Home › Forums › Tävlingar och Events › En tanke ang mässan
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 december, 2006 at 13:16 #929314Anonym anvandareMember
En undring bara…
Skulle (inte första året kanske men vid andra året borde skillnad synas när folk och företag känner till det) en halvering eller kraftig sänkning iaf av priserna som utställarna betalar i hyra resultera i:
1. Fler utställare, även från mindre firmor som kanske inte har råd idag eftersom en helg där på mässan med säkert få undantag inte går i vinst för dem.
2. Utställarna kan pga sänkta priser på hyran sänka sina priser på tillskott å kläder till fina mässpriser åt folk. (Drar alltså mer folk)
3. Med billigare priser kan utställare, som vill, hyra en större yta och ta dit mer saker. Alltså göra mer show av sin utställningsplats.
Självklart så förstår ja att alla pengarna måste komma in för att lokalhyra etc. kostar en massa pengar, priser kostar pengar å många vill säkert ha lite löner oxå…
Men efter nått sånt här så tror jag iaf att det skulle komma dit mer folk (som betalar inträde) och fler utställare som hyr utställningsplatser plus några som säkert hyr större platser än de gör idag…Allt tror jag skulle resultera att Festivalen skulle bli mycket större, mer folk skulle komma dit och i slutändan så tror ja att det skulle bli mer pengar i kassan oxå. Blir det större och fler folk kommer dit så tror ja även att sponsorerna blir villigare att lägga ut pengar och nya skulle säkert tillkomma pga att de får ut namnet till fler folk.
Nån som har nå tankar om det där??
13 december, 2006 at 13:16 #87916Anonym anvandareMember13 december, 2006 at 14:36 #929315Anonym anvandareMemberDet är INGA utställare som går + på att ställa ut om du nu tror det! Kostanden för att hyra en monter kanske är 20-50ggr större än pengarna du får in på mässan! Utan det är av ren ”goodwill” dom ens sätter sin fot på mäss området!
Det är ju redan billigare priser under mässan! Men det folk köper är lite bars och drickor! Thats it…
13 december, 2006 at 14:41 #929316Anonym anvandareMemberSom du kanske läste så skrev ja med ”få undantag” å med det så menade ja att ja egenligen inte tror att någon går plus men att ja inte har info om alla företag så ja kunde inte utgå från att det var omöjligt att någon hade gått en aning plus…
Dock så tror ja att min idé skulle dra mer folk å det skulle resultera i mer omsättning meeen det är ju bara vad ja tror, har ingen kristallkula tyvär…
13 december, 2006 at 14:58 #929317Anonym anvandareMemberThe_Stack wrote:Som du kanske läste så skrev ja med ”få undantag” å med det så menade ja att ja egenligen inte tror att någon går plus men att ja inte har info om alla företag så ja kunde inte utgå från att det var omöjligt att någon hade gått en aning plus…Dock så tror ja att min idé skulle dra mer folk å det skulle resultera i mer omsättning meeen det är ju bara vad ja tror, har ingen kristallkula tyvär…
Tyvärr är ju monter hyran för dyr… vilket gör det svårt för många att komma dit och även ”större” funderar om det verkligen ens är värt pengarna ( hotell, Monter Kostnad, bilresor,mat, tid mm)
Nää något borde göras åt det hela för att locka fler utställare
13 december, 2006 at 22:29 #929318Anonym anvandareMemberNicklas wrote:Tyvärr är ju monter hyran för dyr… vilket gör det svårt för många att komma dit och även ”större” funderar om det verkligen ens är värt pengarna ( hotell, Monter Kostnad, bilresor,mat, tid mm)Nää något borde göras åt det hela för att locka fler utställare
:emo-thumb
14 december, 2006 at 14:50 #929319Anonym anvandareMemberJag tar gärna emot tips på förändringar och förbättringar! Allt som kan göra Expot ännu bättre för både utställare och publik är välkommet.
Det var länge sedan jag insåg att inte mina idéer är bäst….alltid
15 december, 2006 at 02:39 #929320Anonym anvandareMemberThe_Stack wrote:En undring bara…Skulle (inte första året kanske men vid andra året borde skillnad synas när folk och företag känner till det) en halvering eller kraftig sänkning iaf av priserna som utställarna betalar i hyra resultera i:
1. Fler utställare, även från mindre firmor som kanske inte har råd idag eftersom en helg där på mässan med säkert få undantag inte går i vinst för dem.
