Gränserna mellan BB och CB J.P?

Home Forums Tävlingar och Events Gränserna mellan BB och CB J.P?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

En fråga jag har e ang gränserna mellan BB å CB.. Om man kollar korta klassen så e ju killen som vann grov som satan.. Han hade ju lätt fått en pall placering i ja om inte i -90 så iaf 85:an.. Han e ju grooovv som satan å vart går gränsen? Tycker ju att fitness ska va mer ahtletiskt å inte alls lika grovt som byggningen… Å jag vet att de e fler än jag som delar den åsikten… Vad säger du/ni om det?

Det finns en längd/viktgräns i CBB som alla som stod på scenen klarade. CBB som fö betyder Classic bodybuilding då det har mer med byggning än fitness att göra.
    I korta klassen så är det längden minus hundra plus fyra som blir det antal kilo man får väga max. I långa klassen så är det sex kilo som gäller.
    Reglerna finns att läsa på [www.skkf.org] .

…vilket också gör att det inte finns någon gräns för hur hård eller grov man får vara i CBB, så länge man klarar gränsen. Fitness för killar finns som tävlingsgren internationellt plus att vi har vår Athletic Fitness. Vill man inte ha en bodybuildingfysik är det kanske bra alternativ.

Mycket riktigt hade Roger i korta klassen gjort livet surt för byggarna i många klasser, men jämförelsen haltar ändå lite. Han blev nia av 35 (?) på VM i CBB, vilket borde innebära att han ska kunna hävda sig mycket bra på nationell nybörjarnivå i BB. VM-nivån är en helt annan värld än att tävla exempelvis på Fitnessfestivalen.

:)

Tack för svaren Jörgen å J.P:emo-thumb … Då har jag nu förstått de hela rätt att man får vara hur hård å hur grov som helst så länge man klarar viktgränserna å ju hårdare å ju grövre desto bättre=) ….
    När det gäller hårdheten så trodde jag inte att de va meningen att man skulle va lika hård som byggarna i CB men då e jag alltså ute å cyklar?:|
    Bra å veta till nästa gång man tävlar…. Alltså 188,5 cm=94,5 kg stenhård å med så mycket muskler som möjligt, jämnt fördelat på kroppen. Och e jag då symetrisk så vinner jag:p Japp då e de klarrrrttttt:p

Jorgen wrote:
    Det finns en längd/viktgräns i CBB som alla som stod på scenen klarade. CBB som fö betyder Classic bodybuilding då det har mer med byggning än fitness att göra.
    I korta klassen så är det längden minus hundra plus fyra som blir det antal kilo man får väga max. I långa klassen så är det sex kilo som gäller.
    Reglerna finns att läsa på [www.skkf.org] .
    Janpeter Sangborn wrote:
    …vilket också gör att det inte finns någon gräns för hur hård eller grov man får vara i CBB, så länge man klarar gränsen. Fitness för killar finns som tävlingsgren internationellt plus att vi har vår Athletic Fitness. Vill man inte ha en bodybuildingfysik är det kanske bra alternativ.

Mycket riktigt hade Roger i korta klassen gjort livet surt för byggarna i många klasser, men jämförelsen haltar ändå lite. Han blev nia av 35 (?) på VM i CBB, vilket borde innebära att han ska kunna hävda sig mycket bra på nationell nybörjarnivå i BB. VM-nivån är en helt annan värld än att tävla exempelvis på Fitnessfestivalen.

Bra svarat av både Jörgen & JP tycker jag. Håller med till 100 %.:up: Är ju en naturlig utveckling inom sporten att man blir hårdare & grövre.:bb2:

Coasthunter wrote:
    Tack för svaren Jörgen å J.P:emo-thumb … Då har jag nu förstått de hela rätt att man får vara hur hård å hur grov som helst så länge man klarar viktgränserna å ju hårdare å ju grövre desto bättre:P ….
    När det gäller hårdheten så trodde jag inte att de va meningen att man skulle va lika hård som byggarna i CB men då e jag alltså ute å cyklar?
    Bra å veta till nästa gång man tävlar…. Alltså 188,5 cm=94,5 kg stenhård å med så mycket muskler som möjligt, jämnt fördelat på kroppen. Och e jag då symetrisk så vinner jag:p Japp då e de klarrrrttttt:p

Både nja och njä!

