Home › Forums › Tävlingar och Events › Blev Farzad Khazemi bortdömd?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 oktober, 2006 at 10:35 #952702Anonym anvandareMember
På tal om siffror… Vad sägs om denna rad: 6,5,7,5,5,10,8…
12 oktober, 2006 at 11:39 #952703Anonym anvandareMemberMagnus NB wrote:Blev Farzad Khazemi bortdömd ? Vad tycker ni??Jag tänker inte uttala mig om jag tycker Farzad vart bortdömd eller inte. Däremot kan jag tala om hur jag dömde.
Till att börja med vill jag säga att topp 3 – 100 var SM2006 var helt enastående. Tre oerhört bra byggare, tre olika fysiker, i kanonform. Peter var packad med muskler, fin harmoni. Farzad, freakig fysik, packad med muskler. Henrik minst muskler av de tre men allt sitter helt rätt.
Då resultatet nollas efter förbedömningen kommenterar jag endast finalen.
Fria programmet: Placerar Farzad 3:a då han ej presenterar hela sitt paket. Då det var oerhört jämt mellan top 3 och de andra presenterar sina ”paket” bättre, vinner de således ronden över Farzad.
Jag hade Peter 1:a och Henrik 2:a
Många har tjatat om att man måste kunna dansa för att placera sig bra i poseringsronden men det är struntprat. Ett bra exempel är Arne som kom 4:a. Han hade överlägset bäst presentation på fria (han dansade inte). Men då de andra hade bättre form, mer muskler och var klart bättre byggare för dagen kan jag inte placera honom högre än 4:a. Om jag däremot endast gått på posering skulle jag ha placerat Arne 1:a och Farzad 5:a.
Obligatoriska på finalen:
Det var så tight mellan topp 3 så att jag var tvungen att rangordna dem per pose och helhetsintryck. Enligt följande placerade jag dem:
… PÖ FK HJ
DB 1 2 3
LS 3 2 1
SC 1 2 3
DBB 2 1 3
LSB 3 1 2
T 1 3 2
MB 2 3 1
Totalt 13 14 15Därmed dömde jag Peter 1:a Farzad 2:a Henrik 3:a
Mvh
Per Sundström, Domare NR:4 lördag SM2006
12 oktober, 2006 at 12:25 #952704Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Nej det har du inte, men eftersom det är slutdiskuterat från din sida så spar vi förklaringen. Läs det Mats skrev så kanske du förstår.Nej det var inte så jag menade! Jag menade att jag inte tänker
diskutera vidare i ämnet, för jag tycker att jag bevisade för er
genom mitt exempel att det inte spelar roll, men om du tycker att
jag har fel JP, så bör du väl rimligen bevisa det och inte bara säga att det
är så, ta mitt exempel och berätta vem som vinner, det är 9st domare
i det exemplet och 3st tävlande…12 oktober, 2006 at 12:27 #952705Anonym anvandareMemberPLUMPEN wrote:Nej det var inte så jag menade! Jag menade att jag inte tänker
diskutera vidare i ämnet, för jag tycker att jag bevisade för er
genom mitt exempel att det inte spelar roll, men om du tycker att
jag har fel JP, så bör du väl rimligen bevisa det och inte bara säga att det
är så, ta mitt exempel och berätta vem som vinner, det är 9st domare
i det exemplet och 3st tävlande…Klart det spelar roll.. hört talas om sannolikhet??
12 oktober, 2006 at 12:32 #952706Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Motivera.
Och kom inte bara med ”öh, han var ju bäst” utan väg alla tävlandes fördelar/nackdelar mot varandra och kom med en bra motivering till varför du tycker så är du snäll. Det hade varit intressant att läsa.Du kanske också är en aspirerande domare, du verkar ju kunna det mycket bättre än dom som dömde.
Okej,sorry.Bara att kolla på Farzads form(hårdhet) och massan.Henrik var ju inte ens i riktigt bra form,plus att Farzad är typ 2 storlekar större.Okej nu om Henrik var lite bättre på att dansa men det borde ju inte avgöra slutresultatet.Hände inte detta i tungviks klassen också? Fel vinnare,ej i form men grov då
Johan,-80kg
12 oktober, 2006 at 12:33 #952707Anonym anvandareMemberMantus wrote:Vad lätt det är att kasta ur sig åsikter när man inte behöver motivera….Har svarat nu,så du ej blir ledsen:emo-thumb
12 oktober, 2006 at 14:00 #952708Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Klart det spelar roll.. hört talas om sannolikhet??:nono: märkligt att ingen kan svara på en enkel fråga! vem vinner i mitt exempel,
med ett ojämt antal domare, just det ojämt, det som skulle
vara omöjligt att välja ut 2st på samma placering, i mitt exempel är det
3st som kommer att dela på samma placering fasten det är 9st domare
och nio är väl ett ojämt tal???? alltså 9 är delbart med tre och därför kan 9
domare ge 3st samma placering, om någon kan bevisa att jag har fel, skall
jag genst be om ursäkt, men tydligen är det ingen som kan det…Det är som vanligt, en massa förstå-sig-på-are som aldrig kan motivera
sina svar utan som alltid säger, så är det bara:O12 oktober, 2006 at 14:04 #952709Anonym anvandareMemberJohn_27 wrote:Har svarat nu,så du ej blir ledsen:emo-thumbBra, gör det lite tidigare nästa gång.
