Home › Forums › Tävlingar och Events › Pros and cons om SM AF?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 september, 2006 at 10:27 #967264Anonym anvandareMember
Vi är lite trötta i arrangörsstaben idag, men ändå vill vi be om synpunkter på plus- och minussidan om årets SM. Tyck gärna till medan intrycken är färska!
Sånt som rör bedömningen i de olika ronderna får ni ta i andra trådar eller via pm till mej. Här vill jag bara att ni skriver synpunkter om arrangemanget ur tävlande-, coach- eller publiksynpunkt. Domare får gärna tycka till de med, men inte om bedömningen alltså. OK?
Kör så det ryker!
24 september, 2006 at 10:27 #90001Anonym anvandareMember24 september, 2006 at 11:09 #967265Anonym anvandareMemberETT STORT TACK FÖR EN MYCKET BRA ARRANGERAD TÄVLING!! :emo-thumb
många positiva grejer, några var:
* tiderna stämde, inga förseningar. lagom mycket tid mellan ronderna så man hann återhämta sig och fokuser om.
* gott om plats backstage för färg, laddning, uppvärmning etc
* en mycket bra hinderbana: stabila hinder som inte trillar när man tittar på dem, lätta regler att förstå hur man ska genomföra banan och bra längd på banan.
* det verkade ha gått smidigt och snabbt under inregitreringen för de som var där i tid . när jag kom en timme för sent var ju alla klara :emo-thumb
* trevligt initiativ med middag på kvällen. tyvärr kunde inte alla stanna så länge…
*snabba besked med protokoll backstage om hur ställningen låg mellan de tävlande.
förbättringar till näta gång:
* jag upplevde att inte alla funktionärer hade helt koll på vad som gällde eller inte gällde. vid ett tillfälle ändrade funktionärerna klockslaget för styrkemomentet backstage. istället för 45 min kvar till chins o dips blev det nedkortat till 15 min. jag började snabbt förbereda mig för att 5 min senare få nya instruktioner om att det visst var 45 min kvar.
i och för sig är detta sånt som brukar hända under tävling men ändå….* jag saknade en prispall
* att en deltagare fick göra om ett hinder i hinderbanan för att hon enligt domare genomfört det fel, fastän hon egentligen gjort rätt….men det rättade ju till sigtill slut när hon fick springa om hela…åter igen: alla funktionärer/domare har samma info om regler…
förstår att det kan bli missförstånd och fel ibland men….ändå nåt som kan bli bättre24 september, 2006 at 21:16 #967266Anonym anvandareMemberTack för era synpunkter, Mia och Micke!
Lite kommentarer till kommentarerna:
Registreringen gick smidigt. Fyrtio tävlande på under fyrtio minuter. Helt ok…
Hinderbanan är Peter Hedqvists förtjänst. Han har jobbat uppemot 70 timmar med denna, samtidigt som han förbereder sig för DC. All cred till honom. Tiden blev som vi trott, riskerna relativt eliminerade och utslagsgivande var det.
Funktionärerna hade den information de skulle ha, men ibland funkar även funktionärer som vanliga människor – eller som ni tävlande – nerver och annat gör att man rör till det. De tider som fanns angivna i körschemat var de tidigaste starttiderna för varje moment som vi kunde tro på. Det innebar att ett moment aldrig kunde starta tidigare än vad som var angivet. När vi under en tid var hela fyrtiofem minuter före körschemat (säkert nån sorts svenskt rekord för AF), blev det en släng av mänsklig faktor som rörde till det och en felaktig tid ropades ut. Jag vet inte exakt hur lång tid det tog innan det korrigerades, men hoppas att det inte var alltför länge. Vi lär oss av detta och gör ännu en dubbelkoll till nästa år att alla är införstådda med vad som gäller vid olika specifika situationer (det händer ett gäng saker under en tävlingsdag, som man inte kunnat förutse).
Prispallen är borttagen, enligt direktiv från IFBB. De vill ha finallinen på mästerskap uppställd som vi gjorde det. Om det är bra eller inte kan man alltid diskutera. De flesta prispallar är fula, tycker jag. Ska man göra en snygg prispall (vilket vore grymt häftigt!) kostar det en del.
