Home › Forums › Tävlingar och Events › Finns det en framtid för AF i Sverige?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 augusti, 2007 at 08:15 #83488Anonym anvandareMember26 augusti, 2007 at 08:15 #814588Anonym anvandareMember
Finns det en framtid för AF i Sverige? Ser man till antalet tävlande på SM i år så är iallafall jag tveksam. Till dags datum är det fem, fem anmälda i två damklasser. Sex anmälda i långa herrklassen och tio i korta. Finns det inget intresse för att tävla i AF längre?
På DC är där runt 60 tävlande, men på SM en tredjedel. Varför är det så?
26 augusti, 2007 at 08:21 #814589Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Finns det en framtid för AF i Sverige? Ser man till antalet tävlande på SM i år så är iallafall jag tveksam. Till dags datum är det fem, fem anmälda i två damklasser. Sex anmälda i långa herrklassen och tio i korta. Finns det inget intresse för att tävla i AF längre?På DC är där runt 60 tävlande, men på SM en tredjedel. Varför är det så?
Tyvärr finns det nog ingen framtid, så ser det ut nu iaf.
Publiken sviker dessutom, och utan publik inga tävlingar. Kanske är en liten ond cirkel. Tävlingarna anpassas för att locka mer publik, kortare, snabbare tävlingar är ett måste för publikens skull.
Men då det är utslagning som gäller kanske många tävlande skippar SM, vilket är för mig konstigt. Samma regler gäller ju i Body Building, Body Fitness etc, där endast 6 st per klass får tävla på eftermiddagen.
26 augusti, 2007 at 08:52 #814590Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Men då det är utslagning som gäller kanske många tävlande skippar SM, vilket är för mig konstigt. Samma regler gäller ju i Body Building, Body Fitness etc, där endast 6 st per klass får tävla på eftermiddagen.Den liknelsen håller inte. I BB och CBB och även BF så är skillnaden mellan ronderna betydligt mindre. Förvisso har du ett fritt program att presentera i en eventuell final, men det är fortfarande samma grundprincip – att visa upp sin fysik. Till skillnad mot AF där det även finns styrkerond och konditionsrond.
Personligen så kommer jag aldrig att ställa upp på SM så länge ellimineringssystemet finns kvar. I en sport där det krävs att man är bra i tre grenar kan man inte stryka folk efter en gren. Jag trodde att det bara var en tillfällig lösning i fjol då det inte blev något SM-kval, men det kanske är en permanent lösning?
26 augusti, 2007 at 08:54 #814591Anonym anvandareMemberOgge wrote:Den liknelsen håller inte. I BB och CBB och även BF så är skillnaden mellan ronderna betydligt mindre. Förvisso har du ett fritt program att presentera i en eventuell final, men det är fortfarande samma grundprincip – att visa upp sin fysik. Till skillnad mot AF där det även finns styrkerond och konditionsrond.Personligen så kommer jag aldrig att ställa upp på SM så länge ellimineringssystemet finns kvar. I en sport där det krävs att man är bra i tre grenar kan man inte stryka folk efter en gren. Jag trodde att det bara var en tillfällig lösning i fjol då det inte blev något SM-kval, men det kanske är en permanent lösning?
Då kanske inte tävlingsformen hör hemma hos Svenska Kroppskulturförbundet?! Fysiken ska iaf enligt mig ha en framträdande roll inom alla grenar inom SKKF, därav tycker jag inte att det är fel att göra första selekteringen efter fysikronden.
26 augusti, 2007 at 09:03 #814592Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Då kanske inte tävlingsformen hör hemma hos Svenska Kroppskulturförbundet?! Fysiken ska iaf enligt mig ha en framträdande roll inom alla grenar inom SKKF, därav tycker jag inte att det är fel att göra första selekteringen efter fysikronden.Då har vi skilda åsikter i den frågan. Fysiken har en framträdande roll eftersom den räknas i två ronder om man tar sig till final.
26 augusti, 2007 at 09:37 #814593Anonym anvandareMemberOgge wrote:Då har vi skilda åsikter i den frågan. Fysiken har en framträdande roll eftersom den räknas i två ronder om man tar sig till final.Det har du rätt i, men ändå, är du inte blad de främsta i fysikronden är du sällan på pallen i en tävling.
Men vad ska man göra för åtgärder anser du när tävlingarna tar alldeles för lång tid, vilket medför att publiken sviker.
När dessutom publiken sviker är det inte det enklaste att arrangera ett kval, alla typer av tävlingar kostar pengar.
Fler tävlande drar mer publik så klart, men de närmast sörjande räcker inte för att dra runt ett arrangemang.
Eventuelt skulle det fungera att köra kval på ena dagen, och final på andra dagen. Men då har vi ändå det med kostnader i förhållande till publik.
26 augusti, 2007 at 10:32 #814594Anonym anvandareMemberJag tycker också att elimineringen är sump. Man ställer ju upp för att få tävla i 3 grenar… Vill man enbart posera så kan man väll satsa på byggning eller BF.
26 augusti, 2007 at 10:57 #814595Anonym anvandareMemberWirenblad wrote:Jag tycker också att elimineringen är sump. Man ställer ju upp för att få tävla i 3 grenar… Vill man enbart posera så kan man väll satsa på byggning eller BF.Spåna gärna fram en bättre lösning.
26 augusti, 2007 at 11:23 #814596Anonym anvandareMemberNoterade här om dagen att AF-SM inte står med i agendan över årets tävlingar på skkf sida. Visserligen finns ju i dagsläget inbjudan ute samt att det skrivits en hel del på forumet, så det de flesta vet nog att och när tävling är, men det vore nog bra om datum fanns med i agendan redan från början av året.
