Hård i december – biffen tar nya tag!

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Hård i december – biffen tar nya tag!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 705 total)
  • Author
    Ulrika Johansson wrote:
    Rätt tuffa beslut.
    SM-eller-Lucia
    1kg/vecka med muskelförluster-eller-0,5kg/vecka med betydligt mindre muskelförluster.
    ”Riktig tävling” med resultat som är kvalifisernade till vidare satsningar- eller-”Nybörjar tävling”.
    Riktigt tufft, svårt att ge några råd annat än att du får ta dig en rejäl funderare och tänka igenom saken.
    Om du hårdsatsar på SM och missar form toppningen så har du kanske offrat en hel del muskelmassa helt i onödan och det kommer kanske även påverka formen till Lucia om du satsar vidare?
    För min egen del hade en nergång på 1kg/vecka varit helt utesluten, tror inte jag hade pallat trycket och inte tyckt det vore värt att offra mer muskler än nödvändigt och riskera att få ätstörningar m.m.
    Men man har väl olika lätt att tappa fett, för mig har -0,4kg/vecka kännts rätt ok men mer än det hade nog varit för mycket??
    Å andra sidan har det varit min första deff och mina fett valkar har hängt med i många år så du har nog helt andra förutsättningar att tappa, dessutom har du mer muskelmassa som bränner och lite som kan offras?
    Vad du än kommer fram till så håller jag tummarna för att du ska lyckas och få ett riktigt bra resultat som du är nöjd med :friends:
    Ulrika Johansson wrote:
    Gott att höra att du är på banan igen :up:
    Du kanske är som jag – rutiner, rutiner och åter rutiner är det som gäller för mig för att orka då jag börjar pressa mig hårt.
    Då slipper man tänka och det är bara tuta och köra på i samma spår.
    Det kommer säkert att gå bättre nu när du är hemma igen och allt rullar på som vanligt.
    Kom igen nu Biffen du vet att du kan!

Hej Ulrika.
    Jag har inte betämt mig än.. men känner att jag inte har den där riktiga motivationen som behövs. :( OK jag är på banan och sköter maten och om jag verkligen vill så går det säkert, men jag måste ta mig en riktig funderare på det här…. Det var skönt att komma igen och in i alla rutiner, bla för att orka sköta dieten bättre. Vi får se om jag orkar hänga i.. tack för ditt stöd!!

athleticmia wrote:
    tycker oxå det låter tufft med 1 kg viktnedång per vecka…
    kommer du orka det när du kört så hårt länge?? du har ju mååååååååånga år på dig att köra många sm på i framtiden!

dessutom blir ju lucia nytt för dig som senior i år!

det kanske finns en ”undermedveten” anledning till att du fuskat under dieten? har aldrig tidigare läst om att du fuskat…trodde inte linn kunde det ;)
    du kanske är lite väl trött på dietandet och motivaitonen tryter…

jag kände ju likadant för ett år sedan när jag dietade inför sm. pallade inte psykiskt att hålla formen i 10 veckor mellan kval och final. det blev så jobbigt att varje dag blev som ett stort hinder att övervinna. att orka dieta sig igenom.
    efter några veckors fuskande, börja diet/ätardag bestämde jag mig att inte köra sm. då kände jag även att jag itne skulle hinna komma i form.

jag är jätteglad att jag tog det beslutet! att jag för en gång skull lyssnade på kroppen och psyket!
    lyssna du oxå linn!

Mia, jag känner mig väldigt träffad av det du säger och tror du har rätt… även om jag innerst inne vill tävla så känns det inte som jag orkar ta mig dit. Inte just nu iaf. Jag får se vad det blir av det, men det känns som något mer fuskande utesluter tävlande i höst, jag har liksom inte råd med det.
    Jag är nog inte riktigt motiverad för det här kanske :what: Jobbigt som faen.. men men jag kör på och bestämmer mig närmare tror jag. Tack för inlägget :)

