Lucia Pro bedömning, samt en fråga

Home Forums Tävlingar och Events Lucia Pro bedömning, samt en fråga

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Efter varje tävling så är alltid någon besviken över sin placering. Låt säga någon som kom 8-9 plats. De styrker denna orättvisa bedrövliga bedömning med att de hade placeringar mellan 5 och 12. Hur fan kan det gå till? Vilka skitdomare. Vad håller de på med? Är de blinda? Jag skulle varit i final!

Titta på Lucia Pro Herrar domarsiffror. Antal placeringar mellan högsta och lägsta domare. Uppenbarligen, enligt nedan, har ett antal deltagare stora brister som vissa domare upptäckt medans andra missat det eller inte tyckt det har haft tillräckligt stor betydelse. Frågan är varför domarna tyckte att Rabi Fredrik S Mikael Mats och Sakawan var så svåra att placera? JP eller någon annan klok/insatt kanske kan svara och ge en vettig förklaring samt exempel?

Antal plac mellan högsta/lägsta domarsiffra.
    1 Arne Lätt dömd
    2 Fredrik A Lätt dömd
    3 Conny Lätt dömd
    4 Bo Medel
    4 Christian Medel
    4 Sauli Medel
    5 Johan Medel
    5 Martin Medel
    5 Micke Medel
    5 Josef Medel
    5 Lennart Medel
    6 Rabi Svår
    6 fredrik S Svår
    7 Mikael Svår
    8 Mats Svår
    8 Sakawan Svår

.

Pump it up wrote:
    JP eller någon annan klok/insatt kanske kan svara och ge en vettig förklaring samt exempel?

Janpeter hälsar:

Quote:
    Det är mycket nu, men jag ska försöka ge min syn på saken under helgen.

Jag återkommer med min syn på saken under helgen.

Satan så snabb han är Magnelito! Men faktum kvarstår. Nu är det off till lite jultapas och gott vin.

Att se 15 eller fler atleter på scenen framför sig och rangordna dom är inte lätt…
    Har man sett deras fysik flera ggr. innan så underlättar det lite och det spelar faktiskt in, även om det är vad man ser på scen just då som ska bedömas.
    Det är svårt för domare ”ett” som tycker så och lika svårt för domare ”två” som tycker lite annorlunda…domare ”ett” tycker att någon ska vara 4 – 6, medans domare ”två” tycker att han ska vara 7 – 9…sen kanske det faller sig så att ena domare sätter en 4:a och den andra en 9:a, bägge har alltså 3 stycken som dom tycker är svåra att rangordna.
    Bara ett litet exempel!
    Kan hålla med om att en diff på åtta placeringar är ganska stor.
    Men att rangordna 15 stycken olika fysiker som man ser på scenen är inte lätt!
    Skillnaden mellan 6:an och 8:an kanske inte alls är stor egentligen ex.

Form – massa – linjer; skulle jag säga är en bedömningsordning som kan gälla om vederbörande har tillräckligt med muskler som är jämnt utvecklade!
    En kille som har nära perfekta linjer, riktigt bra form och god massa slår någon som är riktigt grov eller någon som är stenhård om dessa saknar något av det andra…

Det är trots allt bedömning och det tycks lite olika och det är inte lätt att ha alla 15 i minnet, olika poser, fram o bak etc. och rangordna dessa stensäkert.

Sen bedömningen i proffs byggning, figure etc. är ju lite mer förutbestämd. Huvuddomaren väljer ut särbedömningsgrupper och hamnar man i 3:e grupp så vet man att ens placering är runt ca. 10:e plats beroende på gruppernas storlek/antal i varje grupp.
    Det systemet är än mer orättvist!

Bedömning blir aldrig 100% rättvis, det finns inget bestämt rätt eller fel!

PS. Högsta och lägsta siffrorna stryks för att eliminera dom plumpa siffrorna!

Sen skilde det endast 3 poäng emellan 7:an Bo och 9:an Sakawan och vardera tre domare höll bägge topp-6.
    Jag såg inte förbedömningen själv och har ingen aning vem Sauli är som blev 8:a, så honom kan jag inte säga något om, men jag tror att jag personligen hade haft Sakawan eller Bo som en finalist eller möjligvis Sauli? Eller möjligt, möjligt två av dessa tre…

Jonas Lundberg wrote:
    Det är svårt för domare ”ett” som tycker så och lika svårt för domare ”två” som tycker lite annorlunda…domare ”ett” tycker att någon ska vara 4 – 6, medans domare ”två” tycker att han ska vara 7 – 9…sen kanske det faller sig så att ena domare sätter en 4:a och den andra en 9:a, bägge har alltså 3 stycken som dom tycker är svåra att rangordna.

