Home › Forums › Tävlingar och Events › Resultat från Larvik…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 september, 2006 at 22:15 #966017Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Får verkligen hoppas att det endast drabbar de ”mest skyldiga”.
Vad kan utredningstiden vara för ett sådant här ärende? SM går ju om en vecka.
Utredningstiden i sin helhet kan bli lång, men det lär ju bli som vid ett postivt test. Man är avstängd under utredning även om inte b-testet är klart eller det finns klara indicier på att man kommer åka dit.
Här är ju sakfrågan dessutom klar. En tävlande deltar i en icke sanktionerad tävling, dessutom utan tillåtelse från sitt moderförbund. Sedan åker han och deltar i en IFBB-tävling, trots att han och arrangören vet att han brutit mot reglerna. Eftersom norska förbundet borde ha haft både domare och troligen styresfolk på plats faller ett tungt ansvar även på dem. Formellt har även de tävlande ansvar i de fall de känt till bakgrunden. Jag har svårt att tro att någon av de svenska deltagarna var ovetande om detta. Ändå väljer man att delta, utan att kolla vare sig med arrangör eller förbund.
Antar att SKKF:s styrelse ska rikta ett stort TACK till dessa individer som skapar lite extra arbetsbelastning så här lagom till årets viktigaste arrangemang i Sverige. Bra jobbat!!! :nono:
30 september, 2006 at 22:37 #966018Anonym anvandareMembermrklister wrote:Om detta ska drabba andra tävlande som inte brytit mot något, då tycker jag förbundet ska skicka ut regler och bestämmelser med licensen som dom tävlande får för då VET dom exakt vad som gäller!:rtfm:
Jag instämmer. Jag hade ingen aning om att man som tävlande kunde bli drabbad av att en arrangör eller ett förbund missar att en person är avstängd. Det låter som en felprojicering av straffet i mina öron.
30 september, 2006 at 22:46 #966019Anonym anvandareMemberGrattis till Joel.
Han ser riktigt bra ut och har grymma ben !
Trände samtidigt som honom på SATS i Oslo för ett par år sedan. Stor som ett hus. :emo-thumbVilket bra startfält i BF också. NM kommer bli spännande.
30 september, 2006 at 22:52 #966020Anonym anvandareMemberHvem eksakt er det dette gjelder? Jeg satt selv som dommer, og visste ikke om at det var noen som hadde deltatt i en konkurranse utenfor IFBB….hvorvidt arrangør eller andre deltagere visste om det vet jeg ikke…..
30 september, 2006 at 22:58 #966021Anonym anvandareMembermrklister wrote:Om detta ska drabba andra tävlande som inte brytit mot något, då tycker jag förbundet ska skicka ut regler och bestämmelser med licensen som dom tävlande får för då VET dom exakt vad som gäller!:rtfm:
Det är upp till dom tävlande att känna till reglerna i den gren/sport dom tävlar i.
På [www.skkf.org] postades den femte juli i år följande:
”Styrelsen i Svenska Kroppskulturförbundet har i linje med EBFF:s och IFBB:s direktiv beslutat om följande regler gällande deltagande i tävling utomlands, utan att man ansökt om och beviljats sanktion hos SKKF:s styrelse innan tävlingen.Från 2006-07-01 gäller följande regler för tävlande som inte sökt och beviljats sanktion hos styrelsen i Svenska Kroppskulturförbundet innan deltagande i tävling utomlands.
* Böter på 5000:- vid tävling utomlands utan giltig sanktion Om inte dessa betalas gäller två års avstängning från tävlingsdatum, vilken förlängs vid varje ytterligare förseelse under avstängningstiden.
* Vid andra förseelsen 10 000:- i böter eller 4 års avstängning.
* Vid 3:e förseelsen blir den tävlande utesluten ur SKKF och avstängd från allt tävlande inom IFBB på livstid.Styrelsen
Svenska KroppskulturförbundetDär finns även blanketten man skall skicka in för att ansöka om sanktion för att få tävla utomlands.
