Eftersnack – Fitnessfestivalen…!

Home Forums Tävlingar och Events Eftersnack – Fitnessfestivalen…!

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author

Tycker det var en kanonhelg, men det suger med alla förseningar tex att lucia classic var en timme försenat.

Sen borde Norman ha vunnit, han poserade verkligen som en gud.

Mässan i stort var bra även om det kändes som om det var lite mindre montrar i år.
    Tycker det var hög kvalitét på de tävlande (såg lördagens tävlingar)
    undrar vad det nya knepet för att bli hård är, det var bra många fler som såg hårda ut än det brukar vara på en Luciapokal tyckte jag.

Men jag tycker att Luciapokalen tog alldeles för lång tid, var det verkligen nödvändigt med en så lång paus i mitten… Nu satt man där från 15.00 och när klockan var 20.15 så var det fortfarande två klasser kvar..

Kändes som om man kunde komprimerat det lite i allafall.

Jonas Lundberg wrote:
    något jag vill risa ordentligt är: :nono:

att det inte fanns något klart körschema för klasser, ronder, pauser osv.
    det räcker inte att säga att det är paus kl. 17.00, som på lördagen…
    2 timmar innan så vet man inte om ens klass hinns med före pausen eller inte.

coachade själv lite på söndagen och ingen backstage hade någon koll på körschemat, mycket dåligt! 👿

det ska oftast laddas med salt, socker, vatten, mineraler osv. i rätt tid för att få den tajta looken på scenen…
    …många svepte/intog sin laddnings-dos flera timmar för tidigt…

jag som coach/förste smörjare fick lägga 4-5 timmar av min dyrbara ;) tid (istället för ett par timmar) för att bena ut när långa klassen i CBB skulle upp.
    kändes ganska onödigt när jag bara skulle vara en hjälpande hand…

att det finns ett fullständigt körschema backstage, tycker jag som coach/tävlande är det minsta man kan begära! (inte tider, utan ordningen på klasser, pauser, gärtposörer m.m)
    antar att det är fler än jag som efterlyser ett tydligt körschema? :D

Angående tidscheman och bodybuilding- & fitnesstävlingar:

Quote:
    Man får nog vara trollkonstnär om man på förhand ska kunna göra ett exakt schema med 150 atleter inblandade.

1. Arrangören gick tre månader innan festivalen ut med att det skulle vara paus lördag klockan 17:00. Det står i alla program/scheman som lagts ut på nätet och publicerats i BODY. Hur ofta vet vi detta på förhand i andra evenemang?

2. Arrangören vet ej förrän tidigast sista anmälningsdag hur många som kommer i varje klass. Dessutom kan det därefter försvinna folk.

Schemats tidhållning är också beroende på om alla atleter är klara i tid, om det krånglar med musik, hur dags själva showen kommer igång, hur lång tid det tar för domarna (och här var problemet på söndagen) att räkna samman slutresultaten etc. Tidscheman hade skickats ut på förhand till inblandade. Men det sprack, varför schemat till viss del fick skissas om. Dock kunde alla atleter från uppvärmningsrummet se vad som hela tiden skedde på exposcenen.

3. Backstage återfanns under lördagen ett stort schema anslaget med samtliga klasser – i ordning – och ordet PAUS inlagt 17:00. För atleterna bekvämlighet och trevnad hade en intern-TV installerats, med en kameraman som sköte densamma ute vid scenen. Allt för att var och en skulle kunna bedöma hur snabbt klasserna gick/när respektive klass var klar.

Om backstageschema saknades söndag, ska detta snarast åtgärdas inför kommande år. Dock fanns det ett program upptryckt och annonserat. Detta försköts av ovanstående och oförutsägbara händelser framåt något.

5. Man måste som atlet lägga lite ansvar på sig själv också; inte bara en arrangör som har så många yttre faktorer att styra över, vilka är omöjliga att kontrollera. Nu gjorde arrangören var som är möjligt.

6. Söndagens schema sprack. Helt rätt. Detta resulterade i att Lucia Classic i slutänden startade ca 1 timme senare än utsatt tid och var klart 17:35 istället för för beräknade 17:00.

Förbedömningen av damerna i body-fitness var enormt tidsödande, då det ställde upp cirka 50 stycken!

