Varför var inte du på MTGP?

Home Forums Tävlingar och Events Varför var inte du på MTGP?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 155 total)
  • Author
    Jorgen wrote:
    Just tiden var emot oss under detta årets MTGP. Lite turbulens i början av året när det kom till vem som skulle arrangera gjorde att, när det beslutades att SKKF själv skulle arrangera, inte var så långt kvar fram till tävling.

Mer reklam är naturligtvis ett måste. Men även där spelar kostnaden in, såklart. Många bra idéer faller på priset, förbundet har inte råd att gå back.

Jo de vet jag de va, lite trist. Lite av orsaken oxå säkert.
    Nej sant, just därför tycker jag ni borde ta mera hjälp av gymmen i sverige. Vilket inte borde vara en större kostnad.

Janpeter Sangborn wrote:
    Det är lite moment 22 över hela processen:

Priset är känsligt. Men kanske inte nödvändigtvis på det sätt man skulle gissa. Sänktes priset till, säg 100:- per dag, skulle vi då få tre gånger så många besökare? Jag är inte övertygad om det. Dessutom: Tror vi att en produkt som är väldigt billig är bra?

Går det att marknadsföra bättre? Helt klart går det, men det kostar och ger det mer än det kostar? Annonsering är inte gratis. Vi har bra hjälp av Body, som borde vara den bästa kanalen till den potentiella marknaden, men fortfarande är det många biljetter som ska säljas för att finansiera en enda helsida. Tyvärr kan ju inte Body skänka bort hur mycket plats som helst. Oavsett kanal för marknadsföring är det ett stort antal biljetter som ska säljas för att betala merkostnaden. Det gäller alltså att hitta alternativa vägar att nå ut.

För få tävlande. Konstigt nog snackas det om att det borde finnas den och den varianten av tävling, men när det väl arrangeras exempelvis en ren nybörjartävling, där ingen får ha tävlat förrut är det väldigt få deltagare. Varje tävlande drar ett antal publik. Med dubbelt så många tävlande blir det ytterligare något hundratal (minst) i publiken. Om inte de tävlande sätter igång och tävlar mer, kan vi få en säsong som ser ut ungefär så här:
    Oktober: SM
    December: Decembercupen och Fitnessfestivalen
    and that´s it! Jag tycker att vår säsong ser väldigt mager ut redan idag…

Här kommer något som säkert kan reta en del, men som jag tyvärr tror är ett större ”problem” än både pris och ort: Internet. Det är kanon med snabb information, bilder och till och med filmer. MEN samtidigt minskar det ju faktiskt behovet och suget efter att vara på plats och ta del av allt live. Redan nån timme efter tävlingsstart börjar de första ”internetwannabina” ropa efter bilder, filmer och resultat. Och de får det! Nästan i realtid ligger det bilder ute och de första resultaten tickar in. Även förbundet bidrar till detta i all välmening. I helgen låg resultaten ute ungefär en timme efter avslutad tävlingsdag, mycket beroende på att jag tryckt på i flera år om snabbare information. Alltså är det enklare för den intresserade att sitta hemma framför datorn, försedd med lite proteindrinkar och bars och bara vänta på service. Billigare plus att man kan ha lika högljudda åsikter som de som var på plats. Dessutom kan man alltid skylla på att man bara går på bilderna när man sågar domare eller deltagare.
    Jag hoppas och tror på ett framtida fotoförbud, precis som på konserter, teater och bio. Visst, med en bra mobil kan man alltid smygfota, men det blir inte riktigt som när duktiga fotografer riggar upp sina utrustningar och tar proffsbilder. Om detta tar bort publik från tävlingarna är det väl rimligt att de får betala om de vill fota. Sen kan de ju i sin tur ta betalt för bilder, filmer etc. Kan låta hårt, men frågan är ändå i slutändan var pengarna ska komma ifrån. Utan publik, inga biljettintäkter och inga utställare. Utan dessa intäktskällor finns inga tävlingar, för kostanden är fortsatt den samma.

