Finns det en framtid för AF i Sverige?

Home Forums Tävlingar och Events Finns det en framtid för AF i Sverige?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 152 total)
  • Author

Jag deltog inte men var med som coach och har lite synpunkter på årets SM. Överlag så måste jag säga att allt flöt på smidigt och bra, ingen onödig väntan och ett effektivt tidschema. Duktig och hjälpsam backstagepersonal!

Backstage tycker jag det flöt på mycket bra och stämningen var god, helt okey med plats också (tack vara det låga deltagarantalet).

Tycker att det togs ut lite få särbedömningar i långa herrklassen. Även om jag inte har några egentliga synpunkter på dommarinsatserna så känns det som jag i alla fall gärna hade sett fler särbedömningar så att alla får en ordentlig chans att visa upp sig för dommare och publik.

Bedömmningen i styrkeronden kändes inte helt konsekvent, vissa deltagare fick ”kickchins” godkända trots att detta skulle dömmas ner? Tror de flesta är överens om att detta momentet inte fungerade riktigt bra. Det bästa vore om deltagarna fick veta hur många godkända de har under resans gång, tråkigt att ha gjort dryga 50 dips och få veta att hälften är underkända efteråt. Bättre då att få veta vilka som är godkända och inte så man kan anpassa utförandet efter bedömningen.

I övrigt tycker jag allt fungerade jättebra! En stor eloge till arrangörerna som jag tycker gjort ett mycket bra jobb i år! Grymt bra jobbat även av alla deltagare som var där. Tycker det var mycket bra klass på tävlingen överlag.

Lite tankar från mitt första SM…

Måste inleda med att tacka funktionärer, domare samt övrig personal för ett mycket väl genomfört arrangemang! :emo-thumb
    Inledningsceremonin var till att börja med ett positivt inslag i sammanhanget som gjorde att man kom i rätt sinnesstämning. Även speakern gjorde ett kanonjobb och fick publiken i en bra sinnesstämning. Hela tävlingen hade i övrigt ett bra flyt utan onödig dötid, uppskattas säkerligen från såväl tävlande som publik. Stämningen backstage var hela tiden taggande och på topp. Härlig känsla att bli hopbuntad med ett helt gäng likasinnade och för en stund slippa känslan av ett dietande freak=) från sin omgivning.

Min enda invändning är bedömningen, eller snarare kommunikationen mellan domare-tävlande i dips-ronden. Jag fick ca 12 repetitioner bortdömda vilket kom som en överraskning då det, som jag uppfattade det, endast vid två tillfällen påtalades krav på ökat djup/sträck. Borde inte detta påtalas tydligare om dipsen var bristfälliga?

Summa summarum, som sagt en mycket väl genomförd tillställning i Karlstad som definitivt sporrar mig till vidare satsningar i AF i många år framöver…I´ll be back!
    Hoppas och tror att sporten har en framtid om den genomförs i denna form med rätt marknadsföring.

Som bonusavslutning på denna helg måste jag passa på att tacka Seth R, Anna L och Emma R och övrigt sällskap för stämningen i minibussen på hemresan till Skåneland. Fylld av härliga skratt, matfrosserier, dåliga historier samt diverse dofter.:)

MVH
    Ronnie Karlsson

Då var man ”back in business” igen. Har varit frånvarande i nästan 3 år nu efter att tävlat i DC och FF 2004.

Dock var jag inte direkt aktiv denna gång förutom att jag byggde monter med allt vad det innebär samt försökte pusha de tävlande.

Jag kände något i luften i Karlstad både av aktiva och arrangörer, ett jävla anamma där det krävs krafttag och positivism inför framtiden om AF ska fortsätta som idrott.

Jag kommer förmodligen inte entra scenen igen som tävlande men känner stor stimulans att utveckla tävlingsformen. Många har föreslagit ”beachen” som en bra arena för att locka deltagare och detta har jag själv tänkt att utveckla och kanske mitt alternativ med tylösand kan vara aktuellt. Dock kan SM få vara SM men att det gör ju inget om det kommer fler tävlingar och jag tycker att sommaren är en bra period.

