Home › Forums › Tävlingar och Events › Varför var inte du på MTGP?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 april, 2007 at 09:48 #896342Anonym anvandareMember
From: Mikko Pietikäinen
To: Janpeter Sangborn
Cc:
Sent: Tuesday, April 10, 2007 8:04 AM
Subject: Re: Tickets for teh Muscletech Grand PrixHello!
I would like to give my thanks to you two for making our journey to Sweden very successfull! The competition was arranged with skill and the atmosphere was positive and all in all FUN!
Encouraged with this great experince we most likely will attend other competitions in sweden in the future also.Thank you very much and have a nice summer!
MikkoFyra pers i en bil från Finland. Hotell, mat och biljetter. Tydligen vare sig för dyrt eller jobbigt för finnar ens i påskatider.
10 april, 2007 at 10:11 #896343Anonym anvandareMemberHar inte läst hela tråden, för långa texter på svenska för mig men ..Va jag har snackat med finskor som var där, de var alla jätte nöjda! Både tävlande, coacher och de som var i publiken. Den viktigaste är attityd: njuta av tävlingen o stämningen, inte klaga över allt.
Oftast glömmer man att det inte är gratis för att arrangera en tävling. I nyaste BODY skrev Ulf Björnfot en mkt intressant text om att arrangera en tävling..
10 april, 2007 at 10:25 #896344Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Skulle vara bra med endagstävlingar, även om SM inte är möjligt att köra på en dag. Dock verkar det som att utställarna i allmänhet är mindre sugna på att rådda iväg för bara en dag. Moment 22, som sagt. Utan utställare riskar man väldigt mycket, eftersom vi inte kan räkna med fullsatt. Utan att gå närmare in på siffrorna är lokalhyra och utställarintäkter något som hänger samman rätt ordentligt.Jag vet inte om jag har fel för mig JP men jag försöker tänka tillbaka på när SM gick i solna hallen tex och vad jag kan komma ihåg så tyckte jag det var proppfullt med folk och mässan var helt okej och lokalen var väll bra med men idag verkar det som om stora mässhallar är det enda som duger.
Kanske finns det billigare lokaler och det är ju inte den som är viktigast tycker jag för det är ju tävlingen.
Fast tiderna är annurlunda nu men på 80-90 talet var jag på tävlingar i små städer som Örkelljunga,Värnamo,Hässleholm mm och lokalerna måste ju vara billigare där i mindre samhällen.
Man kan ju undra varför det gick då och varför det inte skulle kunna gå idag och är det tvunget att tävlingarna måste gå i Stockholm eller göteborg för det är ju lika lätt att sätta sig i bilen för dem som bor där som oss som bor i mindre orter:nod10 april, 2007 at 10:33 #896345Anonym anvandareMemberSom redan nämnts tidigare tror jag att olika typer av samarbeten och samkörningar med andra ”besläktade” och inte helt välkända sporter kan vara vägen att gå. Kroppskulturen är inte den enda som vill ha mer uppmärksamhet men som inte har resurserna för att dra till sig densamma. Strongman, tyngdlyftning, MMA, styrkelyft – ja där tog min lista slut, men det finns säkert annat som skulle bli en bra kombination för en superhelg.
10 april, 2007 at 10:36 #896346Anonym anvandareMemberJay wrote:Som redan nämnts tidigare tror jag att olika typer av samarbeten och samkörningar med andra ”besläktade” och inte helt välkända sporter kan vara vägen att gå. Kroppskulturen är inte den enda som vill ha mer uppmärksamhet men som inte har resurserna för att dra till sig densamma. Strongman, tyngdlyftning, MMA, styrkelyft – ja där tog min lista slut, men det finns säkert annat som skulle bli en bra kombination för en superhelg.Kanelgiffle/bulle-ätnings SM? Har hört att det finns några väldigt starka kandidater till den titeln/guldmedaljen :p
10 april, 2007 at 10:49 #896347Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Domarna ger sedan några år respons till alla som hör av sig. Där tror jag vi gör ungefär som i andra bedömningssporter, i den mån andra sporter över huvudtaget ger den servicen. Om jag förstod Gosh rätt ville han att den skulle ges utan att den tävlande själv tog initiativet och till alla. Det tror jag inte alls på faktiskt. Att ge feedback direkt på plats är troligen det överlägset sämsta tillfället som kan tänkas.Nu skrev jag inte att det skulle behövas göra direkt efter tävlingen för det tror jag också inte är bästa läget (även om det kan passa en del). Men att det är bra det är jag 100% säker på, dels så tvingar det domaren och granska alla ordentligt. Samt att det ger mycket viktig information för den tävlande och framförallt, den tävlande känner sig sedd.
Janpeter Sangborn wrote:Den tävlande kontaktar mig eller någon av domarna, berättar vem dom är, vilken klass de tävlade i, vilket startnummer de hade och gärna skickar någon bild. I retur brukar det komma konstruktiv kritik som de flesta är väldigt tacksamma för. Är inte det bra nog?Nej!
