Home › Forums › Tävlingar och Events › Varför var inte du på MTGP?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 april, 2007 at 19:46 #896327Anonym anvandareMember
orbis: Hur tänker du nu?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.9 april, 2007 at 21:01 #896328Anonym anvandareMemberUlf Björnfot wrote:Först vill jag tacka alla som hjälpte till och gjorde (i mitt tycke) MTGP 2007 till ett kanon-arrangemang.Sedan ber jag er boka in SM 12-14 oktober
och
MTGP 2008 4-6 april.:up:Nu till mina funderingar om varför många väljer att INTE besöka tävlingarna:
Bristande intresse för tävlingar, vilket ju är huvudaktiviteten. Hur många betalar inträde till en hckeymatch för att se och höra Carola sjunga Nationalsången?
Bekvämlighet, det tar t ex 45 minuter med åtåg från Sthlm till Västerås och kostar 113:-. Då är det bekvämare att sitta och kolla bilder på nätet.
Biljettpriset 300:- för en dag eller 500:- för två, det är en liten burk protein.
Påskhelg, det var 25 000 besökare på Elmias Bilmässa (Jönköping) i lördags och de betalade 200:- (Igår var det 5000, de betalade också 200
Till nästa år ska vi försöka få in fler utställare och ha en scen på plan 1 med happenings itillsammans med utställarna, ska bli intressant att se om fler kommer.
De utländska tävlande tyckte att arrangemanget var fantastiskt och INGEN av dem klagade på att tävlingen var förlagd till Västerås. De Polska tävlande Flög från Warzawa till Skavsta, åkte buss till Sthlm och tåg till Västerås. De gick fel och fick en 2 km lång promenad med packning, men INTE ett klagande ord utan tvärtom, de var lyriska över staden, tävlingsarenan och arrangemanget. (Snacka om att vi är bortskämda).
Slutligen vill jag påtala att vi faktiskt hade barnpassning, den tog jag hand om och det kan familjen Berglund intyga.
Vi ses på SM i oktober, samma plats Aros Congress Center.:emo-thumb
Jag hann snacka lite med Uffe under helgen, och jag tror och hoppas att hans framtida idéer om hur tävlingarna ska dra mer folk kommer att lyckas, kortfattat så var en del av planen att även fylla nedre våningen med utställare, och då inte bara olika kosttillskotts märken eller kläder, utan ett mkt bredare utbud…lite av vad vi såg under älvsjömässans högtid, allt för att dra en bredare publik och inte bara dom närmaste sörjande, förövrigt så tycker jag att själva tävlingen var bra anordnad, även om jag önskat fler tävlande, mkt tråkigt att inte serbgänget dök upp!
Sist så måste jag berömma Uffe för en grym insats som barnpassare!:emo-thumb9 april, 2007 at 21:24 #896329Anonym anvandareMemberorbis wrote:SKKF ska ta chansen att stötta, synas och dra nytta av det kommersiella värdet av evenemanget/events som anordnas och försöka sluta partnerskap med andra aktörer på marknaden. SKKF ska alltså INTE själv arrangera tävlingar & mässor förutom ex SM varje år. Genom att samarbeta med alla aktörer i branschen och bygga upp långsiktiga relationer blir det fullt möjligt att plötsligt ha mässor i samband med tävlingar, rejält med prispengar etc. Det är inget som man uppnår över en natt utan kräver ett LÅNGSIKTIGT arbete innan man kan få se resultaten.Om inte SKKF arrangerat MTGP så hade det inte blivit någon tävling alls i år.
SKKF brukar inte arrangera tävlingar förutom mästerskap, detta året var annorlunda pga olika omständigheter.Det är ingen som pratar om att uppnå några resultat över natten utan vi i styrelsen arbetar långsiktigt.
9 april, 2007 at 21:40 #896330Anonym anvandareMemberJorgen wrote:Varför var inte du i Västerås och tittade på MTGP?Visste inte om det
Jorgen wrote:Brukar du gå på tävlingarna som arrangeras i landet?Nej
Jorgen wrote:Om inte, varför?Ensam med det intresset, svårt att ta sig till tävlingar.
