Home › Forums › Tävlingar och Events › Lite tankar kring +57 damer…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 december, 2005 at 12:33 #1054823Anonym anvandareMember
Först vill man tacka för en kanon bra tävling Lucia!
Allt flöt på mycket bra och bra med info ect som vanligt på denna tävling.
Så ett stort tack till arrangörerna och domare och alla som jobbat med tävlingen.Men sedan blev jag lite undrande efter bedömningen i damer +57 kg
Efter att varit i Lund veckan före där de gick efter de regler som står i IFBB internationella regelbok.
Man ser bra domar siffror rakt igenom.
de dömde som man skulle i denna följd:
Symetri
en jämn hårdhet igenom hela symetrin
Muskelmassa
och utförande av posering (obligatoriska)Ja som vi alla vill att byggning ska vara.
Sen då till helgens tävling i damer +57 kg
1:a helt klart ”en riktig tungviktare” ( och feminin som det står i reglboken)
jämn fin symetri rakt igenom hela kroppen och bra massa till den längd hon har.
Inget att klaga på ( lite mer rygg som Tor sa så är hon kanon, och kanske lite hårdare) annars helt komplett fysik med bra utstrålning på alla sättMen efter denna placering så börjar man undra vad som hände i domarnas huvud (inget illa ment men detta var en total katastrof i mina ögon i regelmässig bedömning)
Och ni andra damer som kom efter jag menar absolut inget illa om er eller eller era kroppar… men vi talar och kroppsbyggning och en ” typ” av skönhetsbedömning nämligen bodybuilding , kvinnlighet och framför allt det jag beskrev ovan med bedömningskriterier.
SYMETRI OCH JÄMN HÅRDHET :whistle:
Och massa.Nu vet ni säkert vart jag vill komma, jag är givetvis partisk med min klient
men en 4:e placering mot dessa!!
2: helt ok 4a!!! nja tror inte detmen absolut 2:a
kanske till och med 1:a enligt halva publiken
och resterande tävlande i Lucia. 1a el 2:aJag hörde av någon domare att hon var för liten…
men vad hände då med hur de dömde på SM 4 veckor tidigare borde inte samma regler och bedömningen vara snarlika?
Då några av deltagarna i +57 kom bland de sista …Visserligen så var Cathatrina 4:an säkerst lättast i klassen( 59,3 kg) på 165 cm, men abslout jämnast hårdhet och enligt mig bäst symetri än 1:an men svårt att säga pga längd skillnaden, men mot de andra som visst var i bra form på överkroppen.
Men ljusår ifrån hårda på ben , rumpa, vader .
Nu kan ju inte alla tjejer bli super hårda på benen eller ja kan och kan det är slitsamt att bli hård…Tka nu fick man sagt lite, men Catharina har fått sådan bra respons hela helgen nu så nu går hon på moln och vi tävlar i en sport där 5 domare avgör vårt öde och det är bara att axeptera deras sätt att döma (och jag vet att det är svårt) men vissa fall är helt solklara, jag var klar med bedömningen efter 5 min på förbedömningen, trodde helt klart att det stod mellan hon som vann och Catharina så som alla andra.
Men men så är det, hon är jätte nöjd och jag med då hon kom in hård, symetrisk och med en kvinnlig kropp. och satte de obligatoriska klockrent och stilfullt med bra självförtroende.Nu är det bara att köra vidare…
MVH Fredrik Carlsson
12 december, 2005 at 12:33 #95997Anonym anvandareMember12 december, 2005 at 14:48 #1054824Anonym anvandareMemberJag håller med Fredrik till 100%. Detta var en av de största domarmissarna jag sett på länge. I mina ögon stog det mellan Caroline och Catharina, de andra tävlande var tyvärr inte lika hårda eller symmetriska. Visst, det är svårt att få till hårdheten i benen och rumpan, men det är en del av sporten.
