Home › Forums › Tävlingar och Events › Blev Farzad Khazemi bortdömd?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 oktober, 2006 at 20:02 #952657Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Men nu är reglerna som dom är. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen..
Och fö så var den fria poseringen inte enbart till för publiken förr. Skillnaden mot nu är att den har blivit en egen rond och således spelar större roll när det kommer till slutresultatet. Det kan man ha hur många åsikter om som helst, men som sagt, nu är reglerna utformade som dom är.
Och en bra fri posering betyder inte att man dansar. Som jag radan har tagit upp som exempel, Johnny Grape, en fruktansvärt bra posör, utan att dansa, Ahmad Ahmad, fruktansvärt bra posör, utan att dansa. Det finns många exempel.Jo jag menade inte att den inte bedömdes alls innan. Men fortf helt åt helvete att den ska vara så avgörande. Jag talar inte för mig själv direkt, för mig e de helt okej att den fria poseringen bedöms men tycker de e tragiskt när de finns en hel del tävlande som har en väldigt bra symmetri, hårdhet, utstrålning , vaskuläritet osv på scen, alltså bra egenskaper men att de ska bli så pass avgörande bara på de fria.
O sen vet jag o tycker även jag både Grape samt Ahmad är bra posörer :emo-thumb . Du fattade tydligen inte att jag inte menade Dansa ordagrant? Sorry för det. Var ironsikt menat men du fattar nog de om du tänker efter lite.
9 oktober, 2006 at 20:12 #952658Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Det kan man tycka.Reglerna är som de är.
Lobba för ändring är tillåtet.
För att inga onödiga missförstånd ska uppstå:
Det fria ska visa upp fysikens alla delar på ett bra sätt. Att dölja vissa (svaga) delar ska ge ”minus”.
Poseringen ska vara väl sammansatt i tempo och flyt/övergångar mellan poserna och vara genomtänkt.
Volter, dansinslag eller annat av showkaraktär ska ge plus, endast under förutsättning att poseringen uppfyller kriterierna i de två första meningarna.Två kanonposörer är Ahmad Ahmad och Jan Nordlund, enligt mitt tycke. Även om åtminstone Ahmad säkerligen skulle kunna dansa till det lite, om han ville, har åtminstone jag aldrig sett honom göra något annat än en snygg klassisk posering bodybuilding style. Jan har heller aldrig stått på händer, gjort volter eller kört breakdance på scenen. Men snyggt är det. Genomtänkt är det. Synkat är det. Bodybuilding är det.
Det som faktiskt blivit reducerat, men tyvärr inte utrotat, av de nya reglerna är posering av typen:
Traska traska runt på scenen – vifta till publiken (”applådera då!”).
Dubbel biceps längst fram på scenen, där det inte finns något ljus.
Traska traska ut på kanten – krabban – handen bakom örat (”skrik då!”).
Traska traska ut till andra kanten – krabban.
Summa efter 45 sekunders Rammstein: Tre poser varav en var i mörkret och två på kanten där bara två domare såg något och då bara från sidan.
Blir man sen förvånad över dåliga domarsiffror skulle jag kalla det nybörjarmisstag. Hör det hemma på SM? Tveksamt.
OK, jag raljerar – och inte så lite heller. Det jag beskriver är en skruvad version av några av de sämsta poseringsprogrammen jag sett. Ibland har den tävlandes kompisar gapat så taket lyft sig, vilket är en kul detalj i sig, men inget vi domare kan döma efter.Som tur är har många lagt ner bra med tid och kraft på att göra snygga poseringsprogram – även utan dans och volter. Blir det sämre bodybuilding av det? Är det inte rimligt att man är åtminstone lite bra på ett av de moment man ska tävla i?
Håller med dig JP, om allt de du skriver, inte så konstigt, dina åsikter brukar göra mig till lags/nöjd eller nått . Särskilt denna meningen ”Volter, dansinslag eller annat av showkaraktär ska ge plus, endast under förutsättning att poseringen uppfyller kriterierna i de två första meningarna.”
De två första meningarna var:
”Det fria ska visa upp fysikens alla delar på ett bra sätt. Att dölja vissa (svaga) delar ska ge ”minus”.
