätt, bra fartDet fick räcka så. Kanske ska gå i 90 på tävlingen? Klubbrekordet i böj där är 255.
I hundringen är klubbrekordet 272,5 kg. Inte heller omöjligt.Sen körde jag frontböj. Ville få ta i lite.
5 x 80 kg
5 x 80 kg
2 x 100 kg
2 x 100 kg
1 x 120 kg, sköt fram knäna för mycket
1 x 120 kg, ok
1 x 140 kg, inte nöjd med tekniken
1 x 140 kg, bättre
1 x 140 kg, ok
1 x 160 kg, inte nöjd med tekniken
1 x 160 kg, ok, PREfter det körde jag Dimel Deadlifts.
10 x 110 kg
8 x 130 kg
8 x 150 kg
8 x 150 kgSen körde jag reverse hypers.
15 x 65 kg
15 x 65 kg
15 x 95 kg
15 x 95 kgNästa övning var stående kabelcrunches.
10 x 30 kg
6 x 50 kg
6 x 60 kgSen avslutade jag med sidebends med kabel nerifrån.
10 x 25 kg
8 x 40 kg
8 x 50 kgPå Westside Barbell Club finns det ingenting som heter ”traditionell Westside”. Deras träningsmetod kallas för The Conjugated Method och alla tränar i princip olika. En del behöver 4-5 komplementövningar, andra går hem direkt efter deras ME-övning.
Högre volym än så här har jag provat, men då går jag in i väggen. Det är väldigt svårt att känna överträningen när man tränar så här. Eftersom det är så få set och reps totalt känner man sig pigg och stark föränn det helt plötsligt slår till.
6 november, 2006 at 09:08 #415415Anonym anvandareMemberAtt göra justeringar till ens egen förmåga, och att träna upp sin arbetskapacitet är en del av systemet.
/the_PL_man
Grandmaster wrote:Det tvekar jag inte en sekund på.Men som du antyder krävs det förmodligen att, förutsatt att du inte tillhör den lilla klick som har en arbetstolerans och återhämtningsförmåga över genomsnittet, gör vissa modifieringar i arbetsvolymen.
6 november, 2006 at 09:14 #415416Anonym anvandareMemberSkilj mellan utrustning och doping.
Att använda AAS utan recept är brottsligt i Sverige och federalt brott i USA.
Det är tillåtet att tävla utan utrustning i IPF, men inte att använda AAS. Get the point?
Anklagar du FIFA, IHF, IWF, IAAF etc också för monopolbildning?
Grejen det handlar om i botten är inställningen till doping.Filmade en del under mitt besök på Westside, skall se om jag får tid att lägga in Mike Ruggieras, Todd Brocks, Eskils, Rob Fusners etc böjar på datorn.
/the_PL_man
sarbaz wrote:Vi har ju haft denna diskussion förr, men jag håller inte med. Borde 100 % RAW stänga av medlemmar som tävlar mot folk som tävlat i IPF också? Varför tävla i 100 % RAW om man stödjer förbund där man använder bänktröjor och, knäböjslindor och dräkter? Poängen är att IPF gör något mycket fult här rent marknadsekonomiskt, nämligen monopolbildning.Även jwzrd som tränat med honom blev mycket imponerad.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.