Marie Gibbon Arvidsson

Home Forums Tävlingar och Events Marie Gibbon Arvidsson

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • Author

Annika,

Jag har uppenbarligen uttryckt mig otydligt eftersom du har ännu inte förstått det jag avsåg.

Det jag hade synpunkter på handlade enbart om ditt osportsliga uppförande, som jag dels anser ovärdigt en kvinna i din ställning, och dels ojuste mot Cecilia.

Med din senaste post gör du inte direkt saker enklare för dig själv. Istället för att bara kapitulera inför det faktum att du gjorde några tabbar, vilket vi alla säkerligen skulle förstå och förlåta, så gör du tvärtom. Och därmed tvingar du mig att vrida upp intensiteten här en smula.

Dels försöker du skylla ifrån dig om bilden du postade. Den må vara en bland många andra som Stefan lade upp för flera dagar sedan. Men det var du och ingen annan som med syrliga kommentarer lade upp den lösryckt på nytt – enbart i syfte att misskreditera Cici. Och det tycker jag var riktigt dåligt.

Dessutom säger du att du inte hade tid att gratulera henne till segern direkt efter tävlingen. Det kan jag förstå. Men om du hade tagit dig själv i kragen bara en aning, och gläntat på den mössa som du under minst en halvtimme satt med nerdragen över halva ansiktet där bakom scenen, så hade du säkert hittat den enda minut som krävdes för att vända en dålig förlorare till en god dito.

Jag vet dessutom att du på väg ut genom expolokalen tvingades stanna till hos en av utställarna, som just i det ögonblicket stod och samtalade med just Cecilia. En enda blick och ett enda ”grattis” där hade förmodligen förändrat allt detta.

Den tid du ansett dig sakna för att bete dig som en värdig förlorare var tydligen heller inte mer värd än att du i nu exakt nio dagar postat ganska frekvent här på forumet om din besvikelse. Först nu igår, efter att jag tagit bladet från munnen, så tar du längst ner i din senaste post ditt ansvar genom att gratulera segraren. Bra, men jag begriper inte varför det satt så långt inne. Och när du väl gör det så är det dessutom fyllt med massor av förbehåll.

Du har all rätt att ifrågasätta det domarna uträttat. Men det gör sig nog bättre i direktkontakt med förbundet, än här på forumet. Mig veterligen är det bara JP av de domarna som var i tjänst under SM-helgen som är knuten hit, men han var inte en av dem som dömde. Så om du inte nöjer dig med mindre än ryggdunk och kollegialt medhåll så är din domarkritik felriktad härinne.

Betänk dessutom följande: om man som tvåa rör upp stora stormar kring domarna så går det ju inte att tolka på annat sätt än att du anser dig så mycket bättre än den enda (!) i startfältet du inte slog. Och när det inte föregås av att du visat segraren det minimum av respekt som jag anser att alla discipliner i vår lilla ankdamm borde genomsyras av, så både låter och luktar det illa.

Som jag sagt förut: din idrottsliga prestation är verkligen storartad, Annika. Du gör comeback i en ny disciplin efter flera års frånvaro, och du blir tvåa i din första tävling – som råkar vara ett SM. Att du inte är nöjd med det är tråkigt, men det är din sak. Men för din egen skull – förstör inte det fina genom att vara en så högljutt dålig förlorare.

Alex

:) Som ”nybörjare” i domarkåren vill jag ge en inblick i hur jag dömde under SM i BF.

Som alla vet är denna gren mycket omtalad efter varje tävling. Varför vann hon?, Hur dömer de egentligen?, Är de inte ense?, Var det rätt eller fel?”.
    Jag kan säga att det inte är lätt alla gånger, MEN, ska det vara det?. Jag tror och hoppas att de som tävlar och publiken (även vi domare) vill se lite motstånd.
    När en klass är jämn och de tävlande bedöms individuellt och mot varandra, så har vi som domare en mycket viktig uppgift. Att ge de tävlande en så rättvis bedömning som möjligt!
    Det är en bedömningssport och självklart så påverkar det varje dombeslut men vi har ju IFBB: s regler och riktlinjer som stöd för vår bedömning. För mig är det viktigt att kunna stå för hur jag har dömt och att kunna vara med och påverka domarkårens möjligheter till utveckling.
    Vi sitter (oftast) på de bästa platserna och bedömer varje fysik så ingående som möjligt för att sedan särbedöma och ge alla en så rättvis placering som möjligt.

