Don Tomazo på halvfart

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Don Tomazo på halvfart

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Egentligen hade jag väl kunnat skriva nått liknande på ett jävla A4a hemma men kanske blir det här en annan grej och en liten sporre till att uppdatera ibland. Blir lätt att det rinner ut i sanden annars.
    Är rätt ny på forumet och vet inte riktigt vad en sån här tråd brukar innehålla men jag skriver lite bah:
    Namnet är Tomas och åldern är 25. Bor för närvarande i Motala där jag pluggar till MCmekaniker. Har tidigare jobbat som styrketräningsinstruktör en herrans massa år.
    Jag började träna nån gång i slutet på gymnasietiden, vägandes 67 kg. Då var det skitkul och man märkte resultat. Sakta gick det då jag förmodligen aldrig vart något underbarn i dessa sammanhang men det gick ändå att märka att det gick frammåt.
    Jag slutade gymnasiet och började jobba på gymmet där jag tränade. Gick en massa kurser och instruerade folk på golvet i 6 år. På senare år vantrivdes jag vilket resulterat att jag tröttnade helt på att träna. Det var roligare att rasta min Suzuki på det bakre hjulet eller på div. banträffar och krascha hit å dit. Intresset för att hjälpa folk hade helt svalnat och jag kunde inte bry mig mindre om Lena som precis fått bart och ville börja träna för att gå ner lite i vikt. Hon ville inte blir sådär stor och bucklig och var därför rädd att ta i. Sen ville on bara träna rygg och mage. Ja armarna fick ju inte bli förstora och benen tränade hon ju när hon gick till jobbet.
    Hur som helst la jag av helt med min träning under något halvår och bara åkte hoj. Efter ett tag började folk säga: ”va smal du har blivigt”, ”har du gått ner i vikt”. Till och med min mamma tyckte jag blivigt lite tanig och skinnstället började sitta slappt. Helvete, jag ville ju tycka att det var kul att träna.
    Vändpunkten kom då jag kom in på en skola i Motala för att bli MCmekaniker. Jag slapp stockholm för ett helt år framför mig. Det blev kul att träna igen eftersom mina dagar inte bara bestod av gym-miljö och jag mådde bättre för jag fick göra saker jag tyckte va roligt om dagarna.
    Jag gick upp alla kilon jag förlorad på två månader och styrkan hade jag hittat igen efter fyra månader.
    Från att jag flyttade hit har jag kört med samma upplägg som innan jag la av med min träning.

Mån: Armar
    Tis: Ben
    Tors: Bröst Mage
    Fre: Rygg Axlar

Jag har alltid haft svårt att bygga armar och därför ska jag från och med måndag testa ett annorlunda upplägg där jag inte kör specefika armövningar alls. Alltså ett ”less is more”-tänkande.
    Följande upplägg planeras starta på måndag den 22/1:

Mån: Lårcurl, Stående vadpress, Axelpress m stång, Hantellyft åt sidan
    Tis: Benpress, Benspark, Crunches, Benlyft
    Tors: Marlyft, Chins m smalt underarmsgrepp, Rodd
    Fre: Hantelpress plan bänk, Sned bänkpress m stång, Dips

Jag hade gärna kört knäböj men mitt knä har börjat strula (ska kolla upp det). Tyvärr tränar jag ensam och har sällan möjlighet till ev pass eller pepp. Jag valde specifika övningar eftersom det är lättare att öka då och det är ju lite kul (får ibland kämpa för att det ska vara kul).

I övrigt har jag inga som helst planer på att tävla eller några direkta andra mål heller. Vill ju förståss öka i muskler men hur mkt vet jag inte. Så mkt som det går på min nivå. Vilket innebär en hyffad kost och ganska seriös med träningen. Mer seriös än så orkar jag helt enkelt inte vara men ska man skylla på någonting så är skinnställ jävligt dyra och det har jag inte råd att växa ur (troligt).

Korta fysiska fakta om mig:
    Längd: 178
    Vikt: ca 81
    Armar: 39
    Lår: 59
    Vader: 40
    Kroppsfett: ca 11%

Bilder vetta fan om jag ska bjuda på. Gillar inte iden att spänna mig inför tex min tjej. Hon skulle ju garva på sig!
    Kom gärna med komentarer men rata mig inte helt. Då kanske jag blir ledsen och avslutar mitt medlemsskap här.
    Jag tror det var allt. Återkommer väl med lite info om första träningspasset i morgon.

mvh //Don

Dag/Pass 1
    Baksida lår, Vader och Axlar

Kändes bra idag förutom att det ska vara så jävla kallt. Drog på mig långfilifjonkor under träningsbyxorna när jag skulle åka till gymmet men jag tog dom aldrig av mig under hela passet. Alltså dubbla tröjor och dubbla byxor! Hur som helst, det här lyckades jag prestera idag:

