Blev Farzad Khazemi bortdömd?

Home Forums Tävlingar och Events Blev Farzad Khazemi bortdömd?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 138 total)
  • Author
    Sam jr wrote:
    Quote:
    inte heller får man ha poseringsbrallor av uppseéndeväckande färg så som metallic, silver och guld vilket man har sett folk ha.

Stämmer rätt bra det. ”…….solid, non distracting colour wich are clean and decent. Metallic materials, such as gold or silver lamé, may not be used……..”

Sam jr wrote:
    Quote:
    Sen en ganska rolig sak om man nu inte får ha benet bakom så som Dorian har och farzad blev tillsagd om detta är att, på bilderna på sid 59 i IFBBs regelverk där det visas hur man utför dem obligatoriska står faktist killen just precis så.

(sen så står dem inte med hälarna ihop heller)

Läs texten på sid 57 istället ”…. the leg nearest the judges will be bent at the knee…….”
    När man poserar så behöver man inte ha hälarna ihop. Dock så skall fötterna vara i linje (utom vid DB bak och LS bak). När man står i linepose så skall hälarna däremot vara ihop.

Magnus NB wrote:
    Och zone jag håller med dig man skulle kanske bli domare så att man förstår hur dom dömer ;)

Ni är hjärtligt välkomna att börja provdömma. Vi behöver fler duktiga domare i staben. Hör gärna av dig så skall du få mer information.

Quote:
    Stämmer rätt bra det. ”…….solid, non distracting colour wich are clean and decent. Metallic materials, such as gold or silver lamé, may not be used……..”

En fråga bara. Hur är det med sådana poseringsbrallor som mats egelstig hade på sig. Är dem tillåtna.
    Kul att veta

Quote:
    Läs texten på sid 57 istället ”…. the leg nearest the judges will be bent at the knee…….”

Både dorian och killen på sid 59 står med det närmaste benet mot domarna och böjt i knäleden även hela foten är i golvet. Men frågan kvarstår om det är tillåtet.

Quote:
    När man poserar så behöver man inte ha hälarna ihop. Dock så skall fötterna vara i linje (utom vid DB bak och LS bak). När man står i linepose så skall hälarna däremot vara ihop.

Ah ok… tack för den infon om hälarna. Det gör mycket för min posering : )

Sam jr wrote:
    En fråga bara. Hur är det med sådana poseringsbrallor som mats egelstig hade på sig. Är dem tillåtna.
    Kul att veta

I classic så är det tillåtet i finalen ja. I första ronden så är det svarta som gäller (det var en som hade röda (tror jag att det var) i första ronden, något som vi tyvärr missade).

Sam jr wrote:
    Både dorian och killen på sid 59 står med det närmaste benet mot domarna och böjt i knäleden även hela foten är i golvet. Men frågan kvarstår om det är tillåtet.

Nej.

Sam jr wrote:
    Ah ok… tack för den infon om hälarna. Det gör mycket för min posering : )

:up:

mickebodyb wrote:
    Tror jag ska ta Rammstein på lucia bara för att jävlas med dig Fredrik he he;)

Grr… Det gillar inte min penna när det är dags för reportageskrivning, men det är ju ditt val.

Vill du få bra poäng=lägg ner tid på poseringsprogrammet.
    Vill du få dåliga poäng=lägg inte ner tid på poseringsprogrammet.

Vilket väljer du då? (för att härma en gammal känd radioreklam…)

Lycka till! :emo-thumb

Det är väl olika regler för amatörer o proffs oxå?
    Nu VET inte Jag om det är det även vad det gäller poserin´gen, men i andra avseenden är det iaf det.
    Bara som en parentes, eftersom det är bilder på proffs du lagt upp.

jayjay wrote:
    Jag tycker vissa regler är konstiga och jag undrar om det inte är så att vissa regler gäller en del deltagare mer än andra. Jag undrar också om våra proffs som tävlar under IFBB´s regler har andra regler än oss i skkf. Kör vi inte efter internationella regler myntat av IFBB.

Man får ej dra upp poserings byxorna för att visa en rippad bakdel
    Man får inte twista vid kvarts vändningarna.
    Man får inte stå med ett ben bak vid side triceps (farzad fick en tillsägelse för detta)

Storfredda wrote:
    Nu VET inte Jag om det är det även vad det gäller poserin´gen, men i andra avseenden är det iaf det.

Ja, det stämmer, men jag kollade (iofs bara som hastigast) på proffsreglerna (är rätt trött efter helgen så jag kan ha sett fel) och jag tyckte att det stod samma som i amatörreglerna när det kommer till just tricepsposen.

[http://www.ifbb.com/ifbbpro/IFBBProRules.pdf] för dom som vill titta själv.

Man får ej dra upp poserings byxorna för att visa en rippad bakdel

[/QUOTE]

Martin var väll inte proffs då han tävlade på NOGP och drog upp brallorna?

Mattias L wrote:
    Martin var väll inte proffs då han tävlade på NOGP och drog upp brallorna?

Nope.

Storfredda wrote:

Den ena bilden är på martin kjellström när han tävlade på NOGP och då var han inte proffs!!!! Han blev det däremot när han fick visa sin rippade baksida:)

opps såg inte att ni redan listat ut att det var ifrån NOGP

Jorgen wrote:
    Nej. Det är inte publiken som dömmer.
    Hurvida Farzad fick ”rätt” placering eller inte uttalar jag mig inte om eftersom jag inte dömde.
    Ja, men det fanns dom som gjorde bättre fria tydligen.
    Bara för att ett fritt program är publikfriande så betyder det inte att det är bra.