I just BF handlar det om en kombination av estetik, skönhet och att ha en atletisk fysik. , allt detta i harmoni och balans, i möjligaste mån, allt skall medräknas och bedömas. Med andra ord, det räcker inte att ”bara” ha ett vackert ansikte, ”bara” ha en vältränad kropp eller att ”bara” ha utstrålning o s v. Det är en helhet som är MYCKET svår att bedöma de gånger man har superbra tjejer framför sig.
    Jag tror inte att det handlar om ”rätt eller fel”. Det handlar om att kunna motivera sitt beslut, som bygger på de tävlandes form och förmåga att presentera sin fysik på bästa möjliga sätt från att de kliver upp på scenen tills att de lämnar den.

Hoppas verkligen att vi tillsammans skall kunna göra BF till en rolig, sportslig och utvecklande gren, både på scen och utanför den. Vi lär oss alla ju mer erfarenhet vi får! Låt oss jobba för att det skall bli så bra som möjligt!

Jag avslutar detta inlägg med att säga att jag redan har motiverat mina domarbeslut till några SM-tävlande i olika klasser som har vänt sig till mig och bett om dem. För mig som nybliven domare är det oerhört viktigt att få möjlighet att få ge konstruktiv kritik och beröm likaväl som jag tror (som ”före detta” tävlande) att det är minst lika viktigt för de tävlande och deras coacher att få .Denna möjlighet är guld värd, tycker jag!

Hoppas få se många tävlingssugna atleter och stor publik på FF !!

Vi ses där! :up:

Tack för ordet
    Mvh Maria ( nybliven skkf:s domare)

Får man fråga om bodyfitness för tjejer är nån typ av förlängning av Fröken Sverige-tävlingarna, men med en tränad kropp? Varför ställa upp i tävlingar där det enbart är domare som inte har riktlinjer förutom deras personliga tyckande om hur utseendet på ansiktet och håret ska vara?

Xavier wrote:
    Får man fråga om bodyfitness för tjejer är nån typ av förlängning av Fröken Sverige-tävlingarna, men med en tränad kropp??

Ja, visst är det så. :O

Quote:
    Varför ställa upp i tävlingar där det enbart är domare som inte har riktlinjer förutom deras personliga tyckande om hur utseendet på ansiktet och håret ska vara?

Verkar ju helt korkat. :O

Alex Danielsson wrote:
    Annika,

Jag har uppenbarligen uttryckt mig otydligt eftersom du har ännu inte förstått det jag avsåg.

Det jag hade synpunkter på handlade enbart om ditt osportsliga uppförande, som jag dels anser ovärdigt en kvinna i din ställning, och dels ojuste mot Cecilia.

Med din senaste post gör du inte direkt saker enklare för dig själv. Istället för att bara kapitulera inför det faktum att du gjorde några tabbar, vilket vi alla säkerligen skulle förstå och förlåta, så gör du tvärtom. Och därmed tvingar du mig att vrida upp intensiteten här en smula.

Dels försöker du skylla ifrån dig om bilden du postade. Den må vara en bland många andra som Stefan lade upp för flera dagar sedan. Men det var du och ingen annan som med syrliga kommentarer lade upp den lösryckt på nytt – enbart i syfte att misskreditera Cici. Och det tycker jag var riktigt dåligt.

Dessutom säger du att du inte hade tid att gratulera henne till segern direkt efter tävlingen. Det kan jag förstå. Men om du hade tagit dig själv i kragen bara en aning, och gläntat på den mössa som du under minst en halvtimme satt med nerdragen över halva ansiktet där bakom scenen, så hade du säkert hittat den enda minut som krävdes för att vända en dålig förlorare till en god dito.