Angående hinderbana och domare, så hade alla domare exakt samma information som de tävlande. Även här är det den mänskliga (eller omänskliga, om man så vill) faktorn som stökade till det. Svårt att gardera sig mot. Tyvärr händer sånt i alla idrotter då och då. Hur många feldömda offsider och missade straffar har vi inte sett genom åren? Ingen lösning, men ändå ett stort steg mot att reducera detta till ett minimum är att vi framöver, förhoppningsvis, får tillfälle att utbilda domarna oftare. Mer utbildning, mer praktik, ger en säkrare domarinsats, där sånt som nerver och stress får en mindre inverkan och missarna blir mycket färre. Vi ska inte glömma att både tävlande och domare i många fall får ett enda tillfälle per år att visa vad de kan. Spelar man fotboll och det blir en mindre bra insats idag, är det troligen ny match och ny chans redan i veckan eller nästa helg. Det blir en viss skillnad det. Som Mia skriver, tror jag också att det löste sig till det bästa för tjejen som blev drabbad.
I de fakta som gick ut till de tävlande stod tydligt att ingen genomgång eller vägvisning skulle ske. Jag anser att om vi någonsin ska få AF accepterat som idrott, måste de tävlande, oavsett kolisbrist, ta tag i att lära sig banan. En slalomåkare memorerar lätt 50-60 portar gånger två, bara för en enda tävling. Ny bana i morgon… Att inte kunna hålla reda på sex hinder, som dessutom inte gav så många alternativa lösningar, tycker jag är lite dåligt. Att tävlande springer till den tomma viktstationen istället för den där de ska hämta vikterna är helt den enskildes eget ansvar, oavsett diet eller inte. Nerver – ja. Lågenergi – ja. En del av spelet -definitivt. Att inte ha vägvisning (ibland har vi nästa lett de tävlande runt banan!!!) är även en rättvisefråga. Det blir alltid snack om att någon fått mer, snabbare eller bättre hjälp än konkurrenten. Utan den hjälpen ett moment mindre att tjafsa om. Dessutom sparar vi personal.Musiknivån är en svår sak. Dels lite tyngd för att få upp trycket i lokalen, dels ska speakern höras. Svårt! Vi har dock själva intrycket att det borde gå att höja ett snäpp utan att det blir fel.
Ljuset ska vi se över. Det verkar som att det inte var helt stabilt i inställningarna och ser dessutom lite olika ut beroende på var man satt. När vi ställde in det på fredag, gjorde vi det på två tävlande som i o f s var i bra form, men som inte hade särskilt mycket färg. Det lär vi oss av och testar på målade människor nästa år.
Vid ljuschecken såg allt bra ut och vi ändrade en del i inställningarna för att få ett jämnt ljus över hela linen. Sedan har något förändrat sig. Jag ska ha en check med ljusteknikern i veckan för att se vad som mankerade.Tack för ert engagemang. Era åsikter är mycket värdefulla, för att förbättra arrangemangen. Det är ofta de små detaljerna som är skillnaden mellan succé och katastrof. Jag lärde mig massor i lördags, som kan komma till nytta redan på ”stora SM” i Västerås.
24 september, 2006 at 21:25 #967267Anonym anvandareMemberhåller med dig om det mesta….mänskliga faktorer är svåra att komma ifrån…
men även om prispaller är fula så är de roliga att kliv upp på
men men inte hela världen ju!25 september, 2006 at 08:57 #967268Anonym anvandareMemberMKt bra genomfört. Saknade dock att något berättade för mighur många dips jag gjorde, ingen speaker sa det under mina 35, inte heller de dommare som räknade. Spelar ju ingen roll nu men jag funerade flera gånger under det att jag hängde där….
Tini
25 september, 2006 at 09:59 #967269Anonym anvandareMembertycker att det var en bra tävling, men hinderbanan var grym *LER*och det skall den vara, bra att resultaten kom upp så fort och att det fans att läsa på förbundssidan samma kväll.. kanon tävling !!!
26 september, 2006 at 08:22 #967270Anonym anvandareMemberLite åsikter från Seth och Johanna om årets SM i AF:
Positiva reflektioner:
* Val av arena var mycket bra, bra läktare för publiken
* Backstage var det gott om plats och vi upplevde att de som skötte om oss med info om tider och vad som skulle hända härnäst fungerade som det skulle
* Den nya formen på tävlingsgrenen med elemenering var verkligen bra både för publik och för tävlande, då tävlingen inte tog en hel dag
* Styrkemomentet löpte på bra och, även om två personer körde samtidigt (chins – dips) verkade det ändå som att publiken fick en bra översikt, dessutom gick det snabbt. Man fick vila tillräckligt länge.
* Resultaten kom upp snabbt vilket var bra för oss tävlande och för publik
* Inmätning gick snabbt och var bra med en ordning i klasser, fortsätt med detta!
* Hindebanan var bra uppbyggd, stabil och lagom lång
* Schemat höll hela vägen, detta var nog den bästa genomförda tävlingen jag varit på!