2. Utställarna kan pga sänkta priser på hyran sänka sina priser på tillskott å kläder till fina mässpriser åt folk. (Drar alltså mer folk)
3. Med billigare priser kan utställare, som vill, hyra en större yta och ta dit mer saker. Alltså göra mer show av sin utställningsplats.
Självklart så förstår ja att alla pengarna måste komma in för att lokalhyra etc. kostar en massa pengar, priser kostar pengar å många vill säkert ha lite löner oxå…
Men efter nått sånt här så tror jag iaf att det skulle komma dit mer folk (som betalar inträde) och fler utställare som hyr utställningsplatser plus några som säkert hyr större platser än de gör idag…Allt tror jag skulle resultera att Festivalen skulle bli mycket större, mer folk skulle komma dit och i slutändan så tror ja att det skulle bli mer pengar i kassan oxå. Blir det större och fler folk kommer dit så tror ja även att sponsorerna blir villigare att lägga ut pengar och nya skulle säkert tillkomma pga att de får ut namnet till fler folk.
Nån som har nå tankar om det där??
Håller med dig till 100%,jag pratade med minst 6 olika leverantörer av kost,kläder mm som inte åkte och ställde ut på FF t.e.x, pga för dyra hyror på montrarna, det man oftast får som utställare är ju reklam för sina produkter det handlar inte om och gå plus utan och synas. Tidigare år när det hölls tävlingar i solna hallen och på älvsjö mässan och det var stora expon så var det mycket folk som nästan enbart åkte dit för mässans skull.
15 december, 2006 at 08:50 #929321Anonym anvandareMemberDet kostade ca 35.000 kr att ”hyra” en monter.. Liiite väl saftigt tycker jag.. Undrar varför det är så jäkla dyrt bara, svårt& locka utställare då!
15 december, 2006 at 09:46 #929322Anonym anvandareMemberJag vill inte uttala mig om prisnivån för montrar. Den kanske är för hög, för låg eller helt lagom, vad vet jag. Däremot går det nog tyvärr inte att jämföra med gamla tider, när vi var i Solnahallen. Utöver priset var övriga förutsättningarna helt andra då:
”Alla” åkte dit för det var nästan enda chansen att se högklassig bodybuilding. Nu kan jag se Mr Olympia direkt i min dator medan det händer. Då fick jag vänta ett halvår på att få se en kraftigt redigerad film från tävlingen. På mässan vid tävlingen fanns ofta någon av de största stjärnorna, ungefär som nu på FF. Skillnaden är att då ramlade man nästan baklänges för hur överjordiskt stora de var. Att de inte var i 100% form gjorde inte så mycket. Vi hade ju inte så mycket att jämföra med. Nu ser vi någon av olympias topp-10 och de flesta konstaterar kallt: ”Fan, han är ju inte i form!”. Inget imponerar längre, om det inte är tipptopp megaelit i superform.
Publiken har blivit ganska blasé i och med detta. Det finns fortfarande en kärna som kan uppskatta en SM-medaljör, men väldigt många säger faktiskt: ”Varför ska jag betala en massa pengar för att se de näst bästa? Jag såg ju Cutler och Coleman för fjorton dar sen.”
Det är allt svårare att locka publik till alla typer av evenemang, oavsett om det är idrott, musik eller annat. Det är vissa specifika evenemang som lockar. Yppersta eliten i vissa idrotter drar folk, evenemang med lång tradition funkar också, men för övriga finns ingen garanti – oavsett marknadsföring och annat. Tyvärr. Vi har ju ett halvskapligt team i vår stad, som är svenska mästare i ishockey. Dessutom en av sveriges absolut finaste arenor – kaffeburken. Första säsongen med ny arena var det slutsålt varje match. Inte för att hockeyintresset egentligen hade ökat. Däremot skulle alla dit för att ha sett skrytbygget, för att ha käkat middag till hockeyn m m. Nu ett par år senare drar enbart de absoluta topplagen uppemot 8.000. Inte ens lördagsmatcherna är slutsålda och inte ens mot toppmotstånd. Nyhetens behag?
Den totala kostnaden för att åka och se en tävling har ökat (är inte uppdaterad på prisindex, men det är en känsla man får när man lyssnar på vad publiken säger). Resa, boende, biljett…
Fler och fler blir bekvämare och prioriterar annat. Tiden när jag själv satte mig i bilen mitt i natten för att åka till Malmö och se EM är förbi för mig och många fler. Jag sov i bilen och duschade i en simhall i närheten. Mat fanns med i kylboxen, för att få ner kostnaden o s v.
