Home › Forums › Tävlingar och Events › Finns det en framtid för AF i Sverige?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 augusti, 2007 at 12:14 #814602Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Men det skall ju vara en skillnad mellan SM och en nybörjartävling.
Ja, det skall vara skillnad. Dock är ett AF-SM i mitt tycke väldigt mycket ”elit” om man jämför med många andra individuella grenar där jag upplever att det finns flera deltagare som inte har någon chans att vinna. T.o.m. på ett VM i friidrott, skidor, simning, alpint finns fler blåbär (dvs. deltagare som inte kan vinna) än i AF-SM. Anledningen till detta kan dock mycket väl vara de extremt asketiska förberedelser som krävs inför en AF-tävling i och med symmetri-ronden.
Jorgen wrote:Ju mer man tävlar, desto bättre blir man. Tengen och Rookie här är ju två bra exempel på det. Det tog Tengen tio år att vinna SM tex.Ja, det är bara att lyfta på hatten för den entusiasmen och dedikationen.
Jorgen wrote:Problemet med att köra en AF-tävling i samband med en annan tävling är tidsaspekten. SM i BB går över två dagar, det hade varit omöjligt att köra AF i samband med den. Att köra SM i AF i samband med fitnessfestivalen blir samma problem, plus problemet med kval till NM som går på hösten.Är det verkligen det? Jag har varit på åtminstone tre Fitnessfestivaler, vill jag minnas. På den första kördes något som hette Fitness Formula, på den andra AF-kval och på den tredje Fitness Pump och Run . Fanns tid för dessa evenemang borde det finnas plats för en AF-tävling.
På fitnessfestivalerna har det även varit mycket bra publikt uppslutning på styrkemomenten chins och bar-dips.Jorgen wrote:Det finns för få eldsjälar punkt, inte bara inom AF. Rookie har gjort och gör ett väldigt bra jobb med att promota AF tycker jag. Han visar både ett stort intresse och hjärta för sporten.Ja, verkligen.
26 augusti, 2007 at 12:18 #814603Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Spåna gärna fram en bättre lösning.Posering, styrkerond samt hinderbana. Som det ska vara i AF.:up:
Mycket gnäll om publik etc som inte kommer men kan man verkligen skylla det på tiden tävlingen tar? Någon av er som kikat på en golftävling? Jag tror att det inte finns så många som är intresserade helt enkelt för denna typen av sport, därav publikantalet. De flesta som kommer och kikar är ju släkt och nära vänner.
Som det är nu är det ju flera som inte ställer upp pga. att man inte vill deffa i flera veckor sen endast få tävla 30 sec sen åka hem. Säg att det är 20st som vägrar komma pga. det = ca: 20-40st i publik som försvinner. Är det då verkligen bättre?:frust:26 augusti, 2007 at 13:56 #814604Anonym anvandareMemberSå om elimineringen försvinner kommer AF åter att blomstra? Är du helt säker på det?
26 augusti, 2007 at 16:35 #814605Anonym anvandareMemberNej, säker kan man inte vara på någonting. Jag tror dock att fler kanske skulle komma, i alla fall deltagare, samt deras respektive…
Men frågan om denna sport kan ju inte handla om publiken…. Jag deffar då fanimig inte flera veckor och tränar hårt för enbart Publikens skull. Våre jag så publikkåt skulle jag satsa hårdare på teater och mindre på en sport som denna.
Vill man få publik måste man kanske få hela kroppsbyggningskulturen större i media tror jag. Gladiatorerna har ju lyckats rätt bra att locka några att få upp ögonen men det är ju fortfarande inte mycket i sportsammanhang.26 augusti, 2007 at 17:46 #814606Anonym anvandareMemberorbis wrote:Anledningen till att det tog Tengen tio år att vinna SM är pga av att konkurrensen bara blivit sämre år efter år. Tar man en titt från ex 2000 och åren framåt fram tills nu finns dem personerna som tidigare snuvade tengen på både 1,2,3 platsen inte längre med som aktivt tävlande.Däremot stämmer det att tävlar man varje år samtidigt som intresset/antalet utövare för sporten minskar desto större chans har man att få en pallplats.
