Resultat från Larvik…

Home Forums Tävlingar och Events Resultat från Larvik…

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author
    Janpeter Sangborn wrote:
    Jag tycker också att det är hårt att ”straffa” övriga tävlande och hoppas att det inte går så långt, men samtidigt vet jag att de allra flesta kände till läget. Har någon enda tävlande kollat upp detta med exempelvis SKKF? Har någon ställt på arrangören för att få klara besked? Har någon bett att få tala med någon norsk förbundsrepresentant?

Jag anser att det skulle vara förödande om någon av de andra tävlande blir straffade. I det här fallet kan man verkligen ifrågasätta vilken kommunikation nationsförbunden har. Finns det inget direkt informationsutbyte där det framgår klart vilka som inte får tävla? Jag har svårt att se att tävlande inom andra idrotter skulle bli avstängda om en dopingavstängd medtävlande av misstag fick ställa upp.

Självklart ska den skyldige straffs vid lagbrott och även arrangör eller förbund, men medtävlande? Aldrig. Vad skulle rubriceringen bli? Medhjälp till infiltrering? ;)

Storfredda wrote:
    Bara ett par undringar…

Blir man per automatik omedelbart ”interims”avstängd när man tex registrerat sig eller äntrat scenen vid tävling utanför sveriges gränser, utan sanktion från SKKF??

Ja, så funkar det vid alla regelöverträdelser av allvarligare art. Dessutom krävs, som tidigare sagts, sanktion för att överhuvudtaget kunna tävla, även om man inte ligger under bestraffningsutredning.

OM så icke är fallet antar Jag att Per Hjul mao fått en avstängning skriftligen från SKKF? Eller?

O är Per nu avstängd, så är det väl för tävlingar inom IFBB och alla dess tillhörande,lokala nationella förbund?

Alla förbund inom IFBB förbinder sig att följa regler och stadgar, ja.

Då borde väl rimligen också arrangören av tävlingen i Larvik, samt ALLA domare osv från Norges förbund fått informationen?

Arrangören ska alltid kontakta det nationella förbundet för kontroll av både inhemska och gästande tävlande. Det kan ju finnas egna tävlande som har en avstängning eller liknande över sig. Förbundet kontaktar de förbund som gästande tävlande representerar. Alla funktionärer behöver inte nädvändigtvis ha informationen, men någon i ledande ställning borde ha kunnat hindra det inträffade.

Vet inte exakt hur beslutsordningen är inom IFBB o SKKF, men uppenbarligen har något gått snett någonstans?

Ja, eller hur? Riktigt snett.

Sedan ställer Jag mig mycket frågande till hur tex en svensk BF-tävlande skulle kunna få ”repressalier” av SKKF för att denna tävlande har deltagit i samma arrangemang som en eventuellt avstängd BB-tävlande gjort.

Det kan, strikt efter regler och stadgar, bli följden, även om jag inte tror att det går så långt. Om man inte med ”repressalier” menar en varning eller liknande. Här får man nog göra en rimlighetsbedömning. Hade det kommit exempelvis en grekisk okänd tävlande som låg under avstängning, och det norska förbundet inte kollat upp denna, tror jag nog inte man kan begära av de tävlande att de har full koll. I det aktuella fallet är det ju inte precis top secret info vi pratar om. Alltså finns ett antal som tävlade med huvudet i sanden, som mycket väl visste vad som var på gång. Hade det varit jag, skulle jag ta min varning (om den blir verklighet), lära mej av det och vara grymt noga nästa gång.

Ogge wrote:
    Jag anser att det skulle vara förödande om någon av de andra tävlande blir straffade. I det här fallet kan man verkligen ifrågasätta vilken kommunikation nationsförbunden har. Finns det inget direkt informationsutbyte där det framgår klart vilka som inte får tävla? Jag har svårt att se att tävlande inom andra idrotter skulle bli avstängda om en dopingavstängd medtävlande av misstag fick ställa upp.

Självklart ska den skyldige straffs vid lagbrott och även arrangör eller förbund, men medtävlande? Aldrig. Vad skulle rubriceringen bli? Medhjälp till infiltrering? ;)

Förödande är verkligen ordet. Oavsett utgången visar detta på hur sårbara våra idrotter och våra organisationer är. Detta får helt enkelt inte hända! Kommunikationsutbytet måste per automatik ske från fall till fall, eftersom det uppdateras ständigt. En central lista kan nog i praktiken aldrig bli mer aktuell än realtid minus en månad eller mer.

