Marcus Ruhl 18 oktober: Something got wrong in Vegas

Home Forums Tävlingar och Events Marcus Ruhl 18 oktober: Something got wrong in Vegas

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

[http://www.markus-ruehl.de/neuigkeiten.html?&L=1 October, 18th 2005: Something got wrong in Vegas]

”My dear bodybuilding friends,

Regarding my bad placing at this year’s Mr. Olympia contest I like to give you a short review. More informations will follow within the next two weeks.

I am very surprised and dissapointed about what happened wrong during my contest preparation.

During the carbing-down season I got pretty hard and dry and was very pleased with my shape. But somehow there got something terribly wrong during the carbing-up. Even at the last night before the contest I thought my shape would be good enough for a Top-6-placing.

But when I arrived backstage at the following morning I did not feel very well anymore. My veins were hiding, my back went smooth and even my traditional body volume was not present anymore.

So I had no chance at the pre-judging and my low placement became determined.

After the judging I went to my room to have a copious meal and some Gatorade drinks.
    Somehow that seemed to bring back about 70% of my former shape, but nevertheless I had no chance to place successfully anymore.

That was a very dissappointing experience for me.
    In the meantime I am looking optimistically to the my future again and I am thinking about my next plans and contest schedules.”

Hmm, berodde Markus form p

[quote=”Magnus Branz

hmm, har för mig att det gör det också.. men jag menar.. Asså, det tar ju tid att bli sådär ur form, ingenting som går på en timme.. Han borde sett det komma och åtgärdat det, och på presskonferencen såg han ju nästan liten ut jämfört med hur han brukar se ut..

Visste att det kan ändras när man flyger och sånt, men på en period runt ett par timmar? Att man går ner väldigt lite och är tvungen att dieta i 12 veckor (eller hur länge man nu dietar..) för att skaffa sig en bra deff är ju självklart, men formen som markus bär på leder en inte direkt att tro att han var tokrippad den aningen lilla perioden innan.
    Men visst, när man tänker på att vi är i princip uppbyggda av vatten och celler låter det faktiskt väldigt logiskt, men jag undrar om inte större delen av dessa misslyckade dietfall som förklaras som vätskeobalans timmarna innan, helt enkelt kan bero på slarv under den föregående perioden av deffen?
    För mig veterligen är det i alla fall inte vanligt att man gör bort sig totalt på en stor tävling som denna.. Lee Priest är ju också en som hävdade att han var tokrippad timmarna innan under 2003 år upplaga av Olympia, men kom in och för att citera BODY, såg ut som en fet dvärg..

Ganska intressant är det i alla fall..

Här är några utdrag ur [http://body.se/content/kost/artikel.asp?CID=417 Fredrik Paulúns artikel om Formtoppning] som beskriver det som (kanske) drabbade Markus Ruhl (min kursivering):

”Vätska kan röra sig fritt i kroppen men generellt talar man om vätskan som finns inne i, respektive utanför, muskeln. Det som främst påverkar var vätskan hamnar är hormonerna och mineralerna. Det viktiga för dig är att förstå hur detta påverkar din form och det primära är att förstå hur vätskan antingen kan hamna i muskeln eller utanför. Hamnar den inne i muskeln går du upp lite i vikt och musklerna blir fyllda och ser större ut. Om den istället lägger sig utanför muskeln går du fortfarande upp i vikt men den visuella effekten blir motsatt. Vätskan hamnar mellan hud och muskel och kan förstöra även den bästa form. Att dra på sig vätska kan alltså vara både bra och dåligt beroende på var vätskan hamnar. Uttrycket används dock oftast i negativ bemärkelse.

När du stiger upp på själva tävlingsdagen kan du dra nytta av din vätskebalans genom att halvera vätskeintaget och ladda på ordentligt med kolhydrater. Kolhydraterna går in i musklerna och bildar glykogen. Denna process kommer att ta all överflödig vätska som finns utanför musklerna. Detta gör att du ser stenhård och ”fylld” ut, men slipper bli uttorkad. I detta skede är det bra om du inte har druckit fullt lika mycket som vanligt eftersom insulinet som kolhydraterna utsöndrar annars kan ge vätskeansamling på fel ställe.

Hur fort går det?

Eftersom vattnet fritt kan gå mellan kroppens olika delar kan en omfördelning av vattnet ske ganska fort. Därför är timing viktigt i en formtoppning. Kroppen vänjer sig vid all behandling och effekten av en viss taktik avtar därför successivt.”

Magnus Branzén wrote:
    Hur fort går det?