Produkten måste bli bättre. En trimning av tider och scheman har gjorts och jag tror att alla är överens om att de mesta flyter smidigare nu än tidigare. En tävling ska nog inte ta mer än cirka tre timmar per pass, för att publiken ska orka. Mer show och fest över det hela vore nog också bra, så länge det inte går ut över det tävlingsmässiga. Det är lite nytt på gång, frågan är bara hur snabbt det går att sätta i verket. Ska man göra förändringar bör de vara genomtänkta och kollade in i minsta detalj.
    Tyvärr är det alltför få av våra tävlande som har samma ”profilkvalité” som exempelvis Granis och Ingvar Larsson m fl. Till stor del beror det på att de flesta tävlar väldigt sällan och till viss del på att det är för lite publik som upplever våra tävlande. I och med detta byggs inte någon relation upp på samma vis som det gjorde för 15-20 år sen. Något att jobba på både för SKKF, de tävlande och media. Fler profiler brukar generera mer publik. Vissa för att se sina idoler vinna, vissa för att se sina anti-idoler få på nöten. Publik blir det oavsett.

Jag ser trots allt ljust på framtiden. Det är ju det enda vi kan påverka. Gör vi det tillsammans vore det väl själva den om det inte skulle funka. Både styrka och envishet finns det ju rätt gott om i våra led.

Vill man ha fler tävlande så måste man bjuda de tävlande på lite bättre priser.
    Ok nu var det ganska bra priser på GP BB. Men de andra klasserna brukar det inte bli mycket mer än en protein burk och en pokal.
    Det är vad jag tror.
    Jag hoppas på det bästa i framtiden.

Mvh,
    Ahmad

Notera redan nu att nästa års MTGP går första helgen i april. Och då är det inte påsk – bra va?

Med det avklarat finns det nog en del att räta ut. Det har kommit många bra inlägg – vissa är kanske inte genomförbara i närtid, men kanske något för framtiden. Jag tycker dock att det är synd med inlägg à la Benjamins, som bara dissar och inte kommer med någon enda lösning eller ens idé till lösning. Inte något som känns som att det driver processen framåt.

Först bör vi ha klart för oss att det är en väldig skillnad i förutsättningarna mellan exempelvis FF eller Arnold´s och MTGP. De båda första drivs av kommersiella företag med anställda som jobbar för att promota tävlingarna. Arnold´s omsätter miljoner dollar, FF säkerligen ett par miljoner medan MTGP balanserar under 200 kkr.
    MTGP arrangeras helt ideelt av förbundets funktionärer på fritiden. Ett privat företag kan, om det går bra, kalkylera med ett visst risktagande och kanske ta en förlust på några kronor, medan förbundet får lägga ner verksamheten om tävlingen backar ens 100.000:-. Hur gärna man än skulle vilja vara en Rolls Royce får man ibland inse att man är en Fiat – än så länge.

FF, eller egentligen LP, arrangeras väl för 27:e gången i år, Arnold´s har också hängt med ett tag. Skulle vi kunna se in i framtiden ungefär 20 år kanske även MTGP eller vad det kommer att heta är avsevärt större.

Har man tillgång till en tillräckligt stor marknad är det inga problem att ha låga inträden. Jämförelsen med Arnold´s haltar väl främst av den anledningen. Gissningsvis har de 50 ggr fler potentiella besökare i närområdet. De kan dessutom ta in betydligt mer publik än vad vi kan göra i Västerås. Att de dessutom hade drygt 15000 tävlande (inte helt säker på siffran, men det var något i den stilen) i olika grenar säkerställer även det att det blir många besökare.

Vi som varit med ett tag vet också att det inte är så väldigt länge sen FF inte fanns utan ”bara” var LP som arrangerades på Vågen i Göteborg. Tävlingen var skitkul, men inte mycket till kommersiell kassako. Få utställare eftersom det helt enkelt inte fanns plats för fler och lokalerna lämnade väldigt mycket övrigt att önska. Att få den nuverande FF i hamn är inte heller det enklaste. Utan att veta de exakta siffrorna tror jag många skulle bli förvånade över nettoresultatet. FF är inget som någon blir rik på faktiskt.

Avslutningsvis lite om gästposörer. Visst är det kul att se de allra bästa, men då ska de vara i anständig form åtminstone. Efter Dorian har det ytterst sällan varit någon större succé med gästposörer. I många fall har de varit pinsamt mycket off och skulle fått megadäng om de deltagit i den tävling där de gästposerade.
    Även här gäller det att räkna hem kalkylen. Hur många kan man tro kommer för att Ronnie Byggarproffs gästposerar? Vad kostar han?
    Dessutom tar en gästposering tid i anspråk och drar ofta ner tempot på arrangemanget, något som publikt är stort nono.
    Sen är det rent sportsliga funderingar också. Är det rätt mot de tävlande att det ska komma någon och visa hur ”dåliga” de är? Och är det dessutom så att gästposören är ur form blir det kanske rent av pinsamt för både honom/henne och övriga tävlande.
    Mig veterligt är det enbart i vår sport som detta fenomen förekommer. Undras vad deltagarna på friidrotts-SM skulle tycka om att Asafa Powell kom och ”joggade” 100 m för 50.000:- när det borde vara deras stund i rampljuset och de bara får en medalj och en sponsväska.