”Brottsrubriceringen”, om den blir aktuell, lär väl bli något i stil med brott mot bestämmelserna om sanktion vid tävlande utomlands. Som tidigare sagts, måste man kolla upp vad som gäller. Detta är i o f s ett väldigt speciellt fall, där en persons dåliga omdöme och egoism (?) skapar kaos i hela systemet, merjobb under en av årets svettigaste veckor för de flesta inom förbundet och oro bland de tävlande. Vilka följder detta får i vårt grannland törs jag inte ens sia om.

STORT GRATTIS:up: Det var du verkligen värd och det behövdes:P SNART FÅR DU

Mvh Gumse

GRATTISMy freind :up:
    Vilket radar par ni är, du och Gumse :p Ge nu järnet och äg scenen på SM:P

Janpeter Sangborn wrote:
    Så vitt jag vet har väl övriga svenskar fått sina sanktionsansökningar beviljade.

När tävlande från andra länder tävlar är det kutym att man kollar med respektive land att allt är klart. Det kan ju finnas en rad olika orsaker till att en tävlande inte är ”grön”. Hade det gjorts i detta fallet, hade inte klartecken givits för en av de svenska deltagarna.

Om det slarvats med sanktionshanteringen tidigare, är det väl ingen ursäkt för att göra det nu? I så fall kan vi väl bara konstatera att allt är skit och så ska förbli?

Jag tycker också att det är hårt att ”straffa” övriga tävlande och hoppas att det inte går så långt, men samtidigt vet jag att de allra flesta kände till läget. Har någon enda tävlande kollat upp detta med exempelvis SKKF? Har någon ställt på arrangören för att få klara besked? Har någon bett att få tala med någon norsk förbundsrepresentant?

Kan man tycka att det är formellt fel om det stäms i diverse bäckar i fall som detta? Alla kan göra misstag, men här handlar det mestadels inte om misstag, utan om mycket medvetna regelbrott i ett fall och möjligen riktigt duktigt slarv i ett annat. I övriga fall kan det kanske liknas vid strutsens beteende, vad vet jag?

Att kollektivt bestraffa en händelse som denna känns verkligen märkligt och återspeglar bara IFBBs trångsynthet och ego. Om man som tävlande bestämt sig för att göra en tävling 4 månader i förväg ska man väl inte tvingas avstå från att en medtävlande gjort ett regelbrott på annan mark???:(

Att sedan det norska förbundet, domare och arrangörer borde veta bättre kan jag hålla med om men det ska aldrig behöva drabba andra tävlande! Det är inte deras problem och ska inte vara deras problem om någon annan gjort sig skyldig till regelbrott.:nono:

Rufus wrote:
    Att kollektivt bestraffa en händelse som denna känns verkligen märkligt och återspeglar bara IFBBs trångsynthet och ego. Om man som tävlande bestämt sig för att göra en tävling 4 månader i förväg ska man väl inte tvingas avstå från att en medtävlande gjort ett regelbrott på annan mark???:(

Att sedan det norska förbundet, domare och arrangörer borde veta bättre kan jag hålla med om men det ska aldrig behöva drabba andra tävlande! Det är inte deras problem och ska inte vara deras problem om någon annan gjort sig skyldig till regelbrott.:nono:

Tyck gärna så, men så är reglerna. Jag kan även upplysa dig om att ”straffet” blev mycket milt och bestod i något som kan hjälpa dem framöver. Win-win, typ.

Janpeter Sangborn wrote:
    Tyck gärna så, men så är reglerna. Jag kan även upplysa dig om att ”straffet” blev mycket milt och bestod i något som kan hjälpa dem framöver. Win-win, typ.

Nu gör du oss ju nyfikna JP!!

ZONE

Janpeter Sangborn wrote:

Det kan ju också vara idé att ändra reglerna:)

Grattis till vinsten Csaba, du borde tagit hem overallen också.

Sen så tycker jag att CBB vinanren var otroligt bra, att se så ut med sin längd på över 2 meter är imponerande.

Både Csaba og Per Juhl så veldig bra ut. Joel vant imidlertid overallen med rake enere fra alle dommerene. Dommerprotokollene er nå lagt ut her: [http://www.nkf-ifbb.no/protokoller/IGP2006_protokoller.pdf protokoll]

[http://musclevikings.com Musclevikings.com]

Se bilder fra Larvik International GrandPrix 2006! :up:

Ingen som har videos från tävlingen? :)

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.