Ang coacherna

Home Forums Tävlingar och Events Ang coacherna

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 71 total)
  • Author

Hur tänker man när man sätter 1 coach per 3 tävlande Detta måste ju bara handla om att tjäna mer pengar. Man brukar få höra att det är pga att det inte ska vara så mycket folk backstage, se istället till att dom som INTE coachar ngn inte är där!! Undra om ngn som anordnar denna tävling har tävlat själv?? Om så är fallet så har jag väldigt svårt att tro att dom inte skulle vilja ha en egen coach… En coach är ju inte bara en person som ska lägga lite färg och bära vattenflaskan, det är ju förhoppningsvis en person som man känner väl och vet hur vederbörande vill ha saker och ting.

Tror innerst inne att arrangören vet om detta och förstår att dom kommer att få sälja fler ”backstage” biljetter och på så vis är det lika många personer backstage fast dom har fått in ex antal tusen i kassan.

Det är väl bara att hosta upp några hundra till då, det är ju så billigt att göra en tävlingssatsning så några hundra kan man väl kosta på sig….

Mattias Öhlén wrote:
    Hur tänker man när man sätter 1 coach per 3 tävlande Detta måste ju bara handla om att tjäna mer pengar. Man brukar få höra att det är pga att det inte ska vara så mycket folk backstage, se istället till att dom som INTE coachar ngn inte är där!! Undra om ngn som anordnar denna tävling har tävlat själv?? Om så är fallet så har jag väldigt svårt att tro att dom inte skulle vilja ha en egen coach… En coach är ju inte bara en person som ska lägga lite färg och bära vattenflaskan, det är ju förhoppningsvis en person som man känner väl och vet hur vederbörande vill ha saker och ting.

Tror innerst inne att arrangören vet om detta och förstår att dom kommer att få sälja fler ”backstage” biljetter och på så vis är det lika många personer backstage fast dom har fått in ex antal tusen i kassan.

Det är väl bara att hosta upp några hundra till då, det är ju så billigt att göra en tävlingssatsning så några hundra kan man väl kosta på sig….

Styrelsen beslutade detta, med hänsyn till att det är begränsat med utrymme och att arrangemangen tenderar att svälla både i tid, rum och antal personer. Dessutom är det ju så att internationellt får man ofta räkna med att ha en coach per lag! På något märkligt vis klarar det sig ädnå, trots att det kan vara en coach per sex-sju man. Visst är coachen viktig, men man kanske ibland övervärderar betydelsen, trots allt. Det finns otaliga exempel på tävlande av mycket hög klass som klarat sig helt utan coach. Imre Vähi, som var outstanding i CBB på NOGP är ett exempel (i o f s var hans byxor något av det skitigaste jag sett på många år, men han hade ändå lyckats få den mesta färgen på rätt ställen), Janne Malmqvist är ett annat; ”Nån som kan smörja ryggen hittar man alltid!” som han uttryckte det. Andelen ren ondska bakom beslutet är nog trots allt mycket liten;) .

Lycka till på SM!

Gäller detta för Sm i AF också?

Benjamin wrote:
    Gäller detta för Sm i AF också?

Kolla inbjudan på skkf.org!

Janpeter Sangborn wrote:
    Styrelsen beslutade detta, med hänsyn till att det är begränsat med utrymme och att arrangemangen tenderar att svälla både i tid, rum och antal personer. Dessutom är det ju så att internationellt får man ofta räkna med att ha en coach per lag! På något märkligt vis klarar det sig ädnå, trots att det kan vara en coach per sex-sju man. Visst är coachen viktig, men man kanske ibland övervärderar betydelsen, trots allt. Det finns otaliga exempel på tävlande av mycket hög klass som klarat sig helt utan coach. Imre Vähi, som var outstanding i CBB på NOGP är ett exempel (i o f s var hans byxor något av det skitigaste jag sett på många år, men han hade ändå lyckats få den mesta färgen på rätt ställen), Janne Malmqvist är ett annat; ”Nån som kan smörja ryggen hittar man alltid!” som han uttryckte det. Andelen ren ondska bakom beslutet är nog trots allt mycket liten;) .