Så du menar att han inte blivit bättre utan att motståndet blivit sämre, därför kunde han vinna?
26 augusti, 2007 at 17:47 #814607Anonym anvandareMemberWirenblad wrote:Nej, säker kan man inte vara på någonting. Jag tror dock att fler kanske skulle komma, i alla fall deltagare, samt deras respektive…Men frågan om denna sport kan ju inte handla om publiken…. Jag deffar då fanimig inte flera veckor och tränar hårt för enbart Publikens skull. Våre jag så publikkåt skulle jag satsa hårdare på teater och mindre på en sport som denna.
Vill man få publik måste man kanske få hela kroppsbyggningskulturen större i media tror jag. Gladiatorerna har ju lyckats rätt bra att locka några att få upp ögonen men det är ju fortfarande inte mycket i sportsammanhang.Vem har pratat om att man skall tävla för publiken skull?
Publiken är dock en del av helheten då det är dom som betalar pengar för att komma och titta på din deffade kropp. Utan dom pengarna blir det ingen tävling.Vad har du för förslag för att få mer folk till tävlingarna då?
26 augusti, 2007 at 19:18 #814608Anonym anvandareMemberSom jag sa tidigare… Sverige är inte ett ställe där sådanhär sport fungerar. Jantelag och bara stort bristande intresse gör nog det svårt att dra folk. Kanske skulle man kunna göra mer PR för det, få fler att inse att det inte är en massa knarkande aggresiva monster som skrämms från en scen — utan att det är idrottsmän som tävlar i olika grenar etc.
Sen har jag hört både från tävlande och publik att arrangemangen är tämligen dåliga, har som känts en aning B… Men det är ju som sagt inte en stor sport så man kan inte förv’nta sig allt.26 augusti, 2007 at 21:07 #814609Anonym anvandareMemberDeprimerande diskussion det här
Jag tror AF kommer leva vidare och ska göra vad jag kan för det, då jag tycker det är en perfekt tävlingsform. Har planer på att tävla i många år.
Svårt att veta vad som ska dra mer publik, men det här med att hade det i samband med något annat tycker jag ockå låter bra.
Elemineringen är inte rolig eller rättvis, men jag förstår varför den finns där.
Måste ju finnas nån idéspruta som har uppslag, då man själv e rätt tom i huvudet pga kcal brist
27 augusti, 2007 at 08:18 #814610Anonym anvandareMemberÄven jag skulle tycka det vore synd om tävlingsformen försvann. Men hur är det med DC? Jag tycker det är i princip fullsatt varje år? Vad är det som skiljer dessa tävlingar då mycket? Jag skulle kunna tänka mig att det är någon sorts rak linje som fattas inom sporten. För mig känns det så självklart att DC går i Lund, Luciapokalen går i Göteborg. Men SM går i olika städer var gång. Jag förstår självklart att det handlar om finansiella frågor först och främst, och detta till stor del bestämmer var tävlingen kommer att gå.
Om man ser tillbaka på AF när det gick i Båstad (Utomhus! Hur coolt är inte det!?) och mig veteligen var det bra med publik och deltagare, eller har jag fel? Varför slutade tävlingsformen att gå i Båstad? Var det sviktande deltagande och publik då med?
Vidare förstår jag inte varför Fitness Formula 1 försvann redan efter första året? I mina ögon var det en bra tävlingsform och aningen mer underhållande för publiken.
Mvh Calle Sirén
Edit: Såg att Jörgen redan hade nämnt DC.
27 augusti, 2007 at 10:19 #814611Anonym anvandareMemberVäldigt många jag känner är ”sugna” på AF men i och med att det inte finns något riktmärke på hur stror man får vara så skrämmer det faktist vissa. Jag personligen tycker inte att man ska kunna tävla i AF-BB, AF-CBB och få lika bra placering i fysiken. Tävlar man i BB samt varvar det med CBB tycker jag är okej i och med att det endast är en fysikbedömning med det är ju inte AF.