Först vill jag tacka alla som hjälpte till och gjorde (i mitt tycke) MTGP 2007 till ett kanon-arrangemang.

Sedan ber jag er boka in SM 12-14 oktober
    och
    MTGP 2008 4-6 april.
    :up:

Nu till mina funderingar om varför många väljer att INTE besöka tävlingarna:

Bristande intresse för tävlingar, vilket ju är huvudaktiviteten. Hur många betalar inträde till en hckeymatch för att se och höra Carola sjunga Nationalsången?

Bekvämlighet, det tar t ex 45 minuter med åtåg från Sthlm till Västerås och kostar 113:-. Då är det bekvämare att sitta och kolla bilder på nätet.

Biljettpriset 300:- för en dag eller 500:- för två, det är en liten burk protein.

Påskhelg, det var 25 000 besökare på Elmias Bilmässa (Jönköping) i lördags och de betalade 200:- (Igår var det 5000, de betalade också 200:-)

Till nästa år ska vi försöka få in fler utställare och ha en scen på plan 1 med happenings itillsammans med utställarna, ska bli intressant att se om fler kommer.

De utländska tävlande tyckte att arrangemanget var fantastiskt och INGEN av dem klagade på att tävlingen var förlagd till Västerås. De Polska tävlande Flög från Warzawa till Skavsta, åkte buss till Sthlm och tåg till Västerås. De gick fel och fick en 2 km lång promenad med packning, men INTE ett klagande ord utan tvärtom, de var lyriska över staden, tävlingsarenan och arrangemanget. (Snacka om att vi är bortskämda).😮

Slutligen vill jag påtala att vi faktiskt hade barnpassning, den tog jag hand om och det kan familjen Berglund intyga.

Vi ses på SM i oktober, samma plats Aros Congress Center.:emo-thumb

Att ja inte åkte i år beror på husköp, säljning av lägenhet å att man sk bli Pappa framöver nu ;) Fanns inte tid eller pengar ansåg vi.

Body står ju i många tidningsställ, se till att ha något snyggt inklipp på framsidan på tidningen tex med stora bokstäver att man inte ska missa tex MTGP den (datum), köp kosttillskott till mässpriser, se några av Sveriges bästa…… typ. Behöver inte vara sånt stort inklipp kanske men det ska synas när tidningen står i tidningsstället så att även någon som kanske inte läser den tidningen blir lite nyfiken. Går att göra på andra tidningar oxå ju :)

Jag å min sambo har varit i flera år på FF nu och tagit med oss lite olkia vänner varje år som varit lite nyfikna om hur det är där. Även om de nu tycker att det är riktigt kul med BB så är det nog att allt runt mässan drar lite mer har jag märkt.
    Förstår att ni skulle vara rädd för en sån sak (med risk att förlora pengar, iaf första året) men hur vore det med att få in dubbelt så många utställare för ungefär samma totalsumma? Sänk priset för utställare med 50 – 55% eller nått sånt. Tror att det (kanske inte första året när inte alla vet om priserna men efter det…) skulle inbringa många, om inte dubbelt då, fler utställare viket i sin tur ger mycket större mässa vilket i sin tur ger mer saker som folk kan kolla på. Betalar utställarna mindre så har de väl kanske råd med bättre mässpriser och kanske gratisprylar oxå…
    Alla är inte enbart intresserade av att sitta å kolla på tävlingar så det krävs större mässa å mer ”happenings” runt om för att dra mer folk.

En tanke bara :pop:

PS. Vad fanken, var det samma inträde för barn??? Det kan ja iaf säga att det skulle nog reta mig så mycket att ja sulle kunna skippa nån tävling även om ja gillar att åka på dem….. 👿

Jorgen wrote:
    Visst skulle vi kunna ta 100:- i inträde för hela helgen. Men då hade det bara blivit en enda tävling och sen konkurs.

Det upplägget som FF brukar köra på . Alltså ta ett billigare pris för en del av eventet och ett dyrare för annan del. En utställare är ju intresserad av att bli exponerad, den vill ha mycket folk så kanske den delen och något som drar där kunde vara billigt (kanske gratis). Tävlingen som kan dra en del som är villiga och betala lite mer kostar också.

