Nordiske Mesterskaber 2007

Home Forums Tävlingar och Events Nordiske Mesterskaber 2007

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 292 total)
  • Author
    Annika Warg wrote:
    Hej Anne!

Tyvärr är det väl ingen nyhet att det i den här ”sporten” ibland kan bli ”lite fel” när inte ”rätt” person/er sitter på rätt plats/position :)

Det är trist att behöva säga det men jag tror det är svårt att helt komma i från disskutioner rörande placeringar m.m. då det som kan kännas så rätt för någon, tydligt kan vara så fel för någon annan även då det finns ”självklara” riktlinjer för regler och bedömning.

Ja jag vet det.:) Det händer ju hela tiden till och med i helt nationella tävlingar. Är ngn 2. eller 3. kan vara ibland bara en ”smaksak”, alla gillar olika typer av fysiker. Men reglerna och sådana självklara kriterier borde ju vara samma…men det vad kan vi göra, att alla länder har internationella domarna, som är aktivt med i internationella domararbete. Vet inte om ni har/alla länder har, men vet, att vi har.

Och detta vad jag skrev var inte mot tävlande. Underbara killar och vackra tjejer i dagens tävling. Försökte bara lite ”väcka” alla förbund, att något kunde kanske göras..

När det gäller BF tycker jag tävlingen verkar någorlunda rätt och regelmässigt bedömd. BF är en svår gren att bedöma men denna gången blev det enligt mig helt opartiskt och utan ”politik” som många gånger Sverige.:up:

Så vitt jag kan minnas, just hemkommen från dignande bankett, så var domarbesättningen följande under dagen:

0 domare från Sverige
    2 domare från Norge
    3 domare från Tyskland (!)
    2 domare från Finland
    1 domare från Estland
    6 domare från Danmark

Det kan ha diffat någon på en nation eller två, men detta var min generella tolkning.

Jag noterade själv några märkliga domslut under dagen, men också några märkliga domarrutiner.

När det gäller Finlands upplevda minus bland domarna så kan jag faktiskt hålla med om en del. Som att Jari Mentula borde segrat i tungvikten. Likaså fanns det en kille i 90:an som borde ha blivit aningen högre placerad. Men fler ”bortdömningar” än så är svårt att bergsäkert identifiera när vi pratar om subjektiva bedömningssporter.

Där fanns även en kille i 80:an som var den som allra mest flagrant ”särade” på fötterna i poseringarna. Han nationalitet? Jo, han var från Finland. Dessutom blev han enligt mig för högt placerad i resultatlistan senare.

Så om jag skulle få summera Finlands tur och otur med domsluten denna helg skulle det bli: 1-2.

mvh

Alex

Anne wrote:
    Ja jag vet det.:) Det händer ju hela tiden till och med i helt nationella tävlingar. Är ngn 2. eller 3. kan vara ibland bara en ”smaksak”, alla gillar olika typer av fysiker. Men reglerna och sådana självklara kriterier borde ju vara samma…men det vad kan vi göra, att alla länder har internationella domarna, som är aktivt med i internationella domararbete. Vet inte om ni har/alla länder har, men vet, att vi har.

Jag är inte helt hundra säker på hur det i dagsläget är med Svenska internationella domare (men håll ut…JP ger oss säkert besked inom mkt kort :D), men jag tror det enbart finns ett par stycken som är helt godkända och vad jag vet så var ingen av dessa på plats och dömde.

Självklart ska/bör reglerna vara lika, så att det döms på ett sätt som inte ska behövas ifrågasättas allt för mkt. En placering upp eller ner, ja det kan ju helt enkelt bara handla om en ”smaksak”/vilken typ av fysik man gillar, blir det dock större ”hopp” bör det självklart ses över/ifrågasättas.

Det är kul med dig Anne, för du är verkligen hårt engagerad i denna lite udda sport. Ha en fortsatt trevlig helg. :)

Annika Warg wrote:
    Jag är inte helt hundra säker på hur det i dagsläget är med Svenska internationella domare (men håll ut…JP ger oss säkert besked inom mkt kort :D), men jag tror det enbart finns ett par stycken som är helt godkända och vad jag vet så var ingen av dessa på plats och dömde.

