Jennys träningsjournal

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Jennys träningsjournal

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hejsan,

Jenny Andersson heter jag och är 24 år gammal.
    Jag är mamma till 2 döttrar på 2 år respektiver 8 månader.

Status:

Längd: 175 cm
    Startvikt: 96 kg ( 18 mars 2005)
    Dagens vikt: 74,5 kg (14 november 2005)
    Målvikt: 65 kg ( Som det känns idag)

( Tappat 21,5 kg, kvar 9,5 kg )

Här tänkte jag föra träningsdagbok.
    Jag tränar kondition och styrka på gym i maskiner ( Nautilus).

Mitt mål är just nu inte helt konkret, men jag vill få definerade muskler och bli av med allt onödigt kroppsfett…

// Jenny

hit tjejen här kommer du få allt stöd du behöver för att nå dina mål :emo-thumb

Idag bar det iväg tidigt till gymmet, kl. 07.00 skulle jag få ny instruktion på gymmet med nya maskiner.

Värmde upp 10 minuter och gick sedan ner till instruktören, vi gick igenom mitt gamla program och tog bort några maskiner och la till några nya.

Har tyvärr inte med pappret så jag kan inte skriva ner vad maskinerna heter just nu.

När vi gått igenom maskinerna frågade jag hur många set och repetioner jag skulle köra. Instruktören frågade om jag tränade för att bara bli stark eller för att få volym med. Jag förklarade att jag gärna ville ha volym, men att jag tyckte det var svårt när jag samtidigt ville tappa i fettvikt. Instruktören sa att ”för vanliga dödliga som du och jag räcker det med ett set med 8-12 repetioner, kroppsbyggare kör väldigt tungt som motsvarar 2-3 set, eller så kör de ganska tungt upp till 4 set). Han tyckte väl jag såg skeptisk ut för sedan sa han: ” Alltså… om man vill bygga så måste man ju kunna äta bra och sova ordentligt… och det är ju svårt med så små barn”. Jag tackade för instruktionen.

Det känns som att bara för att jag är en småbarnsmamma med några kilo för mycket så kan jag inte tas på allvar ( att jag inte kan äta bra och sova ordentligt). Jag vill ju köra stenhårt.. trots att jag måste gå upp ibland på nätterna för att göra välling…

Jag får väl bygga lite muskler och tappa lite mer fett och sen be om en ny instruktion och hoppas att man tas på allvar ;) …. eller nått.

Gick sedan igenom mitt nya pass en gång till och gick sedan upp och sprang i 10 minuter, sedan var det dax att vända kosan hemmåt och lämna på dagis.

// Jenny

Tror det är bättre att byta gym. På Nautilus vill de inte att man ska ockupera maskinerna, därför tycker de det räcker med ett set. Kör med fria vikter istället, och dela gärna upp kroppen, jag antar att du har tränat några månader nu så att du kan grunderna. Öka på konditionsträningen så ska du se att det händer lite.

Tänkte oxå fråga om du inte funderat på fria vikter???..

men lycka till iallafall tjejen 8)

Hejsan.

Jo… visst har jag funderat p

Jenny Andersson wrote:
    Problemet är dock hur jag ska äta när jag tränar styrka och kondition så tidigt. Nån som har ngt förslag, äter tyvärr inte havregrynsgröt. Vad ska jag äta innan? Efter? Maten innan träningen ätes ca 06.00. Börjar träna ca 07.00, träningen slut runt 08.30.Lunch blir det ca 11.30. Ge mig gärna tips om vad och hur jag ska äta vid sådana tillfällen!

// Jenny

Hej Jenny,

Jag skulle gjort så här:
    06:00 en kopp/te kaffe och en proteindrink alt. en kopp kaffe/te och 4st kokta äggvitor. Ska du köra kondition så är det bra med endast protein men ska du köra styrka kan du ta en banan innan oxå.