12 oktober, 2006 at 14:17 #952710Anonym anvandareMemberPLUMPEN wrote::nono: märkligt att ingen kan svara på en enkel fråga! vem vinner i mitt exempel,
jag genst be om ursäkt, men tydligen är det ingen som kan det…Det är som vanligt, en massa förstå-sig-på-are som aldrig kan motivera
sina svar utan som alltid säger, så är det bara:OÄven om det är osannolikt så ser inte jag något annat än att det skulle bli en särbedömning i exemplet du tar upp. Och om ingen domare ändrar sig bör det mao vara tre man som delar förstaplatsen? Men jag kan ju ha fel…
Tagga ner attityden lite dock.
12 oktober, 2006 at 15:27 #952711Anonym anvandareMemberPLUMPEN wrote::nono: märkligt att ingen kan svara på en enkel fråga! vem vinner i mitt exempel,
sina svar utan som alltid säger, så är det bara:O9 är delbart med 3, ja, men försök dela tretton med något, domare kan inte ge samma poäng till 6,5 deltagare
12 oktober, 2006 at 15:28 #952712Anonym anvandareMembermy bad, trodde de var 13 domare, orka läsa hela tråden sorry plumpen
12 oktober, 2006 at 15:51 #952713Anonym anvandareMemberJag brukar inte torgföra mina tankar offentligt men nu måste jag reagera på en sak som intresserar mig och, som jag ser det, berör bodybuildingsportens framtid. Den åsiktsstorm som drabbade vissa aktiva och domare vid årets SM måste utvärderas och bemötas.
Som en parentes kan man ju undra hur bra det är att domarprotokollen finns tillhands minuterna efter prisutdelningen, när trötta, besvikna förlorare och exhalterade ryggdunkare är som mest benägna att överreagera. Det kanske hade varit vettigare att släppa det officiella protokollet några dagar efter tävlingen, när sinnen inte rinner med samma flöde?
I en subjektiv bedömningssport kommer det alltid att finnas olika åsikter om placeringar och bedömningskriterier. Ett första steg för att förstå och acceptera ett domslut är att först läsa regelverket. Om t.ex. en längdhoppare gör avstamp före plankan, mäts ändå hoppet från plankans främre kant, oavsett den faktiska hopplängden. Självklart för friidrottare men inte för alla.
Lika självklart är att det fria programmet numera bedöms i bodybuilding. Inte som förr, när orden stod skrivna i reglerna men aldrig tillämpades, utan det fria programmet kan faktiskt lyfta eller sänka en aktiv.
Denna förnyelse av bodybuildingsporten är enbart positiv, som jag ser det. Ovant, javisst, men nödvändigt för att få se någonting av nyskapande, något mer kreativt än ett par obligatoriska poser, några most muscular och ett evigt vankande av och an på scenen, i ett försök att se karismatisk ut.
Den tävlande har en kort minut på sig att imponera på dem som avgör placeringen, nämnligen domarna. Är programmet bra nog, lär även publiken märka det.Vi måste helt enkelt få upp standarden på den fria poseringen och då är enda sättet att praktisera de bedömningsregler som faktiskt finns. En och annan aktiv kan ”komma i kläm” och känna sig felbehandlad, men bara tills dess alla blivit medvetna om vad som prioriteras vid bedömningen av ett fritt program. Ska Sverige någonsin åter hävda sig på den internationella scenen måste vi lära av t.ex. östeuropa, där man numera sätter en ära i att presentera sin fysik med klassisk, genomarbetad posering. Det kräver inte färdigheter i balett eller gymnastik, vilket vissa kritiker hävdar. Bara lite kreativitet.
Jag hoppas domarkåren fortsätter följa den inslagna vägen och på detta sätt bidrar till sportens utveckling som publikmagnet. Efter att ha deltagit i och sett tävlingar i snart 30 år, är jag trött på finaler som är avgjorda på några obligatoriska poser. Låt det fria programmet – och framför allt avsaknaden av ett – spela roll. Sluta gnälla, börja träna posering! Det är dags nu.
Ingvar Larsson
Föredetting
Alingsås12 oktober, 2006 at 16:01 #952714Anonym anvandareMemberJag instämmer helt i vad ”föredettingen” säger:emo-thumb
Well put!
12 oktober, 2006 at 16:06 #952715Anonym anvandareMemberIngvar Larsson wrote:Jag hoppas domarkåren fortsätter följa den inslagna vägen och på detta sätt bidrar till sportens utveckling som publikmagnet. Efter att ha deltagit i och sett tävlingar i snart 30 år, är jag trött på finaler som är avgjorda på några obligatoriska poser. Låt det fria programmet – och framför allt avsaknaden av ett – spela roll. Sluta gnälla, börja träna posering! Det är dags nu.Ingvar Larsson
Föredetting
AlingsåsMen det är attans svårt att inte bli förvånad när man redan på lineup kan tycka sig utnämna vinnaren i klassen sen faller densamma på fria programmet. Precis som du skriver kommer det förmodligen ta ett tag att vänja sig. För de som blir bitna idag och framåt kommer förmodligen inte detta vara lika underligt.
12 oktober, 2006 at 16:08 #952716Anonym anvandareMemberIngvar – du är min idol! Du säger det jag sagt, fast med bättre ord. Extremt imponerande!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.