För att denna process ska kunna kontrolleras till 100% måste arrangören;

1. Antingen limitera domarnas tid att bedöma atleterna (inte juste mot atleterna). Nu tog det oerhört lång tid. Kanske onödigt lång?
    2. Ha eliminering / kval innan finalen – eller på annan scen.

Dessa alternativ kommer nu att övervägas, då arrangörerna, liksom den coach som tyckt till i ärendet, inte accepterar förseningar av detta slag.

Dock bör man i sina uttalanden ta hänsyn till omständigheterna. Och att det rörde sig om högst rimliga marginaler/justeringar i perspektivet av storleken på det antal individer som återfanns i startlistorna.

Alla konstruktiva förslag hur man ytterligare kan förbättra denna process mottages däremot tacksamt.

Man ska dock ha klart för sig att;

1. Det är mycket svårt att hitta en arrangör för kvalificeringstävlingar, då det kostar mycket pengar att arrangera dem, eftersom de inte drar tillräckligt med folk för att täcka kostnaderna.

2. Det vore en idé att starta tidigare på morgonen, eller att hålla på längre. Då måste dock ytterligare ett domarteam anlitas. Och det är svårt att uppbringa. Dessutom måste montrarna vara bemannade av säkerhetsskäl.

3. Att bygga upp en scen av den klass som presenterades under FF06 är dyrt. Att bygga ytterligare en (om idén med kval på en scen och finalerna på den andra ska anammas) är inte ekonomiskt. Bygget startar under FF torsdag morgon, med mässans personal. De ska därefter rigga ljud, ljus, backdrops, vepor, ställa ut stolar, lägga matta och anlita mässans ljud- och ljustekniker undre 2,5 dagar + övertid. Samt att det hela måste försäkras & städas och monteras ned. Totalt hamnar prislappen över 100 000 Sek för en scen av denna kaliber. Dock är detta bara cirka en tredjedel av kostanden för att hyra till exempel kongresshallen med teknik & teknisk personal, städning etc.

Mvh
    Arrangörerna

efterlyser inte något tidsschema (med tider angivna), utan ett komplett kör-schema för dagen (där klasser, pauser, övriga händelser är uppspaltade i rätt ordning), eller möjligtvis 2 st kör-scheman (ett för förmiddagen och ett för eftermiddagen).

att sedan höfta till hur långt tid en klass tar är svårt, men ca. 2 minuter x antalet deltagare så får man en siffra som kommer hyfsat nära. (för tävlande/coach som vill ha ett hum om tiden).

angående lördagens paus kl. 17.00;

trots att informationen fanns så stod alla tjejerna i +57 kg och pumpade och gjorde sig klara att gå på scenen efter -57 kg, förmodar att även killarna i klasserna efter började göra sig redo…!?
    vet själv inte exakt vad klockan var när pausen verkligen började, men har hört 16.45…

sedan angående söndagens start-ordning;

så var det ingen backstage som visste om BF tjejerna skulle köra alla 3 ronder innan det var dax för CBB. något som irriterade mig! :aggresiv: (när dom nu var så många, så tog deras klasser åtskilliga timmar och under den tiden fanns det inget klart besked om CBB skulle börja efter rond 1, 2 el. 3 av BF) :|
    det kanske var klart, men det framkom ej!

bara min syn på saken! ;)

Inte en enda gång som FF har hållit tiderna och sällan SM och andra stora tävlingar gör det heller, konstigt att man i alla andra sporter lyckas hålla tidsschemat men så fort det kommer till kroppsbyggning så blir det helt omöjligt.

crashy wrote:
    Inte en enda gång som FF har hållit tiderna och sällan SM och andra stora tävlingar gör det heller, konstigt att man i alla andra sporter lyckas hålla tidsschemat men så fort det kommer till kroppsbyggning så blir det helt omöjligt.

Det är ju det som är charmen alla kollar på klockan… fan inte ätit på 3h nu jag är KATABOL!:D

Det är få *idrotts*publiker som har samma problem

Det är lite, för att inte säga mycket, svårt att komma med ett tidsschema på en byggartävling. Att i förväg veta hur lång tid en klass kommer att ta, hur många särbedömningar som kommer att krävas osv är i stort sett omöjligt. Visst, små klasser är det inga större problem med, men när deltagarantalet börjar komma upp lite, säg 6-7 stycken och uppåt blir det genast knivigare. Är klassen sen jämn, något som man inte i förväg kan veta, tar den längre tid.

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.