Home › Forums › Tävlingar och Events › Finns det en framtid för AF i Sverige?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 september, 2007 at 12:53 #814677Anonym anvandareMember
Nu har jag ändå bestämt mig för att åka som publik på SM. Tråkigt med så få tjejer, men man kan ju glo på grabbarna med, dom brukar va rätt fina om man säger så.
19 september, 2007 at 14:53 #814678Anonym anvandareMemberSom jag tidigare skrivit i denna tråd anser jag det vara långt mera produktivt att försöka ”ta tävlingen till publiken” istället för att försöka ”ta publiken till tävlingen”. I Båstad på sommaren t.ex. finns massor med kringdrivande människor som bara väntar på att något skall hända och som därmed är öppna för det mesta; bara tänk på hur många det är som går och ser tennis, en sport som är ungefär lika underhållande att titta på som ett reklamavbrott i TV men som åtminstone är bättre än ingenting.
När det gäller publik i övrigt.
Naturligtvis är 400 i publik bättre än 200 i publik även om summan av intänkter/utgifter är noll i båda fallen; naturligtvis måste man väga in antal arbetstimmar för de ideelt arbetande i kalkylen (dessa guldklimpar skall man absolut inte belasta alltför hårt eller ”kräva något extra” utav)
Bert Karlsson var en man som insåg betydelsen av mycket publik. Han skapade med flit stora köer utanför sitt Skara när pressen kom på besök. Dessa fotograferade spektaklet och spred bilderna till allmänhetens beskådan. På så sätt växte myten fram att Skara var ett trendigt ställe att vara på och så ökade antal besök kraftigt. Som bekant är det viktigaste ofta inte att vara ”underhållande” utan att vara ”trendig och i tiden”.
Kort sagt: det gäller att vara på rätt plats i rätt tid med rätt utrustning.22 september, 2007 at 23:51 #814679Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Antalet anmälda tror jag beror på konkurrens med andra grenar (som kräver lite mindre på vissa plan) och på att AF helt enkelt inte är ”sexigt” nog.Just vad som tilltalar mig med grenen. Om jag någonsin ska tävla i något så skulle det bli AF, just för att det känns mer som en sport än en barbiedocksuppvisning som BF (BB kommer jag aldrig bli tillräckligt stor för).
Tycker AF är kul att kolla på med för det händer lite, men det jag skulle önska är typ en tavla där allas poäng står osv. så man kan hålla koll på vem som leder i de olika delmomenten osv. När jag var på DC så tyckte jag det var väldigt svårt att hålla koll på hur det gick för deltagarna och det förtog lite av spänningsmomentet.
23 september, 2007 at 00:40 #814680Anonym anvandareMemberJag instämmer till fullo att AF borde kunnas marknadsföras mkt effektivare än BB här i Sverige. Och nej, 40 000 SEK kommer man tyvärr inte långt med. Gäller isf att hitta väldigt billiga medier som eventuellt delar ett ekonomiskt intresse i SM.
Jag blev förvånad när jag såg att det var så lite publik idag. Vore grymt kul om AF kunde bli riktigt stort så att pristagare får bättre priser vilket i sin tur höjer motivationen och bredden av sporten.
Vad vinner pristagarna för tillfället?
23 september, 2007 at 10:20 #814681Anonym anvandareMemberSkall det hända något inom AF så bör man köra den på sommaren, utomhus och med fler(bättre) priser
23 september, 2007 at 10:23 #814682Anonym anvandareMemberMathiasB wrote:Skall det hända något inom AF så bör man köra den på sommaren, utomhus och med fler(bättre) priserJa, kan vara en ide faktiskt, göra lite mer ”beachtävling” av det….
23 september, 2007 at 10:37 #814683Anonym anvandareMemberMathiasB wrote:Skall det hända något inom AF så bör man köra den på sommaren, utomhus och med fler(bättre) priserAbsolut! Dessutom hade det säkert lockat fler besökare om vädret är det rätta.
Back to basics – Back to Båstad :emo-thumbMvh Calle Sirén
23 september, 2007 at 10:55 #814684Anonym anvandareMemberMathiasB wrote:Skall det hända något inom AF så bör man köra den på sommaren, utomhus och med fler(bättre) priserJag tycker också det låter som en bra idé!!!! Skulle nog locka både deltagare och publik!!
23 september, 2007 at 11:11 #814685Anonym anvandareMemberMathiasB wrote:Skall det hända något inom AF så bör man köra den på sommaren, utomhus och med fler(bättre) priserÖhhhh… du såg inte prisbordet på sm igår va..??
23 september, 2007 at 13:17 #814686Anonym anvandareMemberLite reflektioner:
Prisbord: Outstanding!!!
Tävlingens genomförande: Outstanding!!!
Bedömning av Chins och Dips: Inte särskilt bra…
Totalt: 4/5”the way I see it” – vi har ett dilemma med Karlstad som tävlingsort, det är långt dit för de flesta i landet. således kommer inte många se på tävlingen. Hade det varit i Malmö, Göteborg eller Stockholm hade det varit fullsatt – Det tror jag ivarjefall.
Men Karlstad har en grym arena och det finns alltid fördelar med att ha samma ort, samma lokal etc varje år, (samma hinderbana).Vi måste göra något för att få folk att komma till arenan ett SM ska vara fullsatt, speciellt med en sport som AF där det verkligen är tävling och som iår inte placeringarna var klara förräns efter hinderbanan.