Jag vill till sist gratta vinnarna på SM och tacka arrangörerna för ett fantastiskt jobb, upplägg och genomförande.

Med fler krafter kommer AF gå mot en ljus framtid.

Efter min första tävling i AF är jag så nöjd! Det var precis så roligt som jag hade hoppats på och jag skulle bli fantastiskt besviken om det inte blev någon fortsättning i denna gren. Tycker att det var en väl genomförd tävling i en kanonbra arena.

Petter__Jonsson wrote:
    Tycker att det togs ut lite få särbedömningar i långa herrklassen. Även om jag inte har några egentliga synpunkter på dommarinsatserna så känns det som jag i alla fall gärna hade sett fler särbedömningar så att alla får en ordentlig chans att visa upp sig för dommare och publik.

Alla tävlande var uppe på minst en särbedömning och fick visa upp sig, vi håller koll på det. Det var kanske så att domarna tyckte att klassen var relativt lättdömd och då blir det inte fler särbedömningar.

Det är många tankar och reflektioner efter SM!

Försöker summera de flesta trådar, utifrån mitt eget perspektiv;

Sexig sport eller inte…
    Långt att resa eller inte…
    Ojämn bedömning eller inte…
    Mycket publik eller inte…
    Dyrt med marknadsföring eller inte…
    Karlstad eller inte…

Grundtanken bakom Athletic Fitness

”En mångkamp för de som tränar styrketräning på gym och som ska premiera en vältränad fysik, styrka och uthållighet.”

Om det skall finnas någon framtid för denna sport bör den troligtvis för tillfället arrangeras tillsammans med något annat arrangemang, t.ex. Stadsfest, etc.
    Dock ej någon annan SKKF gren.

Varför, jo vi kommer att nå ut till fler människor, publik som aldrig hade haft ens tanken på att besöka ett SM i AF. På detta sätt tror jag även att återväxten inom sporten kommer att öka. De som tränar eller vill börja träna har sett något som de kan ha som mål eller delmål i sin egen träning. Dessutom så får SKKF en stark medarrangör om man arrangerar tillsammans med något företag eller kommun.

Men, då tror jag att styrkemomenten chins och dips skall strykas från programmet. De tar för lång tid att genomföra och att bedömningen är för ojämn. Det ställs höga krav på en domare om denne skall kunna fatta snabba beslut vad som är korrekt eller inte. Det är kanske detta som Arne Persson besitter och enkelt vågar ta dessa hårda beslut direkt, och de aktiva accepterar detta. Min erfarenhet är att Arne är konsekvent mot alla tävlande erfaren som nybörjare. Det är troligtvis detta som gör December Cupen till en stor AF tävling?!

Fysik bedömning, börja och avsluta tävlingen med fysikbedömning precis som idag.

Men, där emellan använd er först av en hinderbana / hinder där uthålligheten är mer övervägande. Sedan byggs hinderbanan / hinder om så styrkan blir det som är avgörande. På detta sätt tror jag att sporten blir mer publikvänlig och lättare att som publik se vem som är snabbast, strakast och uthålligast!

Karlstad, är varken bättre eller sämre än någon annan stad. Men är det så att SKKF har minst kostnader för att arrangera SM där, så gör det!
    För alla vill väl fortsätta träna och tävla i denna sport?

Mitt förslag;

Fysik, 25%
    Hinderbana, Uthållighet, 25%
    Hinderbana, Stryka, 25%
    Fysik, 25%

På detta vis så har Fysiken fortfarande 50% som idag.
    Men jag tror detta blir mer publik underhållande och mer lätt dömt mindre godtycklighet i momenten chis och dips!

Med vänliga hälsningar

Stefan: Håller med dig i stort, men jag måste fråga: På vilket sätt skulle bedömningen bli mindre godtycklig om 50% av personens resultat skulle komma från bedömningsdelen?

Mvh Calle Sirén

Calle Sirén wrote:
    Stefan: Håller med dig i stort, men jag måste fråga: På vilket sätt skulle bedömningen bli mindre godtycklig om 50% av personens resultat skulle komma från bedömningsdelen?