Formellt är det så, men sen finns det alltid en ”shit factor” i allt. Det där som inte går att mäta eller sätta fingret på och som stökar till det.

Även i fitnessgrenarna försöker många att hitta det magiska ordet – den enkla lösningen och det universella svaret. Hårdare? Större? Lösare? Mindre? ”Men vad fan vill ni domare ha då?”.

Svaret oavsett om det gäller BB; BF; AF; F el CCB är att man ska vara precis så grymt grov och så överjordiskt hård som just din fysik tillåter och där du fortfarande ser bättre ut totalt sett (”The total package”).

Tittar man i vissa resultatlistor blir man förvirrad om man enbart söker med kriterier som hårdhet eller volym. Ettan kan vara kruthård och stor, tvåan lite mindre och slätare, medan trean i sin tur är hårdare och större än tvåan, men slår en fyra som i sin tur är större och hårdare än alla på pallen. Det är hur det ser ut totalt som avgör, inte enskilda delar.

Men då går ju utvecklingen mer å mer mot byggning å så ska de väl inte va eller? Inte för att jag har nå emot å lägga på mig lite mer massa men tycker ändå gränserna ska va lite tydligare gentemot byggningen… Men alla tycker ju olika å de e ju bara min personliga syn på de hela…. Kanske för att man vill va en liten badpojke:D Blir ju rädd blan alla stora pojkar he he:D

Coasthunter wrote:
    Men då går ju utvecklingen mer å mer mot byggning å så ska de väl inte va eller? Inte för att jag har nå emot å lägga på mig lite mer massa men tycker ändå gränserna ska va lite tydligare gentemot byggningen… Men alla tycker ju olika å de e ju bara min personliga syn på de hela…. Kanske för att man vill va en liten badpojke:D Blir ju rädd blan alla stora pojkar he he:D

Stora pojkar är väl ungefär som stora hundar. Snälla och coola. Det är väl de riktigt små vovvarna man ska ha respekt för. Kanske är det lika bland människor;) ?

Ser man till helhet behöver inte utvecklingen i alla fall i fitnessgrenarna gå emot byggningen. Å andra sidan har vi haft tävlande både i AF, BF och t o m BB som kunde fått stryk av både friidrottare, simmare, gymnaster eller brottare, bara de fått hjälp med diet och laddning. Det säger väl att utvecklingen inte över hela linjen är så urspårad, eller?

Nej håller med till 100% å sen e det ju trots allt upp till var och en hur man vill forma och bygga sin kropp.. Tycker de e intressant å diskutera med er ang hårdhet massa å symetri för de e ungefär som att fråga en politiker man får en del raka svar å sen endel lite små luddiga=) Men jag antar att det e de som e de fina med sporten också att alla dommare e ute efter ”The total package” å ingen i publiken eller bland deltagarna vet till 100% vilken det blir… Man vet de lfesta riktlinjerna men kan ändå inte va 100…. Å detta gör ju att det blir intressanta diskussioner bland både publik och delatagare… Å de håller ju liv i sporten=) Å den som säger att de e lätt å va dommare den skulle sitta med er en dag så får dom se=) Tycker att ni i de stora hela gör ett bra jobb så all eloge till er…. Hoppas bara dom hittar en lösning till nästa år så de inte kan va 25 st i samma klass å de för allas skull så väl publik som för deltagare i samma å i andra klasser….

Tycker det är kanon att det finns en klass för oss lite längre (CBB +178) som inte vill va ”byggarstora” men ändå kunna tävla och ha mål att kämpa mot :up:

Fysiska kraven mellan AF och BB är ju så stor så CBB är ju en perfekt medelväg :up:

Jag ser inget fel i att folk är större o hårdare så länge längd och viktkraven uppfylls, det är ju som sagt ändå en form av BB.
    Sen är det upp till dommarna att avgöra utvecklingen av sporten genom sina bedömningar.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.