Fixa till en rejäl smörgås (halvgrovt bröd) utan smör och massvis med kalkon eller annat magert kött. Ta även med en banan.

08:30 Äter du din stora smörgås och bananen + massa vatten. Efter passent måste du fylla på med snabba/medelsnabba kolhydrater + protein.

11:30 Äter du din lunch som vanligt.

Lycka till! :up:

Hej Jenny!

Först av allt vill jag säga att jag är mäkta imponerad av vilket enormt jobb du har gjort! Såg din före- och efterbild i den andra tråden, och skillnaden är ju enorm! Mycket starkt jobbat :kicking:

Vilken kass attityd han på gymmet hade 👿 Tyvärr verkar det som om vissa instruktörer har sina fördomar… och de tär ju inte mycket att göra åt. Förutom att visa hur fel de har 8) Så, om du inte nödvändigtvis vill byta gym, kunde du ju fortsätta på samma, bygga muskler och få honom att svälja sina ord! Jag tränar själv på SATS, och även om det inte är nåt hardcoregym, känns det kul och hemtrevligt – alla är liksom lika välkomna – med barn eller utan. Klart det säkert finns skillnader mellan gym inom samma kedja, men skillnaderna mellan olika kedjor är nog mycket större. Varje kedja har ju ändå sin nisch…

Och vad gäller fria vikter. Du kanske redan känner till [http://www.exrx.net/Lists/Directory.html exrx.net], men tänkte ändå sätta med en länk ifall du inte sett den sidan förr. Där hittar du en massa olika övningar för olika muskelgrupper, med både text- och videobeskrivningar.

Lycka till!
    /Linda

Först och främst:

Tack LiMi för ditt ”matförslag”. Åt tre äggvitor och en banan + 33 cl cola light imorse (hade helt glömt bort kaffet eftersom jag vanligtvis inte dricker kaffe, men i fortsättningen ska jag dricka kaffe eftersom det piggar upp sådär tidigt på morgonen). Nu sitter jag här efter träningen och äter grov macka med salladskyckling på, supergott!

Tack Linda G för ditt beröm, sådant glädjer otroligt! Jag kikade på sidan du tipsade om och den verkar ju kanon. Jag har hantlar hemma, som tar upp till 15 kilo, har tyvärr ingen skivstång, men det hade man ju kunnat skaffa sig!

Trots att jag egentligen inte kunde igår så kom jag faktiskt iväg till gymmet efter lunch (lilltösen somnade så jag kunde smita iväg medans sambon passade henne (jag hjälper min sambo med hans egna företag, så vi jobbar på samma kontor)). Jag körde 40 minuter kondition, kändes helt underbart, 30 minuter på crosstrainern med rörliga handtag, och 10 på sittande cykel. Kanske inte optimalt att köra 30 minuter efter lunchen, men det är ju bättre än inget!

Idag 16/11 värmde jag upp 10 minuter och körde sen igenom mitt styrkeprogram. Programmet går ju igenom hela kroppen, kanske hade det varit bättre att dela upp kroppen på 2 dagar i alla fall, det är lite uttröttnade att köra hela kroppen och sen kondition. Efter styrkepasset ”sprang” jag 15 minuter på crosstrainern med rörliga handtag och gick sedan 10 minuter i uppförsbacke på löpbandet. Ska fundera lite på hur jag ska lägga upp min styrketräning…

// Jenny

Den 18/11 körde jag igenom mitt styrketräningsprogram, kändes bra, tyvärr hanns inte nån kondition med.

Idag den 21/11 var det vägdag, vågen visade 73,6 vilket jag är mycket nöjd med, -1,1 sedan förra måndagen.

Idag var det tidigt på gymmet igen, körde styrka och 20 minuter kondition, sedan var all energi helt slut och jag fick stappla till omklädningsrummet, nu ett par timmar senare känner jag mig pigg och glad igen :up: .

