MuscleTech GP, Västerås 2007

Home Forums Tävlingar och Events MuscleTech GP, Västerås 2007

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 199 total)
  • Author
    Jorgen wrote:
    Om du tilläts tävla med icke reglementsenliga poseringsbyxor på VM så har den som godkänt dom där gjort fel ja. Hur denne person tänkt när han/hon godkände dom (om dom nu enligt reglerna inte är godkända) kan naturligtvis inte jag svara på, det får du fråga vederbörande om.
    Vad Björnfot har med saken att göra förstår jag inte riktigt faktiskt.

Jag förstår iofs inte vad problemet är överhuvudtaget. Är poseringsbyxorna glansiga så är dom inte godkända enligt reglerna och är dom inte godkända enligt reglerna så får dom inte användas på tävling.

Tidigare så skrev du så här. ”Tydligen gjordes det inte på VM om du fick tävla i ett par poseringsbyxor som INTE är ok i Sverige.” Sen skriver du. ”(om dom nu enligt reglerna inte är godkända)”. Du låter inte säker på din sak.
    Du har ju inte sett posebrallorna, men det har däremot Björnfot gjort och han sitter väl med i förbundet och har relativt bra insyn i reglementet, eller??? Detta är anledningen till att jag drog upp hans namn. Ber om ursäkt, men jag drog förhastade slutsatser och antog att du skulle förstå det.
    För allas vetskap så finns det ju olika nyanser av glansigt tyg.

Mvh Klubban.

Nu börjar väl det hela att spåra ur en smula, eller hur?

Frågan är väl om vi ska följa reglementet eller inte? I reglementet står MATTSVART i rond 1. Allt annat är out of bounds. Ett par blanka byxor är inte matta, det är ganska enkelt att förstå.

Jag kan inte heller se vad vännen Ulf har med det hela att göra. Hans uppdrag på plats var väl av en helt annan omfattning än att kolla att ni hade rätt utrustning (självklart hade han sagt till om det varit något uppenbart han sett varit utom ramarna, men även han kan missa)? Ulf är ordförande (vilket i sig inte innbär att man ska vara fullt uppdaterad på alla regler i alla grenar) och var med för att coacha, vilket mer än väl är fulltidssysselsättning.

Planen var ju att även jag skulle varit med och hade jag varit med hade jag nog sagt ifrån OM det varit otillåten utrustning. Min uppgift som ledamot av domarkommittén är att vara fullt uppdaterad om både det formella regelverket och praxis, när den avviker från regelverket. Att Klubbans byxor sen gled igenom (OM de nu var underkända) är en helt annan historia, även det.

Innan vi snackar för mycket om att måla in oss i hörn, skulle vi kanske fokusera på the big issue.

Ska vi följa reglerna eller inte? Hur mycket ”fusk” är just du beredd att acceptera från dina konkurrenter? Hur mycket fusk tror du dina konkurrenter accepterar från din sida? Hur blir stämningen om alla kör sitt race? Vem tar ansvaret när allt ballar ur?

Varför inte göra det lätt för oss: Följer alla reglerna ger det mindre behov av kontroll och mer tid över till att prestera, bjuda på god show och ha en skön stund tillsammans. Låter inte det bra?

Klubban wrote:
    Tidigare så skrev du så här. ”Tydligen gjordes det inte på VM om du fick tävla i ett par poseringsbyxor som INTE är ok i Sverige.” Sen skriver du. ”(om dom nu enligt reglerna inte är godkända)”. Du låter inte säker på din sak.
    Du har ju inte sett posebrallorna, men det har däremot Björnfot gjort och han sitter väl med i förbundet och har relativt bra insyn i reglementet, eller??? Detta är anledningen till att jag drog upp hans namn. Ber om ursäkt, men jag drog förhastade slutsatser och antog att du skulle förstå det.
    För allas vetskap så finns det ju olika nyanser av glansigt tyg.

Mvh Klubban.

Nja, skall du citera mig så gör det gärna rätt, jag skrev inte ”inte” med versaler.
    Jag har inte påstått att dina poseringsbyxor inte är ok i Sverige, jag har inte sett dom än.
    Låt oss ta en titt på vad reglerna säger.