9 april, 2007 at 21:56 #896331Anonym anvandareMemberA-s wrote:Visste inte om detNej
Ensam med det intresset, svårt att ta sig till tävlingar.
finns ju alltid tåg
9 april, 2007 at 22:20 #896332Anonym anvandareMembersebbeboy wrote:finns ju alltid tågklart, men endå inte speciellt kul att dra till tävling ensam..
9 april, 2007 at 22:23 #896333Anonym anvandareMemberA-s wrote:klart, men endå inte speciellt kul att dra till tävling ensam..så sant så sant, kanske bli mer översocial på detta forumet, å bekanta dig med lite folk, som man sen möter på tävlingarna osv
9 april, 2007 at 23:18 #896334Anonym anvandareMembergosh wrote:Viktigast av allt tror jag är att få fler tävlande
Om en tävlande märker att det kommer en eller kanske två andra som ställer upp i klassen då är det ju inte direkt superintressant (vad jag tror) och ställa upp. Upplägget med 5 stycken i final är bra men om man kan försöka göra så att alla tävlande känner att de fått visa sig även om de kommer sist samt även fått en rättvis bedömning så tror jag det skulle öka på viljan och tävla. De som kommer längre bak är det nästan aldrig något snack om men enligt mig fyller de en väldigt viktig funktion. En bred bas är viktig för att få ordentliga ”toppar”.
Även att det skall vara möjligt och våga ställa upp utan att man är helt sönderdeffad och kräva ett halvårs förberedelser, det blir för stort steg och säkert en mycket hög tröskel även för de som har tävlat.det är dom tävlande som gör tävlingen, men att få många att ställa upp är inte det lättaste, med tanke på hur mycket slit, tid, pengar osv som krävs för att platsa på scenen…
…publiken vill se dom bästa, men det är först när vi har 10 deltagare/klass som det blir riktigt intressant och alla dessa kämpar som inte kommer till final gör ju faktiskt att tävlingen blir extra intessant.
svårt att få till poängen, men dom som inte kommer till final behövs för tävlingen, och att motivera dessa att ställa upp med allt det slit som krävs…
…för att sedan bli 10:a och hitta tillbaka till vardagen (kan ofta ta långt tid) och fundera om man ska göra det en gång till…att tävla i BB/BF/CBB/AF kräver kanske 9 månader av förberedelser/fokusering och sedan kanske många månader till för att komma över ett misslyckande.
ja jag pratar av egen erfarenhet och det är säkert många som känner igen sig![/b]
men vi behövs, utan oss så blir inte tävlingen lika intressant…
PS. vi har väldigt höga krav på oss själva och på dom tävlande innan vi blir nöjda. och just kraven på vad som krävs för att tävla och lyckas gör det hela till en mycket svårlöst ekvation…
…hur ska vi få fler tävlande!?PS:2 försökte bara få fram problemet som jag ser det, kanske inte lyckades riktigt, men att misslyckas kanske är kravet för att lyckas någon gång…!?
10 april, 2007 at 01:01 #896335Anonym anvandareMemberHar besökt tävlingar och tävlat själv sedan -98. Tävlingarna i Båstad var en höjdare och alla man pratar med som någon gång varit där får något nostalgiskt, drömmande i blicken när denna tävling kommer på tal. En familjefest med sol, bad och festligheter. På den tiden var Fitness en stor tävlingsgren och Athletic Fitness ökade i popularitet varje år. Vad jag förstår så är dessa grenar dyra och svåra att arrangera och åtminstone Fitness har haft svårt med rekryteringen av nya tävlande. Men båda dessa tävlingsformer har – till skillnad från bodybuilding och Body Fitness – inslag av tävlingsmoment som även en oinitierad åskådare kan förstå och uppskatta. Till Båstad kunde man ta med sig familjen – som aldrig ens varit på ett gym – och de kunde ryckas med och engagera sig i tävlingarna. Bedömningen av bodybuilding och Body Fitness däremot ter sig för en oinsatt som upp- och nedvända världen. Så vad som behövs är kanske mer information/utbildning. Man skulle kunna trycka upp programhäften som utöver tidsscheman och deltagarlistor även innehåller bedömningskriterier, intervjuer med domare och aktiva, förhandssnack och ”stalltips”. Utanför arenan (exempelvis i mässhallarna) skulle man kunna ha ngn storbilds-TV som följer tävlingarna och som refereras av någon kunnig domare eller aktiv.