Liggande lårcurl
    50 kg 5 reps
    45 kg 6 reps
    45 kg 5 reps
    40 kg 7 reps

Stående vadpress i hacklift
    120 kg 11 reps
    120 kg 9 reps
    100 kg 11 reps
    100 kg 8 reps

Sittandes axelpress framför huvud med stång
    60 kg 5 reps
    60 kg 4 reps
    50 kg 6 reps
    50 kg 5 reps

Sittande hantellyft åt sidan
    8 kg 11 reps
    8 kg 9 reps
    6,5 kg 11 reps
    6,5 kg 9 reps

Dag/Pass 2
    Framsida lår och mage

Långkallingar på gymmet idag oxå :emo-thumb Passet kändes bra, inga direkta reflektioner.
    Här är resultaten:

Benpress
    240 kg 5 reps
    250 kg 5 reps
    260 kg 4 reps
    270 kg 2 reps

Benspark
    60 kg 10 reps
    70 kg 7 reps
    65 kg 6 reps
    60 kg 8 reps

Crunches med 5 kg bakom huvudet
    4 x Who´s counting?

Benlyft
    4 x Who´s counting

Dag/pass 3 25/1

Rygg (biceps)

Marklyft
    110 kg 10 reps
    140 kg 3 reps
    150 kg 1 reps
    110 kg 6 reps

Chins med underarmsgrepp
    12 reps
    9 reps
    8 reps

Rodd
    50 kg 10 reps
    50 kg 7 reps
    45 kg 6 reps

Lite tråkigt pass, vet inte varför.
    Trode jag skulle vara starkare i marklyftet men det var ju ett gäng månader sen sist.

Dag/Pass 4
    Bröst och triceps 27/1

Hantelpress på plan bänk
    36,6 kg 6 reps
    34,1 kg 6 reps
    34,1 kg 5 reps
    31,4 kg 6 reps

Sned bänkpress med skivstång
    70 kg 3 reps
    65 kg 5 reps
    50 kg 5 reps

Dips med vikt
    0 kg 10 reps
    11 kg 4 reps
    10 kg 4 reps
    9 kg 5 reps

Ett väldigt intensivt pass med lite vila. När det var dags för dipsen hade jag knappt något kvar att ge kändes det som men det är väl bara som det ska vara. Detta var det sista passet för den här veckan. Näste vecka blir roligare eftersom jag har siffror på tidigare prestationer. Nu gäller det bara att öka.

Intressant berättelse om din bakgrund, bra skrivet :)

Lycka till med träningen och ökningarna! Jag kör mkt likt ditt less is more-tänk och upplägg. Det är inte så komplicerat egentligen :up:

Marcell Kezdy wrote:
    Intressant berättelse om din bakgrund, bra skrivet :)

Lycka till med träningen och ökningarna! Jag kör mkt likt ditt less is more-tänk och upplägg. Det är inte så komplicerat egentligen :up:

Tack! :)
    Jag kanske tror på upplägget eftersom jag är för lat för att köra en jävla massa set :)

Idag var det dags för Pass 1 igen. Det blev inga ökningar alls. Däremot vart det lite sämre än förra passet men va fan, så kan det gå! Trots att det inte var några ökningar kändes det bra och det är ju det viktigaste, känslan!

Liggande lårcurl
    50 kg 5 reps
    45 kg 5 reps
    45 kg 5 reps
    40 kg 7 reps

120 kg 10 reps
    120 kg 9 reps
    100 kg 11 reps
    100 kg 10 reps

Sittande axelpress framför huvudet med rak stång
    60 kg 4 reps (stången var lite smalare än den förra veckan vilket gjorde att det var lätt att slå i staget i powerracket, väldigt irriterande och okoncentrationsframkallande)
    60 kg 4 reps
    50 kg 5 reps
    50 kg 5 reps

8 kg 11 reps
    8 kg 10 reps
    6,5 kg 12 reps
    6,5 kg 10 reps

Idag är det tisdag och dags för pass två egentligen men när jag kom hem efter skolan skyndade jag mig att äta för att inte somna i tallriken. Känner mig trött och lite klen i kroppen. Imunförsvaret är nog inte som det ska då jag även fått ett munsår som bekräftar detta. La mig för att vila en stund och väcktes 1,5 h senare av att min mor ringer. Gjorde mig en härlig korvstroganof med mkt grädde i Skiter alltså i träningen ikväll. Har laddat med en kall bira, chips och rulle istället!
    Schemat förskjuts en dag och jag hoppas att jag känner mig mer laddat i morgon.

/Don

Har just avslutat pass 2 som jag egentligen skulle gjort igår men inte orkade. Kände mig bättre idag. Fortfrande lite trött å sliten men va fan man kan ju inte sitta hemma å sura ihop!
    Dagens pass var även det sämre än förra veckan.
    Benpressarna idag kändes riktigt tunga. Förra veckan vart jag rödprickig på axlar och bröstkorg som fortfarande sitter kvar. Små blodkärl måste ha brustit. Idag kändes det som om ögonen skulle poppa ur huvudet på mig. Dom vart helt blodsprängda och jag ser ut som om jag går på knark eller nått.

