Home › Forums › Tävlingar och Events › Ang coacherna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 augusti, 2006 at 19:44 #971839Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Du skriver bra. Och det jag citerade ovan är förbanne mig det mest konstruktiva jag hört på länge. Speciellt eftersom de flesta av klubbarna är precis så ”opersonliga” som du beskriver. Exakt hur det ska organiseras och administreras vet jag väl inte, men det borde väl inte vara några stora problem. Let´s fundera.
Vore inte så svårt att lösa att man har 1 coach per 3 tävlande oavsett förening, excel är grymt.. .
Annars håller jag med JP, många gör för stor grej av coachens betydelse backstage. Och om man inte kan få med sig ”sin” coach backstage så kan den personen ändå hjälpa till med färgen, posering, mat etc precis fram tills dess att den tävlande går in backstage. Dessutom kan den personen fortfarande vara ansvarig för att hålla koll på den tävlande på scenen.
Jag är övertygad om att det inte kommer att vara några problem alls.
24 augusti, 2006 at 19:51 #971840Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Vore inte så svårt att lösa att man har 1 coach per 3 tävlande oavsett förening, excel är grymt.. .Annars håller jag med JP, många gör för stor grej av coachens betydelse backstage. Och om man inte kan få med sig ”sin” coach backstage så kan den personen ändå hjälpa till med färgen, posering, mat etc precis fram tills dess att den tävlande går in backstage. Dessutom kan den personen fortfarande vara ansvarig för att hålla koll på den tävlande på scenen.
Skall man som coach då om man nu inte kan coacha pga att det är för många coacher köpa biljett för att kunna följa den tävlande från scenen?
Eller kan man köpa extra coachbricka som man kunde göra förr?
24 augusti, 2006 at 19:53 #971841Anonym anvandareMemberMattias L wrote:Skall man som coach då om man nu inte kan coacha pga att det är för många coacher köpa biljett för att kunna följa den tävlande från scenen?Eller kan man köpa extra coachbricka som man kunde göra förr?
Som jag har förstått det så kommer det inte att säljas extra coachbrickor.. Men jag är inte helt 100 i skrivande stund.. I´ll be back.
24 augusti, 2006 at 21:07 #971842Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Vore inte så svårt att lösa att man har 1 coach per 3 tävlande oavsett förening, excel är grymt.. .Annars håller jag med JP, många gör för stor grej av coachens betydelse backstage. Och om man inte kan få med sig ”sin” coach backstage så kan den personen ändå hjälpa till med färgen, posering, mat etc precis fram tills dess att den tävlande går in backstage. Dessutom kan den personen fortfarande vara ansvarig för att hålla koll på den tävlande på scenen.
Men é det bättre att folk står överallt utom just backstage och smörjer in färg?
Om det rör sig om ekonomi så föreslår jag att man lägger på en avgift per coach…en avgift som matchar biljettpriset exempelvis, så att inte folk tar med sig en ”coach” som bara vill se tävlingen gratis!
Skulle gissa att det finns fler som är villiga att betala lite extra för att få ha sin egen coach…än de som är villiga att ge upp sin coach för förbundets ekonomi…
…och i vilket fall så finns ju alternativen…antingen går man ihop exempelvis 3 tävlanden och delar på avgiften för en coach, eller så väljer man att vara ensam om att betala hela priset för att få en exlusiv coach.
JP…vad säger du?
24 augusti, 2006 at 21:23 #971843Anonym anvandareMemberCamilla Öhman wrote:Men é det bättre att folk står överallt utom just backstage och smörjer in färg?Om det rör sig om ekonomi så föreslår jag att man lägger på en avgift per coach…en avgift som matchar biljettpriset exempelvis, så att inte folk tar med sig en ”coach” som bara vill se tävlingen gratis!
Skulle gissa att det finns fler som är villiga att betala lite extra för att få ha sin egen coach…än de som är villiga att ge upp sin coach för förbundets ekonomi…
…och i vilket fall så finns ju alternativen…antingen går man ihop exempelvis 3 tävlanden och delar på avgiften för en coach, eller så väljer man att vara ensam om att betala hela priset för att få en exlusiv coach.
