Resultat och domarprotokoll från Nordiska Mästerskapen 2011

Home Forums Tävlingar och Events Resultat och domarprotokoll från Nordiska Mästerskapen 2011

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author

Måste även säga att hon som kom 2:a i damer veteran BB, jag kunde satt 1000 kr på att hon skulle vinna. Hon var stenklar i min bok!
    Sen om man bedömer henne som för hård och okvinnlig, det kan ju bara domarna svara på?

Hon hade alla muskler på plats, bäst form och en bra fysik!
    Jag har alltid trott att det var det BB handlade om.
    Sen kan man ju självklart bedöma kvinnlig BB lite annorlunda.

Hon var ju inte extremt grov, men mycket hård!

Jonas Lundberg wrote:
    Med den formen Conny hade så är 3:e plats lågt.
    Jag hade Chris 1:a och Conny 2:a, Chris har fysiken Conny hade formen.
    Finnen var bra, god form, men lite långsmal och saknade lite kött enligt min mening.
    Jag satt iofs på rad 9 precis i mitten, kanske såg annorlunda ut närmare!?

PS. Jag säger inte att jag har rätt, endast hur jag hade dömt!

Chris såg definitivt vassare ut än på SM.
    Dock och då utifrån bilderna jag sett tycker jag det blir en fruktansvärd skillnad i back db och back latsspread markeringsmässigt på baksida låren, där syns formskillnaden och utifrån det hade jag bytat plats på dom två även om Chris är den med fördelaktigaste linjer för CBB.

Det som talade för Finnen var att han hade bra flex och vann tävlingen på sitt fria. Hans twistade ryggposer var i ögonfallande och axlarna var inte speciellt stora framifrån, men i dessa poser så splittades dom i typ 5 delar.
    Inte ofta man ser dom delningarna i axlarna!
    Det såg förövrigt ut som han hade slitit av lårmuskeln ovanför vänster droppmuskel.

PS. Pratar om finnen som vann +180 cm CBB!

Det var rätt person som vann, punkt slut.
    Chris är alldeles för liten.

Benjamin wrote:

Vad som är rätt eller fel tycker jag är irrelevant. Det blev dömt på ett sätt och vi precis som domarna har olika åsikter.
    Men att man ska kunna tycka och diskutera saker utan att någon vet bäst och bli arga på varandra, det är en styrka…inte att säga jag har rätt och du är dum i huvudet.
    Nu menar jag inte dig Benjamin, men så går det ofta till. Folk kan inte ha olika åsikter och diskutera på ett vettigt sätt.
    Men där förståndet tar slut…

PS. Det skiljde förövrigt 1 poäng emellan Finnen och Chris. Finnen vann fria och Chris obligatoriska…

Benjamin wrote:

Håller inte med dig, Det är imo HELHETEN som ger en segrare, från den synvinklen jag hade(satt långt upp till höger) så poserade vinnaren riktigt konstigt de enda poserna som satt snyggt var den klassiska ”sida rygg”, dessutom var hans färg väldigt rinnig och bitvis såg han ut som en dalmatin. han hade väldigt bra fysik och bra form men presenterade det inte snyggt(obs från min synvinkel).

Om man skulle lyft fram form så var conny given då han var riktigt hård och vaskulär kanske inte riktigt det ”flyt” i fysiken som gärna ska lyftas fram i cbb, men Chris helhet tyckte jag var den vinnande då poserna var snygga linjerna satt där formen var bra.

Blev bara så förvånad då både chis och conny levererade HELA paketet bra färg, bra form och snygg posering. Finnen hade som sagt riktigt bra fysik och form, men dålig posering(från min synvinkel) och en urusel färg. Detta är mina tankar:)

Jonas Lundberg wrote:
    Vad som är rätt eller fel tycker jag är irrelevant. Det blev dömt på ett sätt och vi precis som domarna har olika åsikter.
    Men att man ska kunna tycka och diskutera saker utan att någon vet bäst och bli arga på varandra, det är en styrka…inte att säga jag har rätt och du är dum i huvudet.
    Nu menar jag inte dig Benjamin, men så går det ofta till. Folk kan inte ha olika åsikter och diskutera på ett vettigt sätt.
    Men där förståndet tar slut…

PS. Det skiljde förövrigt 1 poäng emellan Finnen och Chris. Finnen vann fria och Chris obligatoriska…

Även om man vill att en svensk ska vinna så kan man inte heller blunda, jag tyckte att domarna var duktiga som kunde trots finnes usla posering se helheten.

Yeh we all do have our own ideas what is the ideal physique and which of the on stage fills the criteria best.

I wasnt there so I cannot comment if it was right or wrong but based on photos, Utti had the best conditioning, beautiful lines … both swedes were good YES and thats why I assume also Utti was surprised over his win. But when you get awarded you need to have something better than the others. Utti has flaws, he does but so did the others. Utti had his strenghts and so did the others. Its not about what you are it is about being better than the others. And when you as a judge give the placings – at least I do – is the reasoning why I would award someone better than the other.

