Upplands Starkaste Man

Home Forums Tävlingar och Events Upplands Starkaste Man

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

I all enkelhet tänkte vi arrangera en lokaltävling för landskapet. Vi riktar oss till alla starka människor bosatta i Uppland.

Plats: Vaksala torg, Uppsala
    Tid: 21 Maj

Grenarna är, med reservationer för mindre ändringar:

Pressmedley: Apollons 81kg, 8” Stock 90kg, 12” Stock 110kg, ok 118kg
    Bilskottkärra(tunga farmers med remmar som simulation i fall av bilkrångel)
    Ok: 331kg 20m på tid
    Däck: 440kg 5 vält på tid(byts mot marklyft för reps i fall av regn)
    Sten: reps på ca 130 cm med 160kg alt 120kg.

Går lastbilen bra att dra på torget slänger vi även in truck pull.

Tävlande kan anmäla sig till mig på telefonnr 076 209 3032 eller Andreas på telefonnr 0707 326 301.

Vi välkomnar gärna extra funktionärer, och är någon frivillig går det att höra av sig på samma nummer.

Så här när tävlingen är genomförd tänkte jag skriva ner min egen, högst subjektiva , uppfattning om vad som försiggick på torget den dagen.

Allt i allt var arrangemanget väldigt lyckat i det att vi hade gott om publik hela tävlingen, tävlingen gick smidigt att genomföra, och vi som arrangörer lyckades genomföra allt vi ville genomföra. Förstärkaren speakern använde räckte alldeles utmärkt för att fylla torget med ljud och musikanläggningen fungerade bra. Dessvärre hade vi en glappande skarvkabel som ledde till att vi fick köra andra halvan av tävlingen utan musik dock.

Ett annat minus var att så många deltagare hoppade av. Ett startfält på 10 personer blev efter diverse skador ett startfält på fyra personer. Jag trodde nästan folk skämtade när de skickade sms en efter en och skrev att de var skadade. I slutändan var det ändå en väldigt intensiv tävling med kamp ända fram till slutet om segern.

Jag tog ledningen i första grenen genom att vinna pressmedleyt. Marginalerna var inte enorma, ett snedsteg räckte för att tappa den här grensegern, men den här gången var det inte jag som tappade den. Andreas Reinholdsson kom på andra plats, Johan Liljeblad på tredjeplats och Matti Jörlén på fjärdeplats som den enda som inte lyfta alla fyra redskap.

I andra grenen var det dags för bilskottkärra. Det här var min gren och jag räknade med seger. Det skulle jag inte gjort. Andreas satsade allt och vann. Jag hade 11 sekunder på 15 meter att slå när det var min tur. Jag trodde att bara jag skulle undvika att få nedsättning skulle jag klara det enkelt. Men i slutändan gick jag alldeles försiktigt, och slutade på 13.1. Andra plats för mig, och jag och Andreas låg alltså på delad förstaplats efter två grenar.

Tredje grenen var ok. 331kg, 20m. För mig och Johan gick oket helt fel, och kom i svängning direkt pga det puckliga underlaget oket stod på. Johan fick ganska många nedsättningar, men jag lyckades häva svängningarna till slut och kom i mål på 16.1 sekunder. Ett personsämsta på vikten ;). Andreas var farligt nära och kom i mål på 17.1 s, men grensegern och ledningen var min i alla fall.

Fjärde grenen var arm over arm lastbilsdrag. Ingen hade tränat den här grenen så det kunde sluta hur som helst. Matti tog en överlägsen grenseger med 22-23 sekunder. Johan gjorde det på 38.5 sekunder. Jag drog i mål lastbilen en sekund senare än så och tappade en poäng till Johan, men Andreas fastnade i gropen innan mållinjen så jag tappade ingen poäng till honom.

Inför de sista två grenarna ledde alltså jag över Andreas med två poäng. Skulle Andreas vinna båda grenar, med mig på andraplats hade vi alltså haft samma poäng, men han hade vunnit på antal grensegrar. En hemsk tanke. I däckvältet gjorde Andreas fem vält på 440-däcket på 23.9s vilket kan ha varit tävlingens stora prestation. Ingen annan behärskade de där direktvälten, så tiderna var sämre. Johan stannade på fyra vält, och matti gjorde sina fem på 33.5s. Jag visste att det skulle bli lite knepigt, men jag gav allt jag hade och fick till 32.3s. Det var viktigt att inte tappa fler poäng här.

Inför stenarna ledde jag alltså tävlingen med en poäng. Men det skulle ändras här. Matti gjorde fem lyft och Andreas åtta. Jag gjorde tre lyft, sedan var allt slut. Syret i blodet, glykogenet i musklerna osv. Kroppen vägrade lyfta igen helt enkelt, och jag förlorade alltså tävlingen med en poäng till Andreas. Dvs han hade 18 poäng och jag 17.

Allt i allt är det kul att tävlingen fungerade så väl som den gjorde, och att jag förlorade tävlingen var kanske tråkigt, men det känns ändå som att Andreas var en värdig vinnare så helt illa är det inte. Det var en otroligt snäv tävling där pressen var på rejält hela tiden, och jag har aldrig varit så stressad och nervös förut.

Alla grengenomföranden har filmats och det skall klippas ihop någon tävlingsfilm med delresultaten mellan grenarna och allt lite senare när jag får tag på filmmaterialet.

Tack för rapporten!

Tack själv för omnämnandet av tävlingen på startsidan innan, jag tror det var så den råstarke Johan Liljeblad hittade dit!

Poängställningen var i slutet av tävlingen, i motsats till vad jag skrev innan:
    1) Andreas 19 poäng
    2) Alex 18
    3) Matti 13
    4) Johan 9

Jag slänger upp en länk till ett [http://www.dailymotion.com/video/xiutdo_video-2011-05-21-12-24-32-usm-alex-bilskottkarra_sport klipp från min bilskottkärra] filmad ur publiken i väntan på det riktiga filmmaterialet.

xiutdo_video-2011-05-21-12-24-32-usm-alex-bilskottkarra_sport

Synd att det var en tävling för de som var boende i trakterna där uppe, annars hade jag varit med, säg till om det blir dags igen =)

trywall wrote:
    Synd att det var en tävling för de som var boende i trakterna där uppe, annars hade jag varit med, säg till om det blir dags igen =)

Att ha med en gästtävlande är bara trevligt, så jag skall ha dig i åtanke om vi arrangerar en till tävling!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.