26 augusti, 2007 at 11:31 #814597Anonym anvandareMemberjohan-gustafsson.com wrote:Noterade här om dagen att AF-SM inte står med i agendan över årets tävlingar på skkf sida. Visserligen finns ju i dagsläget inbjudan ute samt att det skrivits en hel del på forumet, så det de flesta vet nog att och när tävling är, men det vore nog bra om datum fanns med i agendan redan från början av året.En miss från vår sida. Det är fixat nu.
26 augusti, 2007 at 11:43 #814598Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Finns det en framtid för AF i Sverige? Ser man till antalet tävlande på SM i år så är iallafall jag tveksam. Till dags datum är det fem, fem anmälda i två damklasser. Sex anmälda i långa herrklassen och tio i korta. Finns det inget intresse för att tävla i AF längre?På DC är där runt 60 tävlande, men på SM en tredjedel. Varför är det så?
Skillnaden mellan SM och DC kan möjligen bero på att SM blivit stämplad som elittävling och DC som en nybörjartävling; jag misstänker att de som som ställer upp i SM bara är dem som tror sig ha chans att vinna eller åtminstone chans att vinna några utav delmomenten .
Jag tror även det varit bra om AF hade kunnat placera sina tävlingar i samband med större evenemang, t.ex. en Fitnessfestival eller motsvarande.
Därutöver tror jag att AF har alldeles för få ”eldsjälar” som Rookie, som annordnar mindre lokala tävlingar som rekryterar aktiva och skapar uppmärksamhet.26 augusti, 2007 at 11:51 #814599Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Det har du rätt i, men ändå, är du inte blad de främsta i fysikronden är du sällan på pallen i en tävling.Men vad ska man göra för åtgärder anser du när tävlingarna tar alldeles för lång tid, vilket medför att publiken sviker.
När dessutom publiken sviker är det inte det enklaste att arrangera ett kval, alla typer av tävlingar kostar pengar.
Fler tävlande drar mer publik så klart, men de närmast sörjande räcker inte för att dra runt ett arrangemang.
Eventuelt skulle det fungera att köra kval på ena dagen, och final på andra dagen. Men då har vi ändå det med kostnader i förhållande till publik.
Att få ner tiden i fysikronden är svårt att lösa. Men en snabb eliminering till 15 deltagare till särnbedömning som det är nu fungerar bra. Sedan finns det mycket tid att tjäna i styrkeronden. Kör dubbla uppsättningar chinsräcken och dipsställningar. Problemet då är att det kan bli olika bedömningar i och med olika domare, men det handlar egentligen bara om utbildningen utav domarna och en viss marginell skillnad i bedömning tror och hoppas jag att de aktiva kan acceptera. Det blir alltid avvikelser i bedömningar även om det är en och samma domare.
Ur tidsperspektiv så skulle man tjäna på att skippa hinderbanan till förmån för rodd. kör med 4-6maskiner parallellt så kan vi minimera tiden rejält.
26 augusti, 2007 at 12:02 #814600Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Skillnaden mellan SM och DC kan möjligen bero på att SM blivit stämplad som elittävling och DC som en nybörjartävling; jag misstänker att de som som ställer upp i SM bara är dem som tror sig ha chans att vinna eller åtminstone chans att vinna några utav delmomenten .
Jag tror även det varit bra om AF hade kunnat placera sina tävlingar i samband med större evenemang, t.ex. en Fitnessfestival eller motsvarande.
Därutöver tror jag att AF har alldeles för få ”eldsjälar” som Rookie, som annordnar mindre lokala tävlingar som rekryterar aktiva och skapar uppmärksamhet.Men det skall ju vara en skillnad mellan SM och en nybörjartävling.
Ju mer man tävlar, desto bättre blir man. Tengen och Rookie här är ju två bra exempel på det. Det tog Tengen tio år att vinna SM tex.Problemet med att köra en AF-tävling i samband med en annan tävling är tidsaspekten. SM i BB går över två dagar, det hade varit omöjligt att köra AF i samband med den. Att köra SM i AF i samband med fitnessfestivalen blir samma problem, plus problemet med kval till NM som går på hösten.
Det finns för få eldsjälar punkt, inte bara inom AF. Rookie har gjort och gör ett väldigt bra jobb med att promota AF tycker jag. Han visar både ett stort intresse och hjärta för sporten.
26 augusti, 2007 at 12:09 #814601Anonym anvandareMemberOgge wrote:Att få ner tiden i fysikronden är svårt att lösa. Men en snabb eliminering till 15 deltagare till särnbedömning som det är nu fungerar bra. Sedan finns det mycket tid att tjäna i styrkeronden. Kör dubbla uppsättningar chinsräcken och dipsställningar. Problemet då är att det kan bli olika bedömningar i och med olika domare, men det handlar egentligen bara om utbildningen utav domarna och en viss marginell skillnad i bedömning tror och hoppas jag att de aktiva kan acceptera. Det blir alltid avvikelser i bedömningar även om det är en och samma domare.Ur tidsperspektiv så skulle man tjäna på att skippa hinderbanan till förmån för rodd. kör med 4-6maskiner parallellt så kan vi minimera tiden rejält.
Tiden i fysikronden är inte så mycket att göra åt, även om vi har pressat den ganska bra tycker jag.
Vem skall dömma? Det går tre domare per ställning, med fyra ställningar blir det tolv domare. Det går naturligtvis att ha tolv domare per tävling (nio som dömmer och roterande schema), med med tre domare till (nio domare skall dömma ett mästerskap) så ökar kostnaderna.
Det är sant. Men en hinderbana är mer utslagsgivande och faktiskt roligare för publiken att titta på (jag gissar att det är roligare för den tävlande också) än rodd.
Nu är det inte meningen att jag skall leta fel, jag vill bara komma med lite andra synpunkter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.