12 december, 2005 at 15:31 #1054825Anonym anvandareMemberDu är inte lite partisk Fredrik…
Håller med dig men jag tyckte att Carro var given 1:a , faktiskt helt överlägsen:bb3: Lika rätt som Carro vart 1:a så borde Catharina blivit 2:a
Catharina hade jag som given 2:a så jag håller med dig i stora drag.
Förövrigt hade Carro dom största vaderna jag har sett på en tjej ,48cm:bb3:
12 december, 2005 at 15:58 #1054826Anonym anvandareMemberFairing wrote:Du är inte lite partisk Fredrik…Håller med dig men jag tyckte att Carro var given 1:a , faktiskt helt överlägsen:bb3: Lika rätt som Carro vart 1:a så borde Catharina blivit 2:a
Catharina hade jag som given 2:a så jag håller med dig i stora drag.
Förövrigt hade Carro dom största vaderna jag har sett på en tjej ,48cm:bb3:
Ja fy fan nästan bättre än mina:(
Ja hon var kanon, lite hårdare och bättre rygg sen blir det VM nästa för henne
lätt en topp placering där för henne:up:12 december, 2005 at 16:58 #1054827Anonym anvandareMemberHåller med till fullo, vi hade chatarina som absolut sämst tvåa o hennes placering va inget annat än skandal…
12 december, 2005 at 18:53 #1054828Anonym anvandareMemberDommar siffrorna varierade krafftigt i just +57…
Vissa hade 2:an som 5 medans n13 december, 2005 at 15:41 #1054829Anonym anvandareMemberJa, det är nästan så ni är nära mina vader nu!
Men tyvärr så håller jag med, hon borde kommit högre upp.
Tyvärr blir det ju såhär lite för ofta, men domarna är ju inte mer än människor.
Jag vet att ni kommer tillbaka, mer revanschsugna än någonsin!
:emo-thumbFredrik Carlsson wrote:Ja fy fan nästan bättre än mina:(Ja hon var kanon, lite hårdare och bättre rygg sen blir det VM nästa för henne
lätt en topp placering där för henne:up:13 december, 2005 at 16:09 #1054830Anonym anvandareMemberMarko Kokko wrote:En annan sak som jag reagerade på var att fria poseringen inte verkade dömmas på hur det utfördes, utan på vilken placering dommarn satt den tävlande i fysik ronden??Fysiken är fortfarande det avgörande när det kommer till bedömningen i den fria poseringen.
15 december, 2005 at 19:55 #1054831Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Fysiken är fortfarande det avgörande när det kommer till bedömningen i den fria poseringen.Skönt, då är det alltså skitsamma vad man gör där uppe…
En 60 sec lång krabba så vinner man den ronden med bara för att man har fysiken :up:15 december, 2005 at 20:07 #1054832Anonym anvandareMemberMarko Kokko wrote:Skönt, då är det alltså skitsamma vad man gör där uppe…
En 60 sec lång krabba så vinner man den ronden med bara för att man har fysiken :up:Du kan ju alltid testa nästa gång du skall tävla.
15 december, 2005 at 20:09 #1054833Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Du kan ju alltid testa nästa gång du skall tävla.Bara om du dömmer;)
15 december, 2005 at 20:15 #1054834Anonym anvandareMemberMarko Kokko wrote:Bara om du dömmer;)Det vet man aldrig.
Du förstod tydligen inte alls vad jag menade med att fysiken är avgörande när det kommer till det fria.
15 december, 2005 at 20:31 #1054835Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Det vet man aldrig.Du förstod tydligen inte alls vad jag menade med att fysiken är avgörande när det kommer till det fria.
Tydligen inte… Så du är välkommen med en förklaring.
15 december, 2005 at 20:35 #1054836Anonym anvandareMemberMarko Kokko wrote:Tydligen inte… Så du är välkommen med en förklaring.En snabb förklaring:
En tävlande med bra fysik som poserar dåligt (inte visar hela sin fysik osv) skall få minus. En tävlande med något sämre fysik som gör en bra fri posering skall få plus. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.