Home › Forums › Tävlingar och Events › Varför var inte du på MTGP?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 april, 2007 at 22:54 #896252Anonym anvandareMemberAbercrombie wrote:Decembercupen i Lund drar ju bra med folk om jag har förstått det hela rätt.
Liten lokal som är knökfull. Fullsatt är alltid kul!
MEN
2-300 pers borde ju inte vara något problem nånstans egentligen, om produkten är bra och intresset det rätta. Tyvärr är det väldigt många som aldrig besöker en tävling om de inte själva tävlar. Ska de komma förväntar många sig att få en gratisbiljett, annars är de inte intresserade. Märkligt.
8 april, 2007 at 23:02 #896253Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:I jämförelse med många andra evenemang är det väldigt billigt; särskilt med tanke på hur många timmars underhållning man får (om man inte sitter backstage hela helgen som vissa av oss:().Händer ju fan mer på ett tunisiskt vägbygge än en bb-tävling. Enda anledningen till att åka dit skulle vara att träffa folk, men nu åt jag våfflor istället.
8 april, 2007 at 23:05 #896254Anonym anvandareMemberAbercrombie wrote:Oj, då var jag fel ute angående DC, men 200 på en nybörjartävling känns ändå bättre än 600 på en GP tävling, eller?
Jag tror definitivt det finns ett sug efter en tävling i Stockholm och med lite kringarrangemang så borde väl inte de siffrorna vara orimliga? Vad jag förstår så var i alla fall Vårpokalen en succe.Inte att förglömma att där är ca 40 tävlande mer på DC än vad där var på MTGP i år. 40 tävlande = ett helt gäng familjemedlemmar och kompisar = fler sålda biljetter.
Visst finns det sug efter tävlingar i Sthlm, ffa från Stockholmarna. Men intresset för att arrangera en tävling i Stockholm är iskallt, även från Stockholmarna. Bristen på bra lokaler till vettiga priser är det stora problemet i dom större städerna, oavsettt om det är Sthlm, Gbg eller Malmö.
Jag vet inte om den ekvationen är rimlig rent ekonomiskt. För en arrangör är ju ekonomin det viktigaste. Går man back så går det inte.
Jag hade tyvärr inte möjlighet att vara på Vårpokalen när den gick av stapeln.The times are changin. På SM 1997 var det runt 2000 pers i publiken och ett jäkla röj. Då i Solna, jag är tveksam till att det bara handlar om det rent geografiska.
8 april, 2007 at 23:05 #896255Anonym anvandareMemberNu var jag på tävlingen och har gått på om inte alla så väldigt många av tävlingarna sen -98. Tycker det gick ned ordentligt ett tag för att nu så smått ha vandrat uppåt i intresse nåt år.
Det finns väl något av ett Moment 22 i det här tycker jag..
Det är väl bara att inse att när det annordnas en helg som denna, där det inte finns något annat än själva tävlingen att titta på, så blir det bara vi verkligen inbitna som reser och betalar för att gå dit. En ”Svensson” som kanske gillar livsstilen med träning osv, men inte bodybuilding och andra tävlingar köper ju inte biljett och åker till en helg där det inte finns annat att göra än att just titta på tävlingen.. Jämför tex fitnessfestivalen där massa ”Svenssons” finns bland besökarna.
I och med detta förstår jag att man inte vill smälla upp ett stort spektakel med en massa montrar då företagen vet att det vanligtvis inte kommer så mkt folk. Problemet är ju då att företagen uteblir, arrangemanget består bara av tävlingen, man lockar inga nya besökare, företagen säljer dåligt och det blir en negativ spiral av det hela.
Jag tror att man skulle behöva lägga tävlingar tillsammans med något större event, eller skapa sig ett större event genom att följa efter Fitnessfestivalen och göra det större. Man kanske kan ta en mindre summa i inträde, kanske lotta ut biljetter inne på ”mässan” ha lite: ”köp detta, få en biljett till tävlingen” och därmed kanske locka nya besökare som förhoppningsvis kommer även nästa gång.