Mvh Calle Sirén

Hallå Calle,
    Givetvis så syftade jag på styrkemomenten chis och dips.
    Kan man ta bort det så är det bara 50%

Idag är det 75% om man skall vara korrekt, med chis och dips.
    För de sista 25%, hinderbanan är väldigt få som har invändningar emot i bedömningen, vad jag vet.

Med vänliga hälsningar

Stefan Croona wrote:
    Hallå Calle,
    Givetvis så syftade jag på styrkemomenten chis och dips.
    Kan man ta bort det så är det bara 50%

Idag är det 75% om man skall vara korrekt, med chis och dips.
    För de sista 25%, hinderbanan är väldigt få som har invändningar emot i bedömningen, vad jag vet.

Med vänliga hälsningar

Hej igen Stefan,

såg att jag läste fel innan jag ställde min fråga :|Lite snurrig av dieten… Precis är det som du skriver :)

Mvh Calle Sirén

Håller med Stefan i stort sätt allt, bedöming i chins och dips kommer nog alltid vara ett problem och hinderbana är riktigt kul att tävla i och är publik vänligt.

Att arrangera samband emd andra händelser är också en bra idé då många säkert är nyfikna på tävlingsformen, det är min erfaranhet att alla undrar var det är och verkar riktigt intresserade så säger man Karlstad och då var det långt. Det känns antagligen lite drygt att åka säg 20-30 mil för att bara kolla på det.

Finns det intresse för att ställa upp i en beachtävling i tylösand i sommar?
    Jag har ganska långt framskridna planer på en weekend i sommar som ett event och propaganda för tävlingsformen vi älskar, Athletic Fitness.

Sammarbetspartners finns och praktiska saker löser sig, dock behöver jag veta om man kan få ihop tillräckligt många som tävlar.

Jag vill också svara på nämnda inlägg om bedömning av chins och dips: Jag har tävlat 2ggr i AF-Fitness samt vunnit SM i Dips och har aldrig blivit bortdömt på några repetitioner eftersom tekniken varit bra. Håller man ett lugnt tempo så är det inga problem för domarna men då krävs det teknikträning. På SM i helgen fanns det många som gjorde extremt snabba båda chins och dips vilket naturligtvis är svårbedömt.

Mycket bra skrivet angående bortdömda chins samt dips. Har själv gjort ett antal tävlingar och högst haft ett par bort dömda i alla tävlingar och alltid tillhört topp fem.
    Som sagt lugnt tempo samt god teknik sak premieras, fast det är ju min högst personliga åsikt :)

Stefan Croona wrote:
    Men, då tror jag att styrkemomenten chins och dips skall strykas från programmet. De tar för lång tid att genomföra och att bedömningen är för ojämn. Det ställs höga krav på en domare om denne skall kunna fatta snabba beslut vad som är korrekt eller inte. Det är kanske detta som Arne Persson besitter och enkelt vågar ta dessa hårda beslut direkt, och de aktiva accepterar detta. Min erfarenhet är att Arne är konsekvent mot alla tävlande erfaren som nybörjare. Det är troligtvis detta som gör December Cupen till en stor AF tävling?!

Fysik bedömning, börja och avsluta tävlingen med fysikbedömning precis som idag.

Men, där emellan använd er först av en hinderbana / hinder där uthålligheten är mer övervägande. Sedan byggs hinderbanan / hinder om så styrkan blir det som är avgörande. På detta sätt tror jag att sporten blir mer publikvänlig och lättare att som publik se vem som är snabbast, strakast och uthålligast!

Mitt förslag;

Fysik, 25%
    Hinderbana, Uthållighet, 25%
    Hinderbana, Stryka, 25%
    Fysik, 25%

På detta vis så har Fysiken fortfarande 50% som idag.
    Men jag tror detta blir mer publik underhållande och mer lätt dömt mindre godtycklighet i momenten chis och dips!

