Home › Forums › Vilande träningsjournaler – read only › Elina, jag SKA fixa´t!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 juli, 2006 at 07:47 #992781Anonym anvandareMember
Hej!
Ny här. Tänkte börja en lite seriösare jounal där jag skriver om min träning och kost!
Har efter alltför lång tid utan en aning om vad min kropp behöver eller mår bra av bestämt mig för att bli lite seriösare!
Har alltid gillat att träna och röra på mig men det har nog fattats ngt då jag har dragits med skador, smärtor och skavanker i snart 3 år… (jaaa jag vet, borde kommit på det tidigare…:o )Jag har inte haft en blekaste aning om hur jag ätit och vilken fördelning på käket jag haft. Så jag laddade ner en excel mall och blev lite chockad… Kom väll upp i ganska ok kcal nivåer. (tror jag) men fördelningen var ju helt uppåt väggarna. Vissa dagar kunde typ 80% av energin komma från kolisar medans nästa kunde bestå av 15 %… Altså helt ”clueless”…
Eftersom jag inte vet vad/hur mycket min kropp behöver har jag lagt upp ett schema som ser ut så här till att börja med: 1800 kcal/dag med en fördelning på P 40%, K 30%, F 30%.
Tänkte mig det ett par veckor för att se hur kroppen reagerar på mängd och att energin är lite mera stabil och genomtänkt.Är liten och ska bygga upp mig hade jag tänkt, trött på att va spinkig, skadad och ”torr”. Ska bli en saftig biff! hehehe
Med detta nya (som jag har hållt på med över helgen än så länge, men trivs reda med strukturen!) Så äter jag 5-6 ggr/ dag var 3:e timme, jmf med förr då det inte var helt ovanligt med 2-3 mål om dagen med så mycket som 7-8 timmar emellan målen ibland…:o + att portionerna kunde bli ganska gigantiska och för att kompensera svullade jag frukt som en galning vilket ofta gjorde att jag hade fruktansvärt ont i magen och var ”luftig” som en balong…
Nu äter jag förtfarande ordentliga portioner men känner ingen panik över att jag måste bli så mätt att jag måste ligga framstupa sidoläge i 4 timmar efter måltid… + att jag märkt att jag inte är sugen på frukt hela tiden och behöver inte klämma 300 g äpple efter maten för att bli ”nöjd”, det har resulterat i en helt underbar känsla i magen!! Är mätt belåten och luft fri!!! YEY!Är en sann diciplin människa och älskar utmaningar och detta ska verkligen bli en otroligt skoj resa, är redan beroende av excel!! Är ju sååå kul att sitta och snickra ihop morgondagens kost så att den ska passa både kropp och gom!!
Mycket troligt är att jag måste äta mera kcal för att ligga på +-0, jag har ju inten aning om min förbrukning ännu men det kommer. Vill iaf INTE riskera att gå ner i förbränning, kanske är jag redan där eftersom min kost varit så ostrukturerad..?
Så veckorna som förljer är en startsträcka för att se vad som händer. Har redan märkt att jag har mer energi, en inflammation jag haft i Gluteus börjar kännas bättre och jag kunde igår stretcha ut den utan att jag grät av smärta…
En annan skada jag haft i snart 3 år skulle vara jätte skönt att bli av med så att jag till slut kan ta upp löpning och spinning instruktioner igen!
Anar att den hållt sig kvar pga av dåligt intag, för ostrukturerad träning (för ensidig samt för dåligt med kvalitativ vila) och en alltför låg kroppsfett%.Ojoj, blev lite långt. Kanske upprepat mig ett par gånger… Ber om ursäkt isf, skulle vara kul om någon skulle tycka det var kul och spänande att förlja min resa och ge feedback!! Jag tar gärna emot konstruktiv kritik odyl!
Dagen än så länge ser ut sem förljer, (inte fått upp kcal riktigt ännu men jag ska se vad jag kan göra!
