Home › Forums › Vilande träningsjournaler – read only › 5-dagars svältdiet álá Calluster
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 juli, 2006 at 09:34 #91759Anonym anvandareMember6 juli, 2006 at 09:34 #999557Anonym anvandareMember
Jag är inte den som dietar länge men eftersom jag ofta är – vad jag definierar som – slät, så dietar jag ofta, men då ser jag till att det går fort. Ju snabbare det går desto bättre, tycker jag. Man lider ju mindre om det går fortare, eller? Inte för att det gör ONT när jag dietar – vilket det ibland faktiskt kan se ut som – men det suger storartat i tarmen efter det godis jag normalt missbrukar varje dag.
Folk vill gärna motargumentera mina idéer med ”man ska inte gå ner fort – det är inte bra för kroppen, ½ kg i veckan är idealt”. Jag har dock slutat bry mig om det där. Jag lärde mig motsatsen redan 1987 när jag rasade fortare än många och bevarade formen länge länge efter det.
Hursomhelst – i år har träningen gått helt åt pipan eller den har rättare sagt varit obefintlig. Skador, operationer och studier till förbannelse har alla på en gång drabbat mig. Resultatet är ett osannolikt överbulk som hade räckt för en evigt lång istid. Jag väger 105 kg idag. OK jag ska inte klaga. Jag har nog inte mycket mer än ca 15% BF just nu och tiden då jag skall ta itu med en slät mans stackars kropp genom en hård veckas diet är kommen. För de som känner mig är det ingen nyhet att jag älskar svältdieter. Inte bara för att de sätter disciplinen på test men även för att de ger bäst resultat. (Till de som har motargument till svältdieter välkomnas alla dessa argumenten med öppna famnar till [mailto:echo@swipnet.se]. De bästa vinner en kladdkaka var). Det som nu nalkas är en variant av en svältdiet, kraftigt färgad av Calluster-ideologin. Givetvis beror deta på hur man definierar svält och med tanke på hur illa våldtaget detta ord blivit i svenska näringsdiskussioner känner jag att det är bäst att inte beröra det mera.
Förra året gjorde jag en utomordentligt lyckad diet som jag nu skall upprepa om det är möjligt. Jag cyklade då från Stockholm till Varberg tillsammans med min flickvän och jag måste säga att jag var övernöjd med resultatet. Vi hade planerat att träna på vägen men det blev inte så. Ändå blev det ortroligt bra. Denna gång ska vi träna, cykla OCH svälta under c:a 50 mil. Jag räknar med ett ganska lugnt tempo – ca 12 mil om dagen. Min tjej är den som är mest vältränad så det blir antagligen jag som kommer klaga, spotta, svära och kantra av vägen oftast, men men.
Planen är enligt följande. Vi cyklar från Stockholm och sätter kurs mot Mälaren med några omvägar (Örebro och Uppsala bland annat). Rutten är cirka 40 mil men det blir mera, vet jag av erfarenhet. På kartan har vi mätt fågelväg och utan vilsecyklingar. Vi räknar med ytterligare 10 mil. Vi slår läger efter att vi cyklat 8h. Vi meckar ihop en eld, grillar kycklingen, stretchar, gör våra armhävningar och situps och nedtecknar i dagboken dagens alla fakta som är relevanta för dieten. :nerd:
Cykelturen är för mig alltså en DIET. Jag kommer lika överambitiöst som alltid att skriva dagbok, föra statistik, kolla pulsen, kroppstemperaturen, räkna och anteckna allt relevant och lite till. Linda kommer troligtvis plocka en och annan blomma under tiden, precis som förra gången.
Mat kommer vi inte slösa FÖR mycket tid på… men då vi måste… kommer vi äta makrill i tomatsås och kanske något annat. Målet är satt till – ca 1000 kcal om dagen, gärna mindre. Förra året grillade vi kyckling på kvällarna. Det kan hända att vi gör så även i år. Det var ganska mysigt trots allt.