Poseringen ska vara väl sammansatt i tempo och flyt/övergångar mellan poserna och vara genomtänkt.”9 oktober, 2006 at 20:19 #952659Anonym anvandareMemberDaniel Gustavsson wrote:Jo jag menade inte att den inte bedömdes alls innan. Men fortf helt åt helvete att den ska vara så avgörande. Jag talar inte för mig själv direkt, för mig e de helt okej att den fria poseringen bedöms men tycker de e tragiskt när de finns en hel del tävlande som har en väldigt bra symmetri, hårdhet, utstrålning , vaskuläritet osv på scen, alltså bra egenskaper men att de ska bli så pass avgörande bara på de fria.
O sen vet jag o tycker även jag både Grape samt Ahmad är bra posörer :emo-thumb . Du fattade tydligen inte att jag inte menade Dansa ordagrant? Sorry för det. Var ironsikt menat men du fattar nog de om du tänker efter lite.
JP gav ett bra svar.
Jo, jag förstod att du inte menade dansa ordagrant. Jag ville bara påvisa att man inte behöver ”showa till det” så mycket för att vara en bra posör.
9 oktober, 2006 at 21:02 #952660Anonym anvandareMemberJorgen wrote:JP gav ett bra svar.Jo, jag förstod att du inte menade dansa ordagrant. Jag ville bara påvisa att man inte behöver ”showa till det” så mycket för att vara en bra posör.
jag tycker att farzad blev bortdömd och det är min åsikt och den står jag för oavsett om ni kommer med flera citat från regelboken eller inte. tyckte det fanns fria programm som var sämre än hans då folk bara dansade mer eller mindre utan att slå en ordentlig pose! FARZAD BLEV BORTDÖMD LIKASÅ PETER ÖSTERBERGER! OCH INSE DET , DET ÄR INTE BARA EN ELLER TVÅ PERSONER SOM TYCKER DET UTAN HALVA PUBLIKEN BUADE ÅT DET MED EN VISS ANLEDNING I ÅTANKE!
9 oktober, 2006 at 21:08 #952661Anonym anvandareMemberprecious wrote:Jag håller med Alex där, störst hårdast bäst symmetri vinner. :bb3:Fel att man kan åka ner två placeringar pga det fria, när byggning handlar om bäst fysik. Det är ju inte alla som har ”talangen” att göra ett bra fritt program, men ändå har den bästa fysiken, att då inte vinna pga av det är ju tokigt. Det fria ska vara ett kul inslag för publiken, inget annat, tycker jag.
Henke var nr 1 i förbedömning, nr 3 i obligatoriska och nr 1 i fria programmet.
Det är klart att fria skall ingå i poängräkningen, det gör det överallt.
Det är atletens chans att visa vad han har!
Har man inte tränat in det så är det ju sitt eget problem.
Henke är NR:1 just nu.9 oktober, 2006 at 21:10 #952662Anonym anvandareMemberJohannez wrote:jag tycker att farzad blev bortdömd och det är min åsikt och den står jag för oavsett om ni kommer med flera citat från regelboken eller inte. tyckte det fanns fria programm som var sämre än hans då folk bara dansade mer eller mindre utan att slå en ordentlig pose! FARZAD BLEV BORTDÖMD LIKASÅ PETER ÖSTERBERGER! OCH INSE DET , DET ÄR INTE BARA EN ELLER TVÅ PERSONER SOM TYCKER DET UTAN HALVA PUBLIKEN BUADE ÅT DET MED EN VISS ANLEDNING I ÅTANKE!Det har du all rätt att tycka. Jag säger inte att du har varken rätt eller fel. Och jag är medveten om att det är fler som tycker som du. Men det förändrar inte det faktum att det är domarna som dömmer, inte publiken.
Och tittar man på siffrorna så är det otroligt jämt mellan alla tre pallplatserna.9 oktober, 2006 at 21:13 #952663Anonym anvandareMemberJohannez wrote:jag tycker att farzad blev bortdömd och det är min åsikt och den står jag för oavsett om ni kommer med flera citat från regelboken eller inte. tyckte det fanns fria programm som var sämre än hans då folk bara dansade mer eller mindre utan att slå en ordentlig pose! FARZAD BLEV BORTDÖMD LIKASÅ PETER ÖSTERBERGER! OCH INSE DET , DET ÄR INTE BARA EN ELLER TVÅ PERSONER SOM TYCKER DET UTAN HALVA PUBLIKEN BUADE ÅT DET MED EN VISS ANLEDNING I ÅTANKE!Jaja, det är lugnt. Jag tänker inte försöka frälsa dig – det är svårt utan visst samtycke. Du har din åsikt, andra har en annan. Jag ägnar mig mest åt att förklara hur det faktiskt är. Vad jag tycker om hur det faktiskt är kan ibland vara en helt annan femkrona, precis som du…
För övrigt är det ofint att skrika på forumet. Ger så jobbig huvudvärk.