Kcal: 1692
P: 169,5g (41%)
K: 129,9g (31%)
F 53,6g (28%)Frukosten var denna: Havregryn: 35 g, kesomini: 100g, protec: 30 g, Banan: 80g.
ca 386 kcal
P: 43
K: 41
F: 5Hmmm, borde nog fixa upp kolisarna tidigare på dagen… Försöker få in dem på dagens 3 första måltider iaf iform av gryn, ris, past osv för att övergå till veggisar se 2-3 sista för att avsluta med rent protte innan läggdags.
Näää, nu ska jag till gymmet och köra gärnet, ben, axlar och mage. Tung vecka dessutom… Får se hur det går att ta sig ner för gym trappan sen…
Protec och 100g banan efter. Ska införskaffa riskakor då jag fått pengar, just nu är jag kyrkråtta…
Tung gung!!
17 juli, 2006 at 07:47 #91450Anonym anvandareMember17 juli, 2006 at 08:03 #992782Anonym anvandareMemberhihih, tack!
Kan ju meddela att jag är mätt och belåten hela tiden, men du har säkert rätt. Men detta är som sagt en startsräcka för att få ett lite bättre hum om vad jag behöver.
Tycker nästan det är svårt att komma upp i kcal… Viste inte hur mycket bra käk men behöver för att ens komma upp i några nivåer att tala om.
Mycket möjligt är ju att min kropp fått för lite och gått på svält?!? Spännande iaf att se hur den reagerar på detta!Tack tack!
17 juli, 2006 at 08:10 #992783Anonym anvandareMemberLycka till! Du har hittat till ett bra forum, du kommer få massa bra tips här
17 juli, 2006 at 08:31 #992784Anonym anvandareMemberTjej, kille? Kort, lång? Stor, liten? Jobbar, slappar? Typ!
17 juli, 2006 at 09:02 #992785Anonym anvandareMemberHaha, tjena!
Blir styrka efter ett ordentligt mellis snart, hannju bli hungrig…
Tackar Lindis!!
Jo du nötter is the shit, Bullis!
Jag= tjej, 24 år, 164 cm, vikt (efter mycket stress och oregelbundet käk) ”fy, urk,blä osv osv” 44 kg…. (you se my problem, har satt första målet på 50 kg muckler!! Sommarlov *läs, arblös…* plugg börjar igen om dryg månad, hoppas hitta extra jobb, förrutom träning och umgänge med folk är jag rätt sysslolös.
Så, kanske lite klarare bild av mig nu!?!
Tjing.
Og BTW, snabbt tips. Ska köra tung styrka snart, bästa mellis innan???17 juli, 2006 at 10:01 #992786Anonym anvandareMemberHej och välkommen.
Lite feedback:
För att kunna lägga på dig lite muskler så måste du äta mer mat än du gör idag. 5-6ggr per dag är ok, men testa att gå upp mot 7-8 ggr så kanske du får lättare för att få i dig mer mat. Öka successivt så kommer du och kroppen att vänja dig.
40-30-30 är mer ett fettförbränningsschema, jag hade föreslått att du ligger högre på kolisarna och lägre på fettet så du får mer energi till träningen. Mer havregryn till frukost och mer pasta (eller dylikt) till huvudmåltiderna, och glöm för all del inte snabba kolhydrater direkt efter träningen.
Om du käkar för lite kommer allt ditt slit i gymmet vara förgäves tyvärr.
17 juli, 2006 at 12:27 #992787Anonym anvandareMember164 cm o 44 kg??????
17 juli, 2006 at 13:26 #992788Anonym anvandareMemberXavier wrote:Hej och välkommen.Lite feedback:
För att kunna lägga på dig lite muskler så måste du äta mer mat än du gör idag. 5-6ggr per dag är ok, men testa att gå upp mot 7-8 ggr så kanske du får lättare för att få i dig mer mat. Öka successivt så kommer du och kroppen att vänja dig.