Många tycker det är kul att gå runt och titta på kläder, smaka på barer, köpa tidningar och filmer. Inte fullt så många tycker det är kul att betala 500:- för att gå på en tävling och sen åka hem.
Upplevelsen som Ljungdahl här ovanför nämnde tror jag är lösningen.Kan säkert förklara mer ingående vad jag menar om det skulle behövas.. Är lite pömsig och vet inte om mitt budskap går fram som det ska..:o
8 april, 2007 at 23:06 #896256Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Händer ju fan mer på ett tunisiskt vägbygge än en bb-tävling. Enda anledningen till att åka dit skulle vara att träffa folk, men nu åt jag våfflor istället.Ja, är man inte intresserad så kommer man såklart inte. Min fråga var riktad till dom som faktiskt har ett intresse för byggning och tävlingar.
Men vad skulle du vilja se på en tävling för att den skulle bli intressant för dig?
8 april, 2007 at 23:06 #896257Anonym anvandareMemberSangborn var visst före med Moment 22 biten..
8 april, 2007 at 23:07 #896258Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Händer ju fan mer på ett tunisiskt vägbygge än en bb-tävling. Enda anledningen till att åka dit skulle vara att träffa folk, men nu åt jag våfflor istället.Hur många bb-tävlingar hade du varit på sa du?:p
För övrigt är det bra med action på tunisiska vägbyggen kan jag tänka mig; dromedarer som röjer runt och grejer.
8 april, 2007 at 23:10 #896259Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Hur många bb-tävlingar hade du varit på sa du?:pFör övrigt är det bra med action på tunisiska vägbyggen kan jag tänka mig; dromedarer som röjer runt och grejer.
3. Alla har sett likadana ut. Du är så jävla branschskadad att du borde bannas från forumet.
8 april, 2007 at 23:13 #896260Anonym anvandareMemberJorgen wrote:The times are changin. På SM 1997 var det runt 2000 pers i publiken och ett jäkla röj. Då i Solna, jag är tveksam till att det bara handlar om det rent geografiska.Det tror jag också handlar om att det är för svårt för den oinvigde att hänga med i alla grenar nu. Då fanns det fitness i ett par längdklasser och byggning i ett par viktklasser.
Nu är det af, bf, fitness, cbb och byggning. Tror det har bidragit rejält till det minskade intresset, det är alldeles för roddigt med grenarna nu.8 april, 2007 at 23:14 #896261Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:3. Alla har sett likadana ut. Du är så jävla branschskadad att du borde bannas från forumet.*Temp-bannar Jacksatan så folk med ett faktiskt intresse för sporten kan få diskutera ostört*
8 april, 2007 at 23:16 #896262Anonym anvandareMemberTjenare!
Tycker helgens tävlingar och arr runt omkring var helt kanon, TACK alla inblandade!
Men faktum kvarstår att det behövs mer publikum. Det är självklart flera faktorer som spelar in, men jag tycker att Micke Ljungdahl är inne på ett bra spår. Dagens publik förväntar sig och önskar (inte alla, dom största entusiasterna kommer ändå) mer än bara huvudakten. Micke nämnde ju ett bra exempel :ishockey, där man idag satsar mer än någonsin på show och happenings i samband med match.
Detta kostar självklart, och jag förstår att SKKF inte kan ha detta som huvudprioritet i sin budget.
Jag tänker snarare att det är här sponsorerna kommer in i bilden och kanske kan bidra till att göra arrangemanget ännu mer intressant.
Man kanske kan möta upp, ex i samband med FF, och diskutera tillsammans vad var och en sponsor kan bidra med?