Västerås har under åren blivit min favoritstad när det gäller tävlingsarrangemang. Fantastisk arena med gångavstånd till hotell (om man så önskar), affärer och nöjen. Som flera tagit upp tidigare så tror jag dock att fler kringarrangemang och utställare skulle locka mer folk. SM 2003 i Västerås kunde erbjuda Strongmantävlingar, kampsport, armbrytning mm som jag vet uppskattades av många. Om jag inte minns fel var det en (lägre) avgift för mässan och en (högre) avgift för tävlingarna. Bra initiativ som säkert lockade en och annan in på tävlingsarenan.
Fler förslag:
– Sälja film- och fotograferingsrättigheter. JP föreslog detta och jag tycker att det är ett fullt rimligt förslag. På detta vis skulle arrangören få in mer pengar och det skulle bli mer åtråvärt för tävlingsintresserade att åka på dessa arrangemang.
– Bredda tävlingsbasen. Initiativet med nybörjarklasser på MTGP är mycket bra och kan bidra på sikt till ett större antal tävlande. Dessa tävlingar skulle även kunna fungera som kval till andra tävlingar under året såsom SM. Landsdelsmästerskap skulle säkert också kunna öka tävlingsintresset och därmed rekrytera fler tävlande till de större arrangemangen. Dessutom skulle det möjliggöra för fler att besöka en tävling och på så sätt få upp intresset för sporten.
– Gymtränande och gymägare har också ett ansvar om de vill hålla vår sport levande. Sprid information om tävlingar, informera lovande killar/tjejer om lämpliga tävlingar att ställa upp i, undersök möjligheten att skrapa ihop ett gäng från ditt gym/stad som kan hyra en buss och på så sätt få ned resekostnaden. Boka bord på ngn restaurang/klubb på tävlingsorten och gör resan till en totalupplevelse för dina vänner och bekanta.Angående frågan att spendera pengar på gästposörer: Jag följer själv proffscirkusen med stort intresse men de gånger jag sett proffs gästposera har jag oftast blivit besviken. En proffsbyggare 10-20 kg från tävlingsform med oengagerad poseringsrutin innehållandes otaliga most musculars fångar ej mitt intresse. Tråkigt, oinspirerande och temposänkande. Det är få uppvisningar jag minns med glädje men några som hör dit är Stanleys uppvisning på Fitnessfestivalen –06 och Mario Riegers uppvisning på Luciapokalen -01(?). Vad jag vill se är posörer av världsklass eller atleter i toppform med engagemang och vinnarinstinkt. Topp tre på MTGP i år var suveräna!
Till sist: Årets MTGP var en mycket bra tillställning! Stor eloge till alla eldsjälar som lägger ned så mycket tid och engagemang för att vi som publik och tävlande ska få en så bra upplevelse som möjligt. Utan er hade vår sport varit på utdöende men jag skymtar en ljus framtid bakom hörnet. Tillsammans kan vi uträtta stordåd! Dra DITT strå till stacken och sluta klaga på de som verkligen försöker göra något! Gemensam uppslutning alle man!
10 april, 2007 at 02:28 #896336Anonym anvandareMemberJonas Lundberg wrote:…hur ska vi få fler tävlande!?Vet inte om jag kan komma ihåg att de som hamnat bland de sista fått gå ut och göra lika många särbedömningar eller kanske fler gånger än de som kommit först. Vanligen brukar de som kommer bland de första få göra 3-4 fyra särbedömningar (beror lite på hur jämnt det är och antal deltagare), sedan gör de i mitten någon, de allra sista kan bli helt utan. Det talar sitt tydliga språk.