* Att man sprang hinderbanan mot den ”största konkurrenten” gjorde hela momentet mer publikvänligt.Negativa reflektioner:
* På hinderbanan fanns det en del tävlande som blev konstigt bedömda på bla armgången. Det kanske hade varit bra med en genomgång på inmätningen med ALLA domare på plats.
* Er beskrivning på nätet om hindebanan stämde inte överrens med verkligheten, om vi ska kunna springa den utan genomgång måste detta verkligen stämma, för att undvika eventuella bråk om regler etc.
* Ljuset på scenen var inte särskilt bra, enligt min uppfattning (av att dömma på bilderna jag sett)Hoppas på ett NM lika väl genomfört!
MVH Seth & Johanna26 september, 2006 at 08:42 #967271Anonym anvandareMemberGrattis till en bra insats och tack för dina synpunkter – värdefullt!
Angående hinderbanan, hade alla domare exakt samma information som de tävlande, som jag skrivit ovan (en av de domare som gjorde en miss var dessutom med på genomgången). Kortslutning i hjärnan är svårt att gardera sig mot.
Beskrivningen stämmer väl, sånär som att förhållandet mellan hinder 1 och 2 inte är helt korrekt? Som hindren var placerade på tävlingsdagen fanns inga logiska alternativa vägar än den rätta?
Ljuset ja. Kollat och vi har hittat vad som mankerade. Till nästa år ska i alla fall det felet kunna undvikas.
26 september, 2006 at 11:49 #967272Anonym anvandareMemberJag tycker att det var ett mycket bra arrangemang!!! Tack för det, det gör det värt att tävla igen! Jag frågade de stackars funktionärerna flera gånger, om de utsatta tiderna verkligen stämde, eftersom jag mindes hur det var förra året då man fick springa in på scen tidigare än det var sagt i varje moment, vilket gjorde att man blev uppstressad.
Bra:
¤ Tidsplaneringen verkligen genomtänkt!¤ Vid frågor fick man svar av funktionärerna, och svaren stämde! Det tror jag uppskattades av alla tävlanden!
¤ Mycket bra hinderbana, rolig och perfekt längd! Ger utslagning och man måste verkligen vara väl genomtränad för att ta en bra placering! Mycket bra!
¤ Att alla tävlanden fick exakt 15 min mellan styrkemomenten, det gör det mer rättvist! Och man vet när man ska in till dipsen!
¤ Lagom tid mellan de olika tävlingsmomenten, symetri, chins, dips, hinderbana, final!
¤ Bra sal att vara i, bra ljus, bra utsikt för publiken!
Att förbättra/Mindre bra:
¤ Tidtagningen i hinderbanan, varför inte använda celler, eller att de tävlande får trycka av och på en knapp själva. Manuell tidtagning av olika domare garanterar absolut ingen rättvisa, när det är så små marginaler. En sen avtryckning kan medföra att en tävlande som sprang bättre en en annan, ändå får någon hundradel sämre tid, och därmed sämre placering!¤ Domarna gärna får räkna dipsen. Chinsen hade ju speakern ganska bra koll på, men dipsen hade man ingen aning om, om man inte räknade själv förståss.
¤ Lite fler lätta vikter bakom scen till tjejerna att pumpa upp sig med. Vi fick nästan slåss om dem =- )
¤ Att en tjej fick springa om hinderbanan, det rörde om rejält i placeringarna bland långa tjejer! Och när sådant sker så skulle det uppskattas om informationen gick fram till de andra tävlanden i den klassen! Om en domarmiss sker på det sättet, vet inte exakt vad missen var, men då borde man ju ta om tiden direkt, alt. stoppa tiden, inte låta den tävlande springa om hela banan en gång till. (Man springer ju alltid bättre en andra omgång!) För att säkra att sådant inte sker och för att garantera att tiderna stämmer så borde två domare ta tid på varje tävlande, och sedan räkna ut en mellantid!
Det var lite ris och ros och tips från mig! Överlag en superbra tävling! Tack!
MVH Anna K
26 september, 2006 at 12:22 #967273Anonym anvandareMemberJag tycker tävlingen var mycket bra arrangerad. Det var nog den mest publikvänliga af tävling jag någonsin varit på.
Det enda konstiga med tävlingen var dipsen. Vet inte exakt hur det var för damerna, men för herrarna var det konstigt.
Domarna verkar inte ha räknat dipsen högt för dom tävlande så att dom visste när dom gjorde rätt eller fel. Dom har heller inte sagt ifrån under själva momentet när en dips var ok / inte ok.
I ett exempel så fick en tävlande från oss höra ”Tja, dra bort 3 dips” från Monica EFTER MOMENTET. Hur resonerar domarna här? Om alla tre domarna säger så, då dras ju 9st dips bort, tänk om de syftade på samma dips.
