Finns det en framtid för AF i Sverige?

Home Forums Tävlingar och Events Finns det en framtid för AF i Sverige?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 152 total)
  • Author
    Janpeter Sangborn wrote:
    Tills den formeln existerar mer än som en god tanke i våra huvuden får vi nog köra som nu. Ska det göras ändringar måste de vara väldigt genomtänkta. Ett led i detta är mätning och vägning av samtliga i höst. För att skaffa underlag.

Reklam på gymen i Karlsta kommer att finnas i den mån de tillåter det. Affischer är på g, men tyvärr är inte viljan att affischera den största hos gymägarna. Inte ens om vi själva gör jobbet. Affischer kommer även att finnas i butiker och på stan. Kanske kan du rent av hjälpa till att sprida dessa? Att sätta upp reklamen för tidigt är ingen god idé. De flesta som kan sina reklamsaker brukar tala om två-tre veckor innan som en bra tidpunkt för att nå ut i rätt tid, så att budskapet inte hinner drunkna i annat.

Dessutom hoppas vi att media ska nappa på pressmeddelanden etc. Det har de gjort tidigare år. Tyvärr har det inte inneburit att publiken strömmat till ändå.

Låter som en god plan det där JP:up:

Självklar hjälper jag till att sprida lite reklam, bara att säja till när det är dax så drar jag ”min strå till stacken”

Janpeter Sangborn wrote:
    Det händer i stort sett varje år att någon eller några tävlande anses inte uppfylla de kriterier som vi sätter på en athletic fitnessfysik. Ibland är de för ”otränade”, ibland för muskulösa etc. Det kan handla om att en eller flera domare ”dömer ner” en tävlande för den ”brist” det innebär att ha en alltför stor muskelmassa.

Exempel på namn kommer du inte att få som du säkert inser, men en fysik som tydligt skulle göra sig bra i bodybuildingtävling ”bestraffas” om inte motståndet är undermåligt. Då kan även en allt för muskulös fysik placeras högt, för grundregeln är trots allt att det ska synas att man tränat styrketräning.

Hänger med på hur du menar och ville inte ha något namn, Det enda jag vet är att flera får bra placeringar i symetrin i AF samtidigt som dom får lika bra placeringar i CBB…Vet att dessa grenar inte skilljer sig så himmla mycket, men dock borde dom skilljas mera än vad dom gör..
    Allt kan ju inte vara som det var ”förr” utan nytänkande är bra och jag ser ju CBB som ett klart framsteg som gör att flera tävlande har ett val att välja på.

sen värkar ju många knallat över till CBB och det blir AF lidande av (värkar det som med deltagarna). Men tror ju helt på att en slipning i Af kommer att lyfta sporten framöver om man får fram ett koncept som flera kan passa in på :up:

Mitt förslag för att Athletic Fitness ska överleva är att ta bort styrkan. Det är den ronden som är tråkigast för publiken att se, där det alltid är tjafs om utförandet och som tar längst tid.

Lägg istället ner mer tid på en riktigt häftig och kvalitativ hinderbana som är publikfriande där dom tävlande måste visa både uthålighet, rörlighet och styrka.

Styrkeronden är även den som ser mest oprofessionell ut med tävlande som springer kors och tvärs, en speaker som förgäves försöker hålla koll på resultaten och domare som inte är konsekventa i bedömningen från år till år.

Ska sporten vinna förtroende hos publik och media så behöver den en betydligt proffsigare inramning och just nu är styrkeronden en stor käpp i hjulet.

Med det här tävlingsupplägget vinner den som har kombinationen av en snygg fysik och stark hjärta- lungapparat. För mig är detta en komplett Athletic Fitness kille.

Sen kan man även diskutera om man inte borde slå ihop det till en dam- respektive herrklass, allt för att höja kvalitén och därigenom få ett större intresse eftersom statusen ökar för vinnaren.