Benpress
    240 kg 6 reps (en mer än förra veckan)
    250 kg 5 reps
    260 kg 3 reps
    270 kg BOM (va i helvete?!)

Benspark
    60 kg 10 reps (kändes tungt så jag höjde inte mer)
    60 kg 10 reps
    60 kg 8 reps
    60 kg 7 reps

Crunches på välvd bänk med vikt bakom huvudet
    5 kg 25 reps
    5 kg 23 reps
    5 kg 19 reps
    5 kg 15 reps

Benlyft
    10 reps
    10 reps
    8 reps
    8 reps

Inspirerar nog ingen med det här :D

Idag körde jag direkt efter skolan. Var bara hemma mellan och åt. Det kändes bra och jag hade bra med energi i kroppen vilket märktes på passet oxå. Det var lixom lite roligare. Marklyften framför allt kändes mkt lättare och jag kände mig stabil i kroppen. Använde endast bältet till sista setet.

Marklyft
    120 kg 8 reps
    130 kg 6 reps
    140 kg 4 reps
    150 kg 2 reps

Smala Chins
    Här bytte jag grepp från ett helt supinerat grepp till ett mer naturligt hammergrepp. Mina handleder fixade inte riktigt den vinkeln. Lite mindre biceps i detta grepp och resultaten vart lite sämre oxå. Iofs körde jag väldigt strikt idag.
    0 kg 8 reps
    0 kg 7 reps
    0 kg 6 reps
    0 kg 5 reps

Sittandes kabelrodd
    60 kg 8 reps
    55 kg 8 reps
    55 kg 6 reps
    50 kg 10 reps

Köpte nytt proteinpulver idag, WNC hette det. Lika dana burkar och samma stil på texten som Twinlab har och vad jag förstår var det visst några därifrån som hade startat eget. Hursom helst var allting frid och fröjd eftersom jag fick 2 kg för 145 kr till jag smakade skiten. Jag är van vid Gymgrossistens och det är verkligen gott men det här.. USCH!

Passet gick iaf bättre än vad proteinet smakade

Pass 4
    Bröst triceps

Rak hantelpress
    37 kg 6 reps
    34,5 kg 5 reps (vet inte vad som hände här)
    34,5 kg 6 reps
    32 kg 6 reps

Sned bänkpress fri stång
    70 kg 5 reps (två reps mer än förra veckan!)
    65 kg 5 reps
    65 kg 4 reps
    60 kg 3 reps

Dips
    0 kg 11 reps
    10 kg 4 reps
    10 kg 4 reps
    5 kg 5 reps

Kände mig lite seg idag inför träningen men masade mig iväg. Väl där tände jag till och det blev ett kanonpass med ökningar i mer än hälften av alla seten.

Pass 1
    Baksida lår, vader och axlar

Liggande lårcurl
    50 kg 6 reps
    45 kg 7 reps
    45 kg 6 reps
    40 kg 7 rep

120 kg 12 reps
    120 kg 9 reps
    100 kg 11 reps
    100 kg 10 reps

Sittande axelpress med fri stång
    60 kg 5 reps
    60 kg 5 reps
    50 kg 7 reps
    50 kg 6 reps

8 kg 10 reps
    8 kg 10 reps
    6,5 kg 11 reps
    6,5 kg 9 reps

Pass 2
    Framsida lår och mage

Kändes lite halvsegt men det var bra ökningar ändå!

Benpress
    240 kg 7 reps
    250 kg 6 reps
    260 kg 4 reps
    270 kg 2 reps

Benspark
    60 kg 11 reps
    65 kg 8 reps
    70 kg 6 reps
    70 kg 6 reps

Chrunches med vikt bakom huvudet
    5 kg 12 reps
    5 kg 10 reps
    5 kg 10 reps
    5 kg 9 reps

Benlyft
    12
    10
    8
    8

Pass 3 blev så sent som idag, lördag. Egentligen skulle det ju körts i torsdags men jag har inte hunnit. Pass 4 blir i morgon eftersom allt blev förskjutet då. Dagens pass kördes på mitt tidigare jobb. Tyvärr finns ingen positiv energi där och jag lallade mest omkring kändes det som. Gav mig dock fan på att inte prestera sämre i marklyften än förra veckan och det gick enligt planerna iaf.

Marklyft
    120 kg 8 reps
    130 kg 6 reps
    140 kg 4 reps
    150 kg 2 reps

Chins
    8 reps
    8 reps
    6 reps
    4 reps

Sittande rodd i kabeldrag
    60 kg 8 reps
    55 kg 9 reps
    55 kg 7 reps
    50 kg 8 reps

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.