30 september, 2006 at 23:00 #966022Anonym anvandareMemberfitnessjanne wrote:Hvem eksakt er det dette gjelder? Jeg satt selv som dommer, og visste ikke om at det var noen som hadde deltatt i en konkurranse utenfor IFBB….hvorvidt arrangør eller andre deltagere visste om det vet jeg ikke…..Det är därför som man skall ansöka om sanktion för att få tävla utomlands.
Just för att detta inte skall inträffa. Att man som tävlande skyller på att man inte känner till reglerna är inte en godtagbar ursäkt.30 september, 2006 at 23:15 #966023Anonym anvandareMembermrklister wrote:Ursäkt?Sitter du och läser om när lagar och regler ändras här i landet på någon hemsida?
Tycker sådant ska skickas ut till både tävlande som fått licenser och tävlingsansvarig i respektive förening!
Får du alla lag och regeländringar i landet hemskickade till dig?
Gissningsvis inte. Det är ditt ansvar som medborgare i landet Sverige att veta vilka lagar och förordningar det är som gäller.Samma sak gäller här. Jag tänker inte fortsätta denna diskussionen, den kommer inte att leda till något konstruktivt i vilket fall som helst verkar det som.
Det är upp till SKKF´s styrelse att fatta beslut i frågan.Ha en trevlig kväll.
30 september, 2006 at 23:20 #966024Anonym anvandareMemberSå vitt jag vet har väl övriga svenskar fått sina sanktionsansökningar beviljade.
När tävlande från andra länder tävlar är det kutym att man kollar med respektive land att allt är klart. Det kan ju finnas en rad olika orsaker till att en tävlande inte är ”grön”. Hade det gjorts i detta fallet, hade inte klartecken givits för en av de svenska deltagarna.
Om det slarvats med sanktionshanteringen tidigare, är det väl ingen ursäkt för att göra det nu? I så fall kan vi väl bara konstatera att allt är skit och så ska förbli?
Jag tycker också att det är hårt att ”straffa” övriga tävlande och hoppas att det inte går så långt, men samtidigt vet jag att de allra flesta kände till läget. Har någon enda tävlande kollat upp detta med exempelvis SKKF? Har någon ställt på arrangören för att få klara besked? Har någon bett att få tala med någon norsk förbundsrepresentant?
Kan man tycka att det är formellt fel om det stäms i diverse bäckar i fall som detta? Alla kan göra misstag, men här handlar det mestadels inte om misstag, utan om mycket medvetna regelbrott i ett fall och möjligen riktigt duktigt slarv i ett annat. I övriga fall kan det kanske liknas vid strutsens beteende, vad vet jag?
30 september, 2006 at 23:30 #966025Anonym anvandareMembermrklister wrote:Tänk för att det får man på sätt och vis hemskickat genom dagstidningar,tv och radio!:up:Eller internet. Tex [www.skkf.org].
mrklister wrote:Och om detta hade du inget och säga? ”Och alla år jag skickat in sanktioner på tävlanden så har jag alldrig fått ett svar på om den är beviljad eller ej”Med tanke på svaret tidigare!
”Styrelsen i Svenska Kroppskulturförbundet har i linje med EBFF:s och IFBB:s direktiv beslutat om följande regler gällande deltagande i tävling utomlands, utan att man ansökt om och beviljats sanktion hos SKKF:s styrelse innan tävlingen.
Som sagt man vet ju inte om den beviljats eller ej, eller funkar det så att om man inte hör ifrån förbundet så är den beviljad eller är det något man måste ringa förbundet och kolla?
Nej, det har jag inte eftersom jag inte har alla fakta i fallet.
Om du inte fått svar så antar jag att du har hört av dig till den person du skickat in sanktionsansökan till och hört efter hur det ligger till. Eller?Och som sagt, vi kommer inte att komma någonstans med att diskutera detta på ett internetforum. Det är upp till SKKF´s styrelse att fatta beslut i frågan.
30 september, 2006 at 23:34 #966026Anonym anvandareMembermrklister wrote:Slarvats tidigare säger du.i över 12 år har jag hållt på och inte en endaste gång har jag fått ett svar på en ansökt sanktion om den är beviljad eller ej!Tycker vf att tävlingsansvarig ska bli meddelad om detta!
