Ang bedömningen av fria program?

Home Forums Tävlingar och Events Ang bedömningen av fria program?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Kom precis hem från ett kanon SM! Får väl börja med att gratulera arrangörerna och alla grymma tävlanden!:up:

Men har fått en fundering ang bedömningen av de fria programmen:

Hur skall man förhindra att någon annan än den bäste byggaren (=för dagen bästa fysiken)vinner?

Tänker speciellt på -100 klassen där konflikten mellan de 2 ronderna ställdes på sin spets… När den byggare som vinner fysikronder blir nedflyttad (2!) placeringar pga att inte poseringsprogrammet föll domarna i smaken?

Menar absolut inget illa mot någon av de andra tävlandena i klassn, som för övrigt höll en skyhög nivå!

I fallet med Farzad körde han mycket publikflörtande mostmuscular-poser (Vilket han behärskar som få andra) och la en stor del av sin tid på att även de med sämre platser skulle få se muskler på nära håll!
    Mycket uppskattat av publiken, som ju trots allt är de som gör en byggartävling till en fest! (bl.a.)
    Jag förstår att domarna har svårt att göra en rättvis bedömning när den tävlande är borta vid de billigare platserna och poserar; men att döma ner någon pga detta resulterar väl i slutändan enbart till tråkigare tävlingar om de tävlande pliktskyldigast framför ”estetiska” program, inriktade mot domarbänken?

Nu är jag ingen riktig domare och min åsikt bara en bland många, men tror av publikens reaktion på hans placering att jag inte är den ende som höjde ett frågande ögonbryn till vad det är som gäller för att vinna?

PLLR /Micke som i övrigt hade en one h*ll of a time!

Svensk byggning rockar igen!!!

aah shit sitter å tänker fortfarande på farzad och i min egna åsikt bortdömning

Anser att det är helt fel att värdera fria ronden så högt!
    Han var ju placerad etta i obligatoriska men 4a tror jag det var
    i fria ronden. Är helt fel att man ska få så många extrapoäng
    för låg placering i fria samtidigt som det bara var lite skillnad
    mellan hans etta placering och den som kom tvåa
    i obligatoriska t ex. :rtfm:

Tycker personligen ändå att fria är den viktigaste ronden.
    Fria tycker jag ska få vara lite för publiken, det är ju
    trots de som gör att det blir tävling.

Krabban är för övrigt en pose som jag tror många tycker är häftig
    och vill se speciellt på tungviktskillarna där den kommer till
    sin rätta:emo-thumb

En som blev totalt bortplacerad och som enligt många som
    var på SM borde ha nått pallplats är Willy Ågren. En
    jätte bra fysik med enligt mig bästa magen.
    Vore spännande att veta hur domarna tänkte där.

I övrigt så var kvaliten på deltagarna i årets SM jättebra
    och arrangemanget gick smidigt och det var mycket
    folk. Ser fram emot nästa års SM.

Har bara sett bilderna så jag bör väl iofs inte ifrågasätta placeringarna, men jo enligt mig så var farzad definitivt en av de bättre byggarna på sm.
    Blev chockad när jag såg att han blev trea.

Många menar att han uppförde sig dåligt bara föratt han gick av scenen på direkten efter pris utdelningen,men jag menar vem skulle inte göra det om man blev bortdömd på detta sätt.I mina ögon så kom han etta o det tror jag inte att jag är ensam om att tycka

hade ingen anining om hur topp tre skulle gå. dock tyckte jag peter Ö var ruggigt hård han med och mer komplett o förtjäna därmed o vinna. han hade överkropp plus ben och hårdhet. farzad hade mer rygg o lite vassare sådan men inte samma helhet.

Alex Thunholm wrote:
    hade ingen anining om hur topp tre skulle gå. dock tyckte jag peter Ö var ruggigt hård han med och mer komplett o förtjäna därmed o vinna. han hade överkropp plus ben och hårdhet. farzad hade mer rygg o lite vassare sådan men inte samma helhet.

Fasst nu var det ju inte ens det han torskade på utan på att hans fria.

har inte sett några siffor var hittar ni dem?
    oavsett gilla jag inte hans fysik. men om han förlorar pga sitt fria så var det fel i så fall. dock borde hans små ben till överkroppen inte ge vinst.

Lee86 wrote:
    Många menar att han uppförde sig dåligt bara föratt han gick av scenen på direkten efter pris utdelningen,men jag menar vem skulle inte göra det om man blev bortdömd på detta sätt.I mina ögon så kom han etta o det tror jag inte att jag är ensam om att tycka

Tänk så slätade han ut mellan förbedömningen och finalen?

Alex Thunholm wrote:
    har inte sett några siffor var hittar ni dem?
    oavsett gilla jag inte hans fysik. men om han förlorar pga sitt fria så var det fel i så fall. dock borde hans små ben till överkroppen inte ge vinst.

Vi fick se protokollet på plats igår.

Precis tycka vad man vill om fysiken, men att ha honom som ett på fysikronden och sen flytta ner honom till tredjeplats pga av den fria rutinen tycker jag är fel. Speciellt då det fria absolut inte var dåligt. Det var både fart, fläkt och väldigt publikfriande.

Hade kunnat förstå om det var ett totalt oangagerad fritt program som hade neddömts.

Anledningen av att det fria skulle dömas in mer var väl för att de tävanden skulle lägga mer ner tid på dem så att publiken skulle få lite mer show. Och show tyckte jag att vi fick

Sam jr wrote:
    Vi fick se protokollet på plats igår.

Precis tycka vad man vill om fysiken, men att ha honom som ett på fysikronden och sen flytta ner honom till tredjeplats pga av den fria rutinen tycker jag är fel. Speciellt då det fria absolut inte var dåligt. Det var både fart, fläkt och väldigt publikfriande.

Hade kunnat förstå om det var ett totalt oangagerad fritt program som hade neddömts.

Anledningen av att det fria skulle dömas in mer var väl för att de tävanden skulle lägga mer ner tid på dem så att publiken skulle få lite mer show. Och show tyckte jag att vi fick

Precis min mening också! :emo-thumb
    Skall man döma ner vinnaren i fysikronden till 3e plats så skall han ha misslyckats jäkligt fatalt med det fria…

Ja, tycker helt klart att Farzad var värd en bättre plats, jag hade honom som svag etta eller solklar två. Jag blev paff som satan när han blev trea och förstår att han vart hemskt besviken. Dömdes han ned två placeringar pga fria programet så tycker jag att det var en aning magstarkt.

Gå in och kolla på skkf.org

Domarprotokollen är upplagda!

Det är ju inte prat om någon nerdömning. Finalen är två delad, poseringsrond och obligatoriska. Båda två ronderna döms och poängsätts och resultatet kommer utifrån det. I poseringsronden ska man presentera sin fysik bäst möjligt och använda alla dom obligatoriska poseringarna men övergången emellan dom kan vara mer showiga om man vill ge publiken något extra. Allt detta står i reglerna för BB. Att man inte tar hänsyn till detta när man utformar sitt program är synd men placeringen blir därefter.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.