Linn wrote:
    Mia, jag känner mig väldigt träffad av det du säger och tror du har rätt… även om jag innerst inne vill tävla så känns det inte som jag orkar ta mig dit. Inte just nu iaf. Jag får se vad det blir av det, men det känns som något mer fuskande utesluter tävlande i höst, jag har liksom inte råd med det.
    Jag är nog inte riktigt motiverad för det här kanske :what: Jobbigt som faen.. men men jag kör på och bestämmer mig närmare tror jag. Tack för inlägget :)

när jag hoppade av sm tvivlade jag på om jag någonsin skulle tävla igen…. det gjorde mig lite ledsen… men samtidigt: vill man inte innerst inne (just nu) så går det inte…det krävs ju så mycket av en 24 timmar om dygnet. man måste LEVA diet.

sen hann det gå 4 månader efter att jag hoppat av dieten och DÅ var jag mer motiverad än någonsin!!! så det kommer tillbaka!! och då är det bara roligare än någonsin igen :D

när jag tvekade, precis som du gör nu, var det många tankar om vad ANDRA skulle tycka… :( trodde att andra skulle bli besviken på mig eller att folk skulle tro att jag var en latmask eller nåt….men så är det ju inte!! bara ens egna tankar som spökar!
    tror ALLA skulle förstå om du behövde en paus eller trappa ner eller vad som nu behövs! du har ju kört jättemycket senaste 1,5-2 åren med dietande och tävling. dessutom lååååååååånga dieter o jag vet hur det känns! det skulle nästan va konstigt om du orkade i all evighet i det tempot du kör nu! både fysiskt och psykiskt!
    jag tror att när man kan pressa sig så hårt fysiskt som du kan med mycket karido, blir det nog den psykiska delen som säger ifrån när det är nog. o lyssnar man inte på det så kanske det till sist blir kroppen som säger ifrån rejält med skador eller rejäl överträning. men det är bara min egna filosofi.

för mig säger nämligen psyket ifrån före kroppen…

du gör rätt som tar en funderare iallafall! o kom ihåg: det är bara DU som kan bestämma vilket beslut som är rätt för dig!

Promenad 70 minuter.[/b]

Bröst/axlar/triccar + 40 min cardio.[/b]
    Körde en massa ny maskiner som jag inte vet namnet på men iaf:
    Bröstpressar
    pullover på bänk
    pecdec för bröst
    omvänd pecdec
    – två varianter för träning av baksida axlarna.
    Framåtlutande hantellyft sitt på bänk
    sidolyft
    pushdowns med reps samt bred stång
    tricepspressar i maskin

Bra och kul pass!! Lite ont i axlarna men det funkar… Träningen går skitbra känns det som och motivationen till det är det absolut inge fel på!
    Kör på Fridas Natilusgym i Hammarby Sjöstad nu, jättefint och endel riktigt bra maskiner!

Ikväll: biceps med Frida + mer cardio :emo-thumb

Pratade lite med Lizard på forumet (han hänger mest på Kollo visserligen, en jäkligt kunnig kille) och han gav mig rådet att bestämma mig ikväll! Om jag SKA köra SM eller inte?! Det är bara JAG som vet hur det känns, om jag orkar med dieten osv… jag bestämmer efter passet ikväll..
    Lucia blir det definitivt, för mamma har redan köpt biljetter ;)

Ikväll tog jag beslutet. Och det var ett jobbigt sådant : Jag kommer inte att köra SM i år.[/b] Av flera anledningar:

*primärt: motivationen. Jag har dietat sedan februari med flera uppehåll. Hade en jobbig diettid i mars redan, sedan har jag haft svackor från och till och fuskat, utan att egentligen veta varför.. Det blev för tufft för psyket helt enkelt. Har inte varit tillräckligt motiverad i år, framförallt har jag saknat den där riktiga drivkraften[/b] vilket jag aldrig trodde skulle hända mig.

*Jag hade varit tvungen att tappa 10kg på 12 veckor. Det hade blivit riktigt tufft och skulle onekligen, om jag nu klarat det, resulterat i en ganska stor muskelförlust.

*Alla skador, som visserligen inte stoppat mig förut, men nu har kroppen sagt ifrån genom att den vägrar läka och bli hel igen. Fotskadan (jag ådrog mig då jag vägde som mest) har inte blivit bra, pga all belastning i form av cardio och eviga promenader jag utsatt foten för.

