En tanke ang mässan

Home Forums Tävlingar och Events En tanke ang mässan

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • Author
    gosh wrote:
    Förmodligen har du det. Att vara företagare innebär alltid ett chanstagande, det är mycket vanligt en satsning inte betalar sig. Med tanke på den konkurrens som finns inom byggningen så är det ett extremt chanstagande i den branschen.
    Affärer (MAXI mm) börjar ju även sälja tillskott, de har en mycket mer effektiv modell och når ut till fler människor för en mindre kostnad, tror att det kommer vara ett hårt slag mot en redan pressad bransch.

Jag är tveksam. Först och främst till att det ”förmodligen” skulle vara en satsning som inte betalar sig. Givetvis är det alltid ett risktagande att investera i ”reklam”, men företag inom branschen är inte dumma. Om det empiriskt skulle ha visat sig att det inte var lönsamt att satsa på montrar på mässor skulle det inte finnas ett intresse för att göra det.

Dessutom är jag tveksam till att affärer som MAXI och andra skulle kunna konkurrera ut webbshoparna kostnadsmässigt. De konkurrerar främst med tillgänglighet och mha människors okunskap. En relevant jämförelse är elektronikbranschen där On-Off och andra överlever trots markant högre priser än de flesta webbshopar. Varför överlever de? För att folk gillar att handla där de bor och dessutom inte är förmögna att leta upp de bästa priserna på egen hand. Om vi talar om kosttillskott riktade mot muskelbyggare skulle jag också vilja påstå att målgruppen är ovanligt initierad vad gäller produktegenskaper, pris och annat och därför utan problem kan handla själva över nätet.

För övrigt slår som vanligt JP huvudet på alla spikar:emo-thumb

Andreas Guiance wrote:
    Givetvis är det alltid ett risktagande att investera i ”reklam”, men företag inom branschen är inte dumma.

En gång kan man vara dum men de lär sig snabbt.

Andreas Guiance wrote:
    Om det empiriskt skulle ha visat sig att det inte var lönsamt att satsa på montrar på mässor skulle det inte finnas ett intresse för att göra det.

Det är ju inte överfullt av företag så ställer ut på mässan, de större eller om företaget har lokal förankring så kan jag tänka mig att mässan är ok. Mindre företag som inte är lokalt förankrade funderar förmodligen inte ens på att ställa ut.

Möjligen går det att utforma någon typ av variabel kostnad eller ta med fler brancher (göra mässan bredare) så kan man få dit fler utställare.

Viewing 2 posts - 16 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.