Alm bygger

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 271 through 285 (of 444 total)
  • Author

3:e veckan i rad jag vägde in på 88.0 kg och 94 cm runt midjan (har som lägst varit 92). Min kropp verkar vägra att gå ner med, vilket är sjukt frustrerande. Känner bara för att börja bygga nu igen och ändå köra cardio. Vet inte hur jag ska göra. Så jävla less på det här nu…

Jag kör inte 2 pass om dagen för att få noll resultat. Jag vet i nuläget inte något jag kan göra bättre heller, följer min plan till 100%.
    Enda skillnaden jämfört med innan är att jag gick morgonpromenad 75 min, och nu cyklar jag 55-60 min på morgonen iom skadan i foten. Så kanske jag inte cyklar tillräckligt länge, jag vet inte. Det är möjligt.
    Ytterligare en skillnad är att jag inte ätit ätarmål på 2 veckor nu, vet inte om det har påverkat, men man tycker det borde ha haft motsatt effekt.

Jämfört med tidigare veckor har jag den här veckan sänkt kolhydraterna på det sista målet med 50%, för att se om det skulle hjälpa, samt minskat fettet en aning. Noll effekt.
    Hjälp…

Jag skall ge dig några goda råd! 1. Sluta omedelebart med din panikdeff! Din kropp är helt sönderstressad nu. Satsa istället på styrketräningen och lägg på dig muskler istället! Det är det som tar tid! Att hålla på och panikdeffa såhär ger dig bara ångest och ger dig omvänd effekt pga alla stresshormoner mm. Du kommer dessutom att få problem när du väl gått ner och börjar äta normalt igen. Ät normalt och nyttigt så att du inte fläskar på dig. Skall du tävla så har du flera år tung styrketräning kvar framför dig och ju mer du håller på med sådana här ”deffningar” så kommer dina muskler nödvändiga tävlingsmuskler att låta vänta på sig. I’m sorry men detta är sanningen.

Arne Persson wrote:
    Jag skall ge dig några goda råd! 1. Sluta omedelebart med din panikdeff! Din kropp är helt sönderstressad nu. Satsa istället på styrketräningen och lägg på dig muskler istället! Det är det som tar tid! Att hålla på och panikdeffa såhär ger dig bara ångest och ger dig omvänd effekt pga alla stresshormoner mm. Du kommer dessutom att få problem när du väl gått ner och börjar äta normalt igen. Ät normalt och nyttigt så att du inte fläskar på dig. Skall du tävla så har du flera år tung styrketräning kvar framför dig och ju mer du håller på med sådana här ”deffningar” så kommer dina muskler nödvändiga tävlingsmuskler att låta vänta på sig. I’m sorry men detta är sanningen.

Okej, jag hör vad du säger och jag lyssnar. Kanske bör lägga detta på hyllan just nu då. Droppat cirka 10 kg ändå.
    Bara känns så jäkla onödigt såhär när man ser tillbaka, har ätit upp mig _för_ mycket senaste 2 åren, man lär sig i guess…

Alm wrote:
    Okej, jag hör vad du säger och jag lyssnar. Kanske bör lägga detta på hyllan just nu då. Droppat cirka 10 kg ändå.
    Bara känns så jäkla onödigt såhär när man ser tillbaka, har ätit upp mig _för_ mycket senaste 2 åren, man lär sig i guess…

Som jag skrev, så ät generellt nyttigt så kommer du sakta men säkert iform plus att du lägger på dig muskler samtidigt. Nu vet du knappast om det är fett, muskler eller vatten du tappat. Risken är annars att du blir helnojig. Jag har tyvärr alltför många gånger sett vad sådana är redo att göra med sin kropp för att ”komma iform”.

Arne Persson wrote:
    Som jag skrev, så ät generellt nyttigt så kommer du sakta men säkert iform plus att du lägger på dig muskler samtidigt. Nu vet du knappast om det är fett, muskler eller vatten du tappat. Risken är annars att du blir helnojig. Jag har tyvärr alltför många gånger sett vad sådana är redo att göra med sin kropp för att ”komma iform”.

Generellt har jag inte tappat något, där jag tappat är det väldigt lite, i träningsvikter på överkroppen, snarare ökat här och var, men tappat på benen.
    Men oavsett…har hållt på ett bra tag nu och det har tagit tvärstopp så jag lyder ditt råd och slutar med det här. Ska bli rätt skönt faktiskt, även om jag inte nått mina mål :/.

Alm wrote:
    Generellt har jag inte tappat något, där jag tappat är det väldigt lite, i träningsvikter på överkroppen, snarare ökat här och var, men tappat på benen.
    Men oavsett…har hållt på ett bra tag nu och det har tagit tvärstopp så jag lyder ditt råd och slutar med det här. Ska bli rätt skönt faktiskt, även om jag inte nått mina mål :/.