Quote:
    Article 86 – Attire for Round 1 (Quarter Turns and
    Mandatory Poses):
    The attire for Round 1 is posing trunks, which must conform to
    the following criteria:
    1. Plain opaque in style.
    2. Solid black in colour.
    3. Cloth fabric in material (no plastic, rubberized, or similar
    material).
    4. Matt in texture (no shiny material).
    5. No ornamentation, frills, lacework edges and/or borders.
    6. At least 2 cm high on the sides and covering a minimum of
    one-half of the gluteus maximus and all of the frontal area.
    7. No footwear.
    8. No jewellery or other accessories, except for a wedding ring.

I rond två och tre är det däremot det här som gäller.

Quote:
    Article 90 – Attire for Round 2 (Posing Routines):
    The attire for Round 2 is posing trunks, which must conform to
    the following criteria:
    1. Colour, material, texture at the discretion of the competitor.
    2. No ornamentation, frills, lacework edges and/or borders.
    3. At least 2 cm high on the sides and covering a minimum of
    one-half of the gluteus maximus and all of the frontal area.
    4. No footwear.
    5. No jewellery or other accessories, except for a wedding ring.
    6. No props.

Problemet är ju fortfarande vad som är matt och inte. Ingen har lust att dieta i 3 mån för att bli stoppad för att ens byxor är för glansiga. Är som norrbaggen skriver :) inte att vi vill vara några dryga personer.
    Utbudet av poseringsbyxor är väldigt dåligt i Sverige därför hade det varit kanon om någon kunde ge exempel på ett par som är ”lagliga”

Janpeter Sangborn wrote:
    Nu börjar väl det hela att spåra ur en smula, eller hur?

Frågan är väl om vi ska följa reglementet eller inte? I reglementet står MATTSVART i rond 1. Allt annat är out of bounds. Ett par blanka byxor är inte matta, det är ganska enkelt att förstå.

Jag kan inte heller se vad vännen Ulf har med det hela att göra. Hans uppdrag på plats var väl av en helt annan omfattning än att kolla att ni hade rätt utrustning (självklart hade han sagt till om det varit något uppenbart han sett varit utom ramarna, men även han kan missa)? Ulf är ordförande (vilket i sig inte innbär att man ska vara fullt uppdaterad på alla regler i alla grenar) och var med för att coacha, vilket mer än väl är fulltidssysselsättning.

Planen var ju att även jag skulle varit med och hade jag varit med hade jag nog sagt ifrån OM det varit otillåten utrustning. Min uppgift som ledamot av domarkommittén är att vara fullt uppdaterad om både det formella regelverket och praxis, när den avviker från regelverket. Att Klubbans byxor sen gled igenom (OM de nu var underkända) är en helt annan historia, även det.

Innan vi snackar för mycket om att måla in oss i hörn, skulle vi kanske fokusera på the big issue.

Ska vi följa reglerna eller inte? Hur mycket ”fusk” är just du beredd att acceptera från dina konkurrenter? Hur mycket fusk tror du dina konkurrenter accepterar från din sida? Hur blir stämningen om alla kör sitt race? Vem tar ansvaret när allt ballar ur?

Varför inte göra det lätt för oss: Följer alla reglerna ger det mindre behov av kontroll och mer tid över till att prestera, bjuda på god show och ha en skön stund tillsammans. Låter inte det bra?