Menar du med detta att hela bedömningsraden för dessa domare blir haltande enligt exemplet ovan. Med andra ord, en stor avvikelse på en tävlande får konsekvenser för hela bedömningen.

Men, som du nämner, åtta placeringar är ganska stor spridning. Om man tittar på hur domarna satt så har domare 4,5 o 7 inte en placering mer avvikande än 3 placeringar mot den slutliga placeringen på förbedömningen. Kan det vara så att domare 1,2,3 som satt på vänstra kanten såg en annan tävling än de från mitten och till höger? om du förstår vad jag menar? Domarna sitter ju väldigt nära de tävlande till skillnad från publiken.

.

OK; här kommer några reflektioner i frågan:

Tävlingen var väldigt jämn. Alla tävlande var bra och mittenfältet var, såvitt jag kan bedöma som huvuddomare (jag ser inte tävlingen lika koncentrerat och detaljerat som de söm dömer så jag kan vara fel ute i något enskilt fall) extremt jämnt. Mitt intryck var att topp-fyra var ganska klara och sen var det ett koppel på fem-sex som kunde placera sig lite hur som helst.

Tyvärr är det så att placeringen påverkar. Vi har sett det då och då att domare till vänster dömer lika och domarna till höger har en lite annan syn på saker och ting. Segrarna brukar oftast vara de samma, medan mittskiktet inte sällan har lite olika domarsiffror beroende på placering. Vi håller på och ser över hur i ska lösa detta. Vi måste troligen se till att domarna sitter längre från de tävlande, vilket gör att skillnaden i vinkel mellan vänster- och högerflank blir betydligt mindre. Detta innebär samtidigt en del logistiska problem, eftersom det kan försvinna åskådarplatser vilket i sin tur innebär mindre intäkter för arrangören vilket i sin tur inte är positivt. Ett annat alternativ är att placera domarna längre bak och ha åskådarplatser eller annat framför domarna. Detta är inte heller optimalt och ställer vissa krav på hur man löser arbetsron för domare och sekretariat. Det bästa är om det går att placera de tävlande längre bak. I de arenor vi har idag är det bara på FF som det är praktiskt möjligt och inte ens där är det helt problemfritt.

Domarnas egna preferenser påverkar naturligtvis i någon mån. Vi har alla saker vi ”går igång på”. Personligen är jag en ”legs-man” som om jag inte passar mig hissar tävlande med bra ben, medan de med discofysik ligger sämre till. Så länge jag är medveten om det när jag dömer kan jag förhoppningsvis ta detta i beaktande och se till att det ändå är den bäste som kommer högst.

De tävlande presenterar sig olika bra. I det startfält som var på Classic Pro tyckte jag tyvärr att det var några som var väldigt defensiva på scenen. Flera av dessa hamnade lägre än vad deras fysik egentligen motiverar. MEN det är ju det som domarna ser som ska bedömas. Inte det de ”vet”. Toppskiktet presenterade sig utmärkt, med Arne och Fredrik som de klarast lysande stjärnorna och de kom ju också etta och två hos merparten av domarna i alla ronderna. Har man en bra fysik, vet att man är i form och har förberett sig bra så är det relativt enkelt att se bra ut. Jag kan inte låta bli att göra en idrottspsykologisk analys av de tävlande på en line och mycket ofta kan jag placera de tävlande näst intill prickfritt utifrån vad jag ser i deras ögon när de kliver in på scenen. Det är svårt att ha bra självförtroende om man vet att något saknas och det är enkelt att ha bra självförtroende när man vet att man fått till det. Vem som sedan ser bäst ut på scenen är enkelt att räkna ut.

Lägsta och högsta siffra stryks. Det glöms ofta bort i analysen. Vi har alltså i princip råd med att ett par domare har en dålig dag, inte är fokuserade eller vad det nu kan handla om. På FF är främst söndagen ett marathonrace där vare sig toabesök eller mat är särskilt enkelt att få till och det kan naturligtvis påverka även om domarna var grymt tappra.

Endast det som händer på scenen bedöms. Inte sällan får jag höra skrönor om att den och den kom lågt för att han/hon busat till det på något sätt någon gång tidigare eller att en annan tävlande skulle favoriseras av domarna för att han/hon är en trevlig prick eller tränar på samma ställe som någon av domarna. Detta stämmer inte! Jag kan garantera att både Arne och Fredrik, för att ta de positiva fallen den här gången, skulle blivit grundligt blästrade av domarna om de varit i dålig form. De kom i topp för att de var bra, inget annat. Det fanns även tävlande i fältet som kanske inte varit några mönsterkillar men som trots det placerade sig väl. Det som händer vid sidan av scenen har inget med bedömningen att göra och oftast har de flesta domarna inte en aning om eventuella incidenter och liknande. Att vissa vinner gång på gång och oförtjänt, enligt vissa kritiker, kanske helt enkelt beror på att de är något så osexigt och banalt som BRA?