Förstår fortfarande inte heller varför man inte fick fotografera backstage ?? Kan jag få en förklaring, jag har inte samma tankegångar som er antagligen.Mvh Seth Ronland
23 september, 2007 at 13:18 #814687Anonym anvandareMemberaix wrote:Öhhhh… du såg inte prisbordet på sm igår va..??Öhhhh…nej
23 september, 2007 at 13:24 #814688Anonym anvandareMemberPlus på SM:
Tycker årets arangemang flöt på riktigt bra, mycket priser är roligt.
För det mesta bra med information.Minus:
En något ojämn bedöming av chins och dips som vanligt i en bedömmningssport. Vissa fick igenom väldigt mycket och andra inte. överlag efter altt prat om hård bedömning tycker jag den var slapp. Det var benspark och inte fullt stäck som gick igenom många gånger vad jag hört och sett själv.Summering: Mycket bra genomfört med nästan bara positvt att komma med, trevligt bemötande och bra info, ända negativa var egentligen bedömingen som i min mening skulle vara mycket hårdare. Men det diskuteras alltid.
Håller med om att AF skulle dra mycket mer folk i en mer lätt tillgänglig stad där det dessutom finns annat man kan göra.
23 september, 2007 at 13:46 #814689Anonym anvandareMemberIntressanta tankar från er alla, håll diskussionen vid liv så kanske vi kan få igenom en förändring!
Ha de bäst alla! /J.23 september, 2007 at 14:56 #814690Anonym anvandareMemberNu bor jag ju i Karlstad o kanske är partisk men förstår faktiskt inte riktigt vad det är för fel på Karlstad. Jag reser i mitt jobb o har varit i de flesta städer i Sverige och undrar vad är det ni saknar som ni kan göra i andra städer?
Visst en storstad har ju ett bättre kulturutbud men i övrigt så finns väl allt.Avståndsmässigt kan de inte bli mycket bättre Karlstad ligger på 20-30 milsradie till i princip samtliga städer mellansverige som tex Sthm, Göteborg, Norrköping, Linköping, Jönköping, Borås, Falun, Gävle, Västerås, Uppsala och även Oslo. Det är egentligen bara de från Norrland och de från Skåne som har långt men så blir det alltid om man inte lägger det i Skåne eller Norrland. Dessutom går det såvitt jag vet både tåg, buss o flyg(dock begränsat) även till Karlstad.
23 september, 2007 at 16:23 #814691Anonym anvandareMemberSethRonland wrote:Lite reflektioner:Prisbord: Outstanding!!!
Tävlingens genomförande: Outstanding!!!
Bedömning av Chins och Dips: Inte särskilt bra…
Totalt: 4/5”the way I see it” – vi har ett dilemma med Karlstad som tävlingsort, det är långt dit för de flesta i landet. således kommer inte många se på tävlingen. Hade det varit i Malmö, Göteborg eller Stockholm hade det varit fullsatt – Det tror jag ivarjefall.
Men Karlstad har en grym arena och det finns alltid fördelar med att ha samma ort, samma lokal etc varje år, (samma hinderbana).Vi måste göra något för att få folk att komma till arenan ett SM ska vara fullsatt, speciellt med en sport som AF där det verkligen är tävling och som iår inte placeringarna var klara förräns efter hinderbanan.
Förstår fortfarande inte heller varför man inte fick fotografera backstage ?? Kan jag få en förklaring, jag har inte samma tankegångar som er antagligen.Mvh Seth Ronland
Tack för dina synpunkter och beröm! Och grattis till en fin insats. Speciellt med tanke på mindre gynnsamma förutsättningar i år.
Ett par kommentarer:
Karlstad är en medelstor svensk stad, med det mesta såna kan erbjuda. Geografiskt vet jag inte om det är något större fel heller. För mellansverigeboende pratar vi under 30 mils resa. Inom denna radie hittar vi metropoler som Stockholm, Göteborg, Örebro, Linköping, N orrköping, Eskilstuna, Västerås, Borlänge, Falun, Enköping, Södertälje, Trollhättan, Vänersborg… En ganska försvarlig andel av sveriges totala befolkning alltså inom ca tre timmmars resa med bil, tåg eller buss. Med flyg är man i Köpenhamn på under en timme…
Något som de flesta troligen inte ens har tänkt på är att i Karlstad har vi både en arrangörsstab, utrustning som inte behöver transporteras, goda kontakter på det mesta vilket gör att vi hamnar på ungefär 25% av kostnaden exempelvis i Stockholm om vi räknar med resor och boende med mera. Bara skillnaden i hotellpriser betalar den eventuella merkostnaden för resa för de som bor långt borta.
De gånger SM gått i Stockholm, Göteborg och Malmö har publiken varit ungefär lika fåtalig som i Karlstad. Ínte ens som delar av större arrangemang har det dragit nån publik att tala om. Faktum är att ”hålan” Båstad med ca 4500 invånare är det enda ställe som samlat publik till AF.
Angående ”fotoförbudet” backstage har du nog inte frågat om orsaken alternativt inte lyssnat? Backstage fanns en avdelad zon där man fick fota så mycket man bara orkade. Detta tror jag fungerade bra med gemensam god vilja. Orsaken att det inte är tillåtet att fota hur som helst backstage är att ingen ska behöva riskera att hamna med sin nakna stjärt på någons bild. Oavsett om det är medvetet eller omedvetet som den nakna stjärten hamnade på bilden ska ingen behöva få problem på grund av detta. Enkelt? Bra? Finns överhuvudtaget nåt problem med en sån regel?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.