Lycka till på SM!

Om det är någon som tävlar 1:a gången så är det väll väldigt viktigt att den personen får någon som den känner och som kanske varit med hela dieten?

Det handlar ju inte bara om färg det är ju vatten,salt,mat,hur är formen,hur mår personen när skall denne göra si eller så som kanske bara en coach som känner personen mycket bra vet mm.

Janpeter Sangborn wrote:
    Kolla inbjudan på skkf.org!

Måste ha missat det innan.

Mvh

Att man som förstagångstävlande vill ha en coach nära sig hela tiden är inte så svårt att förstå.

Nu är detta ett SM och visst blir det lite konstigt när man nu kan, utan att ha tävlat innan, direkt kan anmäla sig till ett Svenskt Mästerskap. I vanliga fall brukar man ha ngn typ av kval och där helt säkert vara mer ”generösa” med coacher pga att det är fler nybörjare.

Jag förstår hur SKKF resonerar inte minst pga som JP skriver, utrymmesskäl men även helt säkert ekonomiska. De som nu ”tagit på sig” att göra ngt åt SKKF:s under många år katastrofala ekonomi, MÅSTE självklart ”skära” ner på ngt, för att det SKA bli en förändring = förbättring.

Domarna åker tillsammans, får dela hotellrum, har inte fått ökat ekonomiskt arvode på många år, får inget för att vara med under inreg. kvällen innan osv.

ALLA måste vara med och vilja gör ngt åt den situation som SKKF nu befunnit sig i så många år. Det gäller såväl tävlande, arrangörer och Förbund.

När jag själv tävlade på SM i Solnahallen 1993, var det ord och inga visor. Då fick man redan på att, ställer man upp på ett SM, ja då ska man också kunna ”reglerna”, dvs ha med licens, inspelad musik, tävlingsavgift, vara i tid m.m m.m. Dåvarande ordförande Kenneth Wiklund stod och ”hytte” med fingret :nono: och det var svårt att INTE bli supernervös och omöjligt kunna pinka i den lilla mugg som man fick till dopingtestet :D (ja, det fanns pengar till sådant på den tiden).

Som JP skriver så är det helt annat när man tävlar internationellt vad det gäller coachantal osv. Jag tycker därför inte alls att det är konstigt att man försöker införa samma ”regler” under ett Svenskt Mästerskap.

Helt klart gör förbundet allt vad de kan för att de tävlande ska få det så bra som möjligt. För tillfället gäller det dock bara att man måste vara lite mer hård med att hålla i ”tyglarna” för att få ngn ordning på allt. Förhoppningsvis kommer detta leda till en ljus framtid för Svensk kroppskultur.

Lycka Till alla tävlande under SM!

:)

Låt oss först konstatera ett par saker:

Den enda inskränkning som det innebär att köra en coach per tre tävlande är att ”den personliga coachen” inte kommer in backstage. Allt annat i förberedelser som laddning, tömning/fyllning, färg, utrustning, matlådor med mera är opåverkat.

Det finns en del mycket bra coacher och de har garanterat inget problem att ge rätt service till två-tre tävlande. Varför inte göra en avstämning med klubbens coach om vad just din adept önskar och har för egenheter. Det borde inte vara någon omöjlighet att förmedla detta. En klar bonus, i de fall där ”den personliga coachen” är en nära anhörig, är att en ”opersonlig coach” kan agera mer opersonligt och därmed kan en och annan konflikt undvikas. Jag känner tyvärr till några förhållanden som spräckts just i coach-tävlandesituationen. Det vore väl skönt att kunna undvika detta? När tävlingen väl är över finns ju ”den personliga coachen” där ändå för att hylla eller trösta.

Går det möjligen att se mer till möjligheterna och mindre till problemen?