Ja spåra ur är rätta ordet, däremot så blir jag lite förbryllad av att du tar Jörgen i försvar eftersom att han dömmer ut ett par brallor han inte har sett.
    Sen var går gränsen för definitionen blank?
    Det var väldans vad svårt det var att förstå att Ulf har sett brallorna och kan därmed ge sitt utlåtande, jag pratar inte om vad hans uppdrag var utan att han om nån kan ge en objektiv bedömning om brallorna kan tänka sig vara godkända eller inte.
    Vad anbelangar hans uppdrag så kan jag intyga att han var otroligt bra i alla hänseenden. Det finns absolut inget att anmärka på vad gäller den saken.
    För att inte belasta Ulf med sånna här petitesser så bifogar jag en bild på VM och brallorna. Så kan ju Jörgen och ni andra som bestämmer själva avgöra om dom är godkända eller inte. Kan tillägga att det var väldigt många som hade lika glansiga brallor som jag.
    Sen att du inte kunde följa med av naturliga skäl JP var ju synd, eftersom att stackars Ulf verkligen hade mycket att stå i.
    Sen när det gäller att följa regler eller inte så är ju svaret enkelt, följ bara IFBB´s sätt att hantera sånna här situationer.

Jorgen wrote:
    Jag har inte påstått att dina poseringsbyxor inte är ok i Sverige.

Det var ju precis de du gjorde, kan vara klokt i att låta JP hantera detta ämne eftersom att du verkar vara ute och cyklar.

Mvh Klubban.

Och vad anbelangar reglementet så godkände dom ju brallorna.

Klubban wrote:
    Det var ju precis de du gjorde, kan vara klokt i att låta JP hantera detta ämne eftersom att du verkar vara ute och cyklar.

Mvh Klubban.

Jag har tydligen utryckt mig på ett sätt som gjorde att det var svårt att förstå vad jag menade. Jag ber om ursäkt för det och skall försöka vara lite tydligare nästa gång jag skall skriva till dig.
    Och cyklar gör jag inte, det är rent för kallt för det. Jag tar bilen istället.

marals76 wrote:
    Problemet är ju fortfarande vad som är matt och inte. Ingen har lust att dieta i 3 mån för att bli stoppad för att ens byxor är för glansiga. Är som norrbaggen skriver :) inte att vi vill vara några dryga personer.
    Utbudet av poseringsbyxor är väldigt dåligt i Sverige därför hade det varit kanon om någon kunde ge exempel på ett par som är ”lagliga”

Ja du min käre vän, skönt att någon iaf förstår vad man vill få sagt. Synd bara att den här pajkastartävlingen tar upp allas uppmärksamhet och vi vilsna som inte har så bra koll får själva rota igenom amerikanske sidor och bara hoppas att de inte är för blanka eller för små i sidan…

Jag förstår att ni har mycket att göra, JP och Jörgen, inget snack om saken! Regler är dessutom till för att följas, det är självklart att alla ska tävla på samma villkor.

Alla dessa ”småsaker” är sånt som kan te sig väldigt omfattande när man tävlar för första gången. Man oroar sig för allt för man har ingen aning om hur det ska göras rätt. Vi är beroende av att någon förklarar eller iaf underlättar processen för oss och därmed minskar vår nervositet. Alla dessa saker som färg, invägning, brallor etc. det är självklart för alla erfarna! Men för oss nya är detta helt nya prylar och VI VILL GÖRA RÄTT! Vi vill inte ställa till problem för dommare och andra inblandade. Det enda man vill är ju att allt ska flyta på så man kan fokusera på det viktigaste, att tävla!

marals76 wrote:

Nä för problemet är att det finns inga företag i sverige som jag varit i kontakt med som har matta byxor!

Jorgen wrote:
    Jag har tydligen utryckt mig på ett sätt som gjorde att det var svårt att förstå vad jag menade. Jag ber om ursäkt för det och skall försöka vara lite tydligare nästa gång jag skall skriva till dig.
    Och cyklar gör jag inte, det är rent för kallt för det. Jag tar bilen istället.

Det är inte bara mig du ska vara tydlig emot, du besitter ju en position som vi tävlande vill rådfråga ibland. Och då är det ju viktigt att man är rak och korrekt som tex JP och Ulf.
    Bra svar angående cyklingen. :up:

norsk_gadd wrote:
    Ja du min käre vän, skönt att någon iaf förstår vad man vill få sagt. Synd bara att den här pajkastartävlingen tar upp allas uppmärksamhet och vi vilsna som inte har så bra koll får själva rota igenom amerikanske sidor och bara hoppas att de inte är för blanka eller för små i sidan…

Jag förstår att ni har mycket att göra, JP och Jörgen, inget snack om saken! Regler är dessutom till för att följas, det är självklart att alla ska tävla på samma villkor.