Jag jobbar själv mycket med försäljningshantering för olika företag, ett företag som agerar på det viset liknar väldigt mycket hur myndigheter jobbar. En myndighet hade aldrig klarat sig på en konkurrensutsatt marknad eftersom de anser att kunden skall göra jobbet. Bra kundhantering är otroligt viktigt och i detta fallet är det de tävlande som är kunden.10 april, 2007 at 10:50 #896348Anonym anvandareMemberGustav Johansson wrote:Ett initiativ som jag tror kan locka fler tävlande och besökande, är de Team som börjar poppa upp mer och mer ( Warg och Egelstig med mera). Om profiler inom sporten visar sitt genuina intresse och engagemang genom att hjälpa andra inom sporten att komma igång och tävla, tror jag man kan få många som annars aldrig hade satt sin fot på en bb/fitness scen att få upp ögonen för sporten! Om liknande initiativ togs för CBB och BB skulle det bli ännu bättre! En annan sak som jag tror på är Body´s training camp! I usa är det många profiler som har liknande events ( Monica Brant och Coleman t.ex). Training camps där man inte bara tränar, lirar brännboll och grilar, utan också tränar posering och fotar!Detta kräver ju naturligtvis ett otroligt engagemang från enskilda individer, vilket ingen kan kräva. Men de inom sporten som genomför sådana här saker skall ha stående ovationer! Ni är föredömmen och marknadsför sporten på ett strålande sätt!
Där tycker jag att föreningarna ska ta ett stortansvar.
Vi i Team Athletic 08 jobbar jätte aktivt med marknadsföring på vårat eget gym. Det har gjort att vi har många medlemar som är villiga att tävla i år eller som ör med i bakgunden för att de har inga tävlingsplaner för tillfället. Vi jobbar även aktiv med gymmet, så vi har vår egen anslagstavka. Vi kommer att sitta med på deras öppna hus framöver där man kan fråga oss om tävling, träning och kost. Allt för att få flera intresserade av vår underbara sport.10 april, 2007 at 11:11 #896349Anonym anvandareMemberBaboom wrote:Där tycker jag att föreningarna ska ta ett stortansvar.
Vi i Team Athletic 08 jobbar jätte aktivt med marknadsföring på vårat eget gym. Det har gjort att vi har många medlemar som är villiga att tävla i år eller som ör med i bakgunden för att de har inga tävlingsplaner för tillfället.Tror jag också är det absolut bästa, problemet är väl att det är ganska få gym som tycker det är intressant och ha tävlande bland deras medlemmar?
Kommer själv ihåg gamla Olympic när det låg på Kungshöjdsgatan. Ett år hade de 13 deltagare (om jag minns rätt) som åkte och ställde upp på Götalandsmästerskapen, dessutom hade de busslaster med åskådare som följde med och titta.
10 april, 2007 at 11:31 #896350Anonym anvandareMemberMuscle Tech annonserade i 2 olika lokaltidningar 2 veckor före tävlingen, vilket missades förra året. Jag fick en massa sms innan helgen från kompisar och bekanta som undrade om jag skulle till lilla hemstaden… så visst visste lokabefolkningen om arrangemanget.
Jag tycker det är riktigt bra att datumet för nästa MTGP är spikat nu ett år innan, det kan bara bli ännu bättre!
10 april, 2007 at 11:53 #896351Anonym anvandareMemberMm, eftersom det var jag som tipsade SPP (muscle Tech) om de 2 lokaltidningarna så kan jag svara: VLT är ju Västmanlands läns tidning…. det är väldigt många som köper/får hem det i hela Västmanland. Västeråstidningen likaså och det är en gratistidning som alla hushåll får gratis varje söndag.
Men självklart håller jag med dig att det kan bli ännu bättre! Radio och lokal-Tv borde vara nästa steg men jag vet inte vad kostnaden är!10 april, 2007 at 12:04 #896352Anonym anvandareMembergosh wrote:Nej!
Jag jobbar själv mycket med försäljningshantering för olika företag, ett företag som agerar på det viset liknar väldigt mycket hur myndigheter jobbar. En myndighet hade aldrig klarat sig på en konkurrensutsatt marknad eftersom de anser att kunden skall göra jobbet. Bra kundhantering är otroligt viktigt och i detta fallet är det de tävlande som är kunden.Nu handlade detta om feedback som skulle ges till den tävlande. Beträffande den typen av feedback så måste det vara upp till varje enskild individ att fråga efter. Feedback i allmänhet ska inte ges om den tävlande inte vill.
Stor skillnad mot det exempel du tar upp.
Däremot om resurser och tid fanns vore det säkert positivt om det gick att marknadsföra tävlingarna direkt mot de tävlande, genom att ringa runt och diskutera tävlingsplaner etc… Vill du göra det till nästa år?
10 april, 2007 at 12:43 #896353Anonym anvandareMemberBaboom wrote:Där tycker jag att föreningarna ska ta ett stortansvar.