Det vi dricker är vatten med C-vitamin och salt. Vid behov har jag bikarbonat med mig. Törsten efter FUN Light lär bli överhängande stor varför vi i skrivande stund diskuterar om vi skall ta med oss en flaska FUN Light också. Ev köper vi en flaska rött lite här o där på vägen för att göra livet i svält snäppet trevligare.
Med en snitthastighet på 20 km/h kommer jag bränna +750 kcal/h enligt en sida jag hittade på nätet. Detta alltså endast på att cykla. Basalomsättningen kräver ju sitt också. På 10h cykling bör jag således tappa 1kg fett. Wow hurra liksom 1 kg fett OM DAGEN – MONSTERDIET änna! Hmmm… men hela cykligen går i klassisk Calluster-anda varför extrema resultat är underförstådda. I verkligeheten tror jag inte vi kommer cykla 10h om dagen – men vi får se. Vad tror ni andra? Stämmer dessa tabeller bra överrens med verkligheten?
De träningspass vi tänkt göra kommer falla in på morgonen innan vi fortsätter cyklingen. Det förutsätter att vi cyklar förbi något samhälle där de har ett gym, vilket inte alltid är så lätt. Förra året hoppade vi träningen helt, av just den anledningen. I värsta fall kan man ju göra några söta akrobatiska övningar på lekplatser tills man känner sig nöjd eller blir bortjagad av argsinta föräldrar för att man utövat förargelseväckande beteende mitt i deras barns favoritlekplats.
5 dagar på cykel. 8 h om dagen. Totalt 40 h cykling i minst 20km/h. Fullt jämförbart med 80 stycken ½-timmaspass på en trappmaskinen på gymmet. Dem hade jag gjort på ca 100 dagar eller 3 månader. Undra om det tar 2 eller 3 dagar för att sabba den formen sen? Ha ha.
Aja vi får se. Har jag glömt något ? Pump tänker jag INTE ha med mig denna gång. Den var bara ivägen förra gången ändå och skulle jag få punka – kommer jag bara bränna mera om jag får bära hojen. :up:
Träningsschemat är simpelt som alltid med Calluster – en handfull basövningar i cirkel, men denna gång måste de anpassas för att vara körbara även utanför gym. Jag återkommer med schema och rapporteringar. Nu ska jag montera ihop cykeln sen återkommer jag med färdplan, inventory-list och resten av detaljerna. Startskottet går vid lunch idag.Hur mycket kommer jag tappa i fett respektive muskler? :what:
Gör jag nått fel?6 juli, 2006 at 09:50 #999558Anonym anvandareMemberDu är tokig mannen :emo-thumb
Hur länge kommer ni att vara i varberg?6 juli, 2006 at 10:06 #999559Anonym anvandareMemberLåter skitkul.
Får man se före och efterbilder??
6 juli, 2006 at 17:01 #999560Anonym anvandareMemberDu gör nog bäst i att inhandla lite BCAA inför denna strapats. Det framkommer inte hur högt proteinintaget är, men jag misstänker att det är mycket lågt i förhållande till din aktivitet. 1000 kcal får du se till att göra det bästa av. Beroende på vilken bf% du startar på, kommer du gradvis att förlora kroppsprotein i förhållande till hur mycket kroppsfett som kan mobiliseras. Det vore självdestruktivt att starta denna tripp om du inte har en ansenlig mängd kroppsmassa som du vill bli av med.
6 juli, 2006 at 18:04 #999561Anonym anvandareMemberFY FASIKEN VILKET HUMÖR JAG SKULLE FÅTT AV EN SÅN DIET
LYCKA TILL
6 juli, 2006 at 18:05 #999562Anonym anvandareMemberSka bli väldigt intressant att följa. Hoppas du dokumenterar det hela med mycket bilder och mått som du sedan slänger upp.
lycka till!