MEN

De senaste åren har det blivit mer och mer vanligt med ”missbruk” av coachfunktionen. Några exempel:

Tävlande som inte bara vill ha en egen coach, de vill ha två eller t o m tre stycken! Vederbörande hade dessutom i ett fall det dåliga omdömet att bli skitsur när NN fick beskedet att det tyvärr inte gick. Enligt NN var det en omöjlighet att tävla om det inte fanns en coach i publiken (naturligtvis på bästa plats – gratis) och två backstage! Om jag minns rätt lyckades NN faktiskt placera sig högt med enbart en coach, trots allt.

Tävlande har kommit till inregistreringen och på frågan om vem som är deras coach, svarat ”Det vet jag inte än”. Där föll väl argumentet med att ha en coach som känner alla ens önskemål och egenheter, så det dånade om det?

När något strulat backstage, som nummerlapp saknas, fel dräkt eller icke reglementsenliga skor med mera, är coachen förvånansvärt ofta puts väck, helt ovetande om vilka regler som gäller eller helt enkelt upptagen med att sms:a! Detta är inte en överdrift och heller inte sällsynt, tyvärr.

En av coachens uppgifter är att se till att den tävlande är på plats när det är dags att gå på scen. Det är inte meningen att backstagepersonalen ska behöva efterlysa den tävlande eller springa runt hela arenan för att hitta vederbörande. Trots det händer det flera gånger vid varje tävling att den tävlande är borta med vinden! Oproffsigt, negativt för den tävlande och ger ett dåligt intryck gentemot publik och media; ”Vi efterlyser NN backstage omedelbart!”.

Vid några tillfällen hittar man coachen ute vid barsmojarna.

Ibland sitter de med polarna och berättar roliga historier samtidigt som deras adept inte hittar sin nummerlapp, totalt tappat trycket och håller på att segna ner av vätskebrist.

Inte helt sällan ser jag tävlande som poserar riktigt illa, men vad gör deras coach? Ofta inget alls. Endera ser de vad som sker men bryr sig inte/ser inte att det ser illa ut eller också är de upptagna med mobilen, barsen, polarna eller annat enligt ovan.

Inte allt för ovanligt är att den tävlande är den som får hålla ordning på coachen. De oseriösa coacherna tar dessutom en enorm plats, medan en seriös coach nästan inte märks, mer än i prislistan (det är ingen slump att vissa coacher ständigt har tävlande som hamnar högt i prislistan).

Tyvärr är det alltför många coacher som inte förstått sitt uppdrag, utan ser det mer som ett tillfälle att få mingla bland montrarna, glassa backstage eller se tävlingen gratis. Tyvärr, för det slår tillbaks på de som tar uppgiften seriöst.

Vi har här fått ungefär samma situation som delvis ligger bakom att det inte längre är tillåtet att tävla i tre-fyra-fem klasser samtidigt. Bristande ansvar. Hade de tävlande lagt ner lite energi på att exempelvis ha olika poseringsrutiner i de olika klasserna kanske inte publiken tröttnat lika lätt (att tävlingarna blir väldigt långa är en annan aspekt, som vi i o f s inte ska lasta dubblerarna för, utan där ligger ansvaret hos förbundet – vilket åtgärdats fr o m i år).

Mindre ”coachmissbruk” så hade vi troligen sluppit den här situationen med en coach per tre.

Jag förstår helt klart resonemanget om ”för mycket folk”, kan mycket väl inse att det blir rörigt och stökigt när oengagerade coacher inte tar sitt ansvar.

Det jag egentligen undrar över är hur det ska fungera med biljetterna för den jag tänkt ha med som coach, men som nu inte kan följa med mig in. Ska han köpa biljett till förbedömning och final, och behöver vi båda köpa biljetter till den andra dagen då jag inte ska tävla ifall vi vill titta på det? :|

Kerstin wrote:
    Jag förstår helt klart resonemanget om ”för mycket folk”, kan mycket väl inse att det blir rörigt och stökigt när oengagerade coacher inte tar sitt ansvar.

