Home › Forums › Tävlingar och Events › Finns det en framtid för AF i Sverige?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 augusti, 2007 at 13:47 #814617Anonym anvandareMember
Orbis: Och vilket lyft det har blivit Skämt o sido så ska väl inte SKKF vara en vinstdrivande institution i första hand.
Nu i efterhand kan jag vid första anblick tycka att det var fel gjort av Skkf, men o andra sidan kan man aldrig veta hur utvecklingen hade tett sig i Båstad heller.mvh Calle Sirén
27 augusti, 2007 at 13:48 #814618Anonym anvandareMemberjiggen wrote:orbis: är fottoförbjud på SMmajor Pectoralis blir ju helt galet i och med att CBB är en lättare form av BB och AF är ingen Byggtävling, skulle se lite knasigt ut med AF-killar/Tjejer som ska spika BB poser..!
Finns väl många som tävlat i både AF och CBB? Jag kan inte se den stora skillnaden om jag skall varar ärlig; posera måste man kunna även i ett AF-SM om än på ett annat sätt.
27 augusti, 2007 at 13:55 #814619Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Finns väl många som tävlat i både AF och CBB? Jag kan inte se den stora skillnaden om jag skall varar ärlig; posera måste man kunna även i ett AF-SM om än på ett annat sätt.Dock stor skillnad på BB-poser och AF-poser.
Ex jag kommer väga ungefär 92kg hård på tävling, i CBB så får jag väga in på max 99,5kg….Det du beskriver skulle bli en helt ny gren med maxvikter på dom tävlande+byggar poser, skulle bli någon form av BB+F127 augusti, 2007 at 15:40 #814620Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Dock stor skillnad på BB-poser och AF-poser.
Ex jag kommer väga ungefär 92kg hård på tävling, i CBB så får jag väga in på max 99,5kg….Det du beskriver skulle bli en helt ny gren med maxvikter på dom tävlande+byggar poser, skulle bli någon form av BB+F192kg hård låter bra. :up:
Menar du inte 89kg på maxvikten eller?
Dock håller jag ändå inte med. I symmetrironden skall symmetri bedömmas. Vilka kriterier som används för detta är egentligen ointressant; på samma sätt som man kan ändra reglerna för styrkemomenten kan man justera förutsättningarna för symmetrin. Även i dagens AF kan man bli neddömd för att man är för stor etc (åtminstone borde man kunna bli det), vilket indirekt kan ses som någon form av maxvikt.
Jag anser inte att mitt förslag på något sätt var optimalt eller vattentätt. Det var mer principen med enskilda deltävlingar i huvudtävlingen AF jag ville föra fram eftersom jag på så sätt tror att man kan höja deltagarantalet, både vad gäller bredd och topp, och på så sätt även höja det publika intresset. Likaså anser jag att man bör placera tävlingarna i något sammanhang där det florerar mycket människor: på sommaren i Båstad, på en Fitnessfestival eller motsvarande. Att tro att publik skall resa över hela landet enbart för att se en fitnesstävling (eller någon annan individuell gren för den delen) är att hoppas på för mycket. Jag tycker exempelvis det är intressant att se denna tävlingsform men för den sakens skull är jag inte beredd att göra alltför stora uppoffringar för att åka och se en tävling; det måste var ”snabbt och lätt”.
27 augusti, 2007 at 16:02 #814621Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:92kg hård låter bra. :up:Menar du inte 89kg på maxvikten eller?
Dock håller jag ändå inte med. I symmetrironden skall symmetri bedömmas. Vilka kriterier som används för detta är egentligen ointressant; på samma sätt som man kan ändra reglerna för styrkemomenten kan man justera förutsättningarna för symmetrin. Även i dagens AF kan man bli neddömd för att man är för stor etc (åtminstone borde man kunna bli det), vilket indirekt kan ses som någon form av maxvikt.
Jag anser inte att mitt förslag på något sätt var optimalt eller vattentätt. Det var mer principen med enskilda deltävlingar i huvudtävlingen AF jag ville föra fram eftersom jag på så sätt tror att man kan höja deltagarantalet, både vad gäller bredd och topp, och på så sätt även höja det publika intresset. Likaså anser jag att man bör placera tävlingarna i något sammanhang där det florerar mycket människor: på sommaren i Båstad, på en Fitnessfestival eller motsvarande. Att tro att publik skall resa över hela landet enbart för att se en fitnesstävling (eller någon annan individuell gren för den delen) är att hoppas på för mycket. Jag tycker exempelvis det är intressant att se denna tävlingsform men för den sakens skull är jag inte beredd att göra alltför stora uppoffringar för att åka och se en tävling; det måste var ”snabbt och lätt”.
nej i CBB får jag väga in på 99,5kg hård!