PS. Jag skymtade Tengen idag under invigningen av den nya IKEA butiken. Va han månne ute och letade större bokhylla att placera segerpokalen i som han enligt egen utsago kommer hämta hem från Västerås om 7 veckor DS.

Min personliga åsikt är att man inte ska ta bort styrkan, jag tycker själva idén med AF är att det ska vara en mångkamp.

Det här med bedöming är ju uppe till disskision i alla bedöming sporter från och till.

Det har ju dragit mer publik innan så är nog inte det det hänger på.

Håller nog med Saxerud i det han säger.
    Man kan göra hinderbanan till en mångkamp i sig, kanske med inslag från strongman eller så. :)
    Jag blir i alla fall mer imponerad av den som vinner en sådan hinderbana än om personen i fråga gör 50 chins.

Det där med en damklass och en herrklass lät vettigt också.

JohanSaxerud wrote:
    Mitt förslag för att Athletic Fitness ska överleva är att ta bort styrkan. Det är den ronden som är tråkigast för publiken att se, där det alltid är tjafs om utförandet och som tar längst tid.

Lägg istället ner mer tid på en riktigt häftig och kvalitativ hinderbana som är publikfriande där dom tävlande måste visa både uthålighet, rörlighet och styrka.

Styrkeronden är även den som ser mest oprofessionell ut med tävlande som springer kors och tvärs, en speaker som förgäves försöker hålla koll på resultaten och domare som inte är konsekventa i bedömningen från år till år.

Ska sporten vinna förtroende hos publik och media så behöver den en betydligt proffsigare inramning och just nu är styrkeronden en stor käpp i hjulet.

Med det här tävlingsupplägget vinner den som har kombinationen av en snygg fysik och stark hjärta- lungapparat. För mig är detta en komplett Athletic Fitness kille.

Sen kan man även diskutera om man inte borde slå ihop det till en dam- respektive herrklass, allt för att höja kvalitén och därigenom få ett större intresse eftersom statusen ökar för vinnaren.

PS. Jag skymtade Tengen idag under invigningen av den nya IKEA butiken. Va han månne ute och letade större bokhylla att placera segerpokalen i som han enligt egen utsago kommer hämta hem från Västerås om 7 veckor DS.

Håller med Saxerud, styrkemomentet är den biten jag ifrågasätter.
    (Vad vet jag, är bara en i publiken.)

Anna B wrote:
    Håller nog med Saxerud i det han säger.
    Man kan göra hinderbanan till en mångkamp i sig, kanske med inslag från strongman eller så. :)
    Jag blir i alla fall mer imponerad av den som vinner en sådan hinderbana än om personen i fråga gör 50 chins.

Det där med en damklass och en herrklass lät vettigt också.

Låter helt klart intressant, speciellt om man lägger in lite ”inslag från strangman” :up: Dock ställer det ju ganska stora krav på lokalen. I lokalen där SM hölls förra året hade en sådan hinderbarna kunnat få svårt att få plats. Till Decembercupen hade man defenitivt varit tvungen att finna ny lokal för att detta ska vara genomförbart.

Dock tycker jag personligen att styrkeronden är en rolig del men håller ändå med om argumenten för att plocka bort den. I så fall skulle styrkemoment under hinderbanan vara en intressant lösning. Kanske nån som kommer in och gör 50 chins direkt efter hinderbanan :p

En dam och en herrklass låter också bra under förutsättningen att varje klass får max 30 deltagare. Skulle det börja vara för många delatagare i en klass är det väll tveksammt hur rättvis bedömmningen skulle bli om man inte vill ha väääääldigt långa fysikronder. Nu finns väll inte det problemet idag, men om deltagarantalet skulle öka igen…

Saxeruds idé om att slopa nuvarande styrkemoment är en god idé det är ju där tävlingarna blir en aning tråkiga ur publiksynpunkt. Fysikrond o hinderbana är roligast o kolla på som det är idag.
    Införa nån sorts strongman moment var en bra idé eller kanske man man kunde tänka sig o låna nåt kul moment från gymnastik eller friidrott eller kanske nån annan teknik/precisions grej.