Jag vet dessutom att du på väg ut genom expolokalen tvingades stanna till hos en av utställarna, som just i det ögonblicket stod och samtalade med just Cecilia. En enda blick och ett enda ”grattis” där hade förmodligen förändrat allt detta.

Den tid du ansett dig sakna för att bete dig som en värdig förlorare var tydligen heller inte mer värd än att du i nu exakt nio dagar postat ganska frekvent här på forumet om din besvikelse. Först nu igår, efter att jag tagit bladet från munnen, så tar du längst ner i din senaste post ditt ansvar genom att gratulera segraren. Bra, men jag begriper inte varför det satt så långt inne. Och när du väl gör det så är det dessutom fyllt med massor av förbehåll.

Du har all rätt att ifrågasätta det domarna uträttat. Men det gör sig nog bättre i direktkontakt med förbundet, än här på forumet. Mig veterligen är det bara JP av de domarna som var i tjänst under SM-helgen som är knuten hit, men han var inte en av dem som dömde. Så om du inte nöjer dig med mindre än ryggdunk och kollegialt medhåll så är din domarkritik felriktad härinne.

Betänk dessutom följande: om man som tvåa rör upp stora stormar kring domarna så går det ju inte att tolka på annat sätt än att du anser dig så mycket bättre än den enda (!) i startfältet du inte slog. Och när det inte föregås av att du visat segraren det minimum av respekt som jag anser att alla discipliner i vår lilla ankdamm borde genomsyras av, så både låter och luktar det illa.

Som jag sagt förut: din idrottsliga prestation är verkligen storartad, Annika. Du gör comeback i en ny disciplin efter flera års frånvaro, och du blir tvåa i din första tävling – som råkar vara ett SM. Att du inte är nöjd med det är tråkigt, men det är din sak. Men för din egen skull – förstör inte det fina genom att vara en så högljutt dålig förlorare.

Alex

Jag börjar med att använda dina egna ord.

”Jag har uppenbarligen uttryckt mig otydligt eftersom du har ännu inte förstått det jag avsåg.”

Jag skulle haft SAMMA åsikter även om jag INTE stått på tävlingsscenen.

Avslutar ytterligare en gång med att buga och bocka och gratulera en mycket värdig Svensk Mästarinna i BodyFitness 2005, Cecilia Söderström :worship: :worship:

Roande läsning. Jag som novis inom detta och fler med mig som var på SM hade Cicci som solklar segrare (och även Åsa Hällstorp som segrare men det är en annan diskussion). Det syntes direkt när Cicci klev upp på scen att detta var vinnaren. Kan man som ganska okunnig om regelverket urskilja en segrare lätt så borde det väl inte vara oklarheter om att rätt person vann eller? En bra tränad kropp tillsammans med ett feminint utseende=segrare.

Jag kan faktist förstå Annika i det här fallet. Hon menar inget illa när hon undrar vilka kriterier som gäller. Man kan väl få undra och ha en åsikt. Problemet är att hon kom 2:a. Om hon nu tycker att någonting inte stämmer ska hon då tänka så här ”nu kan jag inte skriva så på forumet för då tror dem att jag skriver så bara för jag kom 2:a och är avundsjuk, bäst jag är tyst”…. Trots vetskapen om att hon kommer missförstås så skriver hon som jag kan tolka det från hjärtat rätt in på forumet, vilket är modigt gjort. Angående att hon inte gratulerade vinnaren, ja, det är en tävling. Och är man inte en tävlingsmänniska så varför tävla? Det är inget fel i att visa att man ville vinna. Man får vara besviken. Bara man tar sig i kragen när stormen lagt sig och gratulerat vinnaren så är det ok. Man behöver inte göra det på direkten. Och om jag vore admin skulle jag låsa tråden innan fler missförstånd uppstår.

Här poppade det upp igen! Jo, v gör nog så och låser.

Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.