Pros and cons om SM AF?

Home Forums Tävlingar och Events Pros and cons om SM AF?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Janpeter Sangborn wrote:
    Härligt med fler synpunkter!

Lite svar till Anna och Mattias:

Manuell tidtagning är svårt. Därför hade vi två tidtagare till varje deltagare, för att minimera risken för fel. Vi jobbade på en lösning med eletronisk tidtagning med sensorer, men tyvärr fick vi det inte att klaffa den här gången. Dock bör kanske nämnas att inga hundradelar var inblandade, utan att endast tiondelar kom med i resultatlistan. Med en arbetstid på över två minuter för de allra flesta är risken för att tiderna fäller avgörandet på det viset mycket liten. Det var färre än en tredjedel som ens hamnade inom en sekunds avstånd. Jag är övertygad om att resultatlistan blivit exakt den samma med elektronisk tidtagning, även om det skulle varit grymt häftigt med rullande display för publik. Vi jobbar på detta till nästa år. Inga skulle var tacksammare än domarna att få slippa ta tid.

Det här med dipsen främst, ser jag som ett betydligt allvarligare problem. Räkningen är en sak, den är alltid preliminär, men den tävlande ska tydligt få höra ”NEJ” när en repetition är underkänd och exempelvis ”’DJUPARE” eller ”BÄTTRE STRÄCK” när man tassar på gränsen. Antalet i sig är kanske inte det mest intressanta, för man gör väl alltid så många man kan, men att inte veta var gränsen mellan godkänt och icke godkänt går, gör ju uppgiften omöjlig. Domarna måste helt klart vara synkade för att undvika att fel antal reps blir godkända resp underkända. Det kan ju slå åt båda håll där. En rep som är underkänd hos en domare, måste ju räknas bort även av de andra.

Vikterna (var nu gränsen för lätt går?) var beräknade för att kunna matcha antal tävlande i de olika klasserna och vad man kunde förvänta sig att de behövde i vikt. Skulle även långa herrarna haft proportionerligt lika mycket vikter att pumpa med som damerna, skulle vi behövt dubbla antalet expanders, hantlar och stänger. Vi får se om vi ökar mängden till nästa år. Kan nog bli en ökning, färmst av expanders, som är enkla att transportera och att använda. Kan väl bara nämna, som lite kuriosa, att vi hade mer uppvärmningsutrustning än det varit på de flesta EM och VM jag varit på. Och då snackar vi 4-5 gånger fler deltagare.

Missen i hinderbanan i långa damklassen har avhandlats ovan. Dock håller jag inte med om att man garanterat skulle springa bättre en andra gång. Tror nog att merparten skulle säga tvärtom. Fysiologin stöder detta. Hade vi kunnat skulle vi självklart stoppat direkt, men missen blev inte klar för huvuddomaren förrän hon redan var i mål. Informationsmissen ber vi om ursäkt för. I och med att det drog ut på tiden innan vi gjort klart vad som hänt, för att kunna fatta ett riktigt beslut, och för henne att besluta sig för om hon skulle köra eller inte, hade vi lite tidspress, minst sagt. Hon sprang ca en kvart innan finalfysiken skulle börja. Hennes korrigerade resultat kom dock upp lite senare.

Tackar för att ni bryr er!

Angående tidtagningen i hinderbanan. Vill bara förtydliga lite, i både min och Amelies skiljde det 0,003 s mellan oss, dvs 2.19,4 och 2.19,1. I +180 finns ytterligare ett exempel på extremt lika tider 2.09,1 och 2.09,2. Det var det jag menade med osäkerheten i tidtagningen. När marginalerna, jag menar när en poäng kan göra en placering högre upp, så är det lite tråkigt bara när man råkar ut för det. Man kan ju inte låta bli att bli arg på sig själv eller tänka att det lika väl kunde ha varit miss i tidtagningen…Därför, för att göra det ännu mer rättvist, så vore det ju superbra om ni tittade över detta med elektronisk tidtagning!:up:

Anna wrote:
    Angående tidtagningen i hinderbanan. Vill bara förtydliga lite, i både min och Amelies tid blev det t.o.m. tusendelar med :|. Det skiljde 0,003 s mellan oss 2.19,4 s och 2.19,1 s. I +180 finns ytterligare ett exempel på extremt lika tider 2.09,1 och 2.09,2. Det var det jag menade med osäkerheten i tidtagningen. När marginalerna, jag menar när en poäng kan göra en placering högre upp, så är det lite tråkigt bara när man råkar ut för det. Man kan ju inte låta bli att bli arg på sig själv eller tänka att det lika väl kunde ha varit miss i tidtagningen…Därför, för att göra det ännu mer rättvist, så vore det ju superbra om ni tittade över detta med elektronisk tidtagning!:up:

Hur du får det där till tusendelar det vete f-n….

Var det några som åkte ut mitt under fysikronden eller?
    i herranas +180 fattas ju dom 3 som åkte ut på alla bilder man sett, även på en line där det är 16st.

Ja 16 gick vidare från fysikronden av totalt 19 deltagare. Efter chins/dips försvann ytterligare 8 st och efter hinderbanan ytterligare 3 st.

Anna wrote:
    Angående tidtagningen i hinderbanan. Vill bara förtydliga lite, i både min och Amelies tid blev det t.o.m. tusendelar med :|. Det skiljde 0,003 s mellan oss 2.19,4 s och 2.19,1 s. I +180 finns ytterligare ett exempel på extremt lika tider 2.09,1 och 2.09,2. Det var det jag menade med osäkerheten i tidtagningen. När marginalerna, jag menar när en poäng kan göra en placering högre upp, så är det lite tråkigt bara när man råkar ut för det. Man kan ju inte låta bli att bli arg på sig själv eller tänka att det lika väl kunde ha varit miss i tidtagningen…Därför, för att göra det ännu mer rättvist, så vore det ju superbra om ni tittade över detta med elektronisk tidtagning!:up:

Där har du faktiskt fel. Inga tusendelar på våra klockor. Hundradelar skalades bort och tiondelar var det som återstod, utöver minuter och sekunder. Var har du fått detta med hundra- och tusendelar från? Inget som finns vare sig på klockor, i protokoll eller i den verklighet som vi upplevde?

Manuell tidtagning ger en felmarginal på upp till 0,24 sekunder gentemot elektronisk tid, beroende på reaktionstider m m hos tidtagaren. Dock är denna relativt konstant från person till person och från ena gången till andra. Elektronisk tidtagning är mer exakt, och oftast något ”sämre” än manuell. Det är alltså lättare att få bra tid manuellt. Ett fel på en tiondel kan alltså vara teoretiskt och praktiskt möjligt i fallet med +180 ovan. Däremot är missar på tre-fyra tiondelar mindre troliga, eftersom det är två tidtagare per tävlande i heatet. Att båda skulle missa stort är tveksamt. Så vitt jag vet var domarna överens om tiderna, vilket talar för att de var så korrekta man kan begära.

Ja, hundradelar och tusendelar var det inte, tänkte för snabbt där, sorry :frust: . Men jag hoppas att ni förstod min poäng?! :up:

Jag måste ändå hålla med om att det var lite väl ”udda” vikter backstage. Mycket tyngre vikter som inga killar ville använda och de slogs om ”våra” lättare tjejvikter istället.:evil:
    Till NM ska jag ta med mina egna vikter så slipper man den biten i alla fall.

Annars kan jag inte klaga på någon för min egen del även om andra råkade ut för lite småproblem.
    Det var helt klart den proffsigaste tävlingen jag medverkat i !:emo-thumb

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.