Home › Forums › Tävlingar och Events › Athletic Fitness
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 maj, 2011 at 20:59 #52927Anonym anvandareMember6 maj, 2011 at 20:59 #130817Anonym anvandareMember
Jag undrar hur man ska gå till väga om man vill börja tävla i Athletic Fitness. Jag har försökt att läsa mig till det och googlat men jag känner mig inte så mycket klokare iallafall. Jag har säkert missat bra info här på sidan..
6 maj, 2011 at 22:40 #130818Anonym anvandareMemberGjorde en kort guide på: [https://www.body.se/artiklar/nyheter/20110128/lar-dig-mer-om-kroppskulturgrenen-athletic-fitness]
Athletic Fitness är en sport där man måste vara stark, uthållig och ha en bra fysik. Just nu är tävlingstillfällena för Athletic Fitness i Sverige begränsade till två per år: SM (Svenska Mästerskapen) i slutet av sommaren och nybörjartävlingen Decembercupen på vintern. På SM får från och med nästa år endast de som redan tidigare tävlat i Athletic Fitness delta, därför blir framöver Decembercupen den naturliga tävlingen att göra sin debut på.
En av våra skribenter [https://www.body.se/artiklar/nyheter/20061102/fitness-sa-funkar-det/ spaltade upp de olika fitnessgrenarna] så att de intresserade kvickt kunde få en överblick över träningen och dieten inför samt själva tävlingarnas genomförande. Då skrevs följande om Athletic Fitness:
Quote:I Athletic Fitness tävlar man i tre ronder plus en finalrond. Den första ronden är en fysikrond, där man med kvartsvändningar visar sin fysik för domarna. Tjejerna använder valfri enfärgad bikini samt är barfota, och killarna korta tights.Rond två är en styrkerond, där samtliga ska genomföra chins och dips. Det sammanlagda resultatet läggs samman och räknas som en rond.
Rond tre är en uthållighetsrond, som genomförs antingen med en hinderbana eller med hjälp av roddmaskin. Placeringspoängen läggs sedan till den sammanlagda poängen.
De med de sex bästa resultaten sammanlagt går vidare till ytterligare en fysikrond. Här bedöms man alltså ytterligare en gång. Då det är svårt att vara jämnbra i alla ronder (moment) så är det vanligt med stora omkastningar i resultatlistan under tävlingens gång. På så sätt så kan i princip allting hända, och tävlingen är spännande in i det sista.
Damer tävlar i klasserna under och över 165 cm, och herrarna i klasserna under och över 180 cm.
En viktig punkt är att själv beskåda en tävling. Har du inte sett AF tidigare är närmaste tävling i Sverige den 13 augusti i Karlstad: [https://www.body.se/artiklar/nyheter/20110401/athletic-fitness-sm-arrangeras-13-augusti-2011-i-karlstad]
Quote:Lördagen den 13 augusti arrangeras SM i Athletic Fitness 2011 på värmländska Karlstads största konferens- och semesterhotell: Best Western Gustaf Fröding. Samtidigt med AF-SM arrangeras också SM-kvalificerande tävlingar i Bodybuilding, Body Fitness och Classic Bodybuilding.6 maj, 2011 at 22:50 #130819Anonym anvandareMemberTack Magnus
5 september, 2011 at 21:52 #130820Anonym anvandareMember -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.