9 oktober, 2006 at 21:25 #952664Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Jaja, det är lugnt. Jag tänker inte försöka frälsa dig – det är svårt utan visst samtycke. Du har din åsikt, andra har en annan. Jag ägnar mig mest åt att förklara hur det faktiskt är. Vad jag tycker om hur det faktiskt är kan ibland vara en helt annan femkrona, precis som du…För övrigt är det ofint att skrika på forumet. Ger så jobbig huvudvärk.
haha var inte skrik, utan bestämt läte. ungefäär samma läte som när man gör en krabba och tar i så man nästan spricker
9 oktober, 2006 at 21:34 #952665Anonym anvandareMemberJohannez wrote:haha var inte skrik, utan bestämt läte. ungefäär samma läte som när man gör en krabba och tar i så man nästan sprickerÄr inte det mer TTTTZZZZZTTTTZZZ! ?
9 oktober, 2006 at 21:38 #952666Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Är inte det mer TTTTZZZZZTTTTZZZ! ?Är inte elpistoler otillåtna på en bb-scen?
9 oktober, 2006 at 22:18 #952667Anonym anvandareMemberFredrik Age wrote:Grr… Det gillar inte min penna när det är dags för reportageskrivning, men det är ju ditt val.Vill du få bra poäng=lägg ner tid på poseringsprogrammet.
Vill du få dåliga poäng=lägg inte ner tid på poseringsprogrammet.Vilket väljer du då? (för att härma en gammal känd radioreklam…)
Lycka till! :emo-thumb
Hade tänkt komma in med en fysik som Dorian Yates när han var som bäst och bara slå krabbor men det kanske inte går så jag får väl öva lite då:frust:
Ska göra vad jag kan för att få det så bra som möjligt:nod10 oktober, 2006 at 08:25 #952668Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Sam jr wrote:Stämmer rätt bra det. ”…….solid, non distracting colour wich are clean and decent. Metallic materials, such as gold or silver lamé, may not be used……..”Sam jr wrote:Läs texten på sid 57 istället ”…. the leg nearest the judges will be bent at the knee…….”
När man poserar så behöver man inte ha hälarna ihop. Dock så skall fötterna vara i linje (utom vid DB bak och LS bak). När man står i linepose så skall hälarna däremot vara ihop.Om inte jag mins fel, så hade Anders Josefsson guldfärgade posingbyxor,
när han van overallen på Luciapkalen 2000. Om nu detta inte är tillåtet,
borde inte han blivit tillsagd att byta? Eller fått minus poäng???:nono:10 oktober, 2006 at 08:48 #952669Anonym anvandareMemberDomarna dömer, det är ingen nyhet. Domarna har ingen utbildning,
så i praktiken är det inte säkert att domarna dömer bättre än du/jag/publiken.
Men nu är det en bedömningssport och då blir det efter domarnas smak.Uppenbarligen tyckte domarna att Farzad skulle bli 3a, och då är det inte så
konstigt om han blev det. Personligen så hade jag Farzad och Peter som 1a eller 2a och Henrik som 3a.Det förbundet skulle kunna göra för att få det mera rättvist är att skaffa mer
domare typ 12st som dömer, samtidigt skall domarna inte få prata med varandra, för då är det lätt att man påverkar varandra, den domaren som bryter mot det han eller hons röst skall inte räknas.Kom nu inte med att det kostar för mycket pengar att ha 12st som dömer,
det är en prioriteringsfråga, ingen kostnadsfråga!!!10 oktober, 2006 at 08:51 #952670Anonym anvandareMemberPLUMPEN wrote:[QUOTE=JorgenOm inte jag mins fel, så hade Anders Josefsson guldfärgade posingbyxor,
när han van overallen på Luciapkalen 2000. Om nu detta inte är tillåtet,
borde inte han blivit tillsagd att byta? Eller fått minus poäng???:nono:Om det stämmer som du skriver borde han fått en tillsägelse om att byta. MEN det kan också vara så att vi var lite ”snällare” eftersom Lucia är en nybörjartävling. Det händer varje år att vi ser genom fingrarna med ”smärre förseelser” just på våra nybörjartävlingar. Kanske inte så kul att bli bestrafad i sin första kontakt med tävlingsverksamhet.