Men jag håller med dig till viss del, D.V.S att man ska ta tävlingarna dit det finns folk/intresse..MEN med det upplägget som du förklarar så kommer det med säkerhet komma ett problem till! Att få folk till att tävla i den ”grenen” för men blir ”tyvärr” inte nerdömd om man är stor i AF, nästan tvärtom och skulle man blanda i CBB och byggar poser i det hela så är det med säkerhet många som inte är så sugna på att göra en fet dubbelbiceps m.m…..Tror själva grenarna är bra som dom är, dock så borde det vara maxvikt inom AF med och då skulle det säkert locka många flera att våga tävla utan att dom känner att dom måste gymma 7-10år för att kunna hävda sig i fysiken.
27 augusti, 2007 at 16:17 #814622Anonym anvandareMemberAtt så få tjejer tävlar AF tror jag beror på att BF har konkurrerat ut grenen. Det är lättare att tävla om man slipper vara bra på chins, dips och rodd/hinderbana samtidigt som man ska vara i toppform.
För övrigt hade jag tänkt åka och kolla på SM men när det bara är 5 tjejer med känns det rätt meningslöst tyvärr.
27 augusti, 2007 at 16:26 #814623Anonym anvandareMemberjiggen wrote:nej i CBB får jag väga in på 99,5kg hård!
Men jag håller med dig till viss del, D.V.S att man ska ta tävlingarna dit det finns folk/intresse..MEN med det upplägget som du förklarar så kommer det med säkerhet komma ett problem till! Att få folk till att tävla i den ”grenen” för men blir ”tyvärr” inte nerdömd om man är stor i AF, nästan tvärtom och skulle man blanda i CBB och byggar poser i det hela så är det med säkerhet många som inte är så sugna på att göra en fet dubbelbiceps m.m…..Tror själva grenarna är bra som dom är, dock så borde det vara maxvikt inom AF med och då skulle det säkert locka många flera att våga tävla utan att dom känner att dom måste gymma 7-10år för att kunna hävda sig i fysiken.
Kan man vaxa sig, raka sig, deffa, måla sig med brunkräm och gå upp på scen i fillingar så kan man slå en dubbel-bicce.
AF är klart bäst som det är men om man vill ha mer publik och därmed fler deltagare (och tvärtom) så måste man lägga tävlingarna i samband med de stora arrangemangen. För att lyckas med detta rent praktiskt kan man behöva modifiera tävlingen, ungefär som jag föreslog.
27 augusti, 2007 at 16:52 #814624Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Kan man vaxa sig, raka sig, deffa, måla sig med brunkräm och gå upp på scen i fillingar så kan man slå en dubbel-bicce.AF är klart bäst som det är men om man vill ha mer publik och därmed fler deltagare (och tvärtom) så måste man lägga tävlingarna i samband med de stora arrangemangen. För att lyckas med detta rent praktiskt kan man behöva modifiera tävlingen, ungefär som jag föreslog.
Som sagt jag håller med dig till viss del men inte att det ska vara obligatoriska bb-poser, då försvinner mycket av AF och tror även att flera tävlande håller med mig där..!
Men du har rätt med att det borde vara på några stora arrangemang, synd att det inte finns plats på AF när sm i CBB/BB går
27 augusti, 2007 at 16:52 #814625Anonym anvandareMemberorbis wrote:Skulle man inte kunna införa fotoförbud?Ah, du är en sån som inte gillar förbundet. Oavsett vad dom gör. Mycket gnäll, inga egna förslag eller någon vilja att förändra något.
Jamen då har vi nog disskuterat färdigt tror jag.
Ha en trevlig vecka.
27 augusti, 2007 at 17:40 #814626Anonym anvandareMemberSedan kan man även tänka sig ytterligare ett alternativ där man tar bort CCB med motiveringen: sist in först ut. Istället för CCB hade man kunnat köra en mr. Fitness-fysik, motsvarande damernas Body Fitness. Hade man man använt sig av principen med fristående delgrenar i AF-totalen hade de som inte velat tävla i prestationsmomenten kunnat nöja sig med att satsa på mr. Fitness-fysik.
Man kan fråga sig om det är fler än de verkligt initierade som ser någon skillnad på CBB och BB, speciellt inte om vi pratar om BB:s lättare viktklasser. Jag kan mycket väl ifrågasätta det vettiga i att ha en tävlingsgren som bara de initierade uppskattar.
Kort sagt: om valet står mellan AF och CBB skulle åtminstone jag rösta på AF eftersom CBB är för lik BB och eftersom grenen är nyare och har mindre tradition är AF.27 augusti, 2007 at 17:46 #814627Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Sedan kan man även tänka sig ytterligare ett alternativ där man tar bort CCB med motiveringen: sist in först ut. Istället för CCB hade man kunnat köra en mr. Fitness-fysik, motsvarande damernas Body Fitness. Hade man man använt sig av principen med fristående delgrenar i AF-totalen hade de som inte velat tävla i prestationsmomenten kunnat nöja sig med att satsa på mr. Fitness-fysik.
Man kan fråga sig om det är fler än de verkligt initierade som ser någon skillnad på CBB och BB, speciellt inte om vi pratar om BB:s lättare viktklasser. Jag kan mycket väl ifrågasätta det vettiga i att ha en tävlingsgren som bara de initierade uppskattar.