Det e just de som helt åt helvete fel med att den fria poseringen döms.
    Borde vara som innan att den fria poseringen är en posering för den tävlande som han eller henne vill visa upp för publiken. En del personer har inte den egenskapen att gå ut o köra ett välplanerad posering pga scenovana , nervositet, eller inte kan rocka loss på scen ordentligt. Men de som har de skulle även lägga ner tid på den fria poseringen även om den inte skulle dömas.
    Jag tycker det ”fria” är ngt som den tävlande vill visa upp för publiken, inte för domarna. Dansa på scen, stå på händer med mera , nej tack.

1. Proffs har till viss del andra regler än amatörer.

2. Teori och praktik stämmer inte alltid helt överens. För att inte totalt ”regla sönder” tävlingarna tvingas vi ibland att göra som många (bra) ishockey- eller fotbollsdomare gör – undvika att blåsa sönder matchen. Det handlar ibland om att försöka ”lägga en nivå” där alla får samma chanser och ingen får mer fördel än nån annan. Det är sällan jag ser en hockeymatch som följer regelboken till sista bokstav. Skulle domarna blåsa för allt som är mot reglerna skulle det inte bli några längre spelsekvenser och vi skulle nog dessutom tycka att det blev väldigt mesigt. Våra tävlingar skulle bli väldigt trista om vi skulle stoppa allt som inte är 110% by the book. Risken är överhängande att det bestående intrycket skulle vara att publiken sett en kavajrygg större delen av tiden.

3. En del regelbrott tar vi vid sidan av scenen. Det är fler än en tävlande som finns antecknad för olika regelbrott. De får en varning på plats och blir upplysta om att de inte bör upprepa sitt ”brott” nästa gång. De allra flesta tar lärdom av detta.

4. Ibland hinner vi inte med, missar eller väljer att inte agera. Vi, precis som domare i andra idrotter, är bara människor. Vi gör så gott vi kan och ibland blir det fel.

Daniel Gustavsson wrote:
    Borde vara som innan att den fria poseringen är en posering för den tävlande som han eller henne vill visa upp för publiken. En del personer har inte den egenskapen att gå ut o köra ett välplanerad posering pga scenovana , nervositet, eller inte kan rocka loss på scen ordentligt. Men de som har de skulle även lägga ner tid på den fria poseringen även om den inte skulle dömas.
    Jag tycker det ”fria” är ngt som den tävlande vill visa upp för publiken, inte för domarna. Dansa på scen, stå på händer med mera , nej tack.

Men nu är reglerna som dom är. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen..

Och fö så var den fria poseringen inte enbart till för publiken förr. Skillnaden mot nu är att den har blivit en egen rond och således spelar större roll när det kommer till slutresultatet. Det kan man ha hur många åsikter om som helst, men som sagt, nu är reglerna utformade som dom är.
    Och en bra fri posering betyder inte att man dansar. Som jag radan har tagit upp som exempel, Johnny Grape, en fruktansvärt bra posör, utan att dansa, Ahmad Ahmad, fruktansvärt bra posör, utan att dansa. Det finns många exempel. :)

Daniel Gustavsson wrote:

Det kan man tycka.

Reglerna är som de är.

Lobba för ändring är tillåtet.

För att inga onödiga missförstånd ska uppstå:
    Det fria ska visa upp fysikens alla delar på ett bra sätt. Att dölja vissa (svaga) delar ska ge ”minus”.
    Poseringen ska vara väl sammansatt i tempo och flyt/övergångar mellan poserna och vara genomtänkt.
    Volter, dansinslag eller annat av showkaraktär ska ge plus, endast under förutsättning att poseringen uppfyller kriterierna i de två första meningarna.

Två kanonposörer är Ahmad Ahmad och Jan Nordlund, enligt mitt tycke. Även om åtminstone Ahmad säkerligen skulle kunna dansa till det lite, om han ville, har åtminstone jag aldrig sett honom göra något annat än en snygg klassisk posering bodybuilding style. Jan har heller aldrig stått på händer, gjort volter eller kört breakdance på scenen. Men snyggt är det. Genomtänkt är det. Synkat är det. Bodybuilding är det.

Det som faktiskt blivit reducerat, men tyvärr inte utrotat, av de nya reglerna är posering av typen:
    Traska traska runt på scenen – vifta till publiken (”applådera då!”).
    Dubbel biceps längst fram på scenen, där det inte finns något ljus.
    Traska traska ut på kanten – krabban – handen bakom örat (”skrik då!”).
    Traska traska ut till andra kanten – krabban.
    Summa efter 45 sekunders Rammstein: Tre poser varav en var i mörkret och två på kanten där bara två domare såg något och då bara från sidan.
    Blir man sen förvånad över dåliga domarsiffror skulle jag kalla det nybörjarmisstag. Hör det hemma på SM? Tveksamt.
    OK, jag raljerar – och inte så lite heller. Det jag beskriver är en skruvad version av några av de sämsta poseringsprogrammen jag sett. Ibland har den tävlandes kompisar gapat så taket lyft sig, vilket är en kul detalj i sig, men inget vi domare kan döma efter.

Som tur är har många lagt ner bra med tid och kraft på att göra snygga poseringsprogram – även utan dans och volter. Blir det sämre bodybuilding av det? Är det inte rimligt att man är åtminstone lite bra på ett av de moment man ska tävla i?

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 138 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.