Och nu menar jag inte att det behöver vara extremt kostnadsamma saker, som att flyga in proffs ex. Tror att det räcker med lite mer action och happenings runt tävlingen för att locka mer publik.Jag kan trimma till formen och köra en välpumpad matlagningsshow i posingtrunks nästa år om ni vill, free of charge såklart;)
Mvh / Tobbe
8 april, 2007 at 23:19 #896263Anonym anvandareMemberMåste dock ge Jacksatan lite credit..(dock bara lite lite) Alla bitar på tävlingarna är inte bra.
I helgen måste jag säga att det var väldigt väldigt bra med tidshållningen, det har varit lite si och så med det förut.
Det är bra att den fria poseringen bedöms hårdare nu, det har varit rent bedrövligt ibland och så dåligt att man velat göma sig bakom stolarna. (Ja, jag vet att det är svårt att posera men en liten ansträngning får man göra)
Där har de tävlande ett ansvar.Sen det här med de som håller mikrofonen på scen.. Några är duktiga, många är kass.. Så är det. Det drar ned intrycket och får vissa tävlingar att likna ett Kalle Anka mästerskap ibland..
8 april, 2007 at 23:30 #896264Anonym anvandareMemberRobox wrote:Måste dock ge Jacksatan lite credit..(dock bara lite lite) Alla bitar på tävlingarna är inte bra.I helgen måste jag säga att det var väldigt väldigt bra med tidshållningen, det har varit lite si och så med det förut.
Det var ju därför som jag startade denna tråden. För att kunna få reda på vad det är som inte är bra.
Det är något som vi (JP och Uffe) har arbetat mycket på den senaste tiden. Och det har fungerat väldigt bra, tävlingarna har ett mycket bättre flyt numer.Quote:Det är bra att den fria poseringen bedöms hårdare nu, det har varit rent bedrövligt ibland och så dåligt att man velat göma sig bakom stolarna. (Ja, jag vet att det är svårt att posera men en liten ansträngning får man göra)
Där har de tävlande ett ansvar.Det är nya regler från IFBB.
Quote:Sen det här med de som håller mikrofonen på scen.. Några är duktiga, många är kass.. Så är det. Det drar ned intrycket och får vissa tävlingar att likna ett Kalle Anka mästerskap ibland..Det är inte så lätt att stå där. Men visst är vissa bättre än andra. Men även det är något som vi arbetar med.
8 april, 2007 at 23:38 #896265Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Det är något som vi (JP och Uffe) har arbetat mycket på den senaste tiden. Och det har fungerat väldigt bra, tävlingarna har ett mycket bättre flyt numer.Extremt mycket bättre rent av. Hatten av till er för detta:up:
8 april, 2007 at 23:42 #896266Anonym anvandareMemberMåste hålla med Jacksatan.
Jag har ett stort intresse för byggning, håller mig updaterad så gott som dagligen på saker som händer inom scenen. Var iväg på SM i v-ås sist, och visst var de kul att få uppleva en tävling live, helt klart, men det händer ju absolut ingenting, samma sak om och om igen. Tror tävlingarna är roligast för dom som har vänner eller bekanta som är tävlande på scen, för dom som inte har några bekanta eller för dom som inte känner igen profilerna så blir det ganska världelöst, spänningen av tävlingen finns inte där.
Om det däremot händer lite saker runt om, mässor osv. så kan det säkert dra mer folk, som då får sug att även se tävlingen medans dom ändå är där.
Att stora evangemang som tex. Mr.Olympia sänds live via internet gör ju även att svenska tävlingar blir lidande då de inte ses som lika seriösa osv.
Det är _mina_ tankar.
Varför jag inte var till MTGP iår var för att det var påskhelg, alla vänner och bekanta var för en gång skull samlade så man kunde träffas och ha trevligt. Annars hade jag troligen åkt ned o kikat en dag. Två dagar blir för mycket, jobbigt att pendla falun – västerås samtidigt som dey inte är så intressant så man vill natta över.
/ stenis
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.