Home › Forums › Tävlingar och Events › Finns det en framtid för AF i Sverige?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 augusti, 2007 at 09:16 #814632Anonym anvandareMemberaix wrote:Detta är ett minst sagt sorgligt faktum! Många tjejer är livrädda för just chins/dips momentet har jag tyckt mig märka när man snackar om det med olika tränande tjejer som mer eller mindre funderar på att tävla eller redan gör det, men då just i BF. Hur ska vi ändra på detta kan man undra, men kanske drar sig många för att det bara finns DC och SM. Jag kan själv tycka att det är aningen surt att inte få tävla mer när jag väl är i tävlingsform. Men sviker publiken så blir det klart svårt! Tycker fö att man måst försöka göra nåt åt det mediala intresset för sporten! Bjuds TV & tidningar in ens?
Den där livrädslan för styrkemomenten skulle ganska enkelt kunna minskas avsevärt med en bra plan för dessa övningar. Jag stöter på det rätt ofta och nästan alltid går det till ungefär så här:
Tävlingssugen tjej (eller kille) testar och dunsar i golvet efter två halvdana chins. ”Perkele, de bästa gör över 30! Skit också, då får det va!” Men med en plan där man kanske ökar en rep per månad i snitt kan de allra flesta vara uppe på runt 15-20 om man bara startar i tid. Och då krävs det ingen supertalang på området, utan bara en vettig planering och rätt mental inställning plus naturligtvis en massa hårt jobb.
Angående media så har de bjudits in via upprepade pressmeddelanden och personliga kontakter vid alla tävlingar som jag varit inblandad i. Säkerligen funkar detta bättre på landsorten där utbudet är mindre som konkurrerar, men visst går det. Vid SM-kvalet i AF 2004 hade vi minst en mediekanal som skrev eller sände nåt om tävlingen varje dag under 12-14 dagar. Det handlar helt enkelt om hur man jobbar med detta. Och detta sagt av en som absolut inte är nåt proffs på området och som oftast jobbat med tävlingar där resurserna varit minst sagt begränsade.
28 augusti, 2007 at 09:25 #814633Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Men jörgen! vad tror du om en maxvikt inom AF då? har pratat med så j*vlar många som är sugna för att dom är grymma i styrkan men dom vågra inte ställa upp för många AF tävlande är för stora, tror det garanterat skulle bli mera tävlande då om man vet hur stor man max kan vara, är man större så är CBB eller BB valetFast det är också lite synd att köra med maxvikt, bättre att dom som är ”för stora” döms ner. Sen så käner man ju knappast på att väga mycket i resten av ronderna, man vinner inget på att bara vara bra i symmetrin och det är ju det som är hela poängen tycker jag.
Fast visst är det en idé, men om man väger över vad ska man göra om man inte vill tävla i nått annat än AF?
Lite synpunkter, intressant förslag då det skiljer sig mycket i storlek på en AF line.
28 augusti, 2007 at 09:39 #814634Anonym anvandareMemberSå här sa en kompis till mig (som har tävlat både AF och BB)
”Det är väl inte så konstigt att ingen vill tävla AF nu när det finns CBB. Alla vill ju egentligen tävla BB, AF är något man kör tills man är tillräckligt stor för BB.”28 augusti, 2007 at 09:57 #814635Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Fast det är också lite synd att köra med maxvikt, bättre att dom som är ”för stora” döms ner. Sen så käner man ju knappast på att väga mycket i resten av ronderna, man vinner inget på att bara vara bra i symmetrin och det är ju det som är hela poängen tycker jag.Fast visst är det en idé, men om man väger över vad ska man göra om man inte vill tävla i nått annat än AF?
Lite synpunkter, intressant förslag då det skiljer sig mycket i storlek på en AF line.
Kommer nog aldrig bli att en stor kille kommer att dömas ner inom AF,kanske att någon ”tänkte” dömma ner p.g.a det.!
Det finns ett par st ”BB-AF-Killar” som är starka i dom andra momenten med.Jag gillar AF men det jag ville få fram är att det finns väldigt många som är grymma i styrkan men aldrig skulle våga ställa sig på en lineup för att dom är för små för ”idealet”…Är man för stor i CBB så är man ju byggare men inom AF så kan man vara hur stor som faktist!