Spåna vidare!

Jag tycker inte man skall ta bort styrkan; det är ju där de verkliga atleterna utmärker sig.
    Symmetri + hinderbana har jag förövrigt sett en gång i en tävling som hette Fitness Formula.
    Om något skall plockas bort så tycker jag det är den andra fysikronden med topp 5. Topp-5 skulle kunna göra upp i chins och bar-dips istället (om man plockade bort ordinarie styrkeronden) eftersom de redan tävlat i fysik en gång. På så sätt skulle styrkeronden inte ta så lång tid och det skulle bli en dramatisk avslutning.
    Ett problem AF annars har är att man svårligen kan få en känsla för vem det är som leder tävlingen eftersom det är totalen som räknas.

Förövrigt är det kanske bra för grenen att det är som det är i år med få antal deltagare. Det kan bli mer underhållande att följa.

Hur man än gör så kommer det ingen publik om det inte finns några tävlande.

camilla wrote:
    Hur man än gör så kommer det ingen publik om det inte finns några tävlande.

Det kanske är därför vi för en diskussion om hur vi ska få fler av den varan.:emo-thumb

Kan bara tala för mig själv och anledningen till att jag inte tävlar är just bedömningen i styrkeronden.

JohanSaxerud wrote:

Gillar dit förslag:up:
    kombinera ihop styrkan med hinderbana, låter vettigt:ph34r:

JohanSaxerud wrote:
    Det kanske är därför vi för en diskussion om hur vi ska få fler av den varan.:emo-thumb

Kan bara tala för mig själv och anledningen till att jag inte tävlar är just bedömningen i styrkeronden.

Fast det finns många som gärna vill slippa hinderbanan också. Jag är en av dom med hinderbaneskräck. Men jag kan hålla med om att bedömningen i styrkeronden kan vara ”flummig”.

När det gäller styrkeronden tycker jag den är alldeles för hårt regelstyrd för att vara rättvis. Det är omöjligt att kontrollera allting samtidigt och på alla repetitioner – att döma är enormt svårt; alla eloge till alla de som är villiga att ta det ansvaret.

Personligen tycker jag man borde ha enkla regler som är lättare att kontrollera att alla följer, exempelvis:

chins: fullt sträck, hakan till räcket, dvs. nudda. Man får ej nudda ställningen/golvet etc. Ny repetition påbörjas på kammando.

Bar-dips: Fullt sträck i toppläget och ner till 90 grader i armbågsleden i bottenläget. Man kan gärna ha en hand, eller motsvarande, som man skall nudda i bottenläget. Man får ej nudda golvet, ställningen etc. Ny repetition påbörjas på kammando (kör, tut, etc).

Sparkar, pikeringar, gungar, svingar eller motsvarande tycker jag bör tillåtas eftersom de är ”teknikvariationer/regeltolkningar” på samma sätt som man kan passera väggen eller klätternätet på olika sätt i hinderbanan. Man skulle dock kunna ha som regel i styrkemomentet att höft och knäled skall vara rak under hela rörelsen. På så sätt skulle man undvika sparkar och pikeringar men samtidigt fortfarande ha en regel som är lätt att döma efter och därmed rättvis.

Mats E. wrote:
    Internationellt är CBB nästan det enda på herrsidan som media är intresserade av. Av 6 TV-kanaler som köpte rättigheterna till EM så köpte 5 av dem rättigheterna till endast CBB.

Jag tror det främst beror på att de som tävlar i CBB har en fysik storleksmässigt som gemene man kan relatera till, de tävlande i CBB är inte freaks på samma sätt om en tävlande i BB är.

CBB är nog den gren inom IFBB som har den ljusaste framtiden just nu, så att ta bort den vore nog mycket dumt.

Ursäkta att jag är lite OT, men jag tycker ovanstående låter riktigt lovande. I det här falllet handlade det om EM, ser det likadant ut i USA angående intresset från medierna?

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 152 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.