Kort sagt: om valet står mellan AF och CBB skulle åtminstone jag rösta på AF eftersom CBB är för lik BB och eftersom grenen är nyare och har mindre tradition är AF.Internationellt är CBB nästan det enda på herrsidan som media är intresserade av. Av 6 TV-kanaler som köpte rättigheterna till EM så köpte 5 av dem rättigheterna till endast CBB.
Jag tror det främst beror på att de som tävlar i CBB har en fysik storleksmässigt som gemene man kan relatera till, de tävlande i CBB är inte freaks på samma sätt om en tävlande i BB är.
CBB är nog den gren inom IFBB som har den ljusaste framtiden just nu, så att ta bort den vore nog mycket dumt.
Annars intressanta förslag du har kring A-F.
27 augusti, 2007 at 18:14 #814628Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Sedan kan man även tänka sig ytterligare ett alternativ där man tar bort CCB med motiveringen: sist in först ut. Istället för CCB hade man kunnat köra en mr. Fitness-fysik, motsvarande damernas Body Fitness. Hade man man använt sig av principen med fristående delgrenar i AF-totalen hade de som inte velat tävla i prestationsmomenten kunnat nöja sig med att satsa på mr. Fitness-fysik.
Kort sagt: om valet står mellan AF och CBB skulle åtminstone jag rösta på AF eftersom CBB är för lik BB och eftersom grenen är nyare och har mindre tradition är AF.Problemet är väl om vinnaren av AF i ditt scenario mycket väl kan bli någon som har kommit relativt dåligt till i alla grenar vilket gör att glansen kanske avtar en del. Som det är nu ligger oftast vinnaren i AF väldigt bra till i de flesta grenarna. Ifall det istället skulle vara ett gäng rodd experter, chins experter och dips experter som ställer upp i de grenarna med enda syfte att vinna just den grenen så blir risken klart större att något sådant skulle kunna ske.
27 augusti, 2007 at 19:53 #814629Anonym anvandareMemberhubas wrote:Problemet är väl om vinnaren av AF i ditt scenario mycket väl kan bli någon som har kommit relativt dåligt till i alla grenar vilket gör att glansen kanske avtar en del. Som det är nu ligger oftast vinnaren i AF väldigt bra till i de flesta grenarna. Ifall det istället skulle vara ett gäng rodd experter, chins experter och dips experter som ställer upp i de grenarna med enda syfte att vinna just den grenen så blir risken klart större att något sådant skulle kunna ske.Den risken ser jag i och för sig som en möjlighet; det hade kanske kunnat bli fantastiska och spektakulära prestationer. I och för sig tror jag faktiskt de främsta i AF-gänget är relativt svårslagna i styrkemomenten om man kör med AF-regler. Jag tror resultatlistorna skulle bli relativt lika dem i de senare årens chins och bar-dips SM där personer som tävlat i AF dominerat.
Jag håller heller inte med om att glansen för AF-totalvinnaren skulle falna; trots allt är han/hon fortfarande den mest komplette. Carolina Klûft är en av världens klart största friidrottsstjärnor trots att hon i fristående grenar bara är riktigt konkurrenskraftig i längdhopp och möjligen i höjd. I övrigt är hon ”Världens Bästa Medelmåtta”.27 augusti, 2007 at 19:53 #814630Anonym anvandareMembercamilla wrote:Att så få tjejer tävlar AF tror jag beror på att BF har konkurrerat ut grenen. Det är lättare att tävla om man slipper vara bra på chins, dips och rodd/hinderbana samtidigt som man ska vara i toppform.För övrigt hade jag tänkt åka och kolla på SM men när det bara är 5 tjejer med känns det rätt meningslöst tyvärr.
Detta är ett minst sagt sorgligt faktum! Många tjejer är livrädda för just chins/dips momentet har jag tyckt mig märka när man snackar om det med olika tränande tjejer som mer eller mindre funderar på att tävla eller redan gör det, men då just i BF. Hur ska vi ändra på detta kan man undra, men kanske drar sig många för att det bara finns DC och SM. Jag kan själv tycka att det är aningen surt att inte få tävla mer när jag väl är i tävlingsform. Men sviker publiken så blir det klart svårt! Tycker fö att man måst försöka göra nåt åt det mediala intresset för sporten! Bjuds TV & tidningar in ens?
28 augusti, 2007 at 09:16 #814631Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Ah, du är en sån som inte gillar förbundet. Oavsett vad dom gör. Mycket gnäll, inga egna förslag eller någon vilja att förändra något.Jamen då har vi nog disskuterat färdigt tror jag.
Ha en trevlig vecka.
Men jörgen! vad tror du om en maxvikt inom AF då? har pratat med så j*vlar många som är sugna för att dom är grymma i styrkan men dom vågra inte ställa upp för många AF tävlande är för stora, tror det garanterat skulle bli mera tävlande då om man vet hur stor man max kan vara, är man större så är CBB eller BB valet
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.