JP…vad säger du?
Bra skrivet Camilla.:up:
Jag har redan ett ANTAL olika deffnojjor att jobba med under mina dieter, vill inte få en grej till att fundera på nu:| . JAG VILL HA MIN EGEN COACH SOM VET EXAKT HUR HAN SKALL LÄGGA PÅ MIN TÄVLINGSFÄRG, SOM VET EXAKT NÄR JAG SKALL HA MITT VATTEN, VITARGO & KOSTTILLSKOTT PILLER OSV OSV.
Jag betalar gärna för en egen coach i alla fall.24 augusti, 2006 at 21:32 #971844Anonym anvandareMemberJag kan förstå att folk vill ha lite extra hjälp med färgen, men allt annat fixar man väll bäst sj.
24 augusti, 2006 at 23:53 #971845Anonym anvandareMemberPriset för att ställa upp i SM är ju 500 kronor per deltagare, borde inte det räcka för att få ha sin egen coach?
Vad har förbundet för ideer om att försöka få fler tävlande istället för att mjölka de få som tävlar på så mycket pengar som möjligt?
25 augusti, 2006 at 06:06 #971846Anonym anvandareMemberÄr det här nya regler som ska gälla på alla tävlingar framöver?
Hur gör man om det bara finns 1 eller 2 tävlande från ett team, då blir det ju ”för många tävlande” på en coach.
Gäller detta även om det finns 2 st tävlande från ett team i olika klasser och olika dagar?
Risken med 3 tävlande per coach är att en tävlande kan tilldelas en coach som de kanske inte känner eller som inte kan eller vill ge alla 3 tävlande uppmärksamhet och hjälp.
25 augusti, 2006 at 06:20 #971847Anonym anvandareMemberDet är för att det står i IFBB´s regelverk att varja klubb/ land har 3 coacher pr deltagare på tävling. Det är inget som SKKF har hittat på för att tjäna pengar. Det är precis samma regler i alla länder.
Så länge du har formen på plats så klarar du det mästa själv. Det är bättre att din klubb ser till att någon som är kunning innom coachning hjälper alla sina deltagara för att både deltagare och klubben får det allra bästa resultatet.
mvh
Alexfit25 augusti, 2006 at 07:42 #971848Anonym anvandareMemberFöljer man IFBB´s regler fullt ut är det följande som gäller:
a. Up to 5 competitors 1 green card
b. 5 or more competitors 2 green cardsDessa Green Cards krävs sedan för att kunna komma backtage under tävlingen. Så det är enligt IFBB´s regler än tuffare.
Vad är det som gör oss svenskar så otroligt beroende av en egen coach?? Jag brukar sköta det mesta själv under mina tävlingar, allt utom färgen, och inte ens den skötte min coach nu senast. Har man svårt att komma ihåg allt så är det ju bara att skriva en checklista innan tävlingen så att man som tävlande minns när man ska äta. Sedan brukar alla vara väldigt schyssta och hjälpa varandra backstage. Är man 5 tävlande från en förening så finns det ju även 4 andra tävlande som kan hjälpa till lite.
Sett massvis med tävlande som är själva, eller 2 tävlande som hjälper varandra på internationella tävlingar, och inte sällan brukar de även placera sig riktigt bra. :up:
25 augusti, 2006 at 08:04 #971849Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Följer man IFBB´s regler fullt ut är det följande som gäller:a. Up to 5 competitors 1 green card
b. 5 or more competitors 2 green cardsDessa Green Cards krävs sedan för att kunna komma backtage under tävlingen. Så det är enligt IFBB´s regler än tuffare.
Vad är det som gör oss svenskar så otroligt beroende av en egen coach?? Jag brukar sköta det mesta själv under mina tävlingar, allt utom färgen, och inte ens den skötte min coach nu senast. Har man svårt att komma ihåg allt så är det ju bara att skriva en checklista innan tävlingen så att man som tävlande minns när man ska äta. Sedan brukar alla vara väldigt schyssta och hjälpa varandra backstage. Är man 5 tävlande från en förening så finns det ju även 4 andra tävlande som kan hjälpa till lite.