Tack till er som brytt er, stöttat och puschat men framförallt ger mig goda råd!! Ingen nämnd, ingen glömd..[/b] :)

Jag kommer ta ett lite break nu, för att sedan fortsätta dieta och ta mig i mitt livs form i december! ;) Målet är att väga in på 54-55kg, stenhård och chocka 8)

Kommer ha kvar journalen ett tag, sedan troligen starta en ny då motivationen åter är på topp. Hoppas ni fortsätter följa mig!

Såklart Linn!
    Vi står bakom dig i alla väder! :emo-thumb Lycka till!

Bra att du tog det beslut som känns rätt för dig Linn.
    Vi ses på gymmet klockan 12 så kan du berätta vidare om du har lust.

Lizard

förstår precis dig! det är ett tungt beslut men ack så viktigt för framtida framgångar!! :)

vila rejält nu så ska du se att motivationen kommer!!!!

Skönt att höra att du kommit fram till ett beslut du är nöjd med även om det var jobbigt! Det kommer säkert visa sig att det var rätt beslut även om det kanske inte kommer kännas så alla gånger.

Vi ses på Lucia! Och lova nu att du inte dietar dig in i -52 :p

Det är bra att du lyssnar på dig själv och din kropp, och inte kämpar och sliter trots att du inte vill. Starkt gjort Linn :up:
    Lycka till nu innför LP, och njut att sommaren nu :nod

Ditt beslut står jag helt bakom. Du behöver det här!
    Nu när du släpper lite kommer säkert allt gå mycket bättre
    automatiskt. Man behöver leva lite för att sedan upptäcka, så är
    det med allt! Du e grym Linn och en sann byggare med allt vad som krävs för att bli bäst!

vi ses o hörs
    kramar//Pernilla

Hey Biffen! Nu är man tillbaks från ett litet
    besök nere i Umeå… Ser att du har beslutat dig
    för att inte köra SM i år. Tycker att du gör helt rätt
    i att lyssna på kroppen! Nu när du har byggt upp
    dig så pass bra, så kan det ju vara lämpligare att
    satsa på att behålla så mycket som möjligt av
    muskelmassan. Det blir tungt för både kroppen och psyket
    att tävla och dieta hela tiden. Det blir desto roligare att se dig
    i December istället! Du vet att du är bäst Biffen! :worship:
    Hejjar på dig hela vägen!

Kör hårt!!!
    :yahoo:

vettigt beslut Linn!!
    ser fram emot december!!

lycka till nu och slappna av lite!

Kram Tess

Tack till alla som skrivit och står bakom mig i mitt beslut. [/b]Det betyder mycket och jag blir mer övertygad om att jag gjort det rätta. Men det känns fortfarande konstigt, som om jag tappat nåt på vägen… Allt har ju kretsat kring träning och diet.
    Jag hoppas jag kan släppa allt för några dagar och bara vara. Träna som vanligt, köra min cardio men äta på lite, för att återfå motivationen.
    Jag har ju fortfarande ett mål, men det känns så långt fram, gäller att inte tappa fokus helt och när jag återfått motivationen bara köra på..

Har ett otroligt stöd i Frida och Magnus som e superhärliga att umgås med och får mig att må bra ;) Vi kommer bygga upp oss mer och sedan dieta tillsammans och komma i jäkla bra form i december! Det är en sak som är säker. När det kommer till kritan, tror jag vi har lika mycket ”jävlar anamma” i oss!!

Lördag 15 juli
    En kortare morgonpromme på 45 minuter.

BEN med Frida och Lizard. Ingen tungt benpass utan mest teknik för att lära in andra vinklar, för att på bästa sätt kunna träna kring alla skador.
    Har problem med en svag bål/smärta i korsryggen, och tvingas göra lite ”specialare”…. Men det gick bra! Både böjen och benpressen, lyckade få dem att ta utan att få ont på ”fel” ställe. Tack Lizard! :emo-thumb

15min cross efteråt, sedan var det iväg t stan och träffa en STOR tjej: Byggar-Jossan. Trevligt att träffas på riktigt efter alla sms ;)

Idag blev det lite gott, sedan ska jag försöka inte låta det spåra ur….. Det är ett ”break” i dieten, inget frosseri med ätardag varje dag, remember! :|
    Kommer börja dieta igen snart, MED kolhydrater och fortsatt mycket cardio.
    Inget datum är satt[/b].. det blir när jag är redo!

Våffelformen…

10kg avskalade, 10kg kvar :|

Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 705 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.