Blev Farzad Khazemi bortdömd?

Home Forums Tävlingar och Events Blev Farzad Khazemi bortdömd?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 138 total)
  • Author
    atomictom wrote:
    Henke var nr 1 i förbedömning, nr 3 i obligatoriska och nr 1 i fria programmet.
    Det är klart att fria skall ingå i poängräkningen, det gör det överallt.
    Det är atletens chans att visa vad han har!
    Har man inte tränat in det så är det ju sitt eget problem.
    Henke är NR:1 just nu.

Det är din åsikt :) Jag tycker inte det ska poängsättas. Jag tycker definitivt ”atleten” visar upp vad han har så det räcker på line-upen. Sen, ÄR det fria absolut ett roligt inslag i tävlingen och det skulle nog bli tråkigt utan….

Janpeter Sangborn wrote:
    Det kan man tycka.

Reglerna är som de är.

Lobba för ändring är tillåtet.

För att inga onödiga missförstånd ska uppstå:
    Det fria ska visa upp fysikens alla delar på ett bra sätt. Att dölja vissa (svaga) delar ska ge ”minus”.
    Poseringen ska vara väl sammansatt i tempo och flyt/övergångar mellan poserna och vara genomtänkt.
    Volter, dansinslag eller annat av showkaraktär ska ge plus, endast under förutsättning att poseringen uppfyller kriterierna i de två första meningarna.

Två kanonposörer är Ahmad Ahmad och Jan Nordlund, enligt mitt tycke. Även om åtminstone Ahmad säkerligen skulle kunna dansa till det lite, om han ville, har åtminstone jag aldrig sett honom göra något annat än en snygg klassisk posering bodybuilding style. Jan har heller aldrig stått på händer, gjort volter eller kört breakdance på scenen. Men snyggt är det. Genomtänkt är det. Synkat är det. Bodybuilding är det.

Det som faktiskt blivit reducerat, men tyvärr inte utrotat, av de nya reglerna är posering av typen:
    Traska traska runt på scenen – vifta till publiken (”applådera då!”).
    Dubbel biceps längst fram på scenen, där det inte finns något ljus.
    Traska traska ut på kanten – krabban – handen bakom örat (”skrik då!”).
    Traska traska ut till andra kanten – krabban.
    Summa efter 45 sekunders Rammstein: Tre poser varav en var i mörkret och två på kanten där bara två domare såg något och då bara från sidan.
    Blir man sen förvånad över dåliga domarsiffror skulle jag kalla det nybörjarmisstag. Hör det hemma på SM? Tveksamt.
    OK, jag raljerar – och inte så lite heller. Det jag beskriver är en skruvad version av några av de sämsta poseringsprogrammen jag sett. Ibland har den tävlandes kompisar gapat så taket lyft sig, vilket är en kul detalj i sig, men inget vi domare kan döma efter.

Som tur är har många lagt ner bra med tid och kraft på att göra snygga poseringsprogram – även utan dans och volter. Blir det sämre bodybuilding av det? Är det inte rimligt att man är åtminstone lite bra på ett av de moment man ska tävla i?

tycka vad man vill men Tors posering från lucia 2001 innehåller en hel del krabbor o en del ”traska traska” men fan va grymt o fan va underhållande för publiken (större delen) det är o tycker faktiskt att sådant ska vägas in oxå:emo-thumb
    Länk till poseringen + 90 kg seniorer en bit ner på sidan [https://www.body.se/content/profiler/artikel.asp?CID=605]

Magnus NB wrote:
    Blev Farzad Khazemi bortdömd ? Vad tycker ni??

ÖÖ,själv klart.Han skulle vinna lätt,sjuka domare.

Han blev inte bara bortdöm han blev rånad!

[img=http://danielnordstrom.se/SMfinlor/images/P1080605.jpg]Ibland säger en bild mer än 1000 ord eller?

John_27 wrote:

Motivera.
    Och kom inte bara med ”öh, han var ju bäst” utan väg alla tävlandes fördelar/nackdelar mot varandra och kom med en bra motivering till varför du tycker så är du snäll. Det hade varit intressant att läsa. :)

Du kanske också är en aspirerande domare, du verkar ju kunna det mycket bättre än dom som dömde. :)

John_27 wrote:

Vad lätt det är att kasta ur sig åsikter när man inte behöver motivera….