AF för mig är mera vältränade och inga ”muskelberg” skulle vara någon form av maxvikt i AF med ex längd -100 +2-3kg är man större så går man över till CBB. Tror det idialet passar mycket mera ”gymmare” som då vågra ställa upp utan att man hör: neee jag vill men jag är för liten
27 augusti, 2007 at 10:24 #814612Anonym anvandareMemberSen är det väldigt många här i karlstad som frågar mig ” aha vart går tävlingen” när det är på hemma plan:|
Finns ingen reklam på dom flesta gymmen om SM (ex SATS) bara en sådan liten sak drar nog någon skäl eller 2 extra :pop:27 augusti, 2007 at 12:14 #814613Anonym anvandareMemberJag tror AF skulle kunna vinna mycket om man gjorde delmomenten till fristående huvudgrenar och sådan korade en totalvinnare. Ett sådant arrengemang skulle man kunna ha en på Fitnessfestival inom ramen för nuvarande tidsbudget.
Det skulle exempelvis kunna se ut så här:gren 1: Classic Body-Boulding
gren 2: SM chins.
gren 3: SM bar-dips
gren 4: HinderbanaDe som tävlar i AF ställer måste ställa upp i samtliga grenar. Man kan dock ställa upp i bara en huvudgren och bli vinnare där. Potentiellt skulle man alltså kunna vinna 5 guld: Classic Body-building, chins, bar-dips, hinderbana och AF-totalen. På så sätt skulle man troligen kunna få större deltagarantal eftersom de som brister i någon av delmomenten ändå skulle ställa upp i sina/sin specialgren.
Man skulle även kunna lägga till fler delgrenar – ex. repklättring, stående press på halva BW, bicepsbattle, bodypress etc – så att tävlingen skulle bli mer som en ”strongman-light”, ungefär som amerikanska Radiant Pro – a woman strength show. Jag tror detta skulle bli mer spektakulärt för publiken. Tävlingen skulle då även kunna löpa över en Fitnessfestivals två dagar.27 augusti, 2007 at 13:31 #814614Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Jag tror AF skulle kunna vinna mycket om man gjorde delmomenten till fristående huvudgrenar och sådan korade en totalvinnare. Ett sådant arrengemang skulle man kunna ha en på Fitnessfestival inom ramen för nuvarande tidsbudget.
Det skulle exempelvis kunna se ut så här:gren 1: Classic Body-Boulding
gren 2: SM chins.
gren 3: SM bar-dips
gren 4: HinderbanaDe som tävlar i AF ställer måste ställa upp i samtliga grenar. Man kan dock ställa upp i bara en huvudgren och bli vinnare där. Potentiellt skulle man alltså kunna vinna 5 guld: Classic Body-building, chins, bar-dips, hinderbana och AF-totalen. På så sätt skulle man troligen kunna få större deltagarantal eftersom de som brister i någon av delmomenten ändå skulle ställa upp i sina/sin specialgren.
Man skulle även kunna lägga till fler delgrenar – ex. repklättring, stående press på halva BW, bicepsbattle, bodypress etc – så att tävlingen skulle bli mer som en ”strongman-light”, ungefär som amerikanska Radiant Pro – a woman strength show. Jag tror detta skulle bli mer spektakulärt för publiken. Tävlingen skulle då även kunna löpa över en Fitnessfestivals två dagar.Då är det inte AF längre, själva grejen är ju att det är flera moment och man måste vara bra på alla. Genom tränad på alla sätt.
27 augusti, 2007 at 13:41 #814615Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Då är det inte AF längre, själva grejen är ju att det är flera moment och man måste vara bra på alla. Genom tränad på alla sätt.Jo, det är AF för AF-tävlingen består fortfarande av symmetri, styrkerond och hinderbana. Som jag tänkte mig har man dock även ” enskilda tävlingar i tävlingen”. Jämför det med en svensk klassiker, där flera olika långlopp ingår, men med skillnaden att man här gör alla moment på 1-2 dagar och korar en totalvinnare.
27 augusti, 2007 at 13:46 #814616Anonym anvandareMemberorbis: är fottoförbjud på SM
major Pectoralis blir ju helt galet i och med att CBB är en lättare form av BB och AF är ingen Byggtävling, skulle se lite knasigt ut med AF-killar/Tjejer som ska spika BB poser..!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.