7 juli, 2006 at 16:31 #999563Anonym anvandareMemberKasta in handduken är inte min grej – men nu måste jag. Skäms ögonen ur mig gör jag, men pappa har lärt mig att man måste kunna misslyckas ibland för att fortsätta sträva framåt sedan igen – och nu är det dags. :ph34r:
Jag kom till Mariefred (från Stockholm). Vi cyklade 120 km sedan började mitt trasiga knä protestera. De sista timmarna var en plåga trots tre mycket kompetenta smärtstillare. För de som inte vet har jag en knäskada sedan en gammal MC-olycka som hindrar mig att jogga, träna ben etc. Jag cyklade över 50 mil förra året i en liknande diet och det funkade bra – DÅ. Alla säger ju att cykling är skonsamt för knäna. Ellerhur? I år kändes det som om jag hade krossat knät på nytt. Min flickvän tyckte att det var lika bra att vända om igen istället för att fastna någonstans ute i ödemarken och förstöra en hel vecka. (Vi hade ju bara 4 mil tillbaka till pendeltåget i Södertälje.)
Aja – jag satsar på ett nytt udda dietförsök i Januri under nästa semester istället. Men då blir det i Argentina igen. :up:
För de som ville ha de få resultat jag lyckades samla på mig så har jag här lite.
Vi cyklade 119 km på 7h (effektiv cykeltid exklusive pauser). Riktigt lugnt alltså, men det sved i mina lungor i flera långa uppförsbackar kan jag tala om. 119km på 7h joggar säkert vissa människor, ha ha. Jag däremot är lika kondistränad som en storrökande flodhäst. Jag åt 3 brurk makrill, 1 liter minimjölk, 80g proteinpulver, 1msk glutamin, 1msk sojamjöl, 2 paprikor, 400g keso och cirka 7 liter vatten. Det var en extra het dag vet jag att alla pratade om, men det märktes inte så mycket på cykeln. Det fläktade fantastiskt skönt faktiskt. Jag hade en snittpuls på 130 och genosmitthastighet strax under 20 km/h. (De sista två timmarna drog ned ordentligt på snittet eftersom jag gick flera gånger i uppförsbackarna.) Pulsen hade dock succesivt sjunkit allteftersom kondisen hade byggts upp. Så gjorde den förra året iaf.
Stundvis yrade jag ganska mycket på cykeln, ha ha. Inte för att det var hårt för en medelsvensson, men för min otränade kropp var det nog en hel del. Jag är ju mest van vid gymträning och någon kondisträning har jag inte bedrivit sedan ett år tillbaka. I morse när jag vägde mig låg jag 4 kg minus. Räkna med glykogen och vatten i förlusten. Efter frukost och lite vattendrickande nu på dagen ligger jag fortfarande 2 kg minus. Jag tror dock inte jag tappat speciellt mycket. Kanske lite mer än 500g ellerså. Jag ska äta och dricka lite till och väga mig imorgon bitti. Resultatet bör bli 1 kg minus enligt beräkningarna (som ändå sällan stämmer överrens med verkligheten).
Knäet skall nu kontrolleras IGEN hos en ortoped och voltarentabbarna kommer återigen att sabba magen misstänker jag. Grrrr…. Jag bävar för cortison-stickan.
Appropå sabba humöret med dieter. Det är faktiskt inte så illa. Det hela är ju lite av en/ett semester/äventyr tillsammans med min flickvän. Vi passerade nya mål hela tiden, det hände saker hela tiden och vi träffade folk på vägen. Det var ganska trevligt, fram tills att jag fick känningar i knäet och jag började tjura. Hela mitt humör gick åt pipan med en gång. Tur för Linda att vi inte fortsatte. Jag hade nog förstört allt.
Aja – jag får iaf vara glad att jag cyklade 12 mil under den varmaste dagen på året (enligt media)…Förlåt ännu en gång – för att jag misslyckades
ps
Ville ni se bilder? Tyvärr, jag är inte sån!7 juli, 2006 at 16:42 #999564Anonym anvandareMemberWTF! Smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen, eller?
8 juli, 2006 at 09:05 #999565Anonym anvandareMemberTråkigt att det gick åt skogen, såg fram emot dina rapporter. Better luck next time!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.