Lika konstigt var det för andra tävlande från oss, domarna sa inte ett knyst utan det bara försvann en massa dips ut i tomma intet.
Det var givetvis inte bara vår förening som råkade ut för detta. Det värsta fallet var nog för Jimmy Lövgren. Jag filmade hans dips. På film gör han 45 dips (+några halva), resultatet blev 25. Domarna rörde inte på läpparna en gång under tiden han gjorde dipsen!
Jag lägger ut filmsnuttarna inom kort så får alla titta och se vad ni tycker.
Nu drabbade ju visserligen detta alla tävlande, så det var väll rättvist på något konstigt sätt antar jag.
26 september, 2006 at 12:39 #967274Anonym anvandareMemberVäldigt snygga diplom! :nod
26 september, 2006 at 12:50 #967275Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Väldigt snygga diplom! :nodJust ja, diplom var det snack om. Dock var det ju inte så många som faktiskt fick diplom.
Vet JP om dessa kommar att skickas ut till de tävlande som inte fick några? Man kanske kan skicka till varje förening så kan man dela ut dom sen.
26 september, 2006 at 13:08 #967276Anonym anvandareMemberHärligt med fler synpunkter!
Lite svar till Anna och Mattias:
Manuell tidtagning är svårt. Därför hade vi två tidtagare till varje deltagare, för att minimera risken för fel. Vi jobbade på en lösning med eletronisk tidtagning med sensorer, men tyvärr fick vi det inte att klaffa den här gången. Dock bör kanske nämnas att inga hundradelar var inblandade, utan att endast tiondelar kom med i resultatlistan. Med en arbetstid på över två minuter för de allra flesta är risken för att tiderna fäller avgörandet på det viset mycket liten. Det var färre än en tredjedel som ens hamnade inom en sekunds avstånd. Jag är övertygad om att resultatlistan blivit exakt den samma med elektronisk tidtagning, även om det skulle varit grymt häftigt med rullande display för publik. Vi jobbar på detta till nästa år. Inga skulle var tacksammare än domarna att få slippa ta tid.
Det här med dipsen främst, ser jag som ett betydligt allvarligare problem. Räkningen är en sak, den är alltid preliminär, men den tävlande ska tydligt få höra ”NEJ” när en repetition är underkänd och exempelvis ”’DJUPARE” eller ”BÄTTRE STRÄCK” när man tassar på gränsen. Antalet i sig är kanske inte det mest intressanta, för man gör väl alltid så många man kan, men att inte veta var gränsen mellan godkänt och icke godkänt går, gör ju uppgiften omöjlig. Domarna måste helt klart vara synkade för att undvika att fel antal reps blir godkända resp underkända. Det kan ju slå åt båda håll där. En rep som är underkänd hos en domare, måste ju räknas bort även av de andra.
Vikterna (var nu gränsen för lätt går?) var beräknade för att kunna matcha antal tävlande i de olika klasserna och vad man kunde förvänta sig att de behövde i vikt. Skulle även långa herrarna haft proportionerligt lika mycket vikter att pumpa med som damerna, skulle vi behövt dubbla antalet expanders, hantlar och stänger. Vi får se om vi ökar mängden till nästa år. Kan nog bli en ökning, färmst av expanders, som är enkla att transportera och att använda. Kan väl bara nämna, som lite kuriosa, att vi hade mer uppvärmningsutrustning än det varit på de flesta EM och VM jag varit på. Och då snackar vi 4-5 gånger fler deltagare.
Missen i hinderbanan i långa damklassen har avhandlats ovan. Dock håller jag inte med om att man garanterat skulle springa bättre en andra gång. Tror nog att merparten skulle säga tvärtom. Fysiologin stöder detta. Hade vi kunnat skulle vi självklart stoppat direkt, men missen blev inte klar för huvuddomaren förrän hon redan var i mål. Informationsmissen ber vi om ursäkt för. I och med att det drog ut på tiden innan vi gjort klart vad som hänt, för att kunna fatta ett riktigt beslut, och för henne att besluta sig för om hon skulle köra eller inte, hade vi lite tidspress, minst sagt. Hon sprang ca en kvart innan finalfysiken skulle börja. Hennes korrigerade resultat kom dock upp lite senare.
Tackar för att ni bryr er!
26 september, 2006 at 13:08 #967277Anonym anvandareMemberKlint wrote:Just ja, diplom var det snack om. Dock var det ju inte så många som faktiskt fick diplom.Vet JP om dessa kommar att skickas ut till de tävlande som inte fick några? Man kanske kan skicka till varje förening så kan man dela ut dom sen.
Kommer med posten.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.