En publikmagnet till mässorna i en tid för inte så länge sen var att det var enda tillfället där man kunde köpa bra kosttillskott och kläder. I alla fall om man bodde på landsbygden. Dessutom fanns det som kallades mässpriser. Vi snackar inte någon tias avslag utan rejäla rabatter! Numer pressar webshoparna priserna så det är troligen inte möjligt att sälja billigare. Sen spelar det ingen roll om det är mässa eller ej. Man kan ju inte sälja under sitt inköpspris i alla fall!
Flera av våra företag i branschen har gått från att leva helt på oss gymråttor till att faktiskt hämta hem större delen av den eventuella nettovinsten på svenssonfolket. I det läget är en annonskampanj i ”I form” eller en säljturné på de stora kedjornas anläggningar kanske en riktigare strategi.
Ny tid, nya utmaningar, nya lösningar.
15 december, 2006 at 10:00 #929323Anonym anvandareMemberNicklas wrote:Det är INGA utställare som går + på att ställa ut om du nu tror det! Kostanden för att hyra en monter kanske är 20-50ggr större än pengarna du får in på mässan! Utan det är av ren ”goodwill” dom ens sätter sin fot på mäss området!Det är ju redan billigare priser under mässan! Men det folk köper är lite bars och drickor! Thats it…
Godwill aka PR .. ?
dom där 35k som någon sa för en monter har jag hört är liiiite högre.. flera tusen kronor per kvadratmeter och helg däremot.
16 december, 2006 at 11:01 #929324Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Jag vill inte uttala mig om prisnivån för montrar. Den kanske är för hög, för låg eller helt lagom, vad vet jag.Men med tanke på hur få som spekulerade nått i den här tråden så verkar det ju inte vara några som helst bekymmer, var nog bara jag som var ute å cycklade som det ser ut tycker jag :pop:
Nåja, var ju bara en tanke som ja hade men är allt bra så är det väl inga bekymmer då :emo-thumb
Ser fram emot Festivalen nästa år, kommer självklart dit då oxå å njuter av gymatmosfären!
17 december, 2006 at 02:47 #929325Anonym anvandareMemberNicklas wrote:Det är INGA utställare som går + på att ställa ut om du nu tror det! Kostanden för att hyra en monter kanske är 20-50ggr större än pengarna du får in på mässan! Utan det är av ren ”goodwill” dom ens sätter sin fot på mäss området!Det är ju redan billigare priser under mässan! Men det folk köper är lite bars och drickor! Thats it…
Visst kanske kostnaden på mässan är många gånger större än vad dom får in på plats. Men de kanske får med sig en del kunder efter också, det kallas reklam. Varför skulle dom hyra en monter utan att gå + på det? Självklart kan det vara pga konkuransen och att andra företag hyr montrar. Men i längden måste dom väl i alla fall tjäna lite på det. Eller har jag fel?
MVH Jocke
17 december, 2006 at 03:09 #929326Anonym anvandareMemberJocke89 wrote:Visst kanske kostnaden på mässan är många gånger större än vad dom får in på plats. Men de kanske får med sig en del kunder efter också, det kallas reklam. Varför skulle dom hyra en monter utan att gå + på det? Självklart kan det vara pga konkuransen och att andra företag hyr montrar. Men i längden måste dom väl i alla fall tjäna lite på det. Eller har jag fel?Förmodligen har du det. Att vara företagare innebär alltid ett chanstagande, det är mycket vanligt en satsning inte betalar sig. Med tanke på den konkurrens som finns inom byggningen så är det ett extremt chanstagande i den branschen.
Affärer (MAXI mm) börjar ju även sälja tillskott, de har en mycket mer effektiv modell och når ut till fler människor för en mindre kostnad, tror att det kommer vara ett hårt slag mot en redan pressad bransch.17 december, 2006 at 03:29 #929327Anonym anvandareMembergosh wrote:Förmodligen har du det. Att vara företagare innebär alltid ett chanstagande, det är mycket vanligt en satsning inte betalar sig. Med tanke på den konkurrens som finns inom byggningen så är det ett extremt chanstagande i den branschen.
Affärer (MAXI mm) börjar ju även sälja tillskott, de har en mycket mer effektiv modell och når ut till fler människor för en mindre kostnad, tror att det kommer vara ett hårt slag mot en redan pressad bransch.Jaha. Jag spekulerade bara lite vilt. Men det måste ju vara ganska många som får upp ögonen för alla olika produkter som de gör raklam för. Du tror inte att det kommer bli bättre med kosttillskott i matvarubutiker då? Lite mer pressade priser kanske? Eller kommer priserna blir ungefär samma som GG’s?
MVH Jocke
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.