Helgen bjöd på rätt onyttig mat och godis, men lördagarna är ju min ”ätardag” så då brukar jag unna mig lite extra gott, vågen var ju snäll i morse ändå :) Ändå härligt med en ny vecka med bra mat och mycket träning.

På återseende!

// Jenny

Fastna inte i maskinträsket för länge, det är typ standarduttryck som de människorna använder sig av, ”vanliga dödliga som du o jag” haha. Alla får samma respons, oavsett vad man säger man vill göra.

-”Jag vill tävla i -90 klassen om x antal år”.
    -”Ja, då föreslår jag att vi lägger oss på gummibollen, sen samtidigt som vi juckar lite fram och tillbaka tar vi en hantel och slår den mot pannan, hårt, minst 10 ggr, men bara ett set!”

Så kör på tills du vill börja ordentligt, då finns det hjälp att hitta här. Kanske finns det även någon här som tränar på din ort som kan hjälpa dig ordentligt, keep it up! :-)

Alm wrote:
    Fastna inte i maskinträsket för länge, det är typ standarduttryck som de människorna använder sig av, ”vanliga dödliga som du o jag” haha. Alla får samma respons, oavsett vad man säger man vill göra.

-”Jag vill tävla i -90 klassen om x antal år”.
    -”Ja, då föreslår jag att vi lägger oss på gummibollen, sen samtidigt som vi juckar lite fram och tillbaka tar vi en hantel och slår den mot pannan, hårt, minst 10 ggr, men bara ett set!”

Så kör på tills du vill börja ordentligt, då finns det hjälp att hitta här. Kanske finns det även någon här som tränar på din ort som kan hjälpa dig ordentligt, keep it up! :-)

Haha, det med bollen var kul.
    Jo, att alla får samma respons har jag märkt, har man otur såkommer ett gäng tanter och kör EXAKT samma program som jag har på gymmet…

Jag har fortfarande ett gäng till kilon jag vill tappa innan jag koncentrerar mig helt och fullt på att bygga muskler. En önskan är ju att ha råd med en PT men det kostar ju sina slantar, tyvärr har jag inte ens träningskompisar att söka stöd och råd och ”press” ifrån. (då kunde man ju önskat att instruktören på gymmet ägnad nån minut extra till ett bra träningsprogram… men icke ;))

Den enda jag har hittat här från ”min ort” är du 8)

Jag har inte ens vågat mig ner i källaren för att titta på de fria vikterna… det är bara muskelberg som kommer upp därfrån 😮

Har hantlar hemma, men det känns så begränsat utan bänk och skivstång…. Och så är jag så rädd för skador om man inte får riktig instruktion.

Men men, jag får köra på och se vad framtiden utvisar :bb3: =:bb2:

// Jenny

Jenny Andersson wrote:
    Haha, det med bollen var kul.
    Jo, att alla får samma respons har jag märkt, har man otur såkommer ett gäng tanter och kör EXAKT samma program som jag har på gymmet…

Jag har fortfarande ett gäng till kilon jag vill tappa innan jag koncentrerar mig helt och fullt på att bygga muskler. En önskan är ju att ha råd med en PT men det kostar ju sina slantar, tyvärr har jag inte ens träningskompisar att söka stöd och råd och ”press” ifrån. (då kunde man ju önskat att instruktören på gymmet ägnad nån minut extra till ett bra träningsprogram… men icke ;))

Den enda jag har hittat här från ”min ort” är du 8)

Jag har inte ens vågat mig ner i källaren för att titta på de fria vikterna… det är bara muskelberg som kommer upp därfrån 😮

Har hantlar hemma, men det känns så begränsat utan bänk och skivstång…. Och så är jag så rädd för skador om man inte får riktig instruktion.

Men men, jag får köra på och se vad framtiden utvisar :bb3: =:bb2:

// Jenny

hej Jenny

snart är det jul och du får helt enkelt önska dig PT timmar av dina släktningar8) jag har sagt det enda jag vill ha är pt timmar förra året dock och jag fik det några :D

Ja… det

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.