God psykisk och fysisk hälsa är ett långt viktigare mål! Lycka till!

Arne Persson wrote:
    God psykisk och fysisk hälsa är ett långt viktigare mål! Lycka till!

Absolut, tack för dina råd Arne, dem är uppskattade.

Alm wrote:
    Absolut, tack för dina råd Arne, dem är uppskattade.

Ingen orsak! Kör nu hårt!

mm bra och insiktsfulla råd från arne, skynda långsamt är alltid rätt när det gäller träning och näring och att hålla en lagom distans till träningen, många som tappar den biten.

lycka till framöver alm och ta det easy, att panik deffa och för all del att överdriva sin bulk är helt fel väg att gå.

Jag har inte panikdeffat direkt, men jag har ändå kommit till den här punkten. Kanske lite motsägelsefullt hah, men jag upplevde inte att det var någon panikdeff.

På inrådan så fortsätter jag bygga och lägger av med deffen för nu. Kommer fortsätta äta bra och hoppas komma i allt bättre form på sikt.
    Ska bli jävligt kul, minst sagt, att jaga vikter lite igen, inte genom sämre utförande dock, ni vet vad jag menar!
    Har funderat en hel del sen sist om förändringar jag ska göra i träningen, som jag tänkte delge här.

1.) Ska fortsätta köra lite cardio efter varje pass. 20 min på halv-låg/mellan intensitet. Tränar bättre när jag håller uppe flåset (ganska självklart).

2.) När det gäller styrketräningen kommer jag göra lite förändringar. När det gäller de tyngre övningarna kommer jag förändra repsomfånget lite.

Bänkpress – kommer gå ner och köra 3or, jag gör hellre stabila 3or än 5 bra och 5 halvtaskiga reps (om ni förstår tankesättet).
    Hantelpressar – kommer gå ner och köra 6or här, det gäller bröst/axlar.
    Hacklift/benpress – köra 6or. Annars samma upplägg för benen.

Ryggträningen – kommer gå ner och köra lite lägre reps i vissa övningar, runt 6or. Ska antagligen prova och köra marklyft också, men ska ha den liggande på 2 kakor, själva stången med vikterna. Min kropp funkar inte när jag ska lyfta den rent sonika från marken, blir inget bra lyft då, för långt ner för armarna helt enkelt. Så det ska jag antagligen prova. Kommer sannolikt fokusera på att köra 4 basövningar för ryggen, eventuellt 5, får se hur jag gör där. Marken kommer dock köras max 2 reps.
    Biceps/triceps – fortsätta göra vad jag gör där. 2 övningar biceps/triceps räcker bra.
    Axlar -Samma upplägg som innan, enda skillnaden kommer bli att pressarna blir färre reps.

Maten kommer inte skilja sig så mycket heller :

Frukost
    2 dl havregrynsgröt (4 dl vatten) (+ 0.5 dl havregryn)
    1 st proteindrink, ALA, ZMA, 5 g. glutamin
    1 st c-vitamin + 1 st omega3
    Lunch
    1 burk/filé tonfisk/lax/biff/kyckling + 60 gram ris + 100-150 gram grönsaker (+10 gram ris, +50 gram grönsaker eventuellt.)
    1 st ALA, Omega3
    Innan träning (färdigätit en timme innan träningen börjar)
    1 dl fullkornspasta
    1 st proteindrink, 5 gram glutamin
    styrka + 20 min cykling
    Efter träning
    1 st medelstora bananer
    1 st proteindrink
    Kvällsmat
    1 tonfisk/lax/biff/kyckling + 20 gram ris + 100 gram grönsaker (-10 gram ris)
    ALA, Omega3, ZMA, 5 gram glutamin, 1 st c-vitamin
    Precis innan läggdags
    1 st proteindrink

That’s pretty much it, nu är det bara time to beef it up igen :-)
    Jo just det, kreatin kommer jag inte köra förrän till hösten igen.

I may have found a soulmate…

Lycka till med lättbulken! :up:

Hehe, tack, men är ingen bulk av något slag. Bara mat på lagom nivå. Det räcker bra :-).

Jahapp, så var det då dags att köra igång med nya upplägget och börja bygga smått igen. Börjar lite halvlugnt den här veckan eftersom kroppen tagit rätt mycket stryk sista veckorna i slutet av deffen.

Bänkpress – 70×3,80×3,90×3,100×3
    Sned hantelpress – 31.5*6, 34.5*5, 34.5*5
    Omvänd snedbänk – 50*6, 70*6, 70*6

Stående hantelscottcurls – 13.5*8, 16.5*8, 19*3, 16.5*7 (19*3 tangerat pb, ska bli kul att leka tyngre vikter här snart när man ställt in sig på byggning allt mer)
    6 set mage
    20 min cykling

Maten idag kommer senare.
    Peace!

Kör så det ryker darlin’!;)

Viewing 15 posts - 271 through 285 (of 444 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.