MEN vi ser en baksida av detta agerande också; fel hänger med i systemet år efter år. Ofta är motiveringen den att ”NN fick ju ha det för två år sen”, ”den här dräkten har fröken fitness sytt – den måste vara ok för det har hon sagt”, ”jag har inga andra” o s v.
Vi får väl se hur vi gör framöver. Respekten för reglerna är i vissa fall undermålig. Rutinerade tävlande kommer fortfarande till invägning och blir skitsura när de uppmanas väga in i sin tävlingsutrustning. Trots att det står uttryckligen i reglerna. Tävlande byter fortfarande mellan invägning och tävling i nåt löjligt försök att töja på gränserna. Byter de till reglementsenliga saker är det väl ok, men inte när de visar ok prylar vid invägning och har något helt annat på scen. Att de sen blir megasura över tillsägelsen säger ju en del därtill. Vissa ljuger dessutom ihop en historia om att de fått dräkten godkänd. Som tur är gör vi noteringar och är oftast minst två på plats. Vi kan visst missa, men det borde vara sällsynt. Oftast har vi ju lite på känn vilka det handlar om och håller lite extra koll på dessa. Dessa blir så att säga bodybuildingens motsvarighet till Per Ledin och Jimmy Oduya.
Jag skulle nog försöka få vara ifred om jag skulle tävla.Nu har vi hamnat lite OT, men jag hoppas trådskaparen ursäktar. Säg till annars.
10 oktober, 2006 at 09:07 #952671Anonym anvandareMemberPLUMPEN wrote:Domarna dömer, det är ingen nyhet. Domarna har ingen utbildning,
så i praktiken är det inte säkert att domarna dömer bättre än du/jag/publiken.
Men nu är det en bedömningssport och då blir det efter domarnas smak.Uppenbarligen tyckte domarna att Farzad skulle bli 3a, och då är det inte så
konstigt om han blev det. Personligen så hade jag Farzad och Peter som 1a eller 2a och Henrik som 3a.Det förbundet skulle kunna göra för att få det mera rättvist är att skaffa mer
domare typ 12st som dömer, samtidigt skall domarna inte få prata med varandra, för då är det lätt att man påverkar varandra, den domaren som bryter mot det han eller hons röst skall inte räknas.Kom nu inte med att det kostar för mycket pengar att ha 12st som dömer,
det är en prioriteringsfråga, ingen kostnadsfråga!!!Domarna har ingen utbildning, om man med det menar att de suttit på skolbänken x antal dagar.
Domarna har utbildning, om man med det menar att de dels ”suttit i publiken och dömt” under ett antal år och ofta har någon anknytning till våra grenar. De har dessutom genomgått en rad provdömningar, där resultaten utvärderas både matematiskt och subjektivt. När man väl är domare görs en likadan utvärdering efter varje tävling.Nej, det är riktigt att det inte är säkert att domarna dömer bättre än vissa i publiken. Det enda vi kan vara säkra på är att lägstanivån blir avsevärt högre.
Fler domare är ett önskemål, om vi pratar nio, som reglerna stipulerar vid mästerskap. Just siffran tolv är en mycket olycklig siffra, som man inser om man vet hur poängen sätts.
Nu blev vi sju till slut, efter massavhopp på grund av sjukdom i sista stund. Vi har för närvarande inte fler domare och heller ingen enorm kö med aspiranter. Detta är inte bra, men trots att bland andra jag försökt värva nya domare bland intresserade och kritiker (de borde väl bli de bästa domarna?) är tillströmningen väldigt liten. Intresserad?Vi har ett antal genom åren som försökt sig på att provdöma och hoppat av efter en tävling. Bland dessa har vi både internationellt meriterade tävlande, duktiga coacher och andra med kompetens på området, men domare var inte deras grej. Det är tydligen en helt annan bag än när man sitter på rad tio och dömer lite mer på frihand.
Prioritering, ja. Om det handlar om att överleva överhuvud taget eller att få till en panel med fler domare, så får jag vika ner mina äskanden om just detta. Det vi gör är att ta billigare resor, billigare boende och på andra sätt göra allt billigare. Domarkonferenser, i den mån de alls kommer till stånd, bekostas helt av domarna själva. Min förhoppning är att ekonomin inom kort tillåter en domarkonferens för vi behöver den verkligen, oavsett resultaten i helgen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.