Viktigast av allt tror jag är att få fler tävlande, speciellt i byggning för det är vad jag tror de flesta (som kan tänka sig betala) är intresserade av.
    Om en tävlande märker att det kommer en eller kanske två andra som ställer upp i klassen då är det ju inte direkt superintressant (vad jag tror) och ställa upp. Upplägget med 5 stycken i final är bra men om man kan försöka göra så att alla tävlande känner att de fått visa sig även om de kommer sist samt även fått en rättvis bedömning så tror jag det skulle öka på viljan och tävla. De som kommer längre bak är det nästan aldrig något snack om men enligt mig fyller de en väldigt viktig funktion. En bred bas är viktig för att få ordentliga ”toppar”.
    Även att det skall vara möjligt och våga ställa upp utan att man är helt sönderdeffad och kräva ett halvårs förberedelser, det blir för stort steg och säkert en mycket hög tröskel även för de som har tävlat.

Jag kan bara instämma när det gäller våra utländska medtävlande… De två pojkarna från Polen var ngt av det mest ödmjuka jag mött. Alltid så positiva och tacksamma till vad som än hände omkring dem.
    Att dessutom komma med den fysiken och ge oss en grymt bra show på scen är väl värt bara det att ta sig till V-ås för att se!

Att jag inte åkte beror på ekonomin och då loaded cup är mkt närmare mig 40minuter med bil så kommer gå på den tävlingen istället

ShevCo wrote:
    Jag tror inte det är en såpass intressant sport för det vanliga folket… än… Tror först och främst att intresset ska väckas om något… samtidigt ha mer kringaktiviteter och annat än att bara sitta på läktaren och glo… Sedan tycker jag det är dåligt om man tänker dra in alla pengar från familjer till de tävlande och försöker på så sätt täcka sina kostnader… man bör nå ut till det vanliga folket och få sina största intäckter därifrån, annars blir det en väldigt ”inavlad” ”sport” där man inte når ut till det vanliga folket mer.. utan mest bara de i byggar/tävlings-kretsarna…

Hur ska man locka vanligt folk då?.
    oh fan, det vet inte jag :D

Tack för att du svarar.

Men som det ser ut nu är sporten redan ”inavlad” (dina ord). Jag kan inte tänkte mig att det är så många ”nya” människor som kommer till tävlingarna.
    Frågeställningen var hur vi skulle lyckas med bedriften att dra dit mera publik.

Vilken ”vanlig” människa skulle gå och titta på en curling match? Då är den sporten säkert större en byggningen. Men har man inget intresse så går man inte.
    De som då ligger närmst intill tävlingsintresserade är de som har någon anknytning till tävlingen/tävlande. Varför då inte göra det lättare för supportrarna att komma med och titta på tävlingarna. Lite som det tex är i fotboll, mycket av pengarna kommer från supportrarna. Men självklart ska man marknadsföra sig mot en bredare publik. Men då behöver man visa upp något som är intressant för dem.
    Åter till affischen med den grishårda, brunmålade +100 killen som gör reklam för en tävling. Det tror inte jag lockar några ”vanliga människor”.
    Men om man vänder på steken…. Hur kan tex chip n dales (vet ej stavning) tok sälja. När vi har minst lika vältrande killar som kör 1 min fri posering till musik. Det kanske är där felet är. De frontar marknaden på ett helt annat sätt, nu kanske det inte är riktigt samma målgrupp som vi är ute efter.
    Det jag försöker att säga är att vi kanske borde fronta oss på ett annat sätt för att dra till oss mera publik.
    Sen tror jag att det kan behövas lite mera spex runt omkring, att man gör lite show av det som tex Lucia pokalen.
    Bara det inte tar för lång tid. Årets MTGP var aldeles lagom, första gången jag varit med om att allt varit klart vid 18:00 på kvällen. :up:

Varför lägga SM 12-14 oktober?? Halva Sverige jagar älg inkl mig den helgen.
    Mycket besökare man missar då.

marals76 wrote:
    Varför lägga SM 12-14 oktober?? Halva Sverige jagar älg inkl mig den helgen.
    Mycket besökare man missar då.

För att alla andra helger är det elitserieishockey, allsvenskan i fotboll eller nåt jävligt intressant på tv. Båten ska tas upp, stugan ska vinterbonas, höstgarderoben ska kompletteras eller också är det rea på IKEA. Vecka 45 går inte för då ska Volvo ha företagsevent och där jobbar det ju en och annan och v 47 är det Metallica i Globen. Tänk om det är fint väder den helgen? Då är det ju läge för långpromenad och picknick, för vem vet när det går att gå utomhus igen? Sen måste ju en del storstäda eller har tvättstugan. Svärmor fyller år och det törs man inte missa om man ska klara sig undan onda ögat och helgen efter är det svensexa för Bosse. Äldste sonen har simläger eller dottern basketcup. Sen är det ju lönehelg och då måste man ju bränna pengarna på en schysst outfit och ett par rejäla barrundor. Vem fan har tid med SM, då?