Det jag egentligen undrar över är hur det ska fungera med biljetterna för den jag tänkt ha med som coach, men som nu inte kan följa med mig in. Ska han köpa biljett till förbedömning och final, och behöver vi båda köpa biljetter till den andra dagen då jag inte ska tävla ifall vi vill titta på det? :|

Coachbricka/deltagarbricka ger tillträde till lokalen, men inte till sittplats. Man får alltså sitta där det eventuellt är ledigt. Vill man vara garanterad sittplats köper man biljett.

Janpeter Sangborn wrote:
    Coachbricka/deltagarbricka ger tillträde till lokalen, men inte till sittplats. Man får alltså sitta där det eventuellt är ledigt. Vill man vara garanterad sittplats köper man biljett.

Kan man köpa extra coachbricka som man kunde för om åren?

Hej…tänkte bara inflika lite.

Jag förstår de som reagerar på detta med en coach per 3 tävlande. Jag kan ju bara gå så långt som till mig själv.

Om man tävlar för en klubb där det inte finns någon som helst sammanhållning mellan de tävlande, man vet kanske inte ens vilka de andra är å än mindre vilka de andras coacher är, känns det nog mindre roligt om man inte får med sig sin egen coach.

När man på tävlingsdagen är som mest snurrig och nervös är det en väldig trygghet att ha en coach som man känner och litar på.

Jag vet oxå vilka coacher som kan finnas backstage, det är pojk-/flickvänner, mammor/pappor, bröder/systrar, vänner och liknande, vissa med lite erfarenhet av tävling och coachning, andra utan någon som helst erfarenhet. I en del fall finns det självklart coacher med mycket erfarenhet oxå.

Men vad jag menar är att jag inte heller hade velat stå där på tävlingsdagen med en tilldelad coach som jag aldrig träffat förut. Någon som ska kleta färg över hela min kropp, hjälpa till med den lilla bikinin, stötta mig om jag mår dåligt, hålla ordning på vad jag ska äta och när osv osv.

Kan mycket väl tänka mig att dela coach med 2 andra tävlande…MEN, då ska det vara en coach som jag känner och litar på…vilket innebär att det krävs mer samordning från klubben än vad som finns i många fall i dagens läge.

Vet hur ynklig och osäker man kan känna sig när det är dags för tävling, man é minst och i sämst form:| …inte långt ifrån att bara vända och gå hem igen. Känner man sig inte så när det är dags för tävling så é det ju jätte bra…men jag vet flera som inte é så kaxiga när det väl gäller!

PS. Kan man blanda 3 tävlande från olika klubbar på en coach…kan ju hända att det är lättare att hitta folk man känner som tävlar för andra klubbar? DS.

Camilla Öhman wrote:
    PS. Kan man blanda 3 tävlande från olika klubbar på en coach…kan ju hända att det är lättare att hitta folk man känner som tävlar för andra klubbar? DS.

Du skriver bra. Och det jag citerade ovan är förbanne mig det mest konstruktiva jag hört på länge. Speciellt eftersom de flesta av klubbarna är precis så ”opersonliga” som du beskriver. Exakt hur det ska organiseras och administreras vet jag väl inte, men det borde väl inte vara några stora problem. Let´s fundera.

Jag tycker också det är dåligt med att man inte får lov och ha sin egen coach. Vill man att nya förmågor skall våga ställa sig på scen så får man ju inte vara dumsnål (om det är ett starkt argument till varför endast en per tre deltagare tillåts) för trots allt antar jag att förbundet lever på att det finns folk som vill tävla.

Hur många idag tälvar för sin ”egen klubb”? Det är ju även så att deltagare in i det längsta håller hemligt om de skall tävla eller inte, man är ju orolig för formen och om man hinner m.m.

Att få kritiska tips på tävlingsdagen av någon okänd kan ju göra att personen ser ut som en looser på scen. Inte läge och då säga ”fan du är ju slät”.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 71 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.