Skulle det vara ex max 2kg över kroppslängd så skulle det garanterat bli flera ”athleter” som ställer upp som är geomtränade men dock inte har några biffiga muskler, och som kanske bara har gymmat under 3-4år för att kunna göra sin första tävling!28 augusti, 2007 at 10:00 #814636Anonym anvandareMembercamilla wrote:Så här sa en kompis till mig (som har tävlat både AF och BB)
”Det är väl inte så konstigt att ingen vill tävla AF nu när det finns CBB. Alla vill ju egentligen tävla BB, AF är något man kör tills man är tillräckligt stor för BB.”Det är nog helt olika vad man strävar efter, beror om man vill prestera något eller bara visa upp sig
Men självklart blir det ganska naturligt att man gymmar och tränar vidare när man tävlar inom AF och man växer så tror att det blir ganska naturligt att man går över till CBB om man växer sig stor28 augusti, 2007 at 11:04 #814637Anonym anvandareMemberÄr det inte så också att många tävlande cyklar sina satsningar. Det tar en del på kroppen att ligga i tävlingsdiet ett helt år om man väljer att gå in och köra i flera tävlingar och/eller grenar. Jag kan bara gå till mig själv för att bekräfta det – tävla ett år, bygga och vila fr tävling nästa år, för att tävla året därpå igen.
Är det då fler som tänker så, kan jag tänka mig att det blir ett visst dropp i antalet tävlande vissa år. Då kan man iofs tycka att det borde finnas såpass många tävlande i Sverige att alla inte cynkar sina tävlingscykler så att det finns tävlande på alla tävlingar ändå.
Jag upplever att det finns många tjejer (och killar) som vill köra AF, men det krävs en hel del (mångsidighet, dvs både styrka, kondition och en bra fysik) för att lyckas bra och att det kan skrämma en del.
28 augusti, 2007 at 15:01 #814638Anonym anvandareMemberJag ska ställa upp på AF SM i år så en tilkommer på listan:)
Jag har inte varit insatt i AF så länge o kan inte historien men nåt har ju hänt med intresset vad eller varför?? För ett antal år sedan var det ju hela scenen full, kvaltävlingar osv.
CBB har ju ”tagit” en del tävlande men inte fler tävlande där.
Kanske har fel men känns som antalet tävlingsaktiva har minskat i allt förutom i BF.
Gymbranschen har växt oerhört och underlaget tycker man borde vara rejält idag men samtidigt har den branschen förändrats. Byggargymmen o atletklubbarna för idag en tynande tillvaro. Idag tränar ”alla” på gym o gymmen har en helt annan profil o byggare ses med en viss skepsis.Men största orsaken till lågt intresse o deltagande gissar jag är marknadsföring. Syns man inte finns man inte o det är ju i princip ingen som känner till vare sig AF generellt eller de tävlingar som genomförs.
Vet att det kostar o svårt att bekosta med lågt intresse blir ju ekorrhjul där.Sen får man nog ta sig en funderare på
Tävlingsplats o potentiellt publikunderlag
Tidpunkt för tävlingen
Viktbegränsning för lägre o tydligare insteg
Nybörjarklasser
Standardisering av ingående moment
Marknadsföring(redan nämnt)fyll gärna på listan min hjärna är i dietfas:)
28 augusti, 2007 at 16:49 #814639Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Den där livrädslan för styrkemomenten skulle ganska enkelt kunna minskas avsevärt med en bra plan för dessa övningar. Jag stöter på det rätt ofta och nästan alltid går det till ungefär så här:Tävlingssugen tjej (eller kille) testar och dunsar i golvet efter två halvdana chins. ”Perkele, de bästa gör över 30! Skit också, då får det va!” Men med en plan där man kanske ökar en rep per månad i snitt kan de allra flesta vara uppe på runt 15-20 om man bara startar i tid. Och då krävs det ingen supertalang på området, utan bara en vettig planering och rätt mental inställning plus naturligtvis en massa hårt jobb.