Ingen tävlande skall behöva känna sig som en del av rekvisitan.En sak som jag tror skulle hjälpa till och få fler tävlande eller i alla fall de som tävlar att återkomma är att det blir obligatorisk för domarna och ge utlåtande av vad som var bra och vad som behöver förbättras samt kanske vad som var riktigt dåligt. Det är fel väg om det är den tävlade som måste gå och fråga och det är superviktigt att den tävlande känner att den är uppskattad, speciellt om det går åt helvete. Allra bäst vore om den tävlande kunde få tips hur olika problem kan undvikas till nästa gång.
Jag tror inte alls det behövs så mycket för att få fler tävlande. Det är så lite som behövs för att man skall tycka det är en bra upplevelse istället för att man inte har där och göra.
10 april, 2007 at 04:56 #896337Anonym anvandareMemberJag ser gärna å bodybuilding men somnar av alla olika fitnessklasserna så att lägga byggningen på en dag och fitnessen på den andra ökar mitt intresse.
Priset är av stor betydelse när man har begränsat med pengar hade biljett priset varit lägre hade även jag tittat den här helgen.
Jag ser gärna någon bra gästposör när jag tittar på en tävling.
många utställare m kläder och dyl ökar ocså mitt intresse då utbudet av träningskläder i den lilla stad jag bor är ytterst begränsat.
håller med om att någon form av domar kritik tillde tävlande borde vara obligatorisk!
Jag tror också att publiken skulle uppskatta att få se domarsiffrorna och höra motivering till placeringarna.det skulle göra tävlingen och resultaten mer begriplig både för den som är insatt i byggar världen och för den som besöker en tävling för första gången.10 april, 2007 at 09:01 #896338Anonym anvandareMemberHär kom det fler bra infallsvinklar, tycker jag:
Att man ska kunna tävla utan att vara Olympiamaterial hoppas jag vi alla kan bidra till. Det är en alldeles för vanligt kommentar att ”När jag ska tävla ska jag chocka!”. Där får vi nog alla ta åt oss och försöka ändra attityden.
Landsdelsmästerskapen dog tyvärr för att ingen ville tävla och ingen ville arrangera. Kanske kan de vara på väg tillbaks.
Ett enklare programblad är inte så dyrt att ta fram, bara någon gör det. Jag har själv gjort det till våra tävlingar i Karlstad. Enklast möjliga layout, nedknappat i word och tryckt i svartvitt. Men jag tror trots allt de fyllt sitt syfte och notan blev inte så dyr. Självklart är det viktigt att man förstår lite om det man ser och kunskapen är inte så utbredd ens i den inre kretsen faktiskt.
Tyvärr finns inte mycket kvar av den gymkultur som fanns för femton-tjugo år sen. Då var det vanligt att gymmet ordnade resa till SM, exempelvis. Ganska snabbt fyllde man en buss, även på mindre orter. Klart det blev skapligt med publik då och stämningen blev bättre. Vi blyga svenskar låter mer i grupp än en och en, så att säga. Vore kul om det kunde bli en revival för såna initiativ.
Domarna ger sedan några år respons till alla som hör av sig. Där tror jag vi gör ungefär som i andra bedömningssporter, i den mån andra sporter över huvudtaget ger den servicen. Om jag förstod Gosh rätt ville han att den skulle ges utan att den tävlande själv tog initiativet och till alla. Det tror jag inte alls på faktiskt. Att ge feedback direkt på plats är troligen det överlägset sämsta tillfället som kan tänkas. Domaren är trött och hungrig, den tävlande är trött och hungrig. Risken för enormt dålig feedback är stor och risken att den info som trots allt ges inte uppfattas korrekt är överhängande. Den tävlande har redan fått ett utlåtande i form av poäng. Sen kanske man inte ens vill ha info eller också anser man att man har bra koll själv. Om man inte själv orkar ta kontakten för att få feedback, så är kanske inte det tillräckligt intressant? Än så länge tror jag att det bästa och enklaste är att göra som vi gör idag: Den tävlande kontaktar mig eller någon av domarna, berättar vem dom är, vilken klass de tävlade i, vilket startnummer de hade och gärna skickar någon bild. I retur brukar det komma konstruktiv kritik som de flesta är väldigt tacksamma för. Är inte det bra nog?