Hoppas det klargjorde något. Jag kompletterar gärna om det finns något ytterligare som någon funderar på.

Bra formulerat JP..

Tycker det även är lite intressant med BF bedömningen, då en tävlande kan få plac 6-8 av 3 domare och sen 12-15 av de övriga ..
    Tycker verkligen det är en STOR skillnad på dessa placeringar..
    Liksom hela 9platser mellan två domare, känns lite som det inte finns klara riktlinjer vad det ska dömas på för så stor skillnad kan de ju inte vara mellan två ögon?! Eller?

MVH

013 wrote:
    Bra formulerat JP..

Tycker det även är lite intressant med BF bedömningen, då en tävlande kan få plac 6-8 av 3 domare och sen 12-15 av de övriga ..
    Tycker verkligen det är en STOR skillnad på dessa placeringar..
    Liksom hela 9platser mellan två domare, känns lite som det inte finns klara riktlinjer vad det ska dömas på för så stor skillnad kan de ju inte vara mellan två ögon?! Eller?

MVH

Det som jag skrev om Classic Pro stämmer ganska väl in även här, förutom att vi får byta ut Fredrik och Arne mot andra namn. Dessutom är BF en mycket nyare gren, där formerna inte satt sig ännu. Enbart debatten om hur hård en tävlande ska/får vara har ju svängt rejält fram och tillbaks under de få år som grenen funnits, för att bara nämna en faktor.
    I BB tror jag att de flesta domarna känner sig ganska trygga med vad som ska premieras, vi är vanare att hitta fördelar och brister plus att de tävlande faktiskt gör något på scenen som både avslöjar brister och framhäver styrkor.
    I BF är det ju faktiskt väldigt ”statiskt” och möjligheterna för domarna att hitta skillnaderna är avsevärt sämre i fyra kvartsvarvspositioner än i fem eller sju obligatoriska poseringar.

Janpeter Sangborn wrote:
    OK; här kommer några reflektioner i frågan:

Tävlingen var väldigt jämn. Alla tävlande var bra och mittenfältet var, såvitt jag kan bedöma som huvuddomare (jag ser inte tävlingen lika koncentrerat och detaljerat som de söm dömer så jag kan vara fel ute i något enskilt fall) extremt jämnt. Mitt intryck var att topp-fyra var ganska klara och sen var det ett koppel på fem-sex som kunde placera sig lite hur som helst.

Tyvärr är det så att placeringen påverkar. Vi har sett det då och då att domare till vänster dömer lika och domarna till höger har en lite annan syn på saker och ting. Segrarna brukar oftast vara de samma, medan mittskiktet inte sällan har lite olika domarsiffror beroende på placering. Vi håller på och ser över hur i ska lösa detta. Vi måste troligen se till att domarna sitter längre från de tävlande, vilket gör att skillnaden i vinkel mellan vänster- och högerflank blir betydligt mindre. Detta innebär samtidigt en del logistiska problem, eftersom det kan försvinna åskådarplatser vilket i sin tur innebär mindre intäkter för arrangören vilket i sin tur inte är positivt. Ett annat alternativ är att placera domarna längre bak och ha åskådarplatser eller annat framför domarna. Detta är inte heller optimalt och ställer vissa krav på hur man löser arbetsron för domare och sekretariat. Det bästa är om det går att placera de tävlande längre bak. I de arenor vi har idag är det bara på FF som det är praktiskt möjligt och inte ens där är det helt problemfritt.

Domarnas egna preferenser påverkar naturligtvis i någon mån. Vi har alla saker vi ”går igång på”. Personligen är jag en ”legs-man” som om jag inte passar mig hissar tävlande med bra ben, medan de med discofysik ligger sämre till. Så länge jag är medveten om det när jag dömer kan jag förhoppningsvis ta detta i beaktande och se till att det ändå är den bäste som kommer högst.

De tävlande presenterar sig olika bra. I det startfält som var på Classic Pro tyckte jag tyvärr att det var några som var väldigt defensiva på scenen. Flera av dessa hamnade lägre än vad deras fysik egentligen motiverar. MEN det är ju det som domarna ser som ska bedömas. Inte det de ”vet”. Toppskiktet presenterade sig utmärkt, med Arne och Fredrik som de klarast lysande stjärnorna och de kom ju också etta och två hos merparten av domarna i alla ronderna. Har man en bra fysik, vet att man är i form och har förberett sig bra så är det relativt enkelt att se bra ut. Jag kan inte låta bli att göra en idrottspsykologisk analys av de tävlande på en line och mycket ofta kan jag placera de tävlande näst intill prickfritt utifrån vad jag ser i deras ögon när de kliver in på scenen. Det är svårt att ha bra självförtroende om man vet att något saknas och det är enkelt att ha bra självförtroende när man vet att man fått till det. Vem som sedan ser bäst ut på scenen är enkelt att räkna ut.