Sett massvis med tävlande som är själva, eller 2 tävlande som hjälper varandra på internationella tävlingar, och inte sällan brukar de även placera sig riktigt bra. :up:
Helt rätt! Är man bara som tävlade helt fullt förberedd, så ska det inte vara nga problem. Tycker man bör sluta stressa upp sig så för detta, var ute i god tid, skriv komihåg listor, ta det lugnt, behåll huvudet på plats och det blir inga problem .
25 augusti, 2006 at 10:43 #971850Anonym anvandareMemberAlexfit wrote:Det är för att det står i IFBB´s regelverk att varja klubb/ land har 3 coacher pr deltagare på tävling. Det är inget som SKKF har hittat på för att tjäna pengar. Det är precis samma regler i alla länder.Då är det en dålig regel
Alexfit wrote:Så länge du har formen på plats så klarar du det mästa själv.Men hur många nya vet om det har det? Krävs ju rätt stor erfarenhet i denna sport innan man börjat lära hur ens egen kropp fungerar. De som är nya och har dålig kunskap överdriver andra ”onyttigheter” för att kompensera bristande kunskap.
Det finns ju även dem som inte tar byggningen på liv och död men ändå skulle tycka det var kul och tävla, alternativt de som tränar på lite mindre gym i någon mindre stad.
25 augusti, 2006 at 10:46 #971851Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Jag brukar sköta det mesta själv under mina tävlingar, allt utom färgen, och inte ens den skötte min coach nu senast.Hur gjorde du första gången du tävlade?
Hur många gånger har du tävlat nu?25 augusti, 2006 at 10:55 #971852Anonym anvandareMembergosh wrote:Hur gjorde du första gången du tävlade?
Hur många gånger har du tävlat nu?Första gången jag tävlade hade jag en coach som dessutom hjälpte 2 andra vid tävlingen. Det var på SM-kvalet 2002.
2 veckor senare under finalen hade jag ingen egen coach alls, utan tog hjälp av en coach som hade hand om 2 andra tävlande, jag hade helt enkelt ingen egen coach, utan hon var snäll och hjälpte till med ett par smågrejer, förutom det var jag ensam. Färgen hemma fick en vän lägga som aldrig lagt färg förut.
Gick ju hyfsat trots allt…
25 augusti, 2006 at 12:19 #971853Anonym anvandareMembergosh wrote:Då är det en dålig regelMen hur många nya vet om det har det? Krävs ju rätt stor erfarenhet i denna sport innan man börjat lära hur ens egen kropp fungerar. De som är nya och har dålig kunskap överdriver andra ”onyttigheter” för att kompensera bristande kunskap.
Det finns ju även dem som inte tar byggningen på liv och död men ändå skulle tycka det var kul och tävla, alternativt de som tränar på lite mindre gym i någon mindre stad.
Reglen hade tydligen blivit innskärpt ännu mer nu så då har den blivit ännu sämre
Det är ju sedan erfarenhet är viktigt att klubben ska ställa upp med coach som har kunskap och formtoppning och hur en tävling försigår. Sedan det då blir ett bättre resultat för den tävande och den tävlande vet att man har en med god kunskap vid sin sida.
Det är inte få gånger att man får jaga runt efter dom tävlande bakom scen sedan deras coach inte har någon aning om hur en tävling försigår. Eller man har stirrat in ett par tomma ögon som frågar vad fan ska jag göra nu, ska jag äta, dricka, ligga eller sova. Sedan deras kompis/ flickvän/ pojkvän inte är på plats eller vet vad som är best.
Ställ krav till din klubb. Prata om vem som ska coacha för klubben och prata med vederbörande och berätta om det är något specielt som du vill/ måste göra när du ligger bakom scenen och gör en lista till han/ hon så dom kommer ihåg.
mvh
Alexfit -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.