Alla dessa ”småsaker” är sånt som kan te sig väldigt omfattande när man tävlar för första gången. Man oroar sig för allt för man har ingen aning om hur det ska göras rätt. Vi är beroende av att någon förklarar eller iaf underlättar processen för oss och därmed minskar vår nervositet. Alla dessa saker som färg, invägning, brallor etc. det är självklart för alla erfarna! Men för oss nya är detta helt nya prylar och VI VILL GÖRA RÄTT! Vi vill inte ställa till problem för dommare och andra inblandade. Det enda man vill är ju att allt ska flyta på så man kan fokusera på det viktigaste, att tävla!

Förresten så kom jag just på att jag lånade ut mina brallor till en kille som tävlade i CBB på Fitnessfestivalen 2006. Och då var det ingen som sa något.

Fast nu är det ju 2007 och nya regler förmodar jag.

Jag tror vi är helt överens i stort. Vi vill alla att så många som möjligt ska göra så bra från sig som möjligt.

Vi är dessutom väldigt få, men i en väldigt trång ankdamm, så att kasta dynga på varann leder ingen vart. Jag tror att vi måste tillåta att våra medankor någon gång uttrycker sig på ett sätt vi inte förstår, utan att vi gör stor sak av det. Dessutom är ju vägen från det tänkta, via det sagda/skrivna, via det hörda till det tolkade ganska lång och mycket förvankas på vägen. Det vet alla som läst kommunikation. En kommunikation som inte fungerar kan sällan lastas enbart en av parterna. Vore vi mer öppet inställda till att det vi hör inte alltid är det som sägs eller det som menas skulle vi troligen slippa en och annan konflikt och troligen skulle ett och annat krig kunnat undvikits genom historien.

Att det ibland kan vara nervöst att satsa mot en tävling förstår nog alla, men det blir inte bättre av att vi dessutom ger någon sorts accept för ditten och datten. Att göra det via bild är dessutom grymt förrädiskt. Jag är hellre sträng och ”elak” på forumet i god tid innan tävlingen än att tvingas vara det på plats, strax innan start. Då tror jag att stresshormonerna skulle nå rekordnivåer. Strikta ramar ger mindre att fundera på, vilket borde ge ett lugnare sinne och mer kraft till att prestera.

Ska vi dessutom hårddra det är det inte domarnas uppgift att hjälpa de tävlande med utrustningen. Att vi försöker hjälpa till, trots det är en helt annan historia. Vi gör det med risken att någon anser sig ha fått ok, utifrån en bild eller ett par rader i ett mail. Det är ju först i verkligheten som vi egentligen kan säga vad som är ok eller inte.

Att det är svårt att få tag på rätt utrustning är måhända ett faktum, men fortfarande inget som ger vare sig mig, Jörgen eller andra domare rätt att tumma på regelverket, med mindre än att vårt förbund fått ok från IFBB att göra så.
    Att det ibland är lite si och så med efterlevnaden av reglerna är ett problem som IFBB är medvetna om och försöker komma tillrätta med. Den enda trösten är att vi inte är ensamma om att ha varit lite svajiga i vår tillämpning genom åren.

Jag hoppas att vi alla är överens om att det mest riktiga trots allt är att följa reglerna så gott vi alla kan? Vår ambition är i alla fall att vi ska göra allt som vi kan för att reglerna ska följas för att skapa de mest sportsliga förhållanden som går.

För övrigt önskar jag er alla en fredlig vår och ett riktigt framgångsrikt 2007.

Jan-Peter vad gäller om man är junior och har tävlat tidigare? måste jag gå upp mot -90 killarna på MTGP eller får jag tävla i nybörjarklassen?

För att göra reglerna så enkla och lättbegripliga som möjligt är det en sak som gäller:

Den som vill tävla som nybörjare får aldrig tidigare ha stått på en scen i någon av våra grenar.

Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 199 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.