Eller som en domare i en annan bedömningssport sa: ”Vi sätter poängen, att klura ut hur man ska förbättra poängen är tränarnas sak.”
Bättre resultatservice är en av mina käpphästar. Vi har gått från att resultaten kommer med posten till anslutna klubbar nån månad efter tävlingen till att de ligger ute på nätet inom en timme efter avslutad tävling. De tävlande kan oftast ta del av poängen för de som inte går till final redan i samband med förmiddagspasset. Jag skulle jättegärna se att vi kunde ge resultat löpande på storbildsskärm eller liknande. Det är först nu vi har tekniken någorlunda i vår hand så att vi snabbt kan få fram resultaten i publicerbar form (tills nyss gjordes alla protokoll och resultatlistor för hand). Nästa steg är att lösa överföringen till bildskärm. Ingen svår sak säkert, men det får inte kosta och någon ska göra det. Med tanke på att vi sällan är direkt överbemannade har detta inte ännu varit prioriterat. Men det kommer. En annan aspekt är att den info man ger måste vara dubbelkollad, så att inget blir fel. Det som publiceras blir ofta en inofficiell sanning. Detta händer ideligen om en speaker säger fel att det blir upprörda känslor i publiken om man sen korrigerar: ”För han sa ju att…”.
10 april, 2007 at 09:30 #896339Anonym anvandareMemberVet inte om ni missade mitt inlägg angående att köra kampsportstävlingar med?
Kanske hade varit något att ta upp igen då jag vet många elitkampsportare som saknar den tävlingen och jag tror det skulle dra mycket folk med.
10 april, 2007 at 09:36 #896340Anonym anvandareMemberJag tror mycket av problemet att folk inte kommer ligger i att tävlingarna alltid ska delas upp på 2 dagar och visst det kanske är omöjligt att ha allt på en dag vad vet jag.
För min del skulle en sådan resa bli= biljett 500kr,hotel 600-700kr,bensin ca 1200kr,diverse måltider ute ca 800kr och sen är det ju tråkigt om man inte kan handla någon liten grej på expot.
Så en sådan resa kan hamna på närmare 4000kr vilket är mycket för mig att lägga ut på att åka på en tävling trots att det är bland det roligaste jag vet.
Sen att tävla själv och allt det medför kostar mycket pengar och bugdeten är stram tråkigt nog.
Men endagars tävlingar med kortare resväg och att man skulle slippa hotel mm skulle göra att jag skulle kunna åka mer på tävlingar(Har dock säkert varit på minst 30 st under årens lopp)
Så här är det för mig men kanske inte för andra:up:10 april, 2007 at 09:40 #896341Anonym anvandareMembermickebodyb wrote:Jag tror mycket av problemet att folk inte kommer ligger i att tävlingarna alltid ska delas upp på 2 dagar och visst det kanske är omöjligt att ha allt på en dag vad vet jag.
För min del skulle en sådan resa bli= biljett 500kr,hotel 600-700kr,bensin ca 1200kr,diverse måltider ute ca 800kr och sen är det ju tråkigt om man inte kan handla någon liten grej på expot.
Så en sådan resa kan hamna på närmare 4000kr vilket är mycket för mig att lägga ut på att åka på en tävling trots att det är bland det roligaste jag vet.
Sen att tävla själv och allt det medför kostar mycket pengar och bugdeten är stram tråkigt nog.
Men endagars tävlingar med kortare resväg och att man skulle slippa hotel mm skulle göra att jag skulle kunna åka mer på tävlingar(Har dock säkert varit på minst 30 st under årens lopp)
Så här är det för mig men kanske inte för andra:up:Skulle vara bra med endagstävlingar, även om SM inte är möjligt att köra på en dag. Dock verkar det som att utställarna i allmänhet är mindre sugna på att rådda iväg för bara en dag. Moment 22, som sagt. Utan utställare riskar man väldigt mycket, eftersom vi inte kan räkna med fullsatt. Utan att gå närmare in på siffrorna är lokalhyra och utställarintäkter något som hänger samman rätt ordentligt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.