40-30-30 är mer ett fettförbränningsschema, jag hade föreslått att du ligger högre på kolisarna och lägre på fettet så du får mer energi till träningen. Mer havregryn till frukost och mer pasta (eller dylikt) till huvudmåltiderna, och glöm för all del inte snabba kolhydrater direkt efter träningen.
Om du käkar för lite kommer allt ditt slit i gymmet vara förgäves tyvärr.
Tackar!
Skulle nog inte hinna 7-8 gånger, och trivs rätt bra med 5-6. Det blir bara att knö ner mera mat helt enkelt! Ja, öka successivt kommer jag göra så att allt hänger med! (psyke, kropp osv!)
Aha, så kanske 40-40-20 skulle va bättre??
Tycker jag har galet mycket energi nu med detta, då jag är van att endast inta ”vanliga” kolisar till frullen annars. Velket jag vet och verkligen fått svart på vitt bevisat varit helt åt skogen!
Snabba kolisar efter träning får jag + protein. Har iof alltid tagit banan efter men fått höra att frukt inte är det optimala, är det bättre med kanske riskakor?? Har inte råd att tjacka ngt fräsigt snabbt tillskott, läggen helre ”extra” pengarna på prottepulver.
Då ska det justeras lite nu då!! :up:17 juli, 2006 at 13:34 #992789Anonym anvandareMemberHalloj!!
Bax från gym och lunch äten!
WOW säger jag bara!! Den (om än lilla) ökade kolis mängden har redan givigt resultat, eller så är jag bara mera taggad!?!
Jag öka i samtliga övningar!! Mest i benpress där jag ökade med 20 kg!!
Ätit en kanon lunch med fullkornsris, köttfärs med lök och ajvar, keso och massa morot! MUMS!
Brukar ta bilder ibland men kameran e med ägaren på semester, men det kommer nog läggas upp en del sedan!Jag kan nu inte förstå att jag trivdes med hur jag åt förr, nu känns det så befriande att veta att jag kommer att käka om 3 timmar igen. Ist för att som förr äta så mycket när jag väl åt att jag nästan var helt lamslagen och inte åt sen på flera timmar. Me like this!
Känns som kroppen gillar det oxå!!
Ska nog tillbaka ner till gymmet för att låta naprapaten kolla lite på mitt bäcken, rygg och nacke. Har haft massa jobbiga brobs med dem de här 2-3 åren, låsningar, nerver ikläm odyl… Inget skönt!Annars blir det inte så mycket, kanske ta sig ut i solen en sväng.
Ha det gott!17 juli, 2006 at 14:04 #992790Anonym anvandareMemberHalloj!
Postade just hos dig! hihi
Ja aldeles uppåt väggarna för lite, snyggt är det inte ngn stans men det värsta är skador och förslitningar som kommer på köpet.
Tackar! Det är bra håll koll på mig, börjar jag släpa är det bara att piska!!
17 juli, 2006 at 14:50 #992791Anonym anvandareMemberLycka till, är det du på avatarbilden ? :p
17 juli, 2006 at 15:01 #992792Anonym anvandareMemberJess de e min lilla mage det!
Hihi, den får ju gärna se ut sådär sen oxå men mera vikt bakom lissom!!Hmmm, före bilder. Har inga bra bara kassa på magen och kameran e ju på semester… Men jag kan lägga upp de jag har så klart! Nästa tråd kommer de!
17 juli, 2006 at 15:04 #992793Anonym anvandareMemberJaha, lite före bilder dårå. (obs, tagna själv i helt kass ljus och så kan jag inte posa eller ngt!
[img=http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/magefrulle009.jpg][img=http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/magefrulle001.jpg]Ja vet inte om det funka men det får vi la se…
Och ja jag vet för liten men mucklerna syns ju! hahaha:o
17 juli, 2006 at 15:08 #992794Anonym anvandareMemberoj jävlar va hård du såg ut att vara
Vill du gå upp i vkt nu ? Har inte läst igenom
så noga, står kanske… -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.