En byggare på den nivån skall inte göra sånna misstag, så svårt är det inte att lägga vattnet på rätt ställe. Och gör man rätt så kan man hålla formen under ganska lång tid (kanske upp till två dygn, ser bra ut på det tredje me) om man vill hålla den vill säga.

Lägger också min röst på att han var i dålig form eller fått fel saker i medicinlåndan :) . Fanns ju någon video och bilder på honom två veckor innan och det var verkligen inget att skryta med heller.

gosh wrote:
    En byggare på den nivån skall inte göra sånna misstag, så svårt är det inte att lägga vattnet på rätt ställe. Och gör man rätt så kan man hålla formen under ganska lång tid (kanske upp till två dygn, ser bra ut på det tredje me) om man vill hålla den vill säga.

Lägger också min röst på att han var i dålig form eller fått fel saker i medicinlåndan :) . Fanns ju någon video och bilder på honom två veckor innan och det var verkligen inget att skryta med heller.

Det kan ändras på 1 timme om det är så. Nu var visserligen Marcus urusel form 2 veckor före med för den delen under gästposering han då gjorde. ochtror det var i början av tömmningen. ( men som sagt jag har sett värre form 2 veckor före och sedan att de är torra och rippade in till benen på tävlingsdagen.

Hålla formen jo visst kan man det, men när du är så uttorkad som man är på tävlingsdagen så lider alla organ i kroppen fruktansvärt.
    De som håller formen i tre dagar efter tävling har troligen dragit ur sig för nära tävlingen och inte fyllt på tillräckligt med kolisar.
    Då kan man givetvis bli bättre dagarna efter än på dagen D.
    Där av det vanlig uttrycket jag såg bättre ut 2-3 dagar efter stor och hård…

eller vice versa.
    Tror både Tor , Age o jag mm har varit med om att sett bra ut timmar före man äntrat scenen, och när man sedan ska uåå så är man helt platt och ger intrycket att man nästan ser fet ut i vissa poser…

Och att få in vattnet på rätt ”ställe” ÄR skitsvårt.
    Inget du kan styra … aha fan nu är det lite vatten kvar i ryggen jaja laddar 30 g kolisar till och drar ned saltet lite till ect.
    Funkar ju inte riktigt så..

Bara min mening ..
    men håller med dig att han var troligen inte i from tillräckligt. Eller är det som jag tror som med Priest och cromier att de har problem med kontrakten till Olympia.

Och en sak till Proffsen skiver du kan inte göra sådana misstag vad skulle skillja dem från små faktorer som mot oss andra som tävlat ett 30 tal ggr?
    som stress, flyg, värme, kyla, infektioner i kroppen, dålig sömn ect
    Spelar ingen roll hur bra form du är kommer någon av följande faktorer in så kan man bli ur form otroligt lätt. oavsett hur bra du har laddat eller vilken hjälp du har.. varesig du är proffs eller en meriterad amatör med lika många tävlingar bakom sig-

MVH Fredrik

Fredrik Carlsson wrote:
    Och att få in vattnet på rätt ”ställe” ÄR skitsvårt.
    Inget du kan styra … aha fan nu är det lite vatten kvar i ryggen jaja laddar 30 g kolisar till och drar ned saltet lite till ect.
    Funkar ju inte riktigt så..

Har själv pluggat på en hel del hur celler reglerar vätskeballansen förra året. Vet man hur cellen jobbar så är det enligt mig inte speciellt svårt. Läser man däremot på forum och även hört hur vissa ”laddat” och samtidigt hör hur det gått så kan man snabbt räkna ut vad som gått galet. En del förespråkar metoder som inte alls stämmer med hur kroppen arbetar, funkar det så är det bara tur.
    De som tävlar i olympia borde ändå ha den kunskapen eller i vart fall känna till personer som vet. När jag läste en del intervjuer från deltagare där eller likartat så tydde det på att de viste i alla fall.

Ok om en byggare inte lyckats få bort fettet så är det inte mycket att göra, men har man fått bort det så finns alla förutsättningar för att det skall gå bra om man gör rätt.

Mitt tips till den som vill lära sig mer är att läsa om GLUT (skriver inte här om hur då det blir gigantiskt långt isfåfall).

Jag tyckte aldrig att markus var sig sj

Det kanske är så att han behöver titta till sin hälsostatus!

gosh wrote:
    Det kanske är så att han behöver titta till sin hälsostatus!

Det är nog svaret! Kolla biccarna i linen.:nono:

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.