Tycker jag med. Ska jag gärna föreslå. Det är ett och annat som inte funkat så bra. Där kan vi vara överens. Men är det ursäkt för att inte följa reglerna? Personen ifråga har ju dessutom via mail förklarat sig vara införstådd med sitt misstag vid den tidigare tävlingen. Jag vet att det inte dykt upp något godkännande sen dess.
Ska vi hålla oss till sakfrågan, så kan vi tillsammans försöka förändra det som behöver bättras på parallellt.
30 september, 2006 at 23:42 #966027Anonym anvandareMemberLegger opp noen flere bilder.
[img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2062.jpg][img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2162.jpg][img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2231.jpg][http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=resultater&fname=060930_igp2006 340 flere bilder her]
30 september, 2006 at 23:43 #966028Anonym anvandareMember[img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2360.jpg][img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2062.jpg][img=http://www.treningsforum.no/article/images/igp2006/images/DSC_2361.jpg]
30 september, 2006 at 23:43 #966029Anonym anvandareMember[http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=resultater&fname=060930_igp2006 Se her for flere bilder……….]
30 september, 2006 at 23:59 #966030Anonym anvandareMembermrklister wrote:Men som tävlingsansvarig är jag ju ansvarig för dom tävlande, och om sanktionen inte gäller tycker jag man ska bli meddelad om detta och inte bara meddela den tävlande om det,om jag förstår det rätt så har han blivit det?För jag menar skulle det gälla en avstängning pga något annat,låt oss ta doping som exempel då kommer det ju nästan ett express brev med det beskedet.
Sen har man alltså inget ansvar som tävlingsansvarig tydligen eftersom det skrivs att dom andra tävlande kanske blir bestraffade pga att dom tävlade och förmodligen visste om situationen ,men föreningen som den tävlande tävlar för blir inte bestraffad?
Nu är jag ju inte dum i huvet och söker problem för mig själv utan vill bara veta hur det ligger till.
Nä, dum vet jag att du inte är. Dessutom sätter du fingret på en otrevlig och fullt möjlig förlängning. Det kan lätt bli lite ”råttan på repet” här. Var slutar ansvaret? Är det hos den tävlande som gjort fel, är det hos arrangören, är det hos resp förbund, är det hos klubben eller är det till och med hos de tävlande i inblandade klubbar?
Nej, vi får väl hoppas på en nykter syn på alltihop. Om alla fakta stämmer som jag uppfattat dem och om jag skulle döma skulle helt klart klubbarnas tävlande gå helt fria, klubben likaså – om det inte tydligt framgick att de uppmuntrat den tävlande att bryta mot reglerna. Däremot skulle jag kunna tänka mig en skarp varning till övriga tävlande som deltog, främst för att markera allvaret och få dem att kolla lite bättre nästa gång.
Låt oss hoppas att detta var den väckarklocka som vår enormt ostrukturerade verksamhet behövde och att det framgent inte blir fler såna här fall. Det gynnar ju ingen. Vi har väl alla annat vi skulle kunna ägna kraft åt en sån här lördagkväll?
1 oktober, 2006 at 00:03 #966031Anonym anvandareMemberBara ett par undringar…
Blir man per automatik omedelbart ”interims”avstängd när man tex registrerat sig eller äntrat scenen vid tävling utanför sveriges gränser, utan sanktion från SKKF??
OM så icke är fallet antar Jag att Per Hjul mao fått en avstängning skriftligen från SKKF? Eller?
O är Per nu avstängd, så är det väl för tävlingar inom IFBB och alla dess tillhörande,lokala nationella förbund?
Då borde väl rimligen också arrangören av tävlingen i Larvik, samt ALLA domare osv från Norges förbund fått informationen?
Vet inte exakt hur beslutsordningen är inom IFBB o SKKF, men uppenbarligen har något gått snett någonstans?
Sedan ställer Jag mig mycket frågande till hur tex en svensk BF-tävlande skulle kunna få ”repressalier” av SKKF för att denna tävlande har deltagit i samma arrangemang som en eventuellt avstängd BB-tävlande gjort.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.