Med vänliga hälsningar

Två hinderbanor? Gillar inte riktigt konceptet. Hinderbanan ställer krav på såväl uthållighet, smidighet, koordination, teknik, taktik och styrka. Även om fokus kan skiftas från den ena egenskapen till den andra beroende på banans uppbyggnad, så kan ingen av dem uteslutas. Personligen har jag svårt att se hur en hinderbana i första hand kan mäta styrka, eller hur styrkan kan utgöra den begränsande faktorn för hur fort hinderbanan klaras av de tävlande. Även om en viss grundstyrka kanske är en förutsättning för att klara ett visst hinder så hänger ändå sluttiden till större del på koordination, smidighet och teknik. En hinderbana är en kompromiss som testar/ställer krav på alla ovan nämnda egeskaper, och det känns motsägelsefullt och otillräckligt att försöka fokusera hinderbanan helt mot ett visst område. Dessutom har jag svårt att se att en styrkebetonad hinderbana skulle vara mer tidseffektiv än chins/dips- momentet, om det nu var ett av argumenten.

Chins och dips är för mig två helt självklara moment inom AF, och jag har svårt att tänka mig ett bättre sätt att testa styrkan. Hinderbanan kan inte bli annat än en kompromiss, och att göra två hinderbanor gör inte saken bättre. Eller roligare. Om vi vill vara kompromisslösa blir vi tvungna att införa Cooper-test för uthållighet och diverse maxtester med skivstång för styrka. Men även då är det fråga om bedömning. Och dessutom opraktiskt och dötrist att titta på. Ungefär som två olika hinderbanor:p Nej, min mening är att behålla och eventuellt förbättra de moment som redan ingår i AF, det är en fantastisk tävlingsform.

Adam Nilsson AF wrote:
    Finns det intresse för att ställa upp i en beachtävling i tylösand i sommar?
    Jag har ganska långt framskridna planer på en weekend i sommar som ett event och propaganda för tävlingsformen vi älskar, Athletic Fitness.

Intresse finns helt klart

MBW wrote:
    Två hinderbanor? Gillar inte riktigt konceptet. Hinderbanan ställer krav på såväl uthållighet, smidighet, koordination, teknik, taktik och styrka. Även om fokus kan skiftas från den ena egenskapen till den andra beroende på banans uppbyggnad, så kan ingen av dem uteslutas. Personligen har jag svårt att se hur en hinderbana i första hand kan mäta styrka, eller hur styrkan kan utgöra den begränsande faktorn för hur fort hinderbanan klaras av de tävlande. Även om en viss grundstyrka kanske är en förutsättning för att klara ett visst hinder så hänger ändå sluttiden till större del på koordination, smidighet och teknik. En hinderbana är en kompromiss som testar/ställer krav på alla ovan nämnda egeskaper, och det känns motsägelsefullt och otillräckligt att försöka fokusera hinderbanan helt mot ett visst område. Dessutom har jag svårt att se att en styrkebetonad hinderbana skulle vara mer tidseffektiv än chins/dips- momentet, om det nu var ett av argumenten.

Chins och dips är för mig två helt självklara moment inom AF, och jag har svårt att tänka mig ett bättre sätt att testa styrkan. Hinderbanan kan inte bli annat än en kompromiss, och att göra två hinderbanor gör inte saken bättre. Eller roligare. Om vi vill vara kompromisslösa blir vi tvungna att införa Cooper-test för uthållighet och diverse maxtester med skivstång för styrka. Men även då är det fråga om bedömning. Och dessutom opraktiskt och dötrist att titta på. Ungefär som två olika hinderbanor:p Nej, min mening är att behålla och eventuellt förbättra de moment som redan ingår i AF, det är en fantastisk tävlingsform.

Förstår hur du tänker och visst är Chins och dips utmärkta sätt att testa styrkan på och jag tycker det är grymt roligt, problemet är att som det är idag så ser det knappt ut som om de tävlande utför samma moment.

Därför tycker jag hinderbanor är bra alternativ då det inte blir lika mycker bedömmning.

Båstad låter grymt kul om det kan bli som det tydligen var då det gick där!

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 152 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.