Hur man än gör kommer det att krocka med nåt. Har vi hela kalendern att välja fritt ifrån? Skulle inte tro det. Dessutom ska man vara snäll mot älgarna! Inte skjuta dem, utan gå på SM istället. Det har jag skriftligt på från Föreningen Svenska Älgar.

Jag kommer få mig med några till sm som har alldrig varit på tävling så att de kan se hur vår sport går till . Det är vi som ska marknadsföra tävligen också tycker jag. Vill vi att det ska komma fler får vi alla hjälpas åt.

Toppen att nästa år får jag fira påsken med mina barn TACK SÅ MKT . Nu är jag nöjd. Grymt att ni lyssnar på oss också:nod

Skjuter jag inte älg får jag ju inget protein… måste ju växa till nästa tävling:nod

Janpeter Sangborn wrote:
    För att alla andra helger är det elitserieishockey, allsvenskan i fotboll eller nåt jävligt intressant på tv. Båten ska tas upp, stugan ska vinterbonas, höstgarderoben ska kompletteras eller också är det rea på IKEA. Vecka 45 går inte för då ska Volvo ha företagsevent och där jobbar det ju en och annan och v 47 är det Metallica i Globen. Tänk om det är fint väder den helgen? Då är det ju läge för långpromenad och picknick, för vem vet när det går att gå utomhus igen? Sen måste ju en del storstäda eller har tvättstugan. Svärmor fyller år och det törs man inte missa om man ska klara sig undan onda ögat och helgen efter är det svensexa för Bosse. Äldste sonen har simläger eller dottern basketcup. Sen är det ju lönehelg och då måste man ju bränna pengarna på en schysst outfit och ett par rejäla barrundor. Vem fan har tid med SM, då?

Hur man än gör kommer det att krocka med nåt. Har vi hela kalendern att välja fritt ifrån? Skulle inte tro det. Dessutom ska man vara snäll mot älgarna! Inte skjuta dem, utan gå på SM istället. Det har jag skriftligt på från Föreningen Svenska Älgar.

Klockrent :up:

Var tyvärr inte i Västerås då jag jobbade så jag kan inte kommentera just den tävlingen utan jag tänkte bara kommentera ämnet allmänt..

Tycker att t ex FitnessFestivalen skulle kunna grena ut sig mycket mer till sporter som ändå ligger inom ”vår genre”. Någon nämnde kampsport. Tycker även det var bra när strongmantävlingen kördes på FF 2005. Det drar folk som kanske inte skulle gått i vanliga fall utan det kanske var ungen i familjen som tjatade på pappa att han/hon ville se Magnus Samuelsson och om ”han är lika stark som man sett på TV”.

Kommer även ihåg att SM i bänkpress (eller något dylikt) hölls bara ett par veckor innan FF. (detta marknadsfördes/kommenterades även på TV 4 Göteborg) Hade inte det varit kul (och dragit mer folk??) om det hade hållts under FF.
    För att få dit mer folk (mer pengar in) och mer utställare (mer pengar in) osv krävs det att man hittar en lösning som tilltalar den breda massa både när det gäller utställare och besökare..

Sen var det någon som nämnde mer hype runt de tävlande. det tycker jag är riktigt bra. Starta träningsjournaler/trådar eller vadsomhelst här på forumet så när det är dags för dem att tävla är man sugen på att se hur det kommer gå för dem..

Tänkte även på det med gästposörer.. Ok att det är roligt att se någon riktigt känd byggare (typ Amerikan eller dylikt), men det finns mycket bra byggare i Norden och vi har en del grymma posörer. Tvivlar på att de är lika dyra. De kanske inte är lika bra ur marknadsföringssynpunkt men de kan ge en bra upplevelse för besökaren.

Sist men inte minst tycker jag att de som kan marknadsföra en tävling/sporten bäst är de aktiva själva. Förklara för vänner, familj etc hur roligt det är och försök få med dem till i alla fall en tävling..

Kanske har surrat mycket nu och upprepat en del av vad andra sagt men nu har jag i alla fall sagt nåt..:)

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 155 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.