Lägsta och högsta siffra stryks. Det glöms ofta bort i analysen. Vi har alltså i princip råd med att ett par domare har en dålig dag, inte är fokuserade eller vad det nu kan handla om. På FF är främst söndagen ett marathonrace där vare sig toabesök eller mat är särskilt enkelt att få till och det kan naturligtvis påverka även om domarna var grymt tappra.

Endast det som händer på scenen bedöms. Inte sällan får jag höra skrönor om att den och den kom lågt för att han/hon busat till det på något sätt någon gång tidigare eller att en annan tävlande skulle favoriseras av domarna för att han/hon är en trevlig prick eller tränar på samma ställe som någon av domarna. Detta stämmer inte! Jag kan garantera att både Arne och Fredrik, för att ta de positiva fallen den här gången, skulle blivit grundligt blästrade av domarna om de varit i dålig form. De kom i topp för att de var bra, inget annat. Det fanns även tävlande i fältet som kanske inte varit några mönsterkillar men som trots det placerade sig väl. Det som händer vid sidan av scenen har inget med bedömningen att göra och oftast har de flesta domarna inte en aning om eventuella incidenter och liknande. Att vissa vinner gång på gång och oförtjänt, enligt vissa kritiker, kanske helt enkelt beror på att de är något så osexigt och banalt som BRA?

Hoppas det klargjorde något. Jag kompletterar gärna om det finns något ytterligare som någon funderar på.

Tack för svar. Mycket mer än jag vågat hoppats på. Ger mig nytt perspektiv att se bedömingen i. Och efter granskning ser jag att efter elimineraing av bästa/sämsta domarsiffra så blir det väldigt rättvist. Jag tänker att om man snöar in på de siffror som är långt ut till höger eller vänster så kommer man nog alltid att sakna förtroende för domare inom BB men om man bortser från dessa och ser majoritetens röda linje så får man en annan uppfattning.. tack för det.

en annan fråga dök upp. Hur många licenserade domare finns i sverige? Ett flertal av domarna som dömde på FF i år har jag sett på SM och FF flera år i rad… Vad beror det på? Är det brist på domare eller plockar ni flera av de bästa till de största evenemangen?

God Jul allihopa

Pump it up wrote:
    Tack för svar. Mycket mer än jag vågat hoppats på. Ger mig nytt perspektiv att se bedömingen i. Och efter granskning ser jag att efter elimineraing av bästa/sämsta domarsiffra så blir det väldigt rättvist. Jag tänker att om man snöar in på de siffror som är långt ut till höger eller vänster så kommer man nog alltid att sakna förtroende för domare inom BB men om man bortser från dessa och ser majoritetens röda linje så får man en annan uppfattning.. tack för det.

en annan fråga dök upp. Hur många licenserade domare finns i sverige? Ett flertal av domarna som dömde på FF i år har jag sett på SM och FF flera år i rad… Vad beror det på? Är det brist på domare eller plockar ni flera av de bästa till de största evenemangen?

God Jul allihopa

Tack för positiv respons.

Att samma domare ofta återkommer beror på flera saker:

Dels är vi i runda tal ett knappt tjog aktiva domare för närvarande.
    Dels försöker vi i viss mån välja ”ekonomiskt” för arrangören. De som bor närmast får viss förtur.
    Dels väljer vi de mest rutinerade/de med bäst track record till de större tävlingarna. Vi är i uppstarten för att göra en mer genomarbetad ranking där olika saker som ”procent”, avvikelser, kunskap inom sekretariat, huvuddomarskap, internationellt dömande och annat vägs in. Vi får se vad som kommer ut av det.

Och om det är någon som är seriöst intresserad av att börja döma är man välkommen att höra av sig till mig eller någon annan i domarkommittén (se skkf.org).

är det jämt så blir det ju på detta viset. i andra sporter som exempelvis dragracing där man räknar i tusendelars sekunder så var det en gång en stegkörning i usa där de första 16 deltagarna var inom samma tiondel och många inom samma hundradel. så han som kom på 16:e plats var ju inte vansinnigt mycket sämre än han som kom på 1:a plats.

placeringarna kan ju då framstå som att sisteman suger. men det egentligen bara skiljer 1%

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.