What it comes to Uttis posing, seriously? Well again I wasnt there so I dont know if he screwed up but … Utti is one of the most professional posers on stage. He has an outstanding ability to highlight his strenghts and hide his flaws. And that is what good posing is all about. Posing does not have any self value, it is a tool to create as good illusion as possible of your own physique. To pose differently compulsories does not mean it would be bad posing.

And yes, its not about only posing and colour. When we talk about ”helheten” ”total package” we should also remember other factors in criteria, not only posing, colour and conditioning.. its about symmetry, structure, lines, balance, harmony, size, shape of muscles, proportions… etc. Did we talk about size? Details? Definiton? Frames? X? V? What about differents compulsory poses? (please, check the front double biceps, x-frame?)

Hey, he wasnt that bad. And personally I do think the fellow competitors should always respect the other competitors and the judges – when they enter a contest they do agree that they are judged by the judges, not by themselves or their friends. And by the way competitors, werent you ON STAGE while comparisons, not sitting in the best seat of auditorium? :up:

[img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7286.JPG/_medium.jpg][img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7287.JPG/_medium.jpg][img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7289.JPG/_medium.jpg](please compare the size , frames, lines in BDB… )[img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7553.JPG/_medium.jpg]

Is he that bad part 2 (note side tric shot – size`? conditinoing?)

[img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7554.JPG/_medium.jpg]Details in quads?[img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7556.JPG/_medium.jpg][img=http://www.body.pictures.fi/kuvat/2011+PM-kilpailu+by+Tapani+Moisala/Classic+bodybuilding+yli+180+cm/_MG_7294.JPG/_medium.jpg]

And I do dig both of the Swedes a lot, respect them a lot and they both brought it killing good and I am not sure how I would have placed these guys but just wanted to add one more opinion (I highlight – an opinion – just mine) about judging generally in this discussion.

Benjamin wrote:
    Även om man vill att en svensk ska vinna så kan man inte heller blunda, jag tyckte att domarna var duktiga som kunde trots finnes usla posering se helheten.

Jag skiter i vem som vinner det skiljde 1 poäng mellan Finnen och Chris…
    Och Conny kunde lika väl vunnit i min bok.
    Hade jag satt placering så hade jag satt som jag sa innan.
    Det är lite som Jay, Kai och Victor på Olympia och i Indien, vi kan vända dom hur som helst…alla tycker olika, det finns inget helt rätt eller fel.
    Ibland är det väldigt uppenbart vem som är bäst, i detta fallet är det inte det!

Chris vann den obligatoriska ronden, men Conny kunde varit närmare bägge dom två framförvarande och alla tre hade ettor om jag inte minns fel.
    Dessa bilder är bra, men bilder ger aldrig en rättvis bild hur det såg ut i verkligheten (det är endast ett fryset ögonblick av kanske 5 sekunder i verkligheten och bilder är platta och avstånd och vinklar kan lura).

Ha ha , I never claimed photos are exactly same as reality but still, photos tell about reality. When they are all in same photo at the same moments, photos dont make someone bigger and someone not, photos dont make someone harder and someone not etc. :up:

But yeh anyway, like Jonas wrote, there is no right or wrong. Everyone of us have an own opinion and so do the judges – those happen just to be the ones whose opinion count :) Even though, all the post-contest-talk is interesting, specially from the fans’ point of view.

Gettodachoppa wrote:
    Hittar inte Henrik Lindh i resultatlistan. Var inte han med, eller? Tror jag såg en formbild
    på honom innan tävlingen…

Ja tyvärr så hade jag också blandade skurar med 2a-5e plats men slutade 5a och 1-3 kvalar till Nordiska.Dom andra hade bättre form:cry: och formen hade dom mer eller mindre som prio 1. Tror att ex conny likaväl hade kunnat vinna på Norska mer eller mindre med enbart den brutala hårdheten

Henrik Lindh wrote:
    Ja tyvärr så hade jag också blandade skurar med 2a-5e plats men slutade 5a och 1-3 kvalar till Nordiska.Dom andra hade bättre form:cry: och formen hade dom mer eller mindre som prio 1. Tror att ex conny likaväl hade kunnat vinna på Norska mer eller mindre med enbart den brutala hårdheten

Ja hade dom gått på hårdhet (conditioning) så hade han likväl kunnat gjort det.
    Tycker inte som Anne att Utti hade bästa conditioning, men att han däremot vinner på helheten. När man väger in alla delar, frame+conditioning+size.
    Så att han vann säger jag ingenting om, utifrån bilder är det hårfint men till hans fördel.

Det som är lite tråkigt, speciellt för oss domare, är dagens scener som är helt besudlade med reklam som mlm faktiskt försvårar bedömningen. Personligen hade jag velat ha helt mörk bakgrund precis bakom dom tävlande vid särbedömningsmomenten. Därför hade det varit önskvärt med reklam en bit ovanför och vid sidan om särbedömningsområdet i mitten. På Decembercupen exempelvis så är det endast reklam precis ovanför de tävlandes huvud, detta stör inte bedömningen.

Men jag antar att the money rules och sponsorerna dikterar villkoren.;)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.