[http://www.zonecapone.com/SM2006.htm]

Janpeter Sangborn wrote:
    Domarna har ingen utbildning, om man med det menar att de suttit på skolbänken x antal dagar.
    Domarna har utbildning, om man med det menar att de dels ”suttit i publiken och dömt” under ett antal år och ofta har någon anknytning till våra grenar. De har dessutom genomgått en rad provdömningar, där resultaten utvärderas både matematiskt och subjektivt. När man väl är domare görs en likadan utvärdering efter varje tävling.

Nej, det är riktigt att det inte är säkert att domarna dömer bättre än vissa i publiken. Det enda vi kan vara säkra på är att lägstanivån blir avsevärt högre.

Fler domare är ett önskemål, om vi pratar nio, som reglerna stipulerar vid mästerskap. Just siffran tolv är en mycket olycklig siffra, som man inser om man vet hur poängen sätts.
    Nu blev vi sju till slut, efter massavhopp på grund av sjukdom i sista stund. Vi har för närvarande inte fler domare och heller ingen enorm kö med aspiranter. Detta är inte bra, men trots att bland andra jag försökt värva nya domare bland intresserade och kritiker (de borde väl bli de bästa domarna?) är tillströmningen väldigt liten. Intresserad?

Vi har ett antal genom åren som försökt sig på att provdöma och hoppat av efter en tävling. Bland dessa har vi både internationellt meriterade tävlande, duktiga coacher och andra med kompetens på området, men domare var inte deras grej. Det är tydligen en helt annan bag än när man sitter på rad tio och dömer lite mer på frihand.

Prioritering, ja. Om det handlar om att överleva överhuvud taget eller att få till en panel med fler domare, så får jag vika ner mina äskanden om just detta. Det vi gör är att ta billigare resor, billigare boende och på andra sätt göra allt billigare. Domarkonferenser, i den mån de alls kommer till stånd, bekostas helt av domarna själva. Min förhoppning är att ekonomin inom kort tillåter en domarkonferens för vi behöver den verkligen, oavsett resultaten i helgen.

Varför skulle man inte kunna ha 12st domare i sverige, när det fungerar i alla
    andra länder??? Hade dom inte 12st på MR Olympia 2000 kanske???

Det bästa hade varit att ha 12st domare och sen stryka dom två bästa och dom två sämsta placeringarna, sen är det bara och räkna som man brukar, minst päng vinner och så vidare

PLUMPEN wrote:

Det bästa hade varit att ha 12st domare och sen stryka dom två bästa och dom två sämsta placeringarna, sen är det bara och räkna som man brukar, minst päng vinner och så vidare

Nej du, jag tror inte att dom har ett jämt antal domare på Mr.Olympia, eller i något annat land heller för den delen.

PLUMPEN wrote:

För att då kan det bli exakt jämnt mellan ettan och tvåan ? 6 domare ger ettor åt han, och de andra domarna åt den andra. Det är då vad jag tror

man spelar inte slutspelsmatcher till bäst av sex eller hur ? Och det är av en anledning.

Han blev ju inte rånad, han vann symmetri, obligatoriska poseringsronden, där Henrik och Peter kom tvåa, trea. Han hade tyvärr inte lika bra poseringsprogram så han blev snuvad på totalsegern som gick till Henrik istället.

Karl Alfred wrote:
    Jag tycker att Henriks seger är glasklar och min bedömning är gjord utifrån bilderna som presenterats. Henrik är snäppet bättr. Han har mycket snygga linjer och bättre symmetri. Men Farzad är glasklar tvåa utifrån bildreportaget på Swedegym.

tycker inte du ska utföra en sådan bedömning baserat på bara bilder.
    Jag var där och farzad va snäppet vassare än henrik. hade henke kommit in med samma form som på lucia hade saken vart av annan betydelse, men han kändes inte lika vass för mig och jag satt ändå på rad fyra i lucia och 7 i sm.

Jorgen wrote:
    Nej du, jag tror inte att dom har ett jämt antal domare på Mr.Olympia, eller i något annat land heller för den delen.

Att dom hade 12st domare på MR Olympia, såg jag i en film med Shawn Ray,
    för några årsedan, men jag blir osäker nu, så jag låter det vara osagt.:

Men 9 domare behöver inte döma bättre än 12st, om det finns 3st
    tävlande i en klass och det är 9st domare och efter man tagit bort
    bästa och sämsta placering så har varje tävlande 14 poäng
    då blir det problem där också!!! Vem skall vinna???:P

Sannolikheten är nog mindre att man skulle få exakt lika många första andra och tredje placeringar på tre personer än att man skulle få det på 2 personer.

Dvs sannolikheten att man har tre stycken som är extremt likvärdiga är mindre än att man har två och därför är det bättre med ett udda antal dommare.

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 138 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.