Vi i Team Athletic 08 jobbar jätte aktivt med marknadsföring på vårat eget gym. Det har gjort att vi har många medlemar som är villiga att tävla i år eller som ör med i bakgunden för att de har inga tävlingsplaner för tillfället. Vi jobbar även aktiv med gymmet, så vi har vår egen anslagstavka. Vi kommer att sitta med på deras öppna hus framöver där man kan fråga oss om tävling, träning och kost. Allt för att få flera intresserade av vår underbara sport.En bra synpunkt!
På den tiden när jag var med och drev West Coast Athletics så spred vi en del info i Helsingborg bl.a genom att vi arrangerade lokala tävlingar i olika moment på ett par gym. Det hjälpte till att under den perioden öka intresset för fitness där.
En del gym, som gamla Classic i Hbg, gjorde också väldigt mycket genom att utgöra en kontaktpunkt där många erfarna och intresserade samlades.Jag hoppas också så småningom kunna bidra med en del konkreta tillskott i ”idépoolen”. Saker som jag tidigare tänkt på men inte hunnit med. Det första blir kring ett nytt tävlingsteam till hösten.
10 april, 2007 at 12:43 #896354Anonym anvandareMemberMats E. wrote:Nu handlade detta om feedback som skulle ges till den tävlande. Beträffande den typen av feedback så måste det vara upp till varje enskild individ att fråga efter. Feedback i allmänhet ska inte ges om den tävlande inte vill.Så om man inte frågar så vill man inte ha?
Har du någon gång träffat en person som inte vill veta hur det ser ut och vad man kan göra för att förbättra? Finns det någon som kan överträffa i viktighet jämfört när domarna berättar?
Mats E. wrote:Däremot om resurser och tid fanns vore det säkert positivt om det gick att marknadsföra tävlingarna direkt mot de tävlande, genom att ringa runt och diskutera tävlingsplaner etc… Vill du göra det till nästa år?Jag har redan gjort det en hel del, men har ”tröttnat” en del fast kommer säkert att fortsätta.
Som tävlande tror jag det känns det rätt meningslöst och tävla om man inte VET att det blir en korrekt bedömning, inte heller och tipsa någon till och tävla. Vid varje tävling när proffsen skall upp så visar sig detta tydligt. De som ligger i topp och kommer bra gnäller självklart inte, det är inte dem som behöver få input heller. Det viktiga är att visa de som hamnar längre bak att man bryr sig om man vill att de skall tävla igen.
Det räcker inte med att få se sina siffror på ett excelark och de flesta har inte mod och ta upp en diskussion om bedömning med domare.Jag förstår att många gör detta av rent intresse, även domare och att man inte får tillbaka så mycket som man känner att man lägger ner i tid. Men det borde ju signalera att fenomenet finns hos andra med. Om man exempelvis hamnar bland de som plockas bort direkt ifall det är över 15 deltagare (nu är det nog inge större risk att det blir så många deltagare på en byggarscen på ett tag) men har satsat i något halvår fast man inte vetat hur, inte haft någon som kan hjälpa och bara bli bortplockad, inte svårt och räkna ut att den personen inte ställer sig på en scen igen. Risken att den personen skulle fråga domarna vad som var dåligt och varför finns inte.
Eftersom jag själv pratat med en del av dessa som hamnat där bak så vet jag hur mycket värt det är för dem och få en del input efteråt.Vad jag förstått så har MTGP haft ett mycket bra upplägg så det är kanske inte rättvist och skriva kritiska saker här men förhoppningvis fattar folk att det är för sportens bästa om sporten skall finnas kvar?
10 april, 2007 at 13:02 #896355Anonym anvandareMemberJag var där så jag ska väl egentligen inte yttra mig om saken. Ni får starta en annan tråd där de som var där kan ge förbättringsförslag på arrangemanget som sådant.
Vill bara ge mina synpunkter på två av de saker som tagits upp som nackdelar här i tråden, nämligen valet av plats och tid.
Västerås passar mig mycket bättre än Stockholm. För oss stackare som inte bor i huvudstaden blir det bra mycket billigare med Västerås. Hotell, käk och i mitt fall även resan kostar mindre.
Även det faktum att det var förlagt till påskhelgen passade mig bra, tycker att det var superskönt att komma hem efter två dagar på vift och ändå ha två lediga helgdagar kvar att vila ut sig på.
Sedan finns det alltid förbättringar som kan göras (programblad, mer utställare, kortare pauser, osv) men detta påverkar ju bara de som faktiskt redan har kommit till arrangemanget.
10 april, 2007 at 13:07 #896356Anonym anvandareMemberUrsprungligen postat av Marcell Kezdy
Äh vafan, de får folk att börja träna åtminstone.Få in SATS som sponsor/samarbetspartner/marknadsföring av tävlingar/mässor så har vi löst problemet med för få besökare iaf
Bra inlägg i tråden ”Anti Sats”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.