Skulle bara vilja klarlägga att det inte krävs internationell domarlicens för att få döma på Nordiska Mästerskapen – endast nationell.

mvh

Alex

Alex Danielsson wrote:
    Skulle bara vilja klarlägga att det inte krävs internationell domarlicens för att få döma på Nordiska Mästerskapen – endast nationell.

mvh

Alex

Jo det vet jag Alex, svarade bara på Annes fråga om internationella domare, att vi i dagsläget inte har så många sådana i Sverige och att ingen av dessa fanns på plats under NM idag. ;)

Hoppas ni fått fira ordentligt, för det är en riktigt tjusig donna du har Alex :emo-thumb

Alex Danielsson wrote:
    Så vitt jag kan minnas, just hemkommen från dignande bankett, var domarbesättningen följande under dagen:

0 domare från Sverige
    2 domare från Norge
    3 domare från Tyskland (!)
    2 domare från Finland
    1 domare från Estland
    6 domare från Danmark

Det kan ha diffat någon på en nation eller två, men detta var min tolkning.

Jag noterade själv några märkliga domslut under dagen, men också några märkliga domarrutiner.

När det gäller Finlands upplevda minus bland domarna så kan jag hålla med om en del. Som att Jari Mentula borde segrat i tungvikten. Likaså fanns det en kille i 90:an som borde ha blivit aningen högre placerad. Men fler ”bortdömningar” än så är svårt att bergsäkert identifiera när vi pratar om subjektiva bedömningssporter.

Där fanns även en kille i 80:an som var den som allra mest flagrant ”särade” på fötterna i poseringarna. Han nationalitet? Jo, han var från Finland. Dessutom blev han enligt mig för högt placerad i resultatlistan senare.

Så om jag skulle få summera Finlands tur och otur med domsluten denna helg skulle det bli: 1-2.

mvh

Alex

Tjaaa Alex

Kul att få träffa dig personligt och bara per mail :up:

dway wrote:
    Tjaaa Alex

Kul att få träffa dig personligt och bara per mail :up:

Detsamma! :emo-thumb

mvh

Alex

Alex Danielsson wrote:
    Detsamma! :emo-thumb

mvh

Alex

Som du vet då är jag här och där. Om du behöver informationer från litten DK då skriv mig Alex :-)

Ha en bra söndag :-)

Hmm, det vad jag skrev handlade inte bara resultater av de finska atleter utan hela bedömningen. :)

Men viktigast är att vi fick i år NM (det var ju nära att vi inte skulle fått det..) och hoppas allt detta bara väcker många goda diskussioner på positivt sätt och vi får bara bättre tävlingar i framtiden.

Dway, vet du, när får vi bilder från finaler på M.I?

(Fast det kräver inga internationella domarlicenser i NM, men att alla hade såna, kunde kanske göra bedömningen bara ännu bättre. Om domarna skulle döma också utomlands, på tex EM och VM, så skulle de också uppdatera sina uppfattningar om regler lite bättre. + att vara med i det internationella domararbete skulle bara påverka positivt. )

Anne wrote:
    (Fast det kräver inga internationella domarlicenser i NM, men att alla hade såna, kunde kanske göra bedömningen bara ännu bättre. Om domarna skulle döma också utomlands, på tex EM och VM, så skulle de också uppdatera sina regler lite bättre. + att vara med i det internationella domararbete skulle bara påverka positivt. )

Det tror jag faktiskt inte. Och det säger jag inte för att jag inte själv är en internationell domare (än) utan bara nationell. Som domare (internationell eller nationell) skall man vara uppdaterad på regler osv.

Hmm, jag sa ju inte att alla nationalla domare skulle vara ”in out of space” om bedömining och regler. Kan vara tvärtom i sådana fall(att några nationella domare är ”bättre” än internationella..)

Men det var bara ett förslag hur kunde man kanske förbättra några saker..

Don’t get me wrong.. :)

Anne wrote:
    Dway, vet du, när får vi bilder från finaler på M.I?

Dom kommer idag… M.I. skulle foto alle atlerter först så dom kunne ta sina bilde med hem på en CD-rom…. Atleter först och sen bilder på nettet :-)

:pop:

Anne wrote:
    Hmm, jag sa ju inte att alla nationalla domare skulle vara ”in out of space” om bedömining och regler. Kan vara tvärtom i sådana fall(att några nationella domare är ”bättre” än internationella..)

Men det var bara ett förslag hur kunde man kanske förbättra några saker..

Don’t get me wrong.. :)

I didnt get you wrong. :)

Jag förstod hur du menade, men min poäng är att oavsett om man har en nationell eller en internationell domarlicens så skall man kunna reglerna och IFBB code of ethics.

Tack til alle dom som var på att äta efter NM på Scandic Roskilde, som gjorde så godt och gav en jätte bra Service

Viewing 15 posts - 211 through 225 (of 292 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.