Huvudet i spiken där, minst sagt! När jag hävde mig i chinsräcket allra första gången orkade jag knappa 3 st (ca 2 år sen nu), men är man tjurskallig så är man! Och det är just det som måste till i en sport som just AF vill jag påstå med den mångsidighet som krävs! Jag gav mig redan från början fanken på att jag skulle i alla fall öka med en/vecka till att börja med och det funkade för mig! Mycket jävlaranamma alltså tillsammans med viljan/motivationen att lägga den tid som krävs, så sant så! :up:
28 augusti, 2007 at 21:38 #814640Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Men jörgen! vad tror du om en maxvikt inom AF då? har pratat med så j*vlar många som är sugna för att dom är grymma i styrkan men dom vågra inte ställa upp för många AF tävlande är för stora, tror det garanterat skulle bli mera tävlande då om man vet hur stor man max kan vara, är man större så är CBB eller BB valetJag tror att det blir svårt att hitta en formel som är rättvis.
Hade man kunnat göra en ”mall” för hur den perfekta fysiken skall se ut hade det varit optimalt. Tyvärr går inte det.28 augusti, 2007 at 21:42 #814641Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Kommer nog aldrig bli att en stor kille kommer att dömas ner inom AF,kanske att någon ”tänkte” dömma ner p.g.a det.!Jodå, det har hänt. Flera gånger också.
28 augusti, 2007 at 22:57 #814642Anonym anvandareMemberTommy A wrote:Jag ska ställa upp på AF SM i år så en tilkommer på listan:)Vilken klass kör du Tommy?:emo-thumb
29 augusti, 2007 at 09:56 #814643Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Jag tror att det blir svårt att hitta en formel som är rättvis.
Hade man kunnat göra en ”mall” för hur den perfekta fysiken skall se ut hade det varit optimalt. Tyvärr går inte det.Kan nog vara svårt men skulle garanterat locka mera tävlande!
en sak till, finns ju ingen form av reklam på gymmen i karlstad om SM, skickas inte det ut? många som inte vet att det går i karlstad29 augusti, 2007 at 09:57 #814644Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Jodå, det har hänt. Flera gånger också.Exempel?:pop:
29 augusti, 2007 at 10:24 #814645Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Kan nog vara svårt men skulle garanterat locka mera tävlande!
en sak till, finns ju ingen form av reklam på gymmen i karlstad om SM, skickas inte det ut? många som inte vet att det går i karlstadTills den formeln existerar mer än som en god tanke i våra huvuden får vi nog köra som nu. Ska det göras ändringar måste de vara väldigt genomtänkta. Ett led i detta är mätning och vägning av samtliga i höst. För att skaffa underlag.
Reklam på gymen i Karlsta kommer att finnas i den mån de tillåter det. Affischer är på g, men tyvärr är inte viljan att affischera den största hos gymägarna. Inte ens om vi själva gör jobbet. Affischer kommer även att finnas i butiker och på stan. Kanske kan du rent av hjälpa till att sprida dessa? Att sätta upp reklamen för tidigt är ingen god idé. De flesta som kan sina reklamsaker brukar tala om två-tre veckor innan som en bra tidpunkt för att nå ut i rätt tid, så att budskapet inte hinner drunkna i annat.
Dessutom hoppas vi att media ska nappa på pressmeddelanden etc. Det har de gjort tidigare år. Tyvärr har det inte inneburit att publiken strömmat till ändå.
29 augusti, 2007 at 10:29 #814646Anonym anvandareMemberjiggen wrote:Exempel?:pop:Det händer i stort sett varje år att någon eller några tävlande anses inte uppfylla de kriterier som vi sätter på en athletic fitnessfysik. Ibland är de för ”otränade”, ibland för muskulösa etc. Det kan handla om att en eller flera domare ”dömer ner” en tävlande för den ”brist” det innebär att ha en alltför stor muskelmassa.
Exempel på namn kommer du inte att få som du säkert inser, men en fysik som tydligt skulle göra sig bra i bodybuildingtävling ”bestraffas” om inte motståndet är undermåligt. Då kan även en allt för muskulös fysik placeras